Mijn Sony is enigsinds overleden. Nu wil ik er graag eentje met verlichting, maar lees in verschillende recensies dat ze niet zo goed tegen warmte/zon zouden kunnen. Zijn er meer mensen die hier last van hebben?
Bedoel je dan iets als de Kobo Aura / Glo / H2O / Kindle Paperwhite? Daar zet je de verlichting gewoon uit in de zon, ik er verder geen problemen mee gemerkt. Ze gebruiken zo weinig stroom dat ze ook nauwelijks oververhit kunnen raken voor zover ik weet.
As je een tablet-achtige reader neemt, dan kan het wel een probleem zijn: die zijn wat slechter leesbaar in de zon, vervolgens moet het beeld op z'n felst, dat kan vrij veel stroom vragen en die oververhitten sneller.
Shiloh
Geplaatst: 11-05-15 11:59
Je hebt ereaders met tablet achtige verlichte pixels, en je hebt ereaders met e-ink pixels. Die laatste is in de zon prima te lezen. Daarnaast heb je ereaders met e-ink pixels, die daarnaast verlichting hebben in de vorm van ledlampjes verwerkt in de lamp. Ook dit kun je in de zon prima lezen en helpt vooral als het donker is om zonder leeslampje te hoeven lezen.
Deze in de rand verwerkte lampjes zijn erg zuinig, en batterij gaat dan ook lang mee, en ze worden eigenlijk niet warm.
De grootste merken/ereaders met dergelijke in de rand verwerkte lamp is de kobo aura / kindle paperwhite in het lagere/goedkopere segment, en de kobo H2O / kindle voyager in het hogere segment.
Mijn uiteindelijk conclusie was dat als je veel met pdf doet dat je beter af bent met kindle, vind je het belangrijk boeken te kunnen kopen bij bijvoorbeeld bol.com dan kun je beter voor kobo gaan. Kindle werkt met .mobi, dit betekend dat je illegale boeken makkelijk van epub kunt opzetten naar mobi via bijvoorbeeld Calibre, dus voor illegale boeken is dat geen enkel probleem. Voor legale boeken betekend kindle echter dat je alleen boeken kunt kopen bij amazon. Nu heeft amazon tegenwoordig een nederlandse shop en was mijn conclusie dat Nederlandse eboeken dezelfde prijs kosten als bol.com en engelse boeken significant goedkoper zijn bij amazon (soms wel 5 euro tegenover 12 bij bol.com bijvoorbeeld).
Persoonlijk ben ik een kindle fan
Laatst bijgewerkt door Shiloh op 11-05-15 12:25, in het totaal 1 keer bewerkt
Shadow0
Geplaatst: 11-05-15 12:08
Shiloh schreef:
Je hebt ereaders met tablet achtige verlichte pixels, en je hebt tablets met e-ink pixels.
Die laatste noem je dan alleen juist geen tablets.
Ik heb mijn ereader (kobo aura) vorig jaar in de zomer gekocht en deze liep wel gelijk vast op de eerste dag toen ik in de zon aan het lezen was. Je kunt er qua garantie weinig mee want ze kunnen het niet testen. Heb het daarna nog een keer in de hitte gehad en een vriendin met dezelfde ereader ook. Afgelopen maanden nergens problemen mee gehad, benieuwd hoe her deze zomer gaat.
Ik lees al een aantal jaar tot volle tevredenheid in de (volle) zon net mijn Kobo, eerst Glo en nu al 2 jaar met de Aura HD. Geen problemen net oververhitting.
Doelde idd op de auro/glow/paperwhite. Heb echt meerdere gelezen dat ze daarop vastlopen in de volle zon. Het verschil tussen e-ink en tablet weet ik wel, zoals ik zei, heb al jaren een sony e-reader.
Shiloh
Geplaatst: 12-05-15 07:17
Ik kan me niet voorstellen dat juist dat licht daarvoor zorgt, en dat als ereaders al gevoelig zijn voor oververhitting in de zon, dat dat bij alle ereaders zo is, ook die geen licht in de rand hebben.
Ik heb het zelf nooit ervaren, maar ik denk dat het voor geen enkel apparaat goed is om al te lang in de directe zon te houden. Tablets, telefoons en camera's kunnen daar ook niet goed tegen. Maar daarnaast denk ik ook dat als de zon zo fel is dat je ereader oververhit raakt, dat je wellicht moet nadenken of het voor jezelf ook wel zo veilig en verstandig is om lang in de zon te blijven zitten
Nooit problemen mee gehad. Mijn moeder heeft nu trouwens een nieuwe (haar kobo aura HD was overleden, maar niet meer nieuw te verkrijgen), een pocketbook. Ook met verlichting, heel fijn compact dingetje.
Mijn Kindle Paperwhite is nog nooit vastgelopen, vorige ook niet zelfs niet bij 40 graden op het strand, maar die had geen licht (Kindle Keyboard)
Zelf heb ik mijn paperwhite in het bad laten vallen vorige week, direct eruit gevist , afgedroogd en 4 dagen in een bak met rijst. Hij doet het nog perfect, geen enkel haperingetje tot nu toe *afkloppen*
Ik kan echt een hele dag in de volle zon zitten lezen, en tot nu toe is het dan wel elke keer nog fout gegaan.. Heb toen contact gehad met Kobo maar ze konden er helaas niets mee. Ik zorg er nu maar gewoon voor dat ik een naald oid erbij heb
Hier heb ik een tolino shine. Als enige. Met verlichting, deze loopt nooit vast. tenzij ik hem te leeg laten lopen , dus hij moet zo 1 keer per 2 maanden wel aan de stroom. Ik heb nog nooit gemerkt dat hij gaat vast lopen in de zon, ik ga altijd in de schaduw zitten. Ik heb hem nu 3 of 4 jaar ofzo. Ik weet het eigenlijk niet.
Ik zag laatst dat Tolino nu ook een waterdichte heeft.