[Centraal]Bokkers op de woningmarkt!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-10 11:06

ik meld me ook even hier, er is nog niets zeker van het hoe of wat... maar we hebben vandaag een gesprek met onze hypotheekmeneer. We willen eigenlijk wel verhuizen want we hebben iets gezien wat ons aanstond. maar de vraag is, krijgen we dat financieel binnen de grenzen van het redelijke rond, én nog misschien wel belangrijker... hoe zit het met de verkoop van ons eigen huis :oo

Wel erg spannend allemaal...

snoeppapier

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-10 12:08

LindaV schreef:
Ik heb een bod gedaan vandaag! Spannend spannend! Weten jullie hoe lang het vaak duurt voordat er een reactie komt?

Bij ons duurde het 5 minuten :=
Ik telefonisch bod uitgebracht, makelaar verkoper gebeld, die kwam direct met tegenbod en gaf ook aan wat voor hun het minimale was wat zij ervoor wilden krijgen. Dat zat €2000 bij ons maximumbod vandaan en daarin zijn we elkaar na nog een telefoontje dus tegemoet gekomen, hij deed er nog €1000 vanaf en wij er nog €1000,- bij en toen hadden we binnen 10 minuten een deal :D

Ik vond het heerlijk, ben geen type voor dagenlange onderhandelingen en alle stress die daarbij komt :n
En in dit geval wisten we ook gewoon dat het een heel reeële prijs was, dus hebben we ook niet geprobeerd het onderste uit de kan te halen, omdat dat toch niet ging gebeuren :)

Sassieja

Re: Bokkers op de woningmarkt!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-10 13:23

Linda: Spannend, hoop dat je het snel hoort!

Ik zat toch te denken, hoe zou het nou zitten, als wij nogmaals een (hoger) bod zouden doen op het huis van onze eerste keuze?

Annemiekbram

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-10 13:33

:wave:
Ik meld me hier ook!
Wij willen dolgraag gaan samenwonen omdat de situatie met mijn schoonmoeder gewoon echt niet meer te doen is!
Ik hou het geen jaar meer vol om hier rond te lopen!

We zijn van de week wezen kijken bij dit huis: http://www.funda.nl/koop/langeveen/huis ... oersweg-8/
En ik ben echt helemaal verliefd :D
Locatie is super, huis is groot genoeg en de keuken is geweldig! <3
Maar goed... we zijn eigenlijk afhankelijk van een starterslening bij de gemeente en daar zijn we nu druk mee bezig aangezien ze zeggen dat het 'potje leeg is'. Volgens onze hypotheekadviseur is dat niet mogelijk aangezien zij nog niets hebben gehoord.
Hij belt er vandaag achteraan en belt dan mijn vriend weer.
Verder moeten die mensen dan nog iets zakken qua prijs... ;)

Ik hoop dat het niet al te lang meer duurt voor we duidelijkheid hebben, want ik wordt echt gek van die onzekerheid en heb totaal geen geduld meer :o

Hele uitzet hebben we al bij elkaar gespaard, behalve dan de aparatuur en de gehele woonkamer :)

veerledec

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-10 13:39

Sassieja schreef:
Linda: Spannend, hoop dat je het snel hoort!

Ik zat toch te denken, hoe zou het nou zitten, als wij nogmaals een (hoger) bod zouden doen op het huis van onze eerste keuze?

Dat kan altijd, vraag is of het verstandig is in jullie situatie. Sorry, ik kan het niet van iedereen volgen :P, was jullie eerste bod dan afgewezen?

veerledec

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-10 13:40

Qimm schreef:
ik meld me ook even hier, er is nog niets zeker van het hoe of wat... maar we hebben vandaag een gesprek met onze hypotheekmeneer. We willen eigenlijk wel verhuizen want we hebben iets gezien wat ons aanstond. maar de vraag is, krijgen we dat financieel binnen de grenzen van het redelijke rond, én nog misschien wel belangrijker... hoe zit het met de verkoop van ons eigen huis :oo

Wel erg spannend allemaal...

Staat je huis al lang te koop?

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-10 13:41

nee dat moet dus nog :o niet heel handige volgorde he? maar we gaan nog niets kopen voorlopig, maar onze verhuiszin is geprikkeld dus vanmiddag ontdekken watvoor hypotheek we aan zouden kunnen

veerledec

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-10 13:43

Bruto-inkomen keer 5, daar heb je zelf waarschijnlijk ook wel een idee van toch? Ik vond het wat dat betreft wel tegenvallen, dat eerste gesprek, want dat konden we zelf ook wel uitrekenen :P.

Overwaarde van je huidige huis is ook wel van belang, heb je daar al een idee van?

Annemiekbram

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-10 13:45

Ik heb gehoord Keer 4,5

Hoezo geen handige volgorde?
Dat huis wat wij willen kopen zitten ook nog mensen in die nog niets anders hebben hoor....
Maarja als je er mee blijft zitten heb je dubbele kosten!

Sassieja

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-10 13:47

Linda: We hadden een bod gedaan, maar andere kopers hadden een hoger bod, alleen was tegen ons gezegd, dat we maar 1x een bod mochten doen. (?)

Annemiek: Mooi huis zeg! Alles gelukt met de financiering?

veerledec

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-10 13:48

Maal 4,5 ja, maar De Hypotheker en de Vereniging Eigen Huis doen dan weer maal 5. Wacht, dat stond wel ergens toegelicht.

Quote VEH:
Citaat:
In dit overzicht vindt u een indicatie van het hypotheekbedrag dat u op basis van uw opgegeven inkomen kunt lenen. Uitgangspunt bij het adviesgesprek is altijd de norm die is vastgelegd in de Gedragscode Hypothecair Financieringen (GHF). Deze norm gaat uit van een hypotheek van grofweg 4,5 maal uw (bruto) jaarinkomen.

Ten behoeve van de berekening op deze website hanteren wij een iets ruimere norm. Dit doen wij om u in staat te stellen eventueel afwijkende situaties door te kunnen rekenen.
Laatst bijgewerkt door veerledec op 24-09-10 13:50, in het totaal 1 keer bewerkt

veerledec

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-10 13:49

Sassieja schreef:
Linda: We hadden een bod gedaan, maar andere kopers hadden een hoger bod, alleen was tegen ons gezegd, dat we maar 1x een bod mochten doen. (?)

Ik denk dat ze bedoelen dat ze in exclusieve onderhandeling zijn getreden met die andere kopers. Dan mogen ze inderdaad ondertussen niet ook met anderen gaan onderhandelen. Zijn volgens mij NVM regels. De verkopers beslissen wanneer ze een bod hoog genoeg vinden om in onderhandeling te gaan.

Bron: http://onderhandelen.makelaarstarieven.com/
Citaat:
Wanneer ben ik in onderhandeling?
U bent pas in onderhandeling als de verkoper u een tegenbod doet of wanneer de verkopend makelaar uitdrukkelijk aangeeft dat hij met u in onderhandeling is. U bent niet in onderhandeling als de verkopende makelaar aangeeft dat hij uw bod met de verkoper zal overleggen.

Mag een makelaar doorgaan met bezichtigingen als er al over een bod onderhandeld wordt?
Dat mag. Een onderhandeling hoeft nog niet tot een verkoop te leiden. De verkoper kan daarnaast wellicht graag willen weten of er meer belangstelling is. De eerste bieder hoeft nog niet de beste te zijn. Daarom gaan de bezichtigingen door. De makelaar zal geen mededelingen doen over de hoogte van biedingen. Dit zou het overbieden kunnen uitlokken. Overigens mag de makelaar géén onderhandelingen openen met een andere belangstellende die daarna een bod heeft gedaan, ook al ligt dit bod hoger dan dat van u. Uw bod zal eerst uitonderhandeld dienen te worden.
Laatst bijgewerkt door veerledec op 24-09-10 13:52, in het totaal 1 keer bewerkt

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-10 13:49

voor de aankoop van ons huidige huis hebben we een goede adviseur gehad. Bij onze bank had het niet gekund, ja of we moesten met een enorme inleg aankomen. Ik (wij) heb er niet heel veel verstand van allemaal en daarom komt diezelfde adviseur vandaag ook weer langs.
Wij hebben ons huis behoorlijk goedkoop kunnen kopen en sinds de koop hebben we verbeteringen aangebracht dus de waarde is gestegen. Maar de vraag is natuurlijk... voor hoeveel zouden we het kunnen verkopen.

het huis waar wij interesse in hebben is van heul oude mensen geweest (als ik dat mag baseren op de aanwezige traplift, de douchestoel en de inrichying) wellicht zijn ze overleden of gaan ze naar een verzorgingshuis... ik verwacht niet dat zij nu nog moeten wachten tot zij een andere woning aan kunnen schaffen (dit is natuurlijk maar gissen he) maar we willen dus eerst weten óf wij dit huis zouden kunnen financieren

veerledec

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-10 13:53

Sassieja, een nieuw bod zal dus niet mogen, totdat ze klaar zijn met onderhandelen met die andere partij.

Annemiekbram

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-10 14:06

Sassieja, nee het is nog niet gelukt met de financiering...krijgen vanmiddag telefoontje over de opties...
Hoop gewoon zo dat er voor ons nog een starterslening is!
Wel gek dat jullie maar 1 x een bod mogen doen!
Je mag toch net zo lang door bieden totdat je het huis hebt?

veerledec

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-10 14:30

Even hierboven lezen, de verkopers zijn met de andere potentiële kopers in onderhandeling gegaan.

Sassieja

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-10 15:08

Maar wij mochten bij voorbaat al maar 1 bod doen....Dat vonden we al een beetje gek. Tja, of de verkopers moeten er meteen een goed bod bij hebben.

x__Danielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-10 18:32

Dat is niet gek, als er 2 partijen beide de woning willen, mogen ze allebij een eindvoorstel doen, de hoogste krijgt de woning toegewezen.....

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-10 18:40

Vandaag eerste twee woningen bezichtigd, beiden waren drie keer niks voor ons. Veel, heel veel werk, wijk was het ook niet en je keek uit op het kruispunt A28/A7 :=
Maandag gaan we weer een huis bezichtigen.

Vraagje aan de (ervaren) kopers hier, in hoeverre is een aankoop makelaar van belang? We hadden vandaag de verkopende makelaar mee, maar dat was... nogal nutteloos := Ze wist/wilde niets over de woningen vertellen, kon vragen niet beantwoorden en stond maar wat in de ruimte te staren terwijl wij rond scharrelden.

_Rebec

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-10 19:15

Sorry dat ik binnen kom vallen.
Voor school ben ik bezig met een project waarmee ik onderzoek "wat de invloed van de kredietcrisis is op de huizenmarkt"
Aangezien dit topic vol zit met (aankomend)huisbezitters zal ik er heel veel aan hebben als jullie een paar vraagjes willen invullen. Alvast hartelijk dank! ;)
[STW] Enquête "de invloed van de crisis op de huizenmarkt"

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-10 20:02

nou wat we in gedachten hadden kon helaas niet (zoals al een beetje verwacht) maar nu is onze verhuislust aangewakkerd dus we zijn volop opzoek

Georgette

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-10 20:18

Het appartement van m'n vriend staat nu een week op Funda. Morgen gaan we even langs de makelaar, om een verkoopbord te halen. Dat hangen we aan het balkon. Hij woont precies boven een drukbezochte videotheek, dus dan hangt het mooi in het zicht!

veerledec

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-10 21:16

Berdien schreef:
Vandaag eerste twee woningen bezichtigd, beiden waren drie keer niks voor ons. Veel, heel veel werk, wijk was het ook niet en je keek uit op het kruispunt A28/A7 :=
Maandag gaan we weer een huis bezichtigen.

Vraagje aan de (ervaren) kopers hier, in hoeverre is een aankoop makelaar van belang? We hadden vandaag de verkopende makelaar mee, maar dat was... nogal nutteloos := Ze wist/wilde niets over de woningen vertellen, kon vragen niet beantwoorden en stond maar wat in de ruimte te staren terwijl wij rond scharrelden.

Dan heb je wel hele slechte verkoop makelaars getroffen hoor. Zo erg hebben wij het niet meegemaakt. Een eventuele aankoop makelaar gaat vaak ook pas bij een 2e bezichtiging mee toch? Ik heb nu 2x gekocht zonder aankoop makelaar, beviel prima.

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-10 10:54

Ja ik vond het ook niet echt wat. Maar goed, dit was mijn eerste bezichtiging ever, wist ook niet goed wat te verwachten. Je ziet wel op de huizenprogramma's op tv altijd van die hele enthousiaste makelaars, maar wist niet in hoeverre dat realistisch is.

Nou ja, maandag weer een bezichtiging met een andere makelaar, eens zien hoe dat gaat.

fjordjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-10 16:43

Wij zijn al de hele week naar verschillende woonwinkels geweest, kan geen meubel meer zien haha! Tot nu toe erg mooie dingen gezien :)