We sparen en besparen door in dit topic met vooral de vraag hoe dan?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Ghostattack

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-23 19:30

Ik hou ook een Excel bij, maar kan lastig voorspellen omdat mijn salaris niet elke maand exact hetzelfde is. Het geeft wel goed inzicht in hoeveel ik nou eigenlijk uitgeef aan onzin :o

Naomi_Jortje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-23 19:42

Leuk en interessant topic dit!
Ik zal mijn situatie ook even schetsen: 29 jaar, werk 36 uur, vriend met koophuis en een kat die al wat van z'n 9 levens kwijt is :Y) Beiden geen schulden oid en de financiën zijn op dit moment (nog) gescheiden. En ook ik hou van exceloverzichten ;)
In navolging van mijn excel heb ik een aantal jaar geleden spaardoelen aangemaakt op mijn rekening (ING). Zo heb ik verschillende potjes voor verschillende uitgaves. Mijn potjes op dit moment:
- boodschappen
- verzorging (kapper/nagelstyliste/gezichtsverzorging)
- auto onderhoud + sparen voor nieuwe auto
- tanken
- sparen voor nieuwe electronica
- uitjes/vakantie
- shoppen
- overig (kleine uitgaves die iedere maand terugkomen, bijvoorbeeld netflix en spotify abbo)

Iedere maand gaan er vaste bedragen in deze potjes waardoor het voor mij heel overzichtelijk blijft. Wil ik dure schoenen kopen: prima, maar alleen als dat bedrag nog in mijn shoppotje zit. Zo niet, dan een maandje wachten. Dit heeft mij destijds echt geholpen met sparen & overzicht krijgen in mijn financiën. In plaats van maar wat lukraak uit te geven en wat over was aan het eind van de maand te sparen, begin ik nu juist met sparen.
Naast mijn potjes spaar ik iedere maand 1000 euro op m'n Bunq spaarrekening, aangezien die rente een stuk beter is dan bij de ING. En van die spaarrekening blijf ik ook echt af, heb daar de afgelopen jaren nooit iets af hoeven halen en dat hou ik ook graag zo voorlopig (wellicht bij de aankoop van een nieuw huis oid ;))

We hebben zonnepanelen en zowel boven als beneden een airco hangen waarmee we ook kunnen verwarmen. Ik werk 90% van de tijd thuis, dus in de winter zit ik dan naast mijn infraroodkacheltje. Vind het dan zonde om de complete gang + werkkamer te verwarmen met de airco, terwijl mijn infraroodkacheltje het voor mij aan mijn bureau heerlijk behaaglijk maakt.

Verder hebben we een boodschappenbudget van 300 euro in de maand. Ik doe iedere vrijdag weekboodschappen bij de Lidl en we redden het makkelijk met dit budget. We eten vaak 2 dagen hetzelfde want dat vinden we allebei niet erg en scheelt weer een keer koken ;) Daarnaast hebben we hier een hele fijne bakker in het dorp die meedoet aan too good to go waar je standaard minimaal 3 broden krijgt. Deze gaan in de vriezer en eten we gemiddeld 2 weken van. Dicht bij ons huis zit een Plus waar ik tijdens mijn pauzewandeling wel eens binnen wandel, als er dan vlees voor 50% is wat we lekker vinden, gaat dat thuis mooi in de vriezer.
Toevallig hadden we het pasgeleden over het boodschappenbudget met vrienden, veel vonden ons budget erg laag. Maar ik heb totaal niet het idee dat we ergens op beknibbelen. We eten wat we lekker vinden :) Wat wel veel scheelt in de kosten vergeleken met anderen is dat ik het liefste verse muntthee of water drink en mijn vriend van iceatea overgestapt is naar spa rood met ranje. Ik moest pasgeleden fris kopen voor mijn verjaardag en verbaasde me over de prijzen :o
Daarnaast hebben we het geluk om aan de grens met België te wonen, dus tanken altijd daar.

Geryon

Re: We sparen en besparen door in dit topic met vooral de vraag hoe dan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-23 20:00

En hoe gebruik je die potjes dan? Bijvoorbeeld de boodschappen? Want de potjes zijn spaarrekening toch? Kun je niet mee betalen?

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-23 20:13

Ik heb ook potjes aangemaakt, maar ik doe er eigenlijk niks mee := Het klonk erg handig, maar tot nu toe heb ik nog niet echt een voordeel gemerkt haha. Ik heb een potje dieren, en een potje voor verschillende klussen enzo.. maar uit gemak betaal ik de dieren alsnog meestal gewoon vanaf de lopende rekening.

Fijn dat een aantal mensen loonsverhoging hebben gekregen, top!

Daar moet ik als ZZP’er zelf voor zorgen. Aan het begin van het jaar ben ik met zo’n 25% omhoog gegaan, deels voor de inflatie maar ook deels omdat mijn prijzen echt al een stuk lager lagen dan de markt, en dat vind ik voorlopig wel genoeg ondanks de hogere kosten dit jaar.
Laatst bijgewerkt door 8nnemiek op 22-10-23 20:20, in het totaal 1 keer bewerkt

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-23 20:16

Maat je kan er wel uit terugboeken natuurlijk.

Ik heb ook een potje "mezelf".
As ik iets leuks doe voor mezelf mag ik dat uit dat potje terugboeken.

Verder gebruik ik mijn spaardoelen puur voor echte langdurigere doelen: onderhoud huis, vakantie, medische kosten hond, nood en onderhoud auto. In ieder doel gaat maandelijks geld, alle doelen samen is ongeveer de buffer die ik wil hebben.

Naomi_Jortje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-23 20:16

Geryon schreef:
En hoe gebruik je die potjes dan? Bijvoorbeeld de boodschappen? Want de potjes zijn spaarrekening toch? Kun je niet mee betalen?

Die potjes zijn een spaarrekening inderdaad. Ik heb standaard 100 euro op m'n rekening staan, als ik boodschappen heb gedaan dan stort ik daarna het exacte bedrag uit het potje weer op m'n rekening.
Weet ik van tevoren hoeveel iets kost, dan haal ik het van tevoren al uit het potje over naar m'n rekening :)

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-23 20:19

secricible schreef:
Hier ook een excel. Maar wat me vooral helpt is dat al het geld binnenkomt op rekening A. Daarvan heb ik geen pas. Op die rekening gaan ook vaste lasten eruit.
Dan heb ik rekening B met een pasje.
Op de 25ste wordt een vast bedrag voor leuk gestort op die rekening en dan iedere week nog een boodschappenbudget. Ik mag alleen geld van rekening A halen voor benzine, of als het uit een spaardoel komt.
De excel gebruik ik begin vd maand. Mijn toeslagen en salaris zijn wat variabel dus dan kan ik zien of er ruimte over is die maand. Dat gaat dan meteen naar rekening A, of naar de spaarrekening.

Dat heb ik inderdaad ook ongeveer zo! Mijn rekening waar de vaste lasten vanaf gaan, die heb ik niet gekoppeld aan mijn iPhone en Apple Watch. Ideaal.

linoleum

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-23 20:20

Ik heb alleen potjes op mijn spaarrekening voor specifieke spaardoelen. Momenteel voor een andere auto en kinderwagen. Daar kan ik wel goed vanaf blijven, maar heb ik ook maandelijks vooruit gepland hoeveel ik per maand wil sparen, gebaseerd op de inkomsten en uitgaven van die maand.

Als begin volgend jaar de andere auto en kinderwagen er zijn, ga ik sparen voor extra aflossing van studieschuld. Zolang ik nog 0% rente heb, wil ik zoveel mogelijk sparen en dan in één keer aflossen als ik bijna overga naar een hogere rente.

Maar potjes voor de maandelijkse lasten die kunnen wisselen (kleding, boodschappen, benzine) werken voor mij niet. Ik hou paar keer per week mijn excel bestand bij en dan zie ik snel genoeg of iets nog kan of niet.

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-23 20:23

linoleum schreef:
Ik heb alleen potjes op mijn spaarrekening voor specifieke spaardoelen. Momenteel voor een andere auto en kinderwagen. Daar kan ik wel goed vanaf blijven, maar heb ik ook maandelijks vooruit gepland hoeveel ik per maand wil sparen, gebaseerd op de inkomsten en uitgaven van die maand.

Als begin volgend jaar de andere auto en kinderwagen er zijn, ga ik sparen voor extra aflossing van studieschuld. Zolang ik nog 0% rente heb, wil ik zoveel mogelijk sparen en dan in één keer aflossen als ik bijna overga naar een hogere rente.

Maar potjes voor de maandelijkse lasten die kunnen wisselen (kleding, boodschappen, benzine) werken voor mij niet. Ik hou paar keer per week mijn excel bestand bij en dan zie ik snel genoeg of iets nog kan of niet.

Voor mij inderdaad ook niet. Ik heb bij sommige potjes ook een limiet. Bijvoorbeeld die van mijn fiets, als daar €250 op staat, dan stort ik er veder niets meer op. Het is voor het onderhoud van mijn elektrische fiets ieder jaar en dat komt gelukkig tot op heden niet in de buurt van 250 euro.

Babsiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-23 20:42

Hier wel potjes. Potje dierenarts en potje auto, potje ziektekosten (zodat we elk jaar in 1x kunnen betalen, scheelt ook weer paar tientjes).

De meeste dingen bij dierenarts of garage worden ook zo afgetikt zonder aan de potjes te komen, maar juist als er echt iets groots is bij dieren of auto’s hebben we een leuke spaarpot daarvoor achter de hand.

Budget voor boodschappen heb ik niet echt maar gemiddeld 100 euro per 2 weken voor met zijn 2.
Scheelt dat we in een dorp wonen dus thuisbezorgd etc is hier nagenoeg niet :')

Energierekening is 35 euro per maand inclusief auto laden. We rijden sinds paar maanden elektrisch dus geen hoge benzineprijzen meer. We hebben overigens 23 zonnepanelen op t dak. En verwarmen ook elektrisch.

Annash
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-23 20:46

Ik heb een 'gewoon' spaarpotje (voor mezelf, huis, kat en hond etc.) en een 'pony' spaarpotje (uitleg niet nodig. :') )

Ik heb mijn maandelijkste vaste lasten net nog eens op een rij gezet en ik zou maandelijks toch wel redelijk moeten kunnen sparen, maar dan moet ik ook echt niks doen, en zo loopt het natuurlijk meestal niet. Maar dat is wat zou kunnen, als het bv. echt zou moeten.

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-23 21:09

Ik heb ook potjes maar zal eerlijk zeggen dat ik ze momenteel met de Franse slag leeg haal :')

Volgend jaar wil ik er weer strakker in gaan zijn ivm nieuw huis bouwen in 2025, waarvoor we liefst niks bij willen lenen. Dus goed sparen en geen gekke dingen meer doen, buiten wat al gepland is.

ClaudiaHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-23 21:18

Hier ook 'potjes' maar dan contant.

Getrouwd, man werkt fulltime, ik 28u.
3 kinderen (11,13 en 16)
2 paarden, 2 honden, 2 katten en 2 aquariums.
Koopwoning (vrijstaand uit '73), 2 auto's, geen schulden.

Ik pin elke maand nadat salaris is gestort 1400 euro contant. Daar betaal ik alle variabele kosten van, zoals boodschappen, cadeautjes, voer voor de dieren ect.
Ik heb dan vaste bedragen voor dieren, boodschappen, cadeaus en extra's/onvoorziene uitgaves verdeeld over mapjes (werkt erg goed voor mij/ons).
Vaste lasten gaan uiteraard van onze rekening af.
Stort ook altijd direct na salaris elke maand 1500 euro naar de spaarrekening.

We hebben 24 zonnepanelen en sinds 2 maand een warmtepomp en solar met 500l? boilervat.
Sinds 2 maanden dus ook geen gasaansluiting meer en daardoor is het bedrag voor energie van €250 naar €85 p.m gegaan.

Sind een half jaartje heb ik een elektrische fiets, dus ik ga lekker op de fiets naar het werk en boodschappen doe ik ook zoveel mogelijk op de fiets.
Van 2/3x tanken p.m nu naar hooguit 1x Tanken per maand gegaan.
Mijn man heeft sinds 2 weken een plug in hybride en met de accu kan hij precies heen en weer naar zijn werk rijden.

Spaarrekening moet nu wel weer flink aangevuld worden na aankoop nieuwe auto en de warmtepomp dus eens kijken of er meer te besparen valt :=

Edit: ik heb per 1 sept ook 10% loonsverhoging gehad en per 1 okt van 24u naar 28u gegaan dus ben heel benieuwd naar m'n loon deze maand.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-23 21:45

Ik werk niet echt met potjes. Ik had dit jaar alleen een potje OZB/Gemeentelijke belastingen gemaakt en daarvoor een deel van mijn vakantiegeld daarin gestort. Want dat is wel echt een fors bedrag dat je ineens op moet hoesten. Dat vind ik prettig werken, dus dat doe ik volgend jaar maar weer.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-23 21:46

Ik heb alles in een excellijst. Mijn lijst is volledig. Dat betekent dat ik alle uitgaven van te voren er begroot in heb staan. Uitgaven als abonnementen die 1x per jaar komen, staan ook in het maand overzicht, maar dan een 1/12 deel dat ik elke maand apart zet. Ik zet elke maand eenzelfde bedrag apart voor voer voor de paarden, ongeacht of ik dat die maand wel of niet uitgeef, en zo ook voor dierenarts e.d.Ik zet elke maand 1/12 van het eigen risico apart, zodat ik niet opeens 385 hoeft te betalen na een ziekenhuis bezoek.
Ook heb ik 'leuke dingen' een bepaald bedrag begroot (als ik niet uit kom, gaat dat weer van mijn vakantiespaar af), en ik spaar elke maand een klein bedrag voor diverse dingen (auto, paarden, vakantie).

Oh, ik ben zelfs zo, dat ik ook een mini bedrag weg zet voor belastingdienst & extra voor gas en licht. Het is niet een groot bedrag, maar mocht het opeens crisis zijn, heb ik al wat achter de hand om een narekening te kunnen betalen. En zo niet, dan komt het dan weer vrij en heb ik een extra zakcentje *\o/*

Als mijn loon binnen is, zet ik standaard een deel weg naar diverse potjes op mijn ING rekening. Ik boek over de maand weer mondjes maat wat terug, maar omdat dat een bewuste handeling is, weet ik wel precies hoeveel ik uitgeef en of ik niet teveel aan t uitgeven ben ;) Hand op de knip idee zeg maar en extra controle voor mijzelf.

Het is een werk, ik zit meestal 1x in de 1 a 2 weken even achter de laptop om alle uitgaven op een rij te zetten. Maar zo heb ik een beter overzicht van wat ik nog over heb die maand en voor wat.

Ik heb dan bv bij huur naast elkaar: 'begroot' - 'uitgegeven' - 'verschil' ==> als ik teveel dan begroot heb uitgegeven wordt de cel rood, zodat ik gelijk zie dat ik over mijn budget ben gegaan. Bij 'Verschil' kan ik bv ook zien hoeveel boodschappengeld ik nog over heb (als de cel nog groen is ;)).

Het werkt voor mij goed. Ik vind het vooral prettig ook de jaarlijkse rekeningen al mee te nemen per maand, omdat ik daar nog wel eens op vast kon lopen.

Voor jaar overzicht ben ik nu wel iets aan het schuiven naar een ander format, maar dat is puur layout van excel, mijn budgettering blijft hetzelfde.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-23 21:49

Ik vind moneymanager daar dus ideaal voor.
Ik ben dol op de statjes in de vorm van een taart haha.

linoleum

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-23 21:54

Ik heb wel net nog wat potjes in m’n ‘niet doelen’ spaarrekening gemaakt. APK, eigen risico zorg, verjaardagscadeau voor m’n man :+ Wel fijn om te zien dat ik voldoende spaargeld nog overhou als ik dat allemaal in één keer zou moeten betalen.

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-23 22:02

Ik heb een aantal heel duidelijke potjes: eigen geld voor eigen dingen (van vakantie t/m auto), geld van/voor mijn zoon en geld voor mijn pensioen. Die potjes hebben een bepaald minimum en daar wil ik niet onder komen en een bepaald maximum, dan kan ik het aan iets uitgeven.
Heb ze in de Rabobank online omgeving staan.

Kost wat discipline maar dan heb je ook wat :$ :)

Eydis

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-23 22:23

Hebben jullie tips voor een goede kant en klae excellijst format?
Om dit over het jaar, de maand te starten met bijhouden?

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-23 22:36

Ik heb hem zelf gemaakt. Een maand alle afschrijvingen langs gegaan en genoteerd en dan ben je een heel eind.

linoleum

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-23 22:56

Hier ook ooit zelf een bestand gemaakt en die is in de loop van de jaren aangepast en uitgebreid. Wel grappig, ben er ooit mee begonnen toen ik nog studeerde en bij mijn ouders woonde, minimaal lijstje met vaste lasten. Dat is wel veranderd in die tien jaar _O-

Ik heb trouwens nog wel een lege versie van een bestand van paar jaar geleden. Eventueel kan ik je die toesturen en kan je kijken of je daarmee uit de voeten kunt. Mocht je dat willen, mag je PB sturen.

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-23 23:28

Die van mij is ondertussen ook een grote brij van overzichten, vaste overschrijvingen elke maand, hypotheek overzicht met eventueel extra aflossingen en hoeveel rente/aflossing er betaald is en hoeveel sneller we klaar zijn, jaarruimte pensioenen, doelen om te sparen, spaarrekening overzichten voor andere dan de Rabobank spaarrekeningen (bij de andere kan ik geen potjes maken dus dan maar in Excel)

Het is een beetje een gedrocht geworden :+

OleJon

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-23 00:35

Weet iemand hoe je de renteopbouw bij Raisen rekeningen kunt zien?

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-23 04:53

OleJon schreef:
Weet iemand hoe je de renteopbouw bij Raisen rekeningen kunt zien?

Hoe bedoel je dat? Je kunt zien hoeveel rente je krijgt op een deposito als je X bedrag zou inleggen of op de spaarrekening per jaar.

Spaarrekening betaalt elke 3 maanden, Renault in ieder geval.

VuurVleugels

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-23 05:26

Ik heb deze week een extra spaarrekening bij bunq geopend en Alles lijkt prima te werken, maar ik vind het opvallend dat ik geen mails van ze krijg. Geen bevestiging van mijn nieuwe rekening, geen contract oid. En in de app zie ik ook geen contracten. Weet iemand hoe dit zit? Het voelt nu een beetje alsof ik mijn geld overmaak naar een rekening waarvan ik niet kan aantonen dat ie van mij is, en dat ik geen idee heb van de voorwaarden van wat er met mijn geld gebeurt.

Edit: ik kan de algemene voorwaarden wel op internet vinden, maar die zijn in slecht Nederlands geschreven (terwijl het een Nederlandse bank is?) dus ik begin nu toch te twijfelen of dit zo'n goed idee was, ondanks alle aanbevelingen.
Laatst bijgewerkt door VuurVleugels op 23-10-23 06:00, in het totaal 2 keer bewerkt