Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Geryon schreef:En hoe gebruik je die potjes dan? Bijvoorbeeld de boodschappen? Want de potjes zijn spaarrekening toch? Kun je niet mee betalen?
secricible schreef:Hier ook een excel. Maar wat me vooral helpt is dat al het geld binnenkomt op rekening A. Daarvan heb ik geen pas. Op die rekening gaan ook vaste lasten eruit.
Dan heb ik rekening B met een pasje.
Op de 25ste wordt een vast bedrag voor leuk gestort op die rekening en dan iedere week nog een boodschappenbudget. Ik mag alleen geld van rekening A halen voor benzine, of als het uit een spaardoel komt.
De excel gebruik ik begin vd maand. Mijn toeslagen en salaris zijn wat variabel dus dan kan ik zien of er ruimte over is die maand. Dat gaat dan meteen naar rekening A, of naar de spaarrekening.
linoleum schreef:Ik heb alleen potjes op mijn spaarrekening voor specifieke spaardoelen. Momenteel voor een andere auto en kinderwagen. Daar kan ik wel goed vanaf blijven, maar heb ik ook maandelijks vooruit gepland hoeveel ik per maand wil sparen, gebaseerd op de inkomsten en uitgaven van die maand.
Als begin volgend jaar de andere auto en kinderwagen er zijn, ga ik sparen voor extra aflossing van studieschuld. Zolang ik nog 0% rente heb, wil ik zoveel mogelijk sparen en dan in één keer aflossen als ik bijna overga naar een hogere rente.
Maar potjes voor de maandelijkse lasten die kunnen wisselen (kleding, boodschappen, benzine) werken voor mij niet. Ik hou paar keer per week mijn excel bestand bij en dan zie ik snel genoeg of iets nog kan of niet.