[VOLG] Verhuizen naar een nieuwbouw woning!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-23 11:34

Kan maar dan zit dat niet op het kookplaats stopcontact en hoeven je pitten minder te verbruiken en kan 1 fase mgelijk wel gewoon zonder problemen

Kaitlyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-23 11:37

karuna schreef:
Kan maar dan zit dat niet op het kookplaats stopcontact en hoeven je pitten minder te verbruiken en kan 1 fase mgelijk wel gewoon zonder problemen

Maar het is toch al duidelijk dat Marlies een fase 2 nodig heeft? :Y)

Blacky94

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-23 11:51

Achterom schreef:
Drie zonnepanelen? Verwacht dan maar een flinke elektriciteitsrekening -O-

Dat zal best wel eens mee kunnen vallen. Hier ook maar 3 zonnepanelen (sociale huur, liggen er nu bijna 5 jaar) en zijn afgelopen jaar welgeteld 70 euro kwijt geweest aan elektriciteit voor 2 personen, zonder vast contact. En daar moet de 2x 190eu tegemoetkoming nog vanaf. Nu moet ik wel zeggen dat wij stadswarmte hebben, dus daar zijn wij maandelijks nog wel een kleine 100euro aan kwijt terwijl dat met een warmtepomp natuurlijk over je elektriciteitsnet gaat.
Kon hierin trouwens wel merken dat we bijv. begin vorig jaar een nieuwe koelkast hebben gekocht en die van 20 jaar oud de deur uit hebben gedaan. Scheelt echt in het verbruik.

Verder verbruikt elektrisch koken zoveel elektriciteit nog niet. Voornaamste verbruik zal zitten in je warmteverbruik en douchen. Maar zeker qua warmte is nieuwbouw (soms te) goed geïsoleerd. En ik zie altijd direct wanneer ik de wasmachine/droger gebruikt heb en, in mindere mate, wanneer mijn vriend een groot deel van de dag achter zijn pc gezeten heeft.

Edit; wel even belangrijk om te noemen is dat wij een appartement hebben, dat scheelt qua warmte/verbruik natuurlijk wel. Tegelijkertijd wonen wij boven een doorgang dus in de winter merk ik wel heel erg dat de kou in de vloer trekt, ondanks dat het niet koud is in huis. Dus ik vermoed dat onze (vloer)verwarming wel al wat eerder aangaat dan bij bijv. de buren, zodat ik even die kou uit de vloer kan trekken. Zorgen dat je je verlies van warmte naar boven kunt beperken zal dus wrs wel al schelen op je verbruik maar zal wellicht ook afhankelijk zijn van of je een warmteterugwinunit hebt of niet, en hoe deze aangesloten is.

Shadow0

Re: [VOLG] Verhuizen naar een nieuwbouw woning!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-23 12:14

Ik heb er 2 en ik eindigde zelfs in de winterperiode met de stand negatief. Hier ook stadswarmte (dat is wel gruwelijk duur) maar ik heb bv wel elektrische dekens. Ik denk echt dat het wel meevalt.

(Voor aankomende winter ga ik eens kijken welke andere dingen ik kan doen om meer via electriciteit en minder via stadswarmte te laten lopen.)

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-23 12:36

Dus de rekening zal niet al te hoog worden? Ik douche nog geen 5 min.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-23 13:17

Ik verwacht bij jou echt niks geks.

Blacky94

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-23 13:36

Dat zal van verschillende factoren afhankelijk zijn en zal je imo gewoon moeten gaan ondervinden. Maar ik vind het ook erg kort door de bocht om te zeggen dat je met 3 zonnepanelen ''maar moet rekenen op een hoge energierekening''.
Maar ik verwacht idd ook, net als Shadow, bij jou weinig geks. Volgens mij zijn alle nieuwbouwhuizen tegenwoordig behoorlijk goed geisoleerd en wordt er veel gedaan om, zeker in de wintermaanden, het verlies van warmte zoveel mogelijk tegen te gaan. En probeer dus verder zelf waar mogelijk nog zoveel mogelijk onnodig warmteverlies/-verbruik te beperken.

Van alle jaren dat wij hier zitten hebben we tot nu toe vorig jaar het meeste teruggeleverd (en minste betaald). Tegelijkertijd hebben we vorig jaar 7 maanden lang in de min gezeten (dus geld teruggekregen) waar we nu met een vergelijkbaar(/minder) verbruik dit jaar weer meer betalen.
Ondanks dat we tov 2020 zo'n 25% minder stroom zijn gaan verbruiken, verwacht ik dit jaar wel een rekening vergelijkbaar als met dat jaar. Maar dat zal wel komen door de gestegen kWh prijs en het variabele contract dat we inmiddels hebben.
Qua stadswarmte zag ik bijvoorbeeld wel weer dat we begin dit jaar meer verbruikt hebben tov vorig jaar. Ook niet heel gek met die lange ''herfst'' die we begin dit jaar gehad hebben, daaraan merkte ik ook dat de verwarming tot later in het jaar aangestaan heeft tov voorgaande jaren. Dus dat zal ons dit jaar waarschijnlijk ook iets meer kosten tov vorig jaar.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-23 17:24

Bellatrix schreef:

Dat zal nog blijken want jij moet ook verwarmen op E, waar bovengenoemde partijen met stadswarmte werken.

Juist dat verwarmen kost relatief veel stroom en moet je dus tactisch doen.
Stoken als de zon schijnt, ongeacht of je thuis bent. De warmte blijft toch wel hangen want zo goed is de boel wel geïsoleerd }>

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-23 17:37

Maar ik ga toch niet stoken nu in de zomer? Ik weet niet eens wat slim is wat vloerverwarming betreft. :+

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-23 17:39

Ikke: het mag allemaal wel iets minder dramatisch hoor. Dit gaat gewoon om een huurwoning, een betaalbare huurwoning zelfs, die aanzienlijk beter geisoleerd is dan heel veel andere huurwoningen, en waar Bellatrix met 3 panelen echt een heel eind komt en waarschijnlijk gewoon genoeg aan heeft.
Niet alles hoeft groter en beter en duurder en perfect en maximaal. Dat maakt het alleen maar ingewikkeld. Voor een 1-persoons huishouden voor iemand die vziw niet van plan is om op korte termijn een jacuzzi te nemen is er echt geen probleem.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-23 17:44

Bellatrix schreef:
Maar ik ga toch niet stoken nu in de zomer? Ik weet niet eens wat slim is wat vloerverwarming betreft. :+

In de eerste periode zul je iets meer stoken omdat er waarschijnlijk nog wat vocht uit het huis moet. Dat is niet zo spannend. Daarna valt het wel mee.

De truc voor jouw is dat je je gewoontes iets anders moet inregelen omdat je een huis krijgt waarbij dat in je voordeel is.

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-23 17:49

Ja, het is voor mij allemaal nieuw. Letterlijk én figuurlijk. :D

Exitium

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-23 18:38

Kaitlyn schreef:
Het scheelt dat je alleen bent en gewoon fulltime werkt toch? Dat betekent dat je overdag amper stroom verbruikt en in de winter stook je overdag dan toch ook niet?
Sterker nog, ik stook in de winter bijna alleen maar in de weekenden áls ik meer thuis ben. Die paar uurtjes dat ik misschien nog op de bank hang lig ik met dikke sokken, een deken en 2 katten op de bank. Maar ik ben 's avonds altijd pas rond half 8 / 8 uur thuis omdat ik vanuit werk naar stal ga, dus ik vind het dan de moeite niet om de verwarming aan te zetten. :o

Dat hangt er dan nog wel vanaf of je veel thuiswerkt of niet. :P Ik zit bijvoorbeeld maximaal een dag per week op kantoor, toevallig deze week een keer twee dagen :)

Even ter vergelijking, ik heb hier 18 panelen met een vermogen van 330 WP per paneel. Die hebben afgelopen jaar vanaf maart 5416 kWh opgewekt, en dit jaar tot dusver 2687 kWh. (met name door ruim 800 in mei en in juni tot dusver 858)

Bellatrix schreef:

Heb je ook een waterpomp? In dat geval zou je met je vloerverwarming in de zomer ook kunnen koelen

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-23 18:40

Ja, ik heb een waterpomp.

Blacky94

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-23 19:20

ikke schreef:
Bellatrix schreef:

Dat zal nog blijken want jij moet ook verwarmen op E, waar bovengenoemde partijen met stadswarmte werken.

Juist dat verwarmen kost relatief veel stroom en moet je dus tactisch doen.
Stoken als de zon schijnt, ongeacht of je thuis bent. De warmte blijft toch wel hangen want zo goed is de boel wel geïsoleerd }>

Dat klopt, maar de stadswarmte is gekoppeld aan de gasprijs dus dat is qua kosten ook niet weinig. Nu weet ik idd niet precies hoeveel je elektriciteitsverbruik is bij een warmtepomp en ik weet idd wel dat je net even anders moet verwarmen dan met stadswarmte/gas. Maar mag toch ergens ook hopen dat als je het bedrag dat je normaal aan gas (of stadswarmte) kwijt bent bij je elektriciteit optelt, je wel al een heel eind zou moeten zijn. Komt nog bij dat TS nu volgens mij geen zonnepanelen heeft dus ookal zijn het er "maar 3", is alles beter dan niks lijkt me. Zeker in geval van huur.

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-23 19:24

Nee, heb nu niks.

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-23 17:13

Ik krijg woensdag 19 juli om 11.00 de sleutel! *\o/*

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-23 17:18

Heb je iemand om de oplevering uit te knijpen?
Zodat je niet met allerlei "rommel" blijft zitten die de bouwer had moeten oplossen.

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-23 17:21

Uit te knijpen? :+
Dit staat er: We bespreken de staat van de woning, die we bevestigen met een ‘beschrijving van het gehuurde’.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-23 18:01

Wat ikke bedoelt, is dat het nieuwbouw betreft. Zeker als het projectbouw is, kunnen aannemers nog wel eens dingetjes houtje touwtje oplossen.
Het kan dus fijn zijn om iemand bij je te hebben die daar kritisch naar kijkt en dit terugkoppelt zodat het netjes voor je opgelost wordt. Geen overbodige luxe hoor!

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-23 18:04

Aha okee, ik snap het. Ik ken niemand die dat kan. :\ Misschien is de opzichter er zelf ook wel bij, geen idee. Ik kan het even vragen.

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-23 18:11

Is er iemand bij je of ben je alleen? Sowieso handig als er iemand bij je is bij de oplevering.
Bij mijn moeder klopten de sleutels niet, meterstanden waren niet correct genoteerd, internetkabels zaten niet goed zodat ze geen tv kon kijken, dat soort grapjes. Was ook nieuwbouw. Ik weet van mezelf nog wel dat ik zo nieuwsgierig naar mijn huis was, dat ik helemaal nergens om dacht. Dus het is handig iemand met wat meer zakelijkheid er bij te hebben.

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-23 18:14

Eigenlijk ben ik alleen. Ik kan wel even kijken of er iemand mee kan...

Emj_23

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-23 18:31

19 juli! Dat is al lekker snel! Komt vast goed hoor TS. De woningbouw heeft er zelf baat bij dat de aannemer aan hen netjes oplevert. Je zal in de praktijk vast dingen tegenkomen, maar die kan je dan gewoon melden. Het is echt niet dat als t bij begin opname niet opvalt je er nooit meer iets mee kan. Maak tijdens de overdracht foto’s vd meterstanden en opleverpunten. En je zal vast vanalles tegenkomen. Check of je de gebruiksaanwijzingen krijgt van bijv de thermostaat. Vraag of ze laten zien hoe je de filters van de wtw (verwacht dat je die zal hebben) eruit haalt zodat je ze schoon kan zuigen. Maak desnoods een filmpje als ze het voordoen, ik ga er vanuit dat ze dat doen. Denk je aan het opzeggen van je huidige huur?

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-23 18:38

Ik zeg mijn eigen huur per 1 sept op. Dan heb ik genoeg tijd om ook deze woning netjes achter te laten. Zie dat ik dat schriftelijk moet doen? Wat zet je daar dan in? Gewoon zoiets als 'per 1/9/2023 zeg ik de huur op van 'adres hier'?

En ik krijg een klein beetje huurtoeslag bij de nieuwe woning. Voor mijn huidige woning krijg ik geen toeslag maar na berekening krijg ik dat wel bij mijn nieuwe woning. Kan ik dat gewoon aanvragen?