Gas en elektra prijzen, beste oplossing *wanhopig*

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

BigOne

Re: Gas en elektra prijzen, beste oplossing *wanhopig*

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-22 18:12

Superpony, indien je huis geschikt is voor zonnepanelen, direct doen. Wij hebben dat vorig najaar toch maar gedaan ondanks niet ideale ligging want we wilden airco’s hebben. Nu ontzettend blij mee en flink onderuit gegaan in gasverbruik .

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-22 18:18

Maar het is toch bezopen dat je bijna een compleet huis voor zulke bedragen kan kopen/ huren?

Ik betaal verhoudingsgewijs nu ook meer voor gas en licht dan voor huur van mn woning.

Dat klopt toch niet.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-22 18:18

BigOne schreef:
Superpony, indien je huis geschikt is voor zonnepanelen, direct doen. Wij hebben dat vorig najaar toch maar gedaan ondanks niet ideale ligging want we wilden airco’s hebben. Nu ontzettend blij mee en flink onderuit gegaan in gasverbruik .

Ze staan ook op de planning, maar we wilden het doen nadat de dakkapellen erop zaten, maar dat duurt nog even......
Nu wil ik ze toch maar gaan nemen en dan zien we wel weer, maar wachttijd is erg lang, 4 maanden.......

Ons huis ligt wel ideaal qua zon.

Als wij echt naar 500-900 zouden gaan, hebben we het er ook best snel wel uit.

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-22 18:28

BigOne schreef:

Ik zit ook echt te wachten op de mogelijkheid om zonnepanelen te leggen, zitten nu midden in verbouwing van het woonhuis. Bijna klaar, dan sparen en de schuur ophogen en een nieuw dak. Daar ligt nog asbest op en daar kunnen natuurlijk geen panelen op haha.

Bullebeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-22 19:13

Ach op deze manier komt de overheid er lekker makkelijk en goedkoop vanaf dat men van het gas afgaat…… verder gaat de burger tot een bepaald inkomen het heel erg zwaar krijgen

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-22 19:15

En Rutte zegt gewoon dat hij dit jaar niets kan doen om het leed te verzachten _-:(

MoniqueT

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-22 19:16

Even voor mijn simpele ziel hoor ... zonnepanelen leveren genoeg om op koude, natte en bewolkte dagen elektrische verwarming van stroom te voorzien? Want dat zijn juist de dagen dat we ze nodig zouden hebben. En in de avond, als het al donker is.

Cynthia82

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-22 19:18

BigOne schreef:

Ik ben nu ook heel serieus naar zonnepanelen aan het kijken, ondanks dat mijn stroomverbruik laag is. Mijn platte dak van mijn keuken ligt op het zuiden zonder schaduw, dus ideaal!
Ik twijfel alleen nog over huren of kopen. Is dat echt alleen een kwestie van eigen voorkeur, omdat je bij huren geen in investering kwijt bent en geen zorgen hebt, omdat er een verzekering bij zit? Of komt er toch meer bij kijken?

Monique, mij is gisteren verteld dat de energie die je niet direct gebruikt, opgeslagen wordt 'in een grote bak'. Dat kan je dus later gebruiken. Stel dat je zonnepanelen over een jaar gezien 2000 kwh opleveren, mag jij 2000 kwh gebruiken. Pas als je daarboven komt, wordt het weer via je energieleverancier geleverd.

Charlotte446

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-22 19:22

MoniqueT schreef:
Even voor mijn simpele ziel hoor ... zonnepanelen leveren genoeg om op koude, natte en bewolkte dagen elektrische verwarming van stroom te voorzien? Want dat zijn juist de dagen dat we ze nodig zouden hebben. En in de avond, als het al donker is.

Wij hebben vorig jaar 32 panelen laten plaatsen en het wordt tegen elkaar weggestreept. Iig afgelopen jaar bij ons bij Vattenfall. In de zomermaanden leveren wij veel meer terug en in de winter verbruiken we regelmatig meer dan de zonnepanelen opleveren. Maar dat is gelukkig dus verrekend. Wel fijn want voor het terugleveren krijg je 'maar' 7 cent, al gaat dat binnenkort omhoog.

Bullebeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-22 19:26

En dat verrekenen vervalt dus binnenkort. Als je het niet op dat moment opmaakt is het van de energiebedrijf.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-22 19:26

Dat is in NL door de salderingsregeling zo, maar die wordt vanaf 2025 afgebouwd tot 2031. Of die regeling ook in Spanje bestaat weet ik niet.

Straks is het zo dat je je teveel aan stroom "verkoopt" aan je netwerk en weer stroom koopt als je niet genoeg maakt (zoals 's nachts). Dat zijn dus 2 verschillende tarieven.

Charlotte446

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-22 19:39

Gelukkig is het verplaatst naar 2025, het was eerst 2023. Dan kunnen we nog een paar jaar extra profiteren van die regeling.

Ik las net dat je per 2023 verplicht bent een slimme meter te laten plaatsen als je zonnepanelen hebt. Wij kennen wel iemand die daar niet mee akkoord ging, een rechtszaak heeft aangespannen en heeft gewonnen. Ben benieuwd hoe dat verder gaat in 2023 of 2025.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-22 19:54

Cynthia82 schreef:
BigOne schreef:

Ik ben nu ook heel serieus naar zonnepanelen aan het kijken, ondanks dat mijn stroomverbruik laag is. Mijn platte dak van mijn keuken ligt op het zuiden zonder schaduw, dus ideaal!
Ik twijfel alleen nog over huren of kopen. Is dat echt alleen een kwestie van eigen voorkeur, omdat je bij huren geen in investering kwijt bent en geen zorgen hebt, omdat er een verzekering bij zit? Of komt er toch meer bij kijken?

Monique, mij is gisteren verteld dat de energie die je niet direct gebruikt, opgeslagen wordt 'in een grote bak'. Dat kan je dus later gebruiken. Stel dat je zonnepanelen over een jaar gezien 2000 kwh opleveren, mag jij 2000 kwh gebruiken. Pas als je daarboven komt, wordt het weer via je energieleverancier geleverd.

maar dan heb je toch een hele grote accu nodig ofzo, om de rest capaciteit elektriciteit op te slaan ? Of dat is dan pas per 2025 misschien ? Tot dan toe kan je de overcapaciteit dus later terug krijgen van de energieleverancier begrijp ik.

Cynthia82

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-22 19:57

Ik heb iemand gesproken van een bedrijf dat zonnepanelen verhuurt. Ik weet niet of het bij gekochte panelen anders werkt, maar hij vertelde dat het overschot wat jouw panelen opwekken, opgeslagen wordt 'in een grote gemeenschappelijke bak' om het makkelijk uit te leggen. Na een jaar kijken ze dan hoeveel stroom jouw panelen hebben opgewekt en hoeveel jij zelf hebt verbruikt in dat jaar.

MoniqueT

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-22 19:59

Aha, die salderingsregeling maakt het dus interessant in Nederland. Ik geloof niet dat dat hier in Spanje bestaat. Zou ideaal zijn. Zoveel zon en een huis zonder gas.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-22 20:00

Mocht je overigens zelf het geld niet hebben om je huis te verduurzamen met een warmtepomp en zonnepanelen, er zijn bedrijven die dit as a service aanbieden, zodat het ook voor de normale portomonnee te betalen is.

Je mag mij pben als je wil weten hoe deze heten.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-22 20:00

chanicha schreef:
En Rutte zegt gewoon dat hij dit jaar niets kan doen om het leed te verzachten _-:(

Ja bizar, maar het verbaast me niks vanwege wat er tot nu toe naar buiten is gekomen door dit asociale kabinet.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-22 20:01

Cynthia82 schreef:
Ik heb iemand gesproken van een bedrijf dat zonnepanelen verhuurt. Ik weet niet of het bij gekochte panelen anders werkt, maar hij vertelde dat het overschot wat jouw panelen opwekken, opgeslagen wordt 'in een grote gemeenschappelijke bak' om het makkelijk uit te leggen. Na een jaar kijken ze dan hoeveel stroom jouw panelen hebben opgewekt en hoeveel jij zelf hebt verbruikt in dat jaar.

Ik denk dat ze dit ook hierboven bedoelen. Dat dit tot 2025 zo is. Daarna kennelijk niet meer. Dan lever je het teveel aan aangemaakte zonne-energie in tegen een x tarief. En als je dan weer nodig hebt koop je dat tegen een x + extra tarief weer in.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-22 20:05

Maris schreef:
maar dan heb je toch een hele grote accu nodig ofzo, om de rest capaciteit elektriciteit op te slaan ? Of dat is dan pas per 2025 misschien ? Tot dan toe kan je de overcapaciteit dus later terug krijgen van de energieleverancier begrijp ik.

Cynthia82 schreef:

Geen letterlijke bak. Maar met de salderingsregeling is het zo dat als je 2000kwh per jaar opwekt je dus ook gratis 2000kwh per jaar mag verbruiken. Je bent dus vrij je apparatuur 's nachts te gebruiken en overdag geen energie te gebruiken.
Die "bak" bestaat alleen op papier. In de praktijk lever je teveel aan stroom weg aan het net en krijg je op momenten dat je geen stroom opwekt terug van de leverancier.

Na 2031 moet je de stroom die je teveel opwekt verkopen aan je netwerk. En je koopt dus weer stroom van je energieleverancier als je stroom wil zonder dat je op dat moment opwekt.
Het wordt dan dus zaak om je apparatuur overdag aan te zetten en nachten zuinig te zijn en genoeg rendement te hebben in de winter.
Of idd je eigen energie opslaan.

De salderingsregeling is in werking gezet om zonnepanelen te stimuleren. Het probleem nu is dat er op zonnige dagen sprake is vN zware overspanning, zeker in oudere straten of het buitengebied.
Daarnaast is het rendement van zonnepanelen tegenwoordig zo hoog dat salderen niet meer noodzakelijk is om het bedrag van zonnepanelen er uit te krijgen.
Laatst bijgewerkt door secricible op 19-08-22 20:09, in het totaal 1 keer bewerkt

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-22 20:07

elnienjo schreef:
chanicha schreef:

Ja bizar, maar het verbaast me niks vanwege wat er tot nu toe naar buiten is gekomen door dit asociale kabinet.

Wat een gelul weer..... ze hebben allang wat gedaan, de minima hebben 1300 euro aan energietoeslag gekregen.

Jullie zijn wel een kei in Rutte en Kaag aan alle kanten af te zeiken. Als er morgen een vogel op je hoofd poept is het dan ook de schuld van Kaag en Rutte?

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-22 20:09

Benzz schreef:
elnienjo schreef:

Wat een gelul weer..... ze hebben allang wat gedaan, de minima hebben 1300 euro aan energietoeslag gekregen.

Jullie zijn wel een kei in Rutte en Kaag aan alle kanten af te zeiken. Als er morgen een vogel op je hoofd poept is het dan ook de schuld van Kaag en Rutte?

Tja je moet iemand de schuld geven. We zijn in Nederland gewoon strontverwend. Als we minder hoeven gaan betalen voor energie, dan zal het in de zorg gekort worden etc.

Ik ben blij in NL te wonen, en als ik denk dat het ergens anders beter is dan ga ik het ergens anders zoeken.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-22 20:12

secricible schreef:
Geen letterlijke bak. Maar met de salderingsregeling is het zo dat als je 2000kwh per jaar opwekt je dus ook gratis 2000kwh per jaar mag verbruiken. Je bent dus vrij je apparatuur 's nachts te gebruiken en overdag geen energie te gebruiken.
Die "bak" bestaat alleen op papier. In de praktijk lever je teveel aan stroom weg aan het net en krijg je op momenten dat je geen stroom opwekt terug van de leverancier.

Na 2031 moet je de stroom die je teveel opwekt verkopen aan je netwerk. En je koopt dus weer stroom van je energieleverancier als je stroom wil zonder dat je op dat moment opwekt.
Het wordt dan dus zaak om je apparatuur overdag aan te zetten en nachten zuinig te zijn en genoeg rendement te hebben in de winter.

De salderingsregeling is in werking gezet om zonnepanelen te stimuleren. Het probleem nu is dat er op zonnige dagen sprake is vN zware overspanning, zeker in oudere straten of het buitengebied.
Daarnaast is het rendement van zonnepanelen tegenwoordig zo hoog dat salderen niet meer noodzakelijk is om het bedrag van zonnepanelen er uit te krijgen.

Dank je wel voor je uitleg ! Dus dit geldt nog tot 2031 ?
Ik dacht namelijk dat ik in een ander topic al had gelezen dat ze b.v. 0,16 cent kregen voor electriciteit van zonnepanelen en er zelf dan 0,32 voor moesten betalen als ze het later nodig hadden.

Cynthia82

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-22 20:14

secricible schreef:
Maris schreef:

Cynthia82 schreef:

Nou dat dus :) Jij legt het duidelijker uit, maar dit bedoel ik dus :)

Na 2031 dus allemaal apparaten hebben met wifi die je op afstand aan kan zetten als je niet thuis bent :D
Zou het mogelijk zijn om in de winter voldoende rendement te hebben?

Maris, tot 1-1-2025 geldt de 100% regeling. Daarna wordt dat afgebouwd tot niets meer vanaf 1-1-2031.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-22 20:16

tot 2025 krijg je dus 100 % van je opgewekte elektriciteit terug gelevert ? en dan in 2031 helemaal niets meer ? Dus in 2031 kan je alleen direct gebruiken als de zon schijnt , wat er teveel wordt gemaakt gaat naar de energieleverancier en daar krijg je dan niets meer voor terug ?

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-22 20:20

Maris schreef:
Dank je wel voor je uitleg ! Dus dit geldt nog tot 2031 ?
Ik dacht namelijk dat ik in een ander topic al had gelezen dat ze b.v. 0,16 cent kregen voor electriciteit van zonnepanelen en er zelf dan 0,32 voor moesten betalen als ze het later nodig hadden.

Het wordt van 2025 tot 2031 afgebouwd.
Wb ander topic weet ik niet. Op dit moment is het wel zo dat als je meer levert dan je verbruikt (jaarlijks dus) je het overschot tegen een lager tarief verkoopt. Maar het zou niet zo moeten zijn dat je dan zelf weet moet kopen. Wellicht gaat het hier om een bedrijf?

Maris schreef:
tot 2025 krijg je dus 100 % van je opgewekte elektriciteit terug gelevert ? en dan in 2031 helemaal niets meer ? Dus in 2031 kan je alleen direct gebruiken als de zon schijnt , wat er teveel wordt gemaakt gaat naar de energieleverancier en daar krijg je dan niets meer voor terug ?

Tot 2025 mag je 100% van wat je jaarlijks opwekt verbruiken, ongeacht wanneer je dat verbruikt.
Als je dus overdag teveel gebruikt "verkoop" je dat tegen hetzelfde tarief als waar je 's nachts voor "koopt", tot 100% van je productie.

Na 2031 verkoop je voor tarief X wat je overdag niet gebruikt en koop je 's nachts weer in voor tarief Y.

Misschien helpt deze link: https://www.milieucentraal.nl/energie-b ... nepanelen/