Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
BigOne schreef:Superpony, indien je huis geschikt is voor zonnepanelen, direct doen. Wij hebben dat vorig najaar toch maar gedaan ondanks niet ideale ligging want we wilden airco’s hebben. Nu ontzettend blij mee en flink onderuit gegaan in gasverbruik .
BigOne schreef:Superpony, indien je huis geschikt is voor zonnepanelen, direct doen. Wij hebben dat vorig najaar toch maar gedaan ondanks niet ideale ligging want we wilden airco’s hebben. Nu ontzettend blij mee en flink onderuit gegaan in gasverbruik .
MoniqueT schreef:Even voor mijn simpele ziel hoor ... zonnepanelen leveren genoeg om op koude, natte en bewolkte dagen elektrische verwarming van stroom te voorzien? Want dat zijn juist de dagen dat we ze nodig zouden hebben. En in de avond, als het al donker is.
Cynthia82 schreef:BigOne schreef:Superpony, indien je huis geschikt is voor zonnepanelen, direct doen. Wij hebben dat vorig najaar toch maar gedaan ondanks niet ideale ligging want we wilden airco’s hebben. Nu ontzettend blij mee en flink onderuit gegaan in gasverbruik .
Ik ben nu ook heel serieus naar zonnepanelen aan het kijken, ondanks dat mijn stroomverbruik laag is. Mijn platte dak van mijn keuken ligt op het zuiden zonder schaduw, dus ideaal!
Ik twijfel alleen nog over huren of kopen. Is dat echt alleen een kwestie van eigen voorkeur, omdat je bij huren geen in investering kwijt bent en geen zorgen hebt, omdat er een verzekering bij zit? Of komt er toch meer bij kijken?
Monique, mij is gisteren verteld dat de energie die je niet direct gebruikt, opgeslagen wordt 'in een grote bak'. Dat kan je dus later gebruiken. Stel dat je zonnepanelen over een jaar gezien 2000 kwh opleveren, mag jij 2000 kwh gebruiken. Pas als je daarboven komt, wordt het weer via je energieleverancier geleverd.
Cynthia82 schreef:Ik heb iemand gesproken van een bedrijf dat zonnepanelen verhuurt. Ik weet niet of het bij gekochte panelen anders werkt, maar hij vertelde dat het overschot wat jouw panelen opwekken, opgeslagen wordt 'in een grote gemeenschappelijke bak' om het makkelijk uit te leggen. Na een jaar kijken ze dan hoeveel stroom jouw panelen hebben opgewekt en hoeveel jij zelf hebt verbruikt in dat jaar.
Maris schreef:maar dan heb je toch een hele grote accu nodig ofzo, om de rest capaciteit elektriciteit op te slaan ? Of dat is dan pas per 2025 misschien ? Tot dan toe kan je de overcapaciteit dus later terug krijgen van de energieleverancier begrijp ik.
Cynthia82 schreef:Ik heb iemand gesproken van een bedrijf dat zonnepanelen verhuurt. Ik weet niet of het bij gekochte panelen anders werkt, maar hij vertelde dat het overschot wat jouw panelen opwekken, opgeslagen wordt 'in een grote gemeenschappelijke bak' om het makkelijk uit te leggen. Na een jaar kijken ze dan hoeveel stroom jouw panelen hebben opgewekt en hoeveel jij zelf hebt verbruikt in dat jaar.
elnienjo schreef:chanicha schreef:En Rutte zegt gewoon dat hij dit jaar niets kan doen om het leed te verzachten
Ja bizar, maar het verbaast me niks vanwege wat er tot nu toe naar buiten is gekomen door dit asociale kabinet.
Benzz schreef:elnienjo schreef:
Ja bizar, maar het verbaast me niks vanwege wat er tot nu toe naar buiten is gekomen door dit asociale kabinet.
Wat een gelul weer..... ze hebben allang wat gedaan, de minima hebben 1300 euro aan energietoeslag gekregen.
Jullie zijn wel een kei in Rutte en Kaag aan alle kanten af te zeiken. Als er morgen een vogel op je hoofd poept is het dan ook de schuld van Kaag en Rutte?
secricible schreef:Geen letterlijke bak. Maar met de salderingsregeling is het zo dat als je 2000kwh per jaar opwekt je dus ook gratis 2000kwh per jaar mag verbruiken. Je bent dus vrij je apparatuur 's nachts te gebruiken en overdag geen energie te gebruiken.
Die "bak" bestaat alleen op papier. In de praktijk lever je teveel aan stroom weg aan het net en krijg je op momenten dat je geen stroom opwekt terug van de leverancier.
Na 2031 moet je de stroom die je teveel opwekt verkopen aan je netwerk. En je koopt dus weer stroom van je energieleverancier als je stroom wil zonder dat je op dat moment opwekt.
Het wordt dan dus zaak om je apparatuur overdag aan te zetten en nachten zuinig te zijn en genoeg rendement te hebben in de winter.
Of idd je eigen energie opslaan.
De salderingsregeling is in werking gezet om zonnepanelen te stimuleren. Het probleem nu is dat er op zonnige dagen sprake is vN zware overspanning, zeker in oudere straten of het buitengebied.
Daarnaast is het rendement van zonnepanelen tegenwoordig zo hoog dat salderen niet meer noodzakelijk is om het bedrag van zonnepanelen er uit te krijgen.
secricible schreef:Maris schreef:maar dan heb je toch een hele grote accu nodig ofzo, om de rest capaciteit elektriciteit op te slaan ? Of dat is dan pas per 2025 misschien ? Tot dan toe kan je de overcapaciteit dus later terug krijgen van de energieleverancier begrijp ik.Cynthia82 schreef:Ik heb iemand gesproken van een bedrijf dat zonnepanelen verhuurt. Ik weet niet of het bij gekochte panelen anders werkt, maar hij vertelde dat het overschot wat jouw panelen opwekken, opgeslagen wordt 'in een grote gemeenschappelijke bak' om het makkelijk uit te leggen. Na een jaar kijken ze dan hoeveel stroom jouw panelen hebben opgewekt en hoeveel jij zelf hebt verbruikt in dat jaar.
Geen letterlijke bak. Maar met de salderingsregeling is het zo dat als je 2000kwh per jaar opwekt je dus ook gratis 2000kwh per jaar mag verbruiken. Je bent dus vrij je apparatuur 's nachts te gebruiken en overdag geen energie te gebruiken.
Die "bak" bestaat alleen op papier. In de praktijk lever je teveel aan stroom weg aan het net en krijg je op momenten dat je geen stroom opwekt terug van de leverancier.
Na 2031 moet je de stroom die je teveel opwekt verkopen aan je netwerk. En je koopt dus weer stroom van je energieleverancier als je stroom wil zonder dat je op dat moment opwekt.
Het wordt dan dus zaak om je apparatuur overdag aan te zetten en nachten zuinig te zijn en genoeg rendement te hebben in de winter.
Of idd je eigen energie opslaan.
De salderingsregeling is in werking gezet om zonnepanelen te stimuleren. Het probleem nu is dat er op zonnige dagen sprake is vN zware overspanning, zeker in oudere straten of het buitengebied.
Daarnaast is het rendement van zonnepanelen tegenwoordig zo hoog dat salderen niet meer noodzakelijk is om het bedrag van zonnepanelen er uit te krijgen.
Maris schreef:Dank je wel voor je uitleg ! Dus dit geldt nog tot 2031 ?
Ik dacht namelijk dat ik in een ander topic al had gelezen dat ze b.v. 0,16 cent kregen voor electriciteit van zonnepanelen en er zelf dan 0,32 voor moesten betalen als ze het later nodig hadden.
Maris schreef:tot 2025 krijg je dus 100 % van je opgewekte elektriciteit terug gelevert ? en dan in 2031 helemaal niets meer ? Dus in 2031 kan je alleen direct gebruiken als de zon schijnt , wat er teveel wordt gemaakt gaat naar de energieleverancier en daar krijg je dan niets meer voor terug ?