Oude woning gaat plat voor nieuwbouw

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

MoniqueT

Re: Oude woning gaat plat voor nieuwbouw

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-22 12:33

Dank je! Dat kunstwerk hing in een soort Winkel van Sinkel, voor een prikkie! Het bankstel gaat weer meer naar het groen, maar alle kleuren komen terug in de kamer.

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-22 22:10

Mij tip voor de keuken: bezuinig niet op apparatuur....

Onze keuken is nu iets ouder dan 4 jaar (1 of 2 maanden). De vaatwasser is irritant want al het plastic komt er nat uit, de inductie kookplaat is al vervangen (1e had geen flexibele zones, de huidige wel. Let daar goed op met de maten van je pannen!) En de lades van de inbouw koel/vries combi hebben inmiddels alle 3 een barst.

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-22 22:24

Wij hebben hier bauknecht. Zat al in de keuken (showroom keuken, ook een leuke optie misschien, kan best wat schelen in prijs als je de ruimte hebt).

Voor ons zeker geen bauknecht meer.

Esther_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-22 09:34

Mri schreef:
De vaatwasser is irritant want al het plastic komt er nat uit

Dit is normaal en ligt niet aan de vaatwasser. Plastic blijft een stuk koeler dan een bord en blijft dit ook langer nat.

https://www.quest.nl/mens/lifestyle/a34 ... aatwasser/

Nog een tip: een ronde wasbak of een vierkante met afgeronde hoeken, een stuk makkelijker schoonmaken dan een echte vierkante.

Tink89

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-22 08:33

Wij hebben juist budgettair verantwoord gedaan en alle apparatuur (behalve de Howatt kokendwaterkraan) van Ikea voor nu. Apparatuur vervangen is zo veel makkelijker dan kasten of een aanrechtblad vervangen dat het een mooie manier kan zijn om de kosten te drukken (Ikea heeft btw ook een plaat met deels flexibele zones, die hebben wij ook) en dan kun je beetje bij beetje vervangen als dat nodig zou zijn.

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-22 09:52

Tink89 schreef:
Wij hebben juist budgettair verantwoord gedaan en alle apparatuur (behalve de Howatt kokendwaterkraan) van Ikea voor nu. Apparatuur vervangen is zo veel makkelijker dan kasten of een aanrechtblad vervangen dat het een mooie manier kan zijn om de kosten te drukken (Ikea heeft btw ook een plaat met deels flexibele zones, die hebben wij ook) en dan kun je beetje bij beetje vervangen als dat nodig zou zijn.

Maar dan ben je je daar ook bewust van :)

Wij wonen hier nu iets meer dan 4 jaar, de keuken is dus ook iets meer dan 4 jaar oud.
De apparatuur dus ook. De kookplaat is 1,5 jaar (?) terug vervangen, de koel vries combinatie heeft in alle 3 de lades barsten en is gerepareerd met tape en de vaatwasser is ook maar matig.
Oke, budget technisch gekozen voor Bauknecht (behalve de kookplaat toen) want volgens de verkoper maakte het niet echt veel uit (en bauknecht had toen "acties" ). Maar daar heb ik echt spijt van!

Tink89

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-22 15:18

Mri schreef:
Tink89 schreef:

Wij wonen hier nu iets meer dan 4 jaar, de keuken is dus ook iets meer dan 4 jaar oud.
De apparatuur dus ook. De kookplaat is 1,5 jaar (?) terug vervangen, de koel vries combinatie heeft in alle 3 de lades barsten en is gerepareerd met tape en de vaatwasser is ook maar matig.
Oke, budget technisch gekozen voor Bauknecht (behalve de kookplaat toen) want volgens de verkoper maakte het niet echt veel uit (en bauknecht had toen "acties" ). Maar daar heb ik echt spijt van!

Maar was de kookplaat dan ook stuk? Of had je gewoon toch liever zones gehad? Want dat heeft weinig met kwaliteit te maken en meer met spijt van je keuze...

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-22 07:56

Tink89 schreef:
Mri schreef:

Maar was de kookplaat dan ook stuk? Of had je gewoon toch liever zones gehad? Want dat heeft weinig met kwaliteit te maken en meer met spijt van je keuze...

Nou ja, weldegelijk met kwaliteit en spijt van de keuzes.
Onze plaat had 5 vaste zones. waarvan er 3 formaat steelpan waren, 1 grote in het midden en 1 middenmaat. En met een gezin van 4 is dat absoluut niet handig. Steelpan formaat is te klein, waardoor het super lang duurde om op te koken.
De grote in het midden was te groot, waardoor niet optimaal, want veel warmte verlies omdat alleen de allergrootste maat koekenpan de pit bedekte.
EN alleen de middenmaat pit/zone was handig/praktisch in gebruik.

Dat is dus wel een issue, en in mijn ogen ook een kwaliteit iets. Goedkopere kookplaat, en daarmee dus ook matigere kwaliteit en niet goed/minder goed doordacht systeem.

Wij hadden geen ervaring met koken op inductie, dus hebben gewoon gekocht wat de keukenboer aanraadde.

manonutjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-22 11:44

Ik heb gekozen voor een luxe inductiekookplaat, 90 cm breed en 5 zones.
Niet gekozen voor de supernieuwste versie, maar voor de B keuze van bosch gegaan. Dat scheelt toch behoorlijk in de kosten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-22 12:44

Toch heeft dat weinig met kwaliteit te maken, maar een mismatch met je kook behoeften. Of het moet wezen dat met 1 grote zone in gebruik er verder geen pannen meer goed op hun zone passen. Want dat is gewoon kansloos ontworpen dan.

De indeling klinkt voor mij namelijk juist ideaal. Ik heb nu regelmatig een kleine pan op een veel te grote zone. Maar ja huur..

PoelieWoelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-22 16:38

Oeh ik heb nog een tip!

Neem nóóit een vierkante wasbak. Drama, alles blijft in de hoekjes zitten en het water loopt er niet mooi langs.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-22 16:49

Ik heb ook grepen en 2 lades met binnenlade. Zoveel mogelijk lades zowel voor pannen servies als voorraad, kastjes zijn zo onoverzichtelijk
net als bij Lizzie? heb ik een eiland met aan 2 kanten kastjes, alleen aan de voorkant zonder grepen maar met een druk systeem
ow ja ik heb hoogglans stenen blad, een ramp met schoonhouden, je ziet er alles op!! Ik had liever kunststof gehad, veel minder gevoelig voor kringen, vlekken en zuren ( en goedkoper) maar ivm een ingebouwde wasbak ging dat niet
moest ik steen

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-22 17:31

Ik heb huidig een Bruynzeel keuken met verzonken handgrepen. Ik vind dat ideaal en wil dat ook bij mijn nieuwe keuken. Geen uitstekende grepen, geen klik-systeem dat onbedoeld open gaat (ik ben niet zo groot en hang/duw al snel ergens tegenaan) en geen gootjes waarbij ik steeds aan de verkeerde kant trek en waar vet, stof en andere troep in ophoopt.

En ik wil geen aanrechtblad meer met een opstaande rand. Als ik kracht moet zetten met snijden zit ik met mijn polsen op die rand voordat het mes op de snijplank is. Echt heel irritant.

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-22 18:05

Ik ben heel blij met mijn composiet werkblad. Makkelijk met schoonmaken, glad, stevig en kan tegen hete pannen.

webster543

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-22 02:51

Zo, nog eens tijd voor een update :D het is 2.30u ‘s nachts en ik kan niet slapen. Vanalles spookt door mijn hoofd van zaken die moeten gebeuren, dan maar hier een klein verslag. Helpt mij ook om een overzicht te hebben.
Ondertussen heb ik drie offertes binnen gekregen van aannemers, de eerste twee lagen al ongeveer 20.000€ boven budget van ruwbouw. Dus het werd spannend voor wat de laatste zou zeggen. De laatste maakte dan toch een scherpe offerte, maar op voorwaarde dat hij al begin februari kan beginnen. *slik* dat is twee maanden vroeger dan gepland, beetje midden in de winter, maar met meer dan 15.000€ prijsverschil, zal ik wel wat gaan koud lijden :=
Nu gaat dus alles in een stroomversnelling komen, ik heb gisteren al direct een dakwerker aangesproken voor offerte.
Zaterdag ben ik al bij twee raambedrijven langs geweest. De ene raadt aan om alle ramen in pvc te nemen wegens prijs en isolatie voordelen, de andere raadt aan een soort hybride stijl te nemen. De buitenkant is aluminium, de binnenkant is van pvc. Dat is goedkoper dan volledig aluminium en combineert beide voordelen.
Deze week zoek ik nog een derde en zal ook direct op zoek gaan naar nog twee dakwerkers.
Gisteren avond bij mijn buren langs gegaan, door de vroeger start, zit ik voor een periode met hogere vochtigheid, wat voor plastieken dozen met kleding niet bevorderlijk is. Ik mag mijn kleding bij hun op de logeerkamer zetten.
Ook water voor de paarden en voor mijzelf mag ik daar gaan halen.
De dagen dat het echt heel slecht weer is, mag ik ook bij hun logeren.
Gouden buren heb ik!!!! **\O/**
Van een vriendin kreeg ik een fantastische verjaardagscadeau, allemaal bonnen om te mogen douchen, eten, slapen, last minute frustratie kwijt raken, verzorging voor de paarden, … een geweldig idee en gaat zeker van pas komen!!!

Van het sanitair bedrijf heb ik ook al een prijsofferte binnen en die is goed. De badkamer meubel is gekozen (toonzaalmodel)

Afbeelding

Door de prijsstijgingen is hun offerte maar vier maanden geldig, vanaf januari spreken ze van een prijsstijging van ongeveer 20%, daarom stellen ze voor om half december terug te komen om een nieuwe offerte te maken en ze beloven die prijzen vast te houden, ondanks de verschillende prijzen.

Ook is mij aangeraden zelf de gevelsteen te bestellen en al te laten leveren voor januari, omdat er rond de 20% meerprijs gaat bij komen vanaf nieuwjaar. Gelukkig is hier plaats genoeg.

Zo, dit was zo ongeveer de update. Ik ga terug proberen te slapen :Z

kally

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-22 12:26

Met PVC moet je wel uitkijken ivm giftige dampen..niet PVC is gezond

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-22 12:54

Dat is ondertussen al wel achterhaald door veranderde productieprocessen, net als dat de weekmaker in PVC de ramen brosser zou maken na jaren.
Met al de miljoenen mensen die ondertussen PVC-ramen/deuren hebben zou er al veel meer commotie over moeten zijn als het zo ongezond zou zijn.

kally

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-22 13:50

Al jaren achterhaalt, geen idee maar er wordt nog steeds gewaarschuwd, lijkt mij niet onverstandig te checken of het een goed keurmerk heeft of niet!
Bvb bij PVC vloeren is er een ECO keurmerk.

webster543

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-22 19:10

Heb daar eerlijk gezegd nog nooit van gehoord, dat pvc een probleem zou zijn.
Heb ondertussen wel gevraagd om de prijsofferte aan te passen naar aluminium, omdat ik daar een vergunning voor heb en niet voor pvc :D

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-22 21:37

Mooie voortgang weer Webster. Ik heb al stress maar jij moet ook nog eens alles zelf regelen met materialen bestellen en aannemers zoeken %) .

Ik heb een vergelijkbaar badmeubel uitgezocht als jij qua kleuren :D.
Ik ben nu op keukenjacht, ook leuk.

Esther_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-22 13:59

In Nederland zit een mega lange levertijd op stenen en dakpannen (>4 mnd). Misschien handig te checken of dit bij jou ook speelt.

webster543

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-22 15:06

Weer een update.

Ondertussen 2 offertes binnen voor de dakwerken, die liggen rond dezelfde prijs.
Een offerte voor pleisterwerken is binnen (echt wel heeeeeel hoog) en een offerte is in de maak, benieuwd of die ook zo hoog zal zijn :):)

Vandaag naar een tegelhandelaar gegaan. Heel veel keuze, amai.
Ik heb vloer nodig voor kelder en berging ( goedkopere tegel), een vloer voor de inkom/toilet/eetkamer/keuken, vloer voor zithoek/badkamer en vloer voor slaapkamer en toilet.
Voor de berging en kelder is het goedkoopste gekozen.
Voor de inkom tot keuken twijfel ik tussen deze twee
Afbeelding

Afbeelding

Voor de zithoek en badkamer heb ik gekozen voor laminaat tegels. Dus gelijkaardig aan laminaat van look en kleur en maat, maar het zijn tegels. Dat is een voordeel met vloerverwarming.

Afbeelding

Voor de badkamer vind ik het moeilijk. Uiteindelijk deze, maar nog niet zeker
De korte kant van de douche en rond het bad tegels met motief. De rest een strakke tegel.

Afbeelding
Past dit bij de laminaat tegel?

Voor de slaapkamers boven zal het een standaard laminaat zijn. Niets bijzonders en ook niet te duur

Ze gaan een offerte maken, ik heb ook gevraagd of ze kunnen stockeren. Gezien de prijzen vanaf januari hier ook omhoog gaan, zou dat handig zijn. Dan bestel en betaal ik nog dit jaar.

Esther_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-22 15:10

Wat is de reden dat je voor de woonkamer en keuken andere tegels kiest? Die laminaattegel lijkt mij heel praktisch en ziet er mooi uit
Ik heb zelf een donkergrijze in de keuken en je ziet er alles op.

Let wel op bij de motief tegels voor in de badkamer/douche dat ze lastiger schoonmaken.

webster543

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-22 15:21

Omdat de zithoek en badkamer op het eerste tussenverdiep zijn. Dus gelijkvloers is keuken eetkamer en inkom. Dan een paar trapjes omhoog is de zithoek en badkamer.

Ja, motief is gelukkig niet diep gegroefd

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-22 15:30

Ik poets bij diverse klanten dergelijke donkere tegels en ik kan enkel zeggen: Niet doen. Je ziet er alles op. Direct. Zeker met honden zou ik er ver weg van blijven. De kleinste, ietwat vochtige poot staat er direct op.