Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd Deel 2

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

ir_2021

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-22 10:28

MirandaMalik schreef:
Dan moet je er ook rekening mee houden dat mensen niet gaan verkopen als ze weinig krijgen voor hun huis dus of dat nou voordelig is als je wil kopen.. :')

Succes alvast Ladyson.

Absoluut wel: als jij ziet dat de markt gaat crashen maar je wilt niet onder water komen te staan dan ga je bij de eerste paniek in verkoop-modus en komt er dus een hele hoop aanbod.. Om later weer goedkoper iets terug te kunnen kopen. Een beetje zoals bij aandelen. Ik kan ook zeker het boek 'this time is different' aanraden, voor alle sceptici én eigenlijk gewoon iedereen.

gaucho

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-22 10:38

Vandaag eerste bezichtigingen, ben benieuwd :D er was heel veel animo voor de bezichtigingen. Volgende week donderdag uiterste datum voor bieden.

stitchlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-22 10:38

Ik zou ook niet weten wat de markt gaat doen de komende tijd, zo lang er schaarste aan woningen blijft zie ik hem in ieder geval niet snel zakken.

Het aanbod hier is een beetje magertjes afgelopen twee weken. Vorige week hebben we wel drie bezichtigingen gedaan, maar met die huizen willen we niet verder.

Een woning was de makelaar in de advertentie 'vergeten' aan te geven dat er een recht van overpad van de buren recht achter de pui langsliep. Nee dank je :')

Met al die bezichtigingen leer je ook in ieder geval welke makelaars ik niet zou benaderen als ik een eigen woning zou verkopen. Wat is het merendeel op dit moment nonchalant en ongeïnteresseerd als je komt bezichtigen zeg...

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-22 10:40

stitchlover schreef:
Ik zou ook niet weten wat de markt gaat doen de komende tijd, zo lang er schaarste aan woningen blijft zie ik hem in ieder geval niet snel zakken.

Het aanbod hier is een beetje magertjes afgelopen twee weken. Vorige week hebben we wel drie bezichtigingen gedaan, maar met die huizen willen we niet verder.

Een woning was de makelaar in de advertentie 'vergeten' aan te geven dat er een recht van overpad van de buren recht achter de pui langsliep. Nee dank je :')

Met al die bezichtigingen leer je ook in ieder geval welke makelaars ik niet zou benaderen als ik een eigen woning zou verkopen. Wat is het merendeel op dit moment nonchalant en ongeïnteresseerd als je komt bezichtigen zeg...

Oh wauw, recht van overpad vergeten is wel heel lomp :=.

Wij hebben laatst een huis bezichtigd en moesten de makelaar vertellen dat de dakkapel in dat en dat jaar gebouwd is geweest, dat de fundering niet goed was om die en die reden en dat de kozijnen zo rot als een mispel waren, dat wist ze niet :'). Ook geen reactie meer gehad toen we aangaven waarom we geen bod wilden doen.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-22 10:44

linda2008 schreef:
viphorse schreef:
Wat ik niet snap is wat de Rusland Oekraïne met de huizen te maken heeft . Dat het iets met onze gasprijzen doet ( alweer ) en benzine etc dat snap ik nog maar de huizen …

Ik moet zeggen dat ik mijzelf hier ook nooit in heb verdiept. En ook wel eens benieuwd ben hoe dit zit. Maar ik kan me wel voorstellen dat dure grondstoffen invloed hebben op o.a. de bouw van nieuwe huizen :?

Even heel beknopt:

Oorlog in Oekraïne —> Krappe energiemarkt —> Stijgende energieprijzen —> Stijgende productiekosten bedrijven —> Stijgende consumentenprijzen —> Stijgende inflatie **—> Dalende koopkracht —> Vergrote druk op lonen en leefkosten —> Consumenten bestedingen nemen af —> Winstmarges bedrijven nemen af —> Investeringen en leningen worden minder —> Bedrijven (en overheden) moeten bezuinigen —> Er wordt gesneden in kosten = personeelsbestand en lonen —> Economische groei neemt af

** Om een stijgende inflatie te bedwingen worden de rentes verhoogd (wat nu al gebeurt). Hierdoor wordt lenen minder aantrekkelijk en sparen aantrekkelijker. Dit in combinatie met een dalende koopkracht zorgt voor minder vraag naar huizen. Dalende vraag naar huizen bij een gelijkblijvend aanbod = dalende prijzen.

Dit nog naast het feit dat heel veel mensen straks de hypotheek niet meer op kunnen hoesten ivm stijgende lasten en dalende koopkracht, werkloosheid voor de echte pechvogels.

En als het aanbod niet gelijk blijft maar toeneemt doordat mensen hun hypotheek niet meer kunnen betalen en hun huizen moeten verkopen, dan krijg je een sneeuwbaleffect en daalt de prijs nog sneller.

horsii

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-22 10:47

Succes gaucho.

Nou hè stitchlover, er zitten makelaars tussen..
Recht van overpad vergeten te vermelden heel slordig.
Zo waren wij vorige maand bij een bezichtiging waren ze vergeten te vermelden dat de fundering onwijs verzakt was, je liep letterlijk bergopwaarts.

horsii

Re: Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-22 10:48

San87, dat duurt helaas nog een flinke poos ben ik bang.

stitchlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-22 11:29

Wij zijn dan ook stiekem best blij met onze aankoopmakelaar die ons heel veel dingen kan laten zien om op te letten qua bouwkwaliteit van de woning.

Ook als we alleen bezichtigen zien we nu veel. Dat de woning als 'goed onderhouden' geadverteerd wordt op Funda wil niets zeggen zeg maar :')

Wij hebben tot nu toe ook nog geen enkele makelaar gehad die de inhoud van de vragenlijst van de woning wist te vertellen. Daarnaast zijn bouwtechnische keuringen die al bij een woning zitten ook niet heilig. Met minuten rondlopen in een woning ontdek je zelf nog meer zachte kozijnen, slechte dorpels, constructief lekke lichtkoepels etcetera :j

Leuk man, huizen kijken

freetorun

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-22 11:50

Wij hebben een paar makelaars gehad die dan hun best deden. Ons daadwerkelijk rondleidde, veel over het huis (en omgeving) wisten te vertellen en gemotiveerd waren.

Maar 80% deed de deur voor je open, liep nog net mee de trap op en zuchtte iets té hard wanneer je vragen stelde :')

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-22 12:01

Wij gaan zelf de rondleidingen doen. Wat zou je als koper prettig vinden? Zelf denk ik een rondleiding van beneden naar boven en dan mensen zelf rustig terug naar beneden laten struinen terwijl ik beneden wacht om vragen te beantwoorden.

freetorun

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-22 12:09

Ik vond het als koper inderdaad heel prettig om even tijd te krijgen om zelf een rondje te lopen!

Neverland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-22 12:11

Ik heb altijd liever dat ze meelopen en vertellen.

Hier zijn volgende week bezichtigingen in het huur appartement. Wij mogen er zelf niet bij zijn. Zouden jullie dure apparaten meenemen? Op dit soort appartementen komt een bepaald volk op af wat ik totaal niet vertrouw. -O-
Hier zitten drugs dealers, gok verslaafden, altijd ruzie tussen de gezinnen hier (schreeuwen en alles) etc. Laatst ook de politie geweest. Ik vertrouw niemand hier. :+

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-22 12:28

horsii schreef:

Ik snap je reactie niet helemaal? Het scenario dat ik schetste wil je niet, nooit.

freetorun schreef:
Wij hebben een paar makelaars gehad die dan hun best deden. Ons daadwerkelijk rondleidde, veel over het huis (en omgeving) wisten te vertellen en gemotiveerd waren.

Maar 80% deed de deur voor je open, liep nog net mee de trap op en zuchtte iets té hard wanneer je vragen stelde :')

Ja en maar niet snappen dat mensen dingen zelf gaan doen en geen makelaar meer inschakelen. Goede manier om je eigen beroepsgroep overbodig te maken :').

Malenka schreef:
Wij gaan zelf de rondleidingen doen. Wat zou je als koper prettig vinden? Zelf denk ik een rondleiding van beneden naar boven en dan mensen zelf rustig terug naar beneden laten struinen terwijl ik beneden wacht om vragen te beantwoorden.

Lijkt mij een fijne manier van rondleidingen doen :j.

Neverland schreef:
Ik heb altijd liever dat ze meelopen en vertellen.

Hier zijn volgende week bezichtigingen in het huur appartement. Wij mogen er zelf niet bij zijn. Zouden jullie dure apparaten meenemen? Op dit soort appartementen komt een bepaald volk op af wat ik totaal niet vertrouw. -O-
Hier zitten drugs dealers, gok verslaafden, altijd ruzie tussen de gezinnen hier (schreeuwen en alles) etc. Laatst ook de politie geweest. Ik vertrouw niemand hier. :+

Als er mensen komen kijken die je niet vertrouwt, dan zou ik hoe dan ook waardevolle spullen meenemen.

Yipee

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-22 12:37

Malenka schreef:

Wat misschien ook een idee is, om juist boven op zolder te beginnen? Deden sommige makelaars. Dan begin je met het minst mooie gedeelte (ga ik even vanuit) en eindig je juist op de mooiste plek in het huis. Daarna dan ook nog even de tijd krijgen om zelf rond te kijken vond ik zelf ook wel erg prettig.

Bullebeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-22 12:45

horsii schreef:

Dat weet ik zo net nog niet. Of je moet 3 tot 5 jaar niet als binnenkort zien. Als het niet al eerder is. Idd situatie Rusland-Oekraïne en ook nog eens wat er in Canada aan de hand is. Daar staan ze ook op randje van een burgeroorlog.

Edit. Ik zit nu in een huurhuis. Ik ga nu niks kopen met deze achterlijke markt. Ik wacht mijn kans wel af. Ik moet nu meer betalen aan hypotheek dan huur en dan moet ik ook nog eens alles zelf betalen en nu bij schade 1 telefoontje en het wordt geregeld. 5 jaar geleden was dat volledig andersom, maar kon ik geen hypotheek krijgen ivm nog huis met ex

linda2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-22 12:59

Yipee schreef:
Malenka schreef:

Wat misschien ook een idee is, om juist boven op zolder te beginnen? Deden sommige makelaars. Dan begin je met het minst mooie gedeelte (ga ik even vanuit) en eindig je juist op de mooiste plek in het huis. Daarna dan ook nog even de tijd krijgen om zelf rond te kijken vond ik zelf ook wel erg prettig.

Zou ik zelf niet doen ... de eerste indruk van het huis blijft het meeste hangen, dus ik zou eerst de mooiste vertrekken doorlopen :j
Ik zou het wel erg prettig vinden om na de rondleiding nog even zelf te mogen kijken :j

viphorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-22 13:01

horsii schreef:

Daar ben ik dus ook bang voor

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-22 13:21

viphorse schreef:
horsii schreef:

Daar ben ik dus ook bang voor

De eerste effecten van Rusland-Oekraïne zijn al voelbaar in de energie-, gas- en voedselprijzen.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-22 13:21

Yipee schreef:
Malenka schreef:

Waarom? Je eindigt toch waar je begint, in de woonkamer?

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-22 14:06

ir_2021 schreef:
MirandaMalik schreef:
Dan moet je er ook rekening mee houden dat mensen niet gaan verkopen als ze weinig krijgen voor hun huis dus of dat nou voordelig is als je wil kopen.. :')

Succes alvast Ladyson.

Absoluut wel: als jij ziet dat de markt gaat crashen maar je wilt niet onder water komen te staan dan ga je bij de eerste paniek in verkoop-modus en komt er dus een hele hoop aanbod.. Om later weer goedkoper iets terug te kunnen kopen. Een beetje zoals bij aandelen. Ik kan ook zeker het boek 'this time is different' aanraden, voor alle sceptici én eigenlijk gewoon iedereen.

Maar dan willen ze dus nog steeds verkopen voor veel geld.
En kopers wachten dan liever tot het goedkoper wordt.
Wij zijn al klaar op de woningmarkt dus ik hoef er geen boek over te lezen, ik lees liever fantasy! :D

Zelf vind ik het prettig om eerst de dingen te zien die belangrijk zijn.
Wij vonden buiten voor de paarden belangrijk en dan moet je eerst het hele huis door en dan blijkt het buiten niet te zijn wat je wil.
Maar toen we gingen verkopen gingen de kijkers als laatste buiten kijken, wat als groot voordeel had, dat ze niet het huis heel vies achter lieten met vieze voeten.
Dus ik ben super tegenstrijdig! :D

anca

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-22 14:27

Wij mochten binnenshuis eerst alles bekijken. Daarna buiten maar dan mochten we weer niet nog een keer naar binnen ivm de hele lichte vloerbedekking :D

Xhiske

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-22 15:21

Ik vind het ook fijn om zelf nog even door het huis te lopen. Mijn voorkeur heeft wel beginnen in de woonkamer, dan krijg je toch de eerste indruk van de ruimte waar je het meeste bent.

Hebben jullie wel eens contact opgenomen met mensen waarvan je gehoord hebt dat hun huis binnenkort in de verkoop komt? Ik heb diegene hun telefoonnummer gekregen, maar ik heb geen idee wat ik in een berichtje zou kunnen sturen of moet zeggen aan de telefoon

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-22 15:33

MirandaMalik schreef:
ir_2021 schreef:

Maar dan willen ze dus nog steeds verkopen voor veel geld.
En kopers wachten dan liever tot het goedkoper wordt.
Wij zijn al klaar op de woningmarkt dus ik hoef er geen boek over te lezen, ik lees liever fantasy! :D

Zelf vind ik het prettig om eerst de dingen te zien die belangrijk zijn.
Wij vonden buiten voor de paarden belangrijk en dan moet je eerst het hele huis door en dan blijkt het buiten niet te zijn wat je wil.
Maar toen we gingen verkopen gingen de kijkers als laatste buiten kijken, wat als groot voordeel had, dat ze niet het huis heel vies achter lieten met vieze voeten.
Dus ik ben super tegenstrijdig! :D

Er is een verschil tussen willen en kunnen.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-22 15:35

Xhiske schreef:
Ik vind het ook fijn om zelf nog even door het huis te lopen. Mijn voorkeur heeft wel beginnen in de woonkamer, dan krijg je toch de eerste indruk van de ruimte waar je het meeste bent.

Hebben jullie wel eens contact opgenomen met mensen waarvan je gehoord hebt dat hun huis binnenkort in de verkoop komt? Ik heb diegene hun telefoonnummer gekregen, maar ik heb geen idee wat ik in een berichtje zou kunnen sturen of moet zeggen aan de telefoon

Heb je hun telefoonnummer van hezelf gehad?

Ik vind het nogal wat om mensen zomaar berichtjes te gaan sturen of te gaan bellen over hun huis :o.

linda2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-22 15:41

_San87_ schreef:
Xhiske schreef:

Heb je hun telefoonnummer van hezelf gehad?

Ik vind het nogal wat om mensen zomaar berichtjes te gaan sturen of te gaan bellen over hun huis :o.

Ik zou dat persoonlijk ook niet waarderen. Wacht maar gewoon, het komt vanzelf op funda.
Wat veel mensen zeggen dat woningen al verkocht zijn voordat ze op funda verschijnen, die ervaring heb ik zelf niet.