Jullie gasverbruik

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-21 17:45

Janine

In het open veld en met oud vrijstaand huis geef ik die opmerking :D
En de deur staat hier veel open, kunnen de honden lekker op en neer. Ook nog in Oktober.

SheranJarig

Re: Jullie gasverbruik in oktober 2021

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-21 17:56

Ik heb ook een super koud huis. Weinig zon en niet super geïsoleerd. Als het aan mij zou liggen had ik de hele zomer de kachel aan :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-21 18:27

DuoPenotti schreef:
karuna schreef:
Inmiddels weet ik mijn oktober verbruik soort van dan 63m3. Mijn stroomverbruik is -290 kw. :+ vandaar dat ik met stroomkachels ga werken overdag. :P

Maar ik vraag me bij de extreem lage verbruiken af hoe dan? Ik kook op stroom. Douche kort en niet dagelijks. Dus geen dagelijks warm water gebruik. 17,5 tot 18 graden overdag s nachts 15,5/16 graden en alleen beneden. Boven staat alles vorstvrij en slaat de ketel niet voor aan.

Oktober is toch nog geen maand dat de CV regelmatig aanspringt?
Ik begrijp dus juist die hoge getallen niet in die maand.
Nu richting winter is dat wat anders natuurlijk.

Als de isolatie een puinhoop is springt hij wel al vaak aan. Bij mij is het gasverbruik tot en met augustus tussen de 8 en 11 m3, september minimaal 40 en dan loopt het hard op. December/januari rond de 200.

nuscaniels

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-21 23:33

DuoPenotti schreef:

DuoPenotti schreef:
Janine

En de deur staat hier veel open, kunnen de honden lekker op en neer. Ook nog in Oktober.

Dan zal jouw huis toch een stuk warmer zijn dan mijn 2 onder een kap. Hier is het 's ochtends 13 graden. Huis warmt gedurende de dag niet op, ja een keer was het 14 graden in huis geworden toen het buiten echt lekker was.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-21 07:32

In oktober al ja? Dat had ik idd niet verwacht. :j

Dee_Es

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-21 09:25

Matheno schreef:
Dee_Es schreef:
Dit jaar 125m3. Vrijstaand huis uit jaren 30, deels enkelglas. Zitten in verbouwing en op sommige plekken kijk je zo naar buiten := Als we maar kort thuis zijn gaat de houtkachel aan ipv verwarming. Deels thuiswerken. Alles op gas.

Vorig jaar 115m3, 2 onder 1 kap, dubbelglas met kunststof kozijnen. Voorkant huis vol op de wind.

Hoe dan? Ons huis is ongeveer dezelfde staat, en wij hadden vorig jaar 2300 kuub.

Ik vond dit al veel. Maar wij komen uit een appartement met triple glas dus daar hadden we nauwelijks gasverbruik. We hebben wel een vrij nieuwe ketel, dat scheelt misschien? En op de bank pakken we eigenlijk altijd een fleecedekentje.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-21 09:58

nuscaniels schreef:
DuoPenotti schreef:

DuoPenotti schreef:
Janine

Dan zal jouw huis toch een stuk warmer zijn dan mijn 2 onder een kap. Hier is het 's ochtends 13 graden. Huis warmt gedurende de dag niet op, ja een keer was het 14 graden in huis geworden toen het buiten echt lekker was.

Ik denk dit ook hoor DuoPenotti... Daarnaast heb jij als ik het goed heb gelezen wat 'koudere' gewoontes als ik bijvoorbeeld.

Een andere optie is dat je meter afwijkt, maar dat lijkt me sterk. Daar komen ze snel genoeg achteraan namelijk...

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-21 10:02

372Kwh stroom in oktober.
Wij gebruiken echt veel stroom := Man werkt nog thuis, helpt ook niet echt natuurlijk voor het stroom.

We krijgen volgende week zonnepanelen, maar weet niet of dat gelijk zoden aan de dijk zet in de winter.

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-21 11:01

Nee, echt opbrengst krijg je pas als de dagen langer worden

Bellex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-21 11:22

Even gekeken naar electra, 162kwh waarbij nog zeer regelmatig grote apparatuur is verbruikt voor de verbouwing, 4 a 5 dagen is iemand overdag de hele of een halve dag thuis

We zien nu de afzuigkap is geïnstalleerd en de open verbinding naar buiten gedicht is daarmee een duidelijke afname in gasverbruik, ervoor ging hij tot 8m2 op koudere dagen, nu blijft hij tussen de 3m3 en 6m3 steken terwijl het kouder is dan ervoor. Super fijn!

@DuoPenotti: Gewoon interesse, op welke temperatuur houden jullie het huis meestal? Dat maakt natuurlijk ook veel verschil in verbruik

Sakura789

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-21 11:56

DuoPenotti schreef:
In oktober al ja? Dat had ik idd niet verwacht. :j

Voor ons is dat ook vroeg. Vandaag is voor het eerst de temperatuur bij ons binnen 13,5 graden, met twee dagen en nachten buiten de temperatuur onder de 10 graden. Vorig jaar deden we de cv aan rond 20 november. 13 graden is echt het minimum hier. Rond de 15/16 graden is mijn ideale temperatuur als ik thuis werk.

In oktober hebben we profijt van de zon op ons grote woonkamerraam op het zuiden. Vanaf november merk je dat de zon bijna geen kracht meer heeft. Als stookwijzer aangeeft dat stoken kan, dan doen we de houtkachel wel eens aan. Alleen dat vind ik toch altijd een gedoe :')

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-21 11:58

Hoe is het mogelijk dat je met die temperatuur stil kunt zitten. Ik echt niet. Ik ben sowieso na een ochtend achter de pc verkleumd.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-21 12:01

15/16 graden in huis :? Dat is toch niet gezond, krijg je dan niet enorm veel vocht en paddenstoelen en schimmel binnen?

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-21 12:02

Afgelopen week dat het hier in de nacht ligt gevroren had was het voor het eerst 16,5. En even later 16 omdat de deur even op had gestaan voor de honden.
Maar in Oktober dus echt niet :)
De thermosstaat staat hier overigens altijd op 15, dus daaronder kan het niet komen.
En ja bij 16 graden laat ik die dus ook echt wel aanslaan. Maar met een uurtje is het dan ook alweer 19.

Ik had het idd gewoon niet gedacht dat in andere, vaak beter geïsoleerde huizen het sneller af zou koelen.
Zeker omdat hier nog lang niet alles is geisoleerd en we altijd wel ergens wind vandaan hebben.

Eigenlijk wel raar. Als wij nu een energielabel aan zouden vragen komen we denk ik slechter uit dan de huizen van diverse bokkers hier. Terwijl het minder afkoelt.

Sakura789

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-21 12:03

mysa schreef:
Hoe is het mogelijk dat je met die temperatuur stil kunt zitten. Ik echt niet. Ik ben sowieso na een ochtend achter de pc verkleumd.

Ik denk dat het gewenning is? Af en toe warm ik mn handen op aan een kop thee.

Als ik door en door kou voel, dan loop ik buiten een rondje en kan ik weer verder.

Ik kan dus niet werken met 20 graden, dan is al mijn concentratie weg.

Yv_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-21 12:08

Vorig jaar vergelijken met nu is ook niet heel handig. Ik zat vorig jaar in oktober/november thuis met een gebruiken voet en ik weet nog dat het tot halverwege november gewoon écht heel lekker weer is geweest, wat dit jaar dus niet zo is geweest. Vorig jaar is mijn verwarming, ondanks het thuiszitten, dus ook later aangegaan dan dit jaar.

Ik moet zeggen dat het me nuj wel meevalt, het is 's ochtends gewoon nog 16-17 graden binnen. In de woonkamer dan, ik denk dat het in de slaapkamer al richting de 10-12 graden gaat. Daar heb ik vorig jaar voor het eerst eens gemeten (met zo'n foodtemp :') ) en toen bleek het regelmatig 8-9 graden te zijn. Heerlijk om in te slapen, maar absoluut niet om in op te staan _O-. Daar is het ook niet geïsoleerd (wel dubbelglas, maar heeft niet zoveel zin met enkelsteensmuren ernaast haha), dat gaat dit jaar hopelijk nog gebeuren. Als ik thuis ben, gaat de verwarming wel naar minimaal 19 graden. Dat is echt de minimale temperatuur waar ik me behaaglijk bij voel, en dan heb ik wel dikke sokken aan en zit ik vaak onder een fleecedekentje.

Sakura789

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-21 12:09

verootjoo schreef:
15/16 graden in huis :? Dat is toch niet gezond, krijg je dan niet enorm veel vocht en paddenstoelen en schimmel binnen?

Echt nog nooit gezien?

Luchtvochtigheid is nu 58%, dus dat lijkt niet heel gek.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-21 12:11

Sakura789 schreef:
mysa schreef:

Ik denk dat het gewenning is? Af en toe warm ik mn handen op aan een kop thee.

Als ik door en door kou voel, dan loop ik buiten een rondje en kan ik weer verder.

Ik kan dus niet werken met 20 graden, dan is al mijn concentratie weg.

Nah ik ben na 3 jaar met uitsluitend mannelijke collega's die 17/18 graden ook prima vinden nog steeds niet gewend hoor...

De hele dag trillen van de kou is uitputtend voor mij en levert me alleen maar op dat ik me nog een dag onprettig voel in mijn lijf.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-21 12:33

13 graden? 15-16 graden als werktemperatuur? Moet er niet aan denken. Dan verkleum ik. Zelfs ‘s nachts komt het hier niet onder de 18. Overdag naar 19 en soms 20.

Sakura789

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-21 12:48

Haha als ik de slaapkamer op 18 graden zet, dan heb ik geen dekens meer nodig.

Daar gaat nooit een kachel aan en staat het raam de hele nacht op een kier. Ik vind het heerlijk in de kou slapen, alleen heb ik vanaf half oktober een kruik nodig. Mijn voeten krijg ik niet goed op temperatuur.

13 is het aantal graden waarop de cv aan gaat. Als we visite krijgen, doe ik hem ook aan.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-21 12:51

Sakura789 schreef:
Haha als ik de slaapkamer op 18 graden zet, dan heb ik geen dekens meer nodig.

Daar gaat nooit een kachel aan en staat het raam de hele nacht op een kier. Ik vind het heerlijk in de kou slapen, alleen heb ik vanaf half oktober een kruik nodig. Mijn voeten krijg ik niet goed op temperatuur.

13 is het aantal graden waarop de cv aan gaat. Als we visite krijgen, doe ik hem ook aan.

Ik heb de verwarmingen boven allemaal dicht trouwens, alleen de badkamer niet.
Ik wil ook niet warm slapen. Maar 13 graden is wel extreem voor mij. Brrrrr.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-21 12:54

Op de slaapkamer moet het koud zijn, hoe kouder hoe liever bijna.
Daar gaat het raam alleen maar dicht bij -8 of zo.
Heerlijk onder en dik dekbed.
Maar dan wel als het koud is, nu dus nog niet, de elektrische deken aan voor het naar bed gaan.

In huis ongeveer 19 in de avond 20, 21 kan, maar dan wel op het randje.

Swah

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-21 13:17

0M3, net de gasaansluiting laten verwijderen. *D Warmtepomp en 28 zonnepanelen. Huis uit 1916. Betalen 50 euro p.m. en vloerverwarming altijd op 20.5.

Stroom 484 kw en 250 teruglevering. In de zomer fors meer teruglevering dus wel benieuwd naar de eindafrekening volgend jaar.
Laatst bijgewerkt door Swah op 16-11-21 13:35, in het totaal 1 keer bewerkt

Matheno

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-21 13:30

Dee_Es schreef:
Matheno schreef:
Hoe dan? Ons huis is ongeveer dezelfde staat, en wij hadden vorig jaar 2300 kuub.

Ik vond dit al veel. Maar wij komen uit een appartement met triple glas dus daar hadden we nauwelijks gasverbruik. We hebben wel een vrij nieuwe ketel, dat scheelt misschien? En op de bank pakken we eigenlijk altijd een fleecedekentje.

Mijn man en ik werken beide 100% thuis, dus hier staat de verwarming nu natuurlijk de hele dag aan.

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-21 14:09

Tja.. 15 graden vind ik echt geen temperatuur om lekker binnen te zitten. Dan snap ik het gastverblijf wel. Hier staat de temperatuur altijd op 20 graden overdag en 18 graden s nachts.