Studieschuld versneld aflossen, wie ook?!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-20 21:02

Hier in het dorp is huren onmogelijk. Werken met loting. Als er wat vrij komt schrijven er 350 personen in. Ben dan maar eens de gelukkige.

Wij 3.5 jaar geleden huis van familie kunnen kopen. Van 68 en sindsdien ook niets meer aan gedaan... Heel goedkoop gekocht en toen verbouwt.

We hebben een schandalig lage hypotheek met in 20 jaar aflossen. Van de zomer gaan we uitbouwen aan de zijkant van het huis. Het heeft nu een overwaarde van 2 ton.

Daarom willen we nu ook duo versneld aflossen. Kunnen er maar af zijn.

Ik hoorde hier mensen over fraude, aan de ene kant een begrijpelijke keuze, maar aan de andere kant zo dom.

Financieel adviseur vertelde me dat werkgevers er ook gewoon aan meewerken.
Hij had de dag voor hij bij ons kwam een alleenstaande man, bouwvakker. Bracht een loonstrook mee waarmee hij 5.5 ton kon lenen... Hij dacht dit klopt niet. Had zijn baas gewoon het document aangepast.

Knul mooi genaaid want hij kreeg een aantekening en kon een jaar (al meen ik dat hij 3 zei) nergens een hypotheek afsluiten.

Maar waarom zou je zoiets ook willen...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-20 21:20

Doubtless, nee dit gaat niet eens over de grote steden. En de enige eisen zijn: in de buurt in verband met werk en in aanmerking komen. Geen heel vreemde eisen lijkt mij.

Maar als sociale huur geen optie is omdat je net teveel verdient, 'gewoon' huren via een stichting een wachtlijst van 6-10 jaar betekend en particulier huren bijna altijd 4x de huur in salaris betekend (waarbij je met een huur van €950 al in je handen mag knijpen) .. ja dan kan je gewoon geen kant op. Hoe graag je dat ook zou willen. Want die hypotheek die je kan krijgen, krijg je net een garagebox voor, dus je bent wel aangewezen op huren.

Prijs mezelf heel gelukkig dat ik een relatie heb.

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-20 21:27

SimoneeM schreef:
Huren is echt niet zo eenvoudig hoor...
Sociale huur moet je eindeloos voor op de wachtlijst. Verdien je net teveel kom je daar niet meer in, maar particulier ook niet, want dan heb je weer mega hoge inkomenseisen, waardoor je daar ook niet in komt. En dat is echt niet meer alleen maar in de grote steden zo..

Ik heb de afgelopen 7 jaar verschillende woningen gehuurd, tot dit jaar. Dus ik ben bekend met de markt, het aanbod en de concessies die je soms moet maken.
In Nederland is een gedeeld huis met werkenden denk ik nog relatief nieuw. In andere landen (Engeland, US) en in onze grote steden (Amsterdam, Utrecht) is dat al veel normaler. En ik denk dat we daar, met het toenemende woningtekort en het toenemende aantal singles, steeds meer naartoe gaan.

Wat ik zie gebeuren is dat mensen hun eisen/wensen niet aanpassen naar wat realistisch is. Verhuizen naar een dorp in de buurt, een slaapkamer minder, meer betalen voor een woning die je eigenlijk niet mooi vindt... Op het moment dat je bereid bent om concessies te doen, wordt huren wellicht wel mogelijk. Er wordt zo snel geroepen dat mensen geen kant op kunnen of dat huren onmogelijk is, maar daar ben ik het gewoon niet mee eens. Ik weet dat de woningen (huur en koop) niet voor het oprapen liggen. Maar het kan wel.

@Idinn: Er zijn ook stichtingen die woningen toekennen op basis van loting of 1e inschrijving. Als je in je eentje de kosten niet kan dragen, dan is een huisgenoot (met wie je dus ook het contract tekent en de inkomenslast kan delen) een optie. Over de eis die je noemt "in de buurt in verband met werk", hoe dichtbij moet dat dan zijn? Wil je max 30 minuten reizen en vind je binnen die reistijd geen woning? Is 45 minuten reistijd dan geen optie? Je kan ook nadenken of het realistisch is om voor dit inkomen in die regio te werken, terwijl je daar dus geen woning mee kan financieren. Herlocaliseren is voor veel mensen geen optie, maar kan wel degelijk een oplossing zijn.

PSvanLot

Re: Studieschuld versneld aflossen, wie ook?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-20 21:29

Hier in het dorp zie je ook steeds meer vrienden/vriendinnen een particulier huis huren en samen in gaan wonen. Uit nood, maar uiteindelijk natuurlijk hartstikke leuk.

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-20 21:31

@PSvanLot: Dat zal ook wel moeten, we hebben simpelweg niet genoeg grond en teveel vrijgezellen/alleen woners...

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-20 21:35

Doubtless schreef:
@PSvanLot: Dat zal ook wel moeten, we hebben simpelweg niet genoeg grond en teveel vrijgezellen/alleen woners...

Hier idem. Woon in een gemeente die tot de top 10 van doorsnee hoogste vermogens behoort.
Leuk dorp, maar voor starters en alleenstaande moeilijk aan een woning te komen.

Als je dan ook nog eens een giga studieschuld meebrengt, dan ben je hier vaak wel klaar.

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-20 22:38

Doubtless schreef:
Geen kant op kunnen is vaak relatief. Gaat dit om huren in een van de grootste steden in Nederland? Ik denk dat we met twee dingen rekening moeten houden:

1. Een huis kopen is geen voorrecht dat je hebt. Met een leven lang huren is niets mis en dat is niet iets dat je aangedaan wordt door de maatschappij.
2. Geen kant op kunnen wordt vaak bepaald door de locatie en de eisen die men stelt aan de woning.

Ik ben het voor een groot deel wel met je eens. Ik was na mijn studie graag in Utrecht blijven wonen, maar ja, duur. Dus verhuisd naar een groot dorp in de Randstad, waar ik meteen iets kon huren. Toen naar een iets grotere huurwoning en vervolgens iets gekocht. Maar je moet wel keuzes maken inderdaad.

Luxorvalkje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-20 22:40

Ik was een starter op de woningmarkt.

Na studie met vriend overlegd. Ging ik wat huren of trok ik bij hem in? Werd het laatste. Paar jaar later ging relatie uit.

Stond nergens meer ingeschreven en verdiende net teveel voor sociale huur. Heb eerst voor €500 een kamer gehuurd met andere werkenden in een huis. Gedeelde faciliteiten. Had niet lang de tijd. Huisbaas ging steeds meer eisen stellen. Niet na 10 uur douchen, verplicht bepaalde producten gebruiken etc.

Uiteindelijk een starterswoning gekocht. Redelijk wat concessies moeten doen, maar viel overal tussen wal en schip. Dacht hier Max 5 jaar te wonen, maar mijn salaris stijgt minder hard dan de huizenprijzen. Dus ik ga uit van 10. In ieder geval is het niet mijn forever home.

Mijn broertje staat al ruim 10 jaar ingeschreven. Maar er reageren hier zo tussen de 800 en 1000 mensen op een sociale huurwoning.

123321

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-20 13:11

denice schreef:
Gelukkig heeft niemand er last van als de een er zus in staat en de ander zo.

Ik vind alle verschillende visies op de studieschulden wel boeiend en het sterkt mij ook wel in even een jaar doorbijten en er dan vanaf zijn.

Voor onze twee jongens willen we ook kunnen voorzien in minstens een enorm aandeel in hun studiekosten en we gaan ze hier ook goed over voorlichten. En dan maar hopen dat ze er wat van leren, want verder kun je het toch niet echt tegenhouden als ze toch veel gaan lenen.

Persoonlijk zal ik blij zijn als ik er vanaf ben!

Hier in hetzelfde schuitje. 6 jaar gestudeerd, geëindigd met een flinke studieschuld van 40k.
De schuld drukt vooral mentaal zwaar op mij en daarom heb ik begin 2020 besloten om hem zo snel mogelijk af te lossen. Het afgelopen jaar was dat 1000 euro per maand, volgend jaar denk ik dat dat (door een salarisverhoging) meer gaat zijn, waardoor ik er hopelijk eind 2021 vanaf ben.

Ik was bang dat het aflossen echt een crime zou zijn, omdat er na de vaste lasten en 1000 euro voor DUO nog maar 200 euro per maand overblijft, maar het heeft me veel creatiever en tevredener gemaakt. Neemt niet weg dat ik in 2022 echt wel graag weer eens goed ga shoppen en luxe uit eten, maar het grootste cadeau zal de opluchting zijn dat mijn schuld is afbetaald.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-20 13:31

Haha, wat dat betreft is 2020 wel ideaal voor uitgaven beperken :+

Pantykous

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-20 14:21

123321 schreef:
denice schreef:

Ik vind alle verschillende visies op de studieschulden wel boeiend en het sterkt mij ook wel in even een jaar doorbijten en er dan vanaf zijn.

Voor onze twee jongens willen we ook kunnen voorzien in minstens een enorm aandeel in hun studiekosten en we gaan ze hier ook goed over voorlichten. En dan maar hopen dat ze er wat van leren, want verder kun je het toch niet echt tegenhouden als ze toch veel gaan lenen.

Hier in hetzelfde schuitje. 6 jaar gestudeerd, geëindigd met een flinke studieschuld van 40k.
De schuld drukt vooral mentaal zwaar op mij en daarom heb ik begin 2020 besloten om hem zo snel mogelijk af te lossen. Het afgelopen jaar was dat 1000 euro per maand, volgend jaar denk ik dat dat (door een salarisverhoging) meer gaat zijn, waardoor ik er hopelijk eind 2021 vanaf ben.

Ik was bang dat het aflossen echt een crime zou zijn, omdat er na de vaste lasten en 1000 euro voor DUO nog maar 200 euro per maand overblijft, maar het heeft me veel creatiever en tevredener gemaakt. Neemt niet weg dat ik in 2022 echt wel graag weer eens goed ga shoppen en luxe uit eten, maar het grootste cadeau zal de opluchting zijn dat mijn schuld is afbetaald.

Wat goed zeg! Ik kan helaas geen €1000 missen elke maand met 2 kids maar vind het heel knap van je.

xSwanHeart

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-20 14:24

Wat een interessant topic is dit. Moet zeggen dat ik me wel verbaas over de houding waarmee de meesten hier tegenover hun schuld staan. Ikzelf heb €20.000 schuld en wil die zo snel mogelijk afbetaald hebben. Ik probeer daarom €750 in de maand te sparen en in een paar bulkbetalingen af te lossen. Het voelt gewoon niet prettig dat ik ergens nog een rekening van €20.000 heb openstaan. Heb constant het gevoel dat ik geen grote uitgaven mag doen, want ik heb nog zoveel af te lossen. Zal dus blij zijn als die schuld weg is :j

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-20 14:28

123321 schreef:
denice schreef:

Goed bezig! Wij doen het ook zo. 1000 per maand naar duo en de extraatjes gaan er ook heen. Gelukkig kunnen we daarnaast ook nog spaeren, maar voor mij ook een opluchting als alles weg is!

En daarbij, als je nu met weinig af kunt, dan kun je straks ook heel fijn sparen!

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-20 14:29

@Swanheart: Ik denk dat het verschil 'm zit in gevoelsmatig kiezen of op basis van rendement kiezen. Ik kan me heel goed voorstellen als het op je drukt, dat je 'm dan sneller aflost. Maar als je daar geen last van hebt snap ik ook dat je andere dingen met je spaargeld doet (meer rendement behalen) en volgens regeling aflost.

denice

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-20 14:49

Magrathea schreef:

Klopt, als alles nou nog dichtbij tot na ons vakantiegeld dan is de schuld wel afgelost :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-20 16:56

Magrathea schreef:

Dat valt hier vies tegen.. thuisbezorgd staan steeds meer lekkere dingen op _O-

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-20 17:03

Doubtless schreef:
@Swanheart: Ik denk dat het verschil 'm zit in gevoelsmatig kiezen of op basis van rendement kiezen. Ik kan me heel goed voorstellen als het op je drukt, dat je 'm dan sneller aflost. Maar als je daar geen last van hebt snap ik ook dat je andere dingen met je spaargeld doet (meer rendement behalen) en volgens regeling aflost.

Dat inderdaad. Het is voor ons veel voordeliger om bijv. meer op ons huis af te lossen dan (extra) op de studieschuld.

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-20 20:39

xSwanHeart schreef:
Wat een interessant topic is dit. Moet zeggen dat ik me wel verbaas over de houding waarmee de meesten hier tegenover hun schuld staan. Ikzelf heb €20.000 schuld en wil die zo snel mogelijk afbetaald hebben. Ik probeer daarom €750 in de maand te sparen en in een paar bulkbetalingen af te lossen. Het voelt gewoon niet prettig dat ik ergens nog een rekening van €20.000 heb openstaan. Heb constant het gevoel dat ik geen grote uitgaven mag doen, want ik heb nog zoveel af te lossen. Zal dus blij zijn als die schuld weg is :j

Mijn hypotheekschuld is een stuk hoger dan mijn studieschuld (en een hogere rente en een verplichting tot aflossen, ook bij arbeidsongeschiktheid, overlijden etc.), dus ik ben blij dat ik jouw gevoel niet deel - dan zou het erg lang duren voor ik kan gaan 'leven'.

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-20 22:09

Tiggs schreef:
xSwanHeart schreef:

Mijn hypotheekschuld is een stuk hoger dan mijn studieschuld (en een hogere rente en een verplichting tot aflossen, ook bij arbeidsongeschiktheid, overlijden etc.), dus ik ben blij dat ik jouw gevoel niet deel - dan zou het erg lang duren voor ik kan gaan 'leven'.

Heb je geen levensverzekering of een arbeidsongeschiktheidsverzekering?

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-20 22:11

@PSvanLot, die heb ik wel, maar alsnog geldt dat het een schuld is.
Dus de redenering van xSwanheart volgend, betekent dat dat je ook daar zo snel mogelijk van af zou moeten willen en in de tussentijd niets duurs zou moeten kopen..

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-20 22:18

Tiggs schreef:
Dus de redenering van xSwanheart volgend, betekent dat dat je ook daar zo snel mogelijk van af zou moeten willen en in de tussentijd niets duurs zou moeten kopen..

Daar wil ik ook zo snel mogelijk vanaf, maar bij overlijden etc blijft er bijna niks over.
Kies er nu voor om het laagste bedrag het eerst af te lossen. Nog 18k te gaan en dat zal als het goed over een ruim jaar weg zijn.

Extra aflossen op hypotheek doe ik niet. Heb maar een hypotheek van 20 jaar waar al 1/4 vanaf is. Geluk gehad het huis van oma te kunnen kopen. Moest alles aan gebeuren maar daardoor een zeer lage aankoopprijs.

Dat maakt alles wel een beetje makkelijker nu. Kunnen nu snel duo aflossen, sparen en hebben het huis kunnen verbouwen. Nu staat er een grote uitbouw op de planning, maar daar moeten we nog even met de financieel adviseur over in gesprek. Hoe en wat vindt hij verstandig. Huis heeft een enorme overwaarde nadat we het 4,5 jaar geleden gekocht hebben.

xSwanHeart

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-20 22:29

Tiggs schreef:

Ja, daar ben ik stiekem dus ook bang voor als wij ooit een huis gaan kopen :') Mijn ouders hebben altijd flink afgelost op hun hypotheek, dus het idee dat je die op een gegeven moment ook afbetaald moet hebben, zit wel flink ingebakken hier.

Overigens bedoel ik met grote uitgaven wel 'echt' grote uitgaven. Wij overwegen bijvoorbeeld een nieuwe auto te kopen, maar dan zit je zo op het bedrag van mijn volledige studieschuld. Dat vind ik dus heel erg moeilijk, ook als we de kosten delen.

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-20 22:30

xSwanHeart schreef:
Tiggs schreef:

Ja, daar ben ik stiekem dus ook bang voor als wij ooit een huis gaan kopen :') Mijn ouders hebben altijd flink afgelost op hun hypotheek, dus het idee dat je die op een gegeven moment ook afbetaald moet hebben, zit wel flink ingebakken hier.

Overigens bedoel ik met grote uitgaven wel 'echt' grote uitgaven. Wij overwegen bijvoorbeeld een nieuwe auto te kopen, maar dan zit je zo op het bedrag van mijn volledige studieschuld. Dat vind ik dus heel erg moeilijk, ook als we de kosten delen.

Dat voelt voor mij ook zo. Dan denk ik meteen: is het nodig of kan ik beter aflossen?

LienC

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-20 09:54

Ik ben ook bezig om alles versneld af te lossen :)) hypotheek is gunstiger, alleen heb ik een hekel aan het idee van die stomme studieschuld. Dit was het eerste jaar aflossen, was niet denderend maar ik ben ook nog met een master bezig dus dat vergeef ik mezelf :')

Ik hoop in de komende 3 jaar er wel echt vanaf te komen. Met geluk in 2 jaar. Heb standaard het bedrag bij duo ingevuld en iedere maand wanneer mijn loon er is bereken ik hoeveel ik extra kan aflossen.
Na studieschuld maar bezig met hypotheek ;)

Tips zijn welkom!
Een x bedrag sparen over een periode gaat niet werken voor mij, want dan vind ik opeens een nieuwe vloer of 1000 kledingstukken voor de kinderen belangrijker :') daarom boek ik het direct over.

denice

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-20 14:40

Ja dat doen wij ook. Vooraf, als ons salaris is gestort dan doen we gelijk een extra betaling van 500. Als er geld over is aan het einde van de maand storten we dat ook.

Alle extraatjes gaan er ook gelijk heen.