Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
SimoneeM schreef:Huren is echt niet zo eenvoudig hoor...
Sociale huur moet je eindeloos voor op de wachtlijst. Verdien je net teveel kom je daar niet meer in, maar particulier ook niet, want dan heb je weer mega hoge inkomenseisen, waardoor je daar ook niet in komt. En dat is echt niet meer alleen maar in de grote steden zo..
Doubtless schreef:@PSvanLot: Dat zal ook wel moeten, we hebben simpelweg niet genoeg grond en teveel vrijgezellen/alleen woners...
Doubtless schreef:Geen kant op kunnen is vaak relatief. Gaat dit om huren in een van de grootste steden in Nederland? Ik denk dat we met twee dingen rekening moeten houden:
1. Een huis kopen is geen voorrecht dat je hebt. Met een leven lang huren is niets mis en dat is niet iets dat je aangedaan wordt door de maatschappij.
2. Geen kant op kunnen wordt vaak bepaald door de locatie en de eisen die men stelt aan de woning.
denice schreef:Gelukkig heeft niemand er last van als de een er zus in staat en de ander zo.
Ik vind alle verschillende visies op de studieschulden wel boeiend en het sterkt mij ook wel in even een jaar doorbijten en er dan vanaf zijn.
Voor onze twee jongens willen we ook kunnen voorzien in minstens een enorm aandeel in hun studiekosten en we gaan ze hier ook goed over voorlichten. En dan maar hopen dat ze er wat van leren, want verder kun je het toch niet echt tegenhouden als ze toch veel gaan lenen.
Persoonlijk zal ik blij zijn als ik er vanaf ben!
123321 schreef:denice schreef:Gelukkig heeft niemand er last van als de een er zus in staat en de ander zo.
Ik vind alle verschillende visies op de studieschulden wel boeiend en het sterkt mij ook wel in even een jaar doorbijten en er dan vanaf zijn.
Voor onze twee jongens willen we ook kunnen voorzien in minstens een enorm aandeel in hun studiekosten en we gaan ze hier ook goed over voorlichten. En dan maar hopen dat ze er wat van leren, want verder kun je het toch niet echt tegenhouden als ze toch veel gaan lenen.
Hier in hetzelfde schuitje. 6 jaar gestudeerd, geëindigd met een flinke studieschuld van 40k.
De schuld drukt vooral mentaal zwaar op mij en daarom heb ik begin 2020 besloten om hem zo snel mogelijk af te lossen. Het afgelopen jaar was dat 1000 euro per maand, volgend jaar denk ik dat dat (door een salarisverhoging) meer gaat zijn, waardoor ik er hopelijk eind 2021 vanaf ben.
Ik was bang dat het aflossen echt een crime zou zijn, omdat er na de vaste lasten en 1000 euro voor DUO nog maar 200 euro per maand overblijft, maar het heeft me veel creatiever en tevredener gemaakt. Neemt niet weg dat ik in 2022 echt wel graag weer eens goed ga shoppen en luxe uit eten, maar het grootste cadeau zal de opluchting zijn dat mijn schuld is afbetaald.
123321 schreef:denice schreef:Gelukkig heeft niemand er last van als de een er zus in staat en de ander zo.
Hier in hetzelfde schuitje. 6 jaar gestudeerd, geëindigd met een flinke studieschuld van 40k.
De schuld drukt vooral mentaal zwaar op mij en daarom heb ik begin 2020 besloten om hem zo snel mogelijk af te lossen. Het afgelopen jaar was dat 1000 euro per maand, volgend jaar denk ik dat dat (door een salarisverhoging) meer gaat zijn, waardoor ik er hopelijk eind 2021 vanaf ben.
Ik was bang dat het aflossen echt een crime zou zijn, omdat er na de vaste lasten en 1000 euro voor DUO nog maar 200 euro per maand overblijft, maar het heeft me veel creatiever en tevredener gemaakt. Neemt niet weg dat ik in 2022 echt wel graag weer eens goed ga shoppen en luxe uit eten, maar het grootste cadeau zal de opluchting zijn dat mijn schuld is afbetaald.
Doubtless schreef:@Swanheart: Ik denk dat het verschil 'm zit in gevoelsmatig kiezen of op basis van rendement kiezen. Ik kan me heel goed voorstellen als het op je drukt, dat je 'm dan sneller aflost. Maar als je daar geen last van hebt snap ik ook dat je andere dingen met je spaargeld doet (meer rendement behalen) en volgens regeling aflost.
xSwanHeart schreef:Wat een interessant topic is dit. Moet zeggen dat ik me wel verbaas over de houding waarmee de meesten hier tegenover hun schuld staan. Ikzelf heb €20.000 schuld en wil die zo snel mogelijk afbetaald hebben. Ik probeer daarom €750 in de maand te sparen en in een paar bulkbetalingen af te lossen. Het voelt gewoon niet prettig dat ik ergens nog een rekening van €20.000 heb openstaan. Heb constant het gevoel dat ik geen grote uitgaven mag doen, want ik heb nog zoveel af te lossen. Zal dus blij zijn als die schuld weg is
Tiggs schreef:xSwanHeart schreef:Wat een interessant topic is dit. Moet zeggen dat ik me wel verbaas over de houding waarmee de meesten hier tegenover hun schuld staan. Ikzelf heb €20.000 schuld en wil die zo snel mogelijk afbetaald hebben. Ik probeer daarom €750 in de maand te sparen en in een paar bulkbetalingen af te lossen. Het voelt gewoon niet prettig dat ik ergens nog een rekening van €20.000 heb openstaan. Heb constant het gevoel dat ik geen grote uitgaven mag doen, want ik heb nog zoveel af te lossen. Zal dus blij zijn als die schuld weg is
Mijn hypotheekschuld is een stuk hoger dan mijn studieschuld (en een hogere rente en een verplichting tot aflossen, ook bij arbeidsongeschiktheid, overlijden etc.), dus ik ben blij dat ik jouw gevoel niet deel - dan zou het erg lang duren voor ik kan gaan 'leven'.
Tiggs schreef:@PSvanLot, die heb ik wel, maar alsnog geldt dat het een schuld is.
Dus de redenering van xSwanheart volgend, betekent dat dat je ook daar zo snel mogelijk van af zou moeten willen en in de tussentijd niets duurs zou moeten kopen..
Tiggs schreef:@PSvanLot, die heb ik wel, maar alsnog geldt dat het een schuld is.
Dus de redenering van xSwanheart volgend, betekent dat dat je ook daar zo snel mogelijk van af zou moeten willen en in de tussentijd niets duurs zou moeten kopen..
xSwanHeart schreef:Tiggs schreef:@PSvanLot, die heb ik wel, maar alsnog geldt dat het een schuld is.
Ja, daar ben ik stiekem dus ook bang voor als wij ooit een huis gaan kopenMijn ouders hebben altijd flink afgelost op hun hypotheek, dus het idee dat je die op een gegeven moment ook afbetaald moet hebben, zit wel flink ingebakken hier.
Overigens bedoel ik met grote uitgaven wel 'echt' grote uitgaven. Wij overwegen bijvoorbeeld een nieuwe auto te kopen, maar dan zit je zo op het bedrag van mijn volledige studieschuld. Dat vind ik dus heel erg moeilijk, ook als we de kosten delen.