Leven als Laura. Mijn kleine huis op de prairie.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-20 11:32

MirandaFuego schreef:
Ik denk juist dat als je thuis bent je meer zelfdiscipline moet hebben om klussen niet te laten liggen.
Naar je werk gaan voor loon is wel een stok achter de deur.
Je moet wel in de zomer de dingen voor de winter in orde hebben, in de winter zal het wat rustiger zijn.

Ik denk juist dat het andersom is. Als je groente in de moestuin moet oogsten, dan laat je dat werk niet liggen want anders vanavond geen eten. Na je werk naar de supermarkt gaan voelt toch anders denk ik, omdat je niet direct het gevoel hebt dat je net hebt gewerkt voor dit avondeten.

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-20 11:34

Het ligt denk aan je fysieke gesteldheid.
Ik zou het niet kunnen, mijn vriend met gemak.
Die heeft geen super zwaar werk, maar ook geen heel licht. Maakt vrij lange dagen.
Maar zeker nu de dagen weer gaan lengen, als ik zie wat die dan nog allemaal doet in de tuin enz.
Inderdaad, wij stoken ook hout en hier zijn nu een paar bomen flink gesnoeid. Daar gaat hij ook met de hand aan het werk om het te kloven. De tuin spit hij ook om zonder moeite. En we wonen buitenaf dus geen mini tuintje.
Natuurlijk niet vergelijkbaar, maar ik weet zeker dat hij dit vol zou houden.
Of je dat wilt is natuurlijk wat anders. Zeker ook met het oog op de toekomst als je wel ouder word en het lichaam toch eerder wat begint te haperen :D

Matheno

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-20 11:53

TheaD schreef:
Voor degenen onder ons die ook tuinieren, hebben jullie dat ook, dat zodra de dagen langer worden je vingers beginnen te jeuken om in de tuin aan de slag te gaan?

Ja, vooral nu het langer licht is! Héérlijk!

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-20 12:23

_Penotti schreef:
Het ligt denk aan je fysieke gesteldheid.
Ik zou het niet kunnen, mijn vriend met gemak.
Die heeft geen super zwaar werk, maar ook geen heel licht. Maakt vrij lange dagen.
Maar zeker nu de dagen weer gaan lengen, als ik zie wat die dan nog allemaal doet in de tuin enz.
Inderdaad, wij stoken ook hout en hier zijn nu een paar bomen flink gesnoeid. Daar gaat hij ook met de hand aan het werk om het te kloven. De tuin spit hij ook om zonder moeite. En we wonen buitenaf dus geen mini tuintje.
Natuurlijk niet vergelijkbaar, maar ik weet zeker dat hij dit vol zou houden.
Of je dat wilt is natuurlijk wat anders. Zeker ook met het oog op de toekomst als je wel ouder word en het lichaam toch eerder wat begint te haperen :D

Mee eens, ik doe het erf en de paarden ook naast een betaalde baan. Met twee gezonde mensen en nauwelijks een baan buiten de deur moet het echt goed te doen zijn.

Britta31

Re: Leven als Laura. Mijn kleine huis op de prairie.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-20 12:56

Net een filmpje opgezocht over hoe een ouderwetse sokkenbrei machine werkt.Super handing.

TheaD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-20 21:55

Cayenne, Tica_81, Mando: Dank je wel <3

Tita: Als je iets kwijt wil mag je het rustig laten weten. Dan zal ik kijken of ik je er een antwoord/uitleg op kan geven.

Hevonen: Onze kippen zitten achter een stuk verplaatsbaar gaas. In de winter hebben ze lekker op de moestuin mogen eten, maar nu ik mijn plantjes zaai kunnen ze er niet meer bij, anders eten ze inderdaad alles op.
Gelukkig heb ik in de voorjaars en zomermaanden niet echt last van wild, maar in de winter moet ik de kool en andere gewassen die buiten blijven wel afschermen voor de reeën.

schemerdier: We zorgen ervoor dat we onze finacien goed op orde zijn en we hebben weinig kosten, dat is onze basis voor het pensioen.

Matheno: Heerlijk hè, dat de dagen alweer lengen *\o/*

Britta31: Wat leuk dat je het heb opgezocht. Ik zal er binnenkort ook wel eens even wat over schrijven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-20 22:00

Teel je de andere maanden jou eigen voedsel voor de kippen? Bv graan zoals mais en tarwe?

TheaD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-20 22:16

DeMolenhoek: In de zomer eten ze voornamelijk gras, naast de wormen, slakjes en andere beestjes die ze vinden. Daarnaast krijgen ze nog gekookt voedsel zoals aardappelen, aardperen en groenten die overblijven.

nuscaniels

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-20 01:01

Tuurlijk mag je vragen waar mijn moeder vandaan komt. Uit een dorp in Roemenie, sinds 1972 hier.
Het dorp waar ze vandaan komt heeft pas sinds de laatste 6 jaar echt overal stromend water en bijna overal geasfalteerde wegen.

In veel dorpen is er een mix van huidig gemak en veel (vooral de ouderen) die alles nog steeds zo doen als 100 jaar geleden. Water uit de put, kachel op hout voor warmte en koken. 's Zomers op een vuurtje. Wc buiten, wassen met de hand en je eigen groente, kippen en een varken voor de kerst.
Wel allemaal met mobiele telefoon, stroom was er wel maar dat viel regelmatig uit.

Roosje01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-20 14:24

Ben ook een moestuin fan dus ga die site zeker is bezoeken. Kan helaas voorlopig nog niks doen in mijn tuin het is zo ontzettend nat door de constante regen. en al die stormen hebben ook mijn schuttingen plat gegooid. Dus ben hard aan het duimen dat het snel droger gaat worden.

Hebben jullie ook veel last van natte grond daar of valt het wel mee?

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-20 15:32

DeMolenhoek schreef:
Nou je moet het nu ook niet zwaarder voorstellen dan het is hoor. Uiteraard moet er van alles gebeuren. Maar ze zijn met 2. Dat doet echt gigantisch veel. Wij stoken ook op hout dus dat moet ook gewoon klaar liggen etc. Ik wil mijn leven zeker niet vergelijken met dat van hun, want wij hebben meer luxe zoals een vaatwasser etc. Maar kapot werken of stellen dat dit heel erg zwaar werk is dat een heel zware belasting is? Nee, dat kan ik niet geloven, sorry. Volgens mij zou je het dan ook niet volhouden. Hiermee wil ik ook zeker niet zeggen dat het luilekker luxeleven is.

Ja met zijn tweeën scheelt wel.
Maar je moet niet vergeten dat ze veel op ouderwetse manier doen, dat maakt het wel zwaarder.

brokjes schreef:
MirandaFuego schreef:
Ik denk juist dat als je thuis bent je meer zelfdiscipline moet hebben om klussen niet te laten liggen.
Naar je werk gaan voor loon is wel een stok achter de deur.
Je moet wel in de zomer de dingen voor de winter in orde hebben, in de winter zal het wat rustiger zijn.

Ik denk juist dat het andersom is. Als je groente in de moestuin moet oogsten, dan laat je dat werk niet liggen want anders vanavond geen eten. Na je werk naar de supermarkt gaan voelt toch anders denk ik, omdat je niet direct het gevoel hebt dat je net hebt gewerkt voor dit avondeten.

Het is natuurlijk niet alleen wat groente uit de tuin plukken zoals bij de supermarkt, even ophalen uit je werk, het heeft al flink wat werk en voor bereiding nodig voordat je kan oogsten.
Ik denk juist dat het veel meer planning vergt.
Maar ze gaan sowieso ook naar de supermarkt! :D

TheaD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-20 18:35

Nuscaniels: Wat interessant om te horen. Heb mij altijd al afgevraagt hoe dat gaat in landen zoals Roemenië.

Roosje01: Wat naar om te horen dat het bij jou op de tuin nog zo nat is. Wij hebben ook wel veel water gehad, maar de stenige ondergrond draineerd gelukkig heel goed. Hoewel ze ook hun nadelen hebben....

Voor iedereen die zich afvraagt of het lichamelijk heel zwaar is. Het is voornamelijk zorgen voor de juiste techniek en de juiste spullen. Het is een zekere mate van inspanning maar zeker langdurig vol te houden, net als fietsen.

Je kunt het niet allemaal hebben.

Afbeelding

Hak, Klap! Hak, Klap! Hoor ik uit de schuur als ik naar het kippenhok loop om eieren te rapen. Door de deuropening zie ik Sander de houtjes op het hakblok zetten en met een harde klap, splijt hij ze met de bijl in stukken. Hak, Klap! Hak, Klap! Blok voor blok wordt in kleine stukjes gehakt voor het fornuis.

Afbeelding

Gisteren hebben we al het brood opgegeten dus het is weer hoog tijd om nieuw te bakken. Met een mand vol gekloofde houtjes loop ik naar binnen. Mmm, wat ruiken deze lekker. Het is naaldhout en ze ruiken heerlijk naar hars en een beetje naar kerstmis. Als ik een paar stukjes op het vuur leg, knappert en spettert het lekker.

Afbeelding

In de grote aardewerken kom, mix ik het meel met het zout en het gist. Met de ketel giet ik er warm water op begin het door te kneden. Terwijl ik hier mee bezig ben, dwalen mijn gedachten af naar hoe ik onze levensfilosofie uit zou kunnen leggen.

Onafhankelijkheid is een van onze kernwoorden. Met andere woorden, alles zelf in de hand hebben.
Waarom hebben wij geen stromend water, wasmachine, vaatwasser, motorzaag enz. enz.? Natuurlijk is het prachtig dat deze tijdsbespaarde dingen zijn uitgevonden. Maar alles komt tegen een bepaalde prijs. Met de komst van elektriciteit en voorzieningen komen ook de rekeningen. Het is een vicieuze cirkel. Om de rekeningen te kunnen betalen, heb je meer geld nodig, meer geld betekend meer werken, meer werken houd in minder tijd om iets zelf te doen, minder tijd om het zelf te doen, is meer kopen, meer kopen is meer geld. Je komt er niet uit. Wij draaien het om. Met minder rekeningen, hebben we lagere kosten, hebben we minder geld nodig en hebben we meer tijd om het zelf te doen. Waar anderen hun gevoel van zekerheid uit een vast contract en loon halen, halen wij dat uit zelf maken en lage kosten.

Dit geeft ons veel vrijheid om onze tijd zelf in te delen en te doen waar wij van houden en voldoening in vinden doch is deze levenswijze niet voor iedereen weggelegt. Het heeft ook een andere kant. Wie houdt van reizen, uitgaan, shoppen, komt met onze levenswijze in de knoop. Het hele leven draait om prioriteiten stellen, en de enige die de keuzes in je leven kan maken ben je zelf.

Ik mag tijdens mijn huisklusjes graag zingen en een van mijn favorite songs is het liedje van Dolly Parton ¨coat of many colors¨ en dan vooral het volgende stukje:
:)ddd They didn´t understand it, I tried to make them see
That one is only poor, only if they choose to be
it´s true we had no money, but I was as rich as I could be......
:)ddd

Het deeg is nu helemaal zacht en soepel gekneed. Ik maak een mooie bal van het deeg en met een vochtige theedoek erover mag het nu rijzen. Met een boek nestel ik mij op een stoel en verplaats ik mij naar een andere tijd en wereld.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-20 19:56

Interessant. Ik snap wat je bedoelt inderdaad. In een andere vorm zie ik dat ook wel om me heen. Mensen gaan van een klein huisje naar een groter huis. Moeten dus ook meer gaan werken, allebei. Want ze hebben meer kosten en meer lasten. Er blijft dan nog weinig tijd over om samen dingen te doen of te genieten. In het kleine huisje hadden ze minder zorgen, konden ze met 1 salaris af en konden ze op vakantie. Het is inderdaad allemaal keuzes maken.

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-20 20:07

stoer

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-20 23:57

Blijf alsjeblieft schrijven

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-20 00:06

Mooi stukje :j zelf werk ik graag maar anderzijds denk ik ook wel eens waarom zoek ik niet wat rustiger met minder uren. Maar ja, met drie dure hobbys (reizen, eten en wijn) en nog willen sparen én nooit willen twijfelen over geld, hoort veel werken er gewoon bij :j en dat vind ik dan best prima :j mooie motivatie bij jullie. De mijne ligt elders en dus heb ik mijn tijd nodig en dus luxe :D

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-20 00:45

Elke avond voor het slapen gaan lees ik je posts TS. Geniet ik van!

mystery1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-20 12:35

jullie levensfilosofie spreekt me aan, alleen hou ik wel van reizen, maar die onafhankelijkheid deel ik met je.
Met de tijd hoop ik onze eigen draai aan deze filosofie te geven, met ook nog ruimte voor reizen.

Matheno

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-20 13:55

TS, met het laatste stuk sla je de spijker op z'n kop. :j

Heerlijk om jouw stukjes te lezen. Kijk er elke dag naar uit.

Cilianne

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-20 15:38

Hier hetzelfde idee maar met een andere uitvoering :D ,

Wij kiezen heel bewust voor tijd en de consequentie daarvan is minder geld. Ik werk halftijds en echtgenoot 4/5e. Onze 3 kinderen zien hun ouders veel en de opvang niet of zeer weinig, consequentie is dat wij niet op skireis/verre zomervakantiereis en dergelijke gaan, veel tweedehands, enkel duurzame zaken en kijken wat je uitgeeft.

Voor mij is het tijd en ruimte hebben voor elkaar in het dagdagelijkse leven belangrijker dan de materiële welvaart die we zouden kunnen hebben als we meer werken.
Wij hebben wel drie kinderen dus voor een gezin van 5 zou jullie manier van leven wel nog een pak zwaarder zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-20 18:47

TheaD schreef:
Blijheid: Een bakfiets hebben we ook overwogen net als een fietskar. Een van beide gaat er in de toekomst ook komen, de afweging is, wat fietst het lichtst op de steile hellingen richting de stad? Wel een hele mooie bakfiets die jullie hebben! Tof dat jullie ook zonder auto leven! Het is inderdaad een prima optie, om een auto te huren als je toch iets groots wil vervoeren. Dank je wel voor het meedenken :)

Ik denk dat de kans groot is dat je dan bij een fietskarretje uitkomt :j Bakfiets fietst in onze ervaring toch een stuk zwaarder.

En leven zonder auto gaat voor ons inderdaad heel makkelijk. Maar wij wonen dan ook in een "gewoon" Nederlands dorp met een treinstation waar elk kwartier een trein gaat en ook redelijk goed busvervoer is.
Midden in het niks zouden we waarschijnlijk voor een elektrische auto gaan. Maar wij kiezen hier dan ook vooral voor uit milieu-overwegingen en dat is weer heel anders dan jullie insteek :)

TheaD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-20 21:00

sanna21: Leuk verhaaltje in je link :)

Suzanne F., poes, Mystery1980, Cilianne: Bedankt voor jullie reacties. Ik vind het heel interessant om te lezen hoe anderen denken en hun keuzes maken :)

stoer, Ir111, matheno: dank je wel voor de complimenten :)

Blijheid: Openbaar vervoer is hier helaas slecht geregelt.

josien_m_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-20 00:31

Een reizend leven is zeker ook goed te combineren met een eenvoudig leven. Wij deden dat tenminste jaaaaren geleden voor 8 maanden. Op de fiets zwerven door Europa en Azie. Al je benodigdheden in de fietstassen en leven in een tentje. Leven van het land maar dan anders. Onderweg wat brandhout verzamelen, vruchten was ook niet moeilijk en verder voedsel wat toch wel gekocht moest worden. Maar je eet dan wat daar plaatselijk te krijgen is. Het is lichamelijk best pittig, zeker in de bergen van bijvoorbeeld Turkije. En ook wel zwaar om iedere keer aan een ander land en andere gewoontes, taal en voedel te wennen. Maar heel basic. Je weet dan wat er toe doet in het leven: voedsel, water en een veilige plek voor de nacht met je tent. En leuke en minder leuke ontmoetingen onderweg. Maar de goede ontmoetingen waren veruit in de meerderheid!

Radiostilte

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-20 01:35

Gauw voor het slapen gaan weer bijgelezen. Blijf schrijven! Blijf het interessant vinden.

Ik wil dit jaar na jaren ook weer beginnen met een moestuin om wat meer groente zelf te kunnen verbouwen. Dus waarschijnlijk niet gelijk op de schaal waarop jullie het doen. Maar het maakt mij wel nieuwsgierig naar hoe groot jullie moestuin is? Wat jullie plan voor dit jaar is? Wat en hoeveel van elk je gaat verbouwen? En hebben jullie een kas voor de wintermaanden?

P.s iets dat ik mij nu al een poosje afvraag. Zetten jullie elke ochtend een wekker? Ik zag op een foto er wel 1 staan, zo ouderwetse (waar mijn vader ook nog bij zweert). Of worden jullie wakker wanneer je ‘uitgeslapen’ bent. En ga je dan elke avond op dezelfde tijd slapen? Om een ritme te hebben

TheaD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-20 18:47

Josien_m_: Ik wil ook zeker niet suggeren dat reizen en eenvoudig leven niet samengaat, maar voor onze manier van leven is het niet weggelegt. Ik zie mezelf nog niet op reis gaan met 10 kippen in een mand, 3 poezen voorop, ponies naast de fiets en dan nog een dolle hond die meegaat :') Voor mij maakt het niet uit, ik woon waar anderen op vakantie gaan *\%/*

Daantje__ : Bedankt voor je reactie en je vragen zal ik meenemen voor een van mijn volgende stukjes :)

onstuimig weer

M´n rok bolt helemaal op door de wind en de regen slaat in m´n gezicht. De storm, die bijpassend Laura genoemd is, raast over het landschap. Een van de bomen langs ons pad is afgeknapt. In zijn val heeft hij nog een boom en de heining meegenomen. De schuurdeur wordt bijna uit mijn handen gerukt maar ik houd hem vast en boem!, ik trek heb achter mij dicht en doe de haak erop. Pfff, even uit de wind. De ponies staan in hun stallen te slapen en ook de poezen zijn er vandaag niet op uit getrokken.

Afbeelding

Met de mand in mijn handen klim ik de steile ladder op naar zolder. Het heerlijk geurende hooi stop ik in de mand om aan de ponies te voeren. Het is de moeite waard geweest, om al het hooi maken. We zijn al maart en hebben nog bijna de helft van het hooi over. Lange grove stengels van gras, afgewisselt met allerlei kruiden en als feestje voor de ponnies, ook wat distels. Auts, mijn handen vinden die distels niet zo leuk! Voorzichtig verwijder ik het doorntje uit mijn vinger, dat zo iets kleins zo vervelend kan voelen! Met de mand tot de rand gevult schuivel ik de ladder weer af naar beneden. Zodra de ponies mij zien aankomen gaan ze al op hun voederplek staan. . Ik laat mij zakken op een balk en luister naar de ponies die aan hun hooi beginnen te knabbelen. Weldra zitten er ook 2 katten op schoot en met z´n allen genieten we even van de rust in schuur. Bij de volgende windvlaag staan de ramen te rinkelen in hun kozijnen en gelijktijdig valt het licht ook uit. De zoveelste stroomstoring deze winter! Ik kan maar beter snel weer naar binnen gaan voordat het weer nog slechter wordt! Nu! De wind is even wat minder! Ik doe snel de deur open en glip naar buiten. Sander heeft ook tot dit moment gewacht en komt ook aangesneld met een korf met brandhout. Vechtend tegen de wind banen we ons een weg naar het huis.

Afbeelding

Afbeelding

Buiten iets doen wordt hem vandaag niet meer. Bij de naaimachine laat ik me op een stoel zakken en ga verder met het project waar ik mee bezig was. De naaimachine tikt er op los. Rij na rij, naai ik de koorden tussen de stof. Het leven neemt hier zijn alledaagse weg, geen stroomstoring kan ons beinvloeden. Bijna is het al weer tijd om het avondeten voor te bereiden. Uit de voorraad haal ik wat aardappelen, wortelen en uien. Het laatste potje augurken gaat mee en een pot met stoofperen. Dat wordt heerlijk genieten vanavond!