Ontspullen

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Malenka

Re: Ontspullen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-19 16:08

Wij gaan ergens deze winter beginnen met een huis bouwen. We gaan daar ook zo snel mogelijk op het terrein wonen in een caravan in de loods. Nu moeten wij er dus ook aan geloven om op te ruimen en rustig aan dingen in te pakken. Want, wat verzamelen we ongemerkt veel zeg! Ik vind het wel heel lastig om echt te besluiten om iets weg te doen.

Ceetje_bokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-19 16:12

Het voordeel van héél erg op tijd gaan opruimen voor een verhuizing is dat je dan nog tijd hebt om het te proberen te verkopen.

MarleenM

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-19 23:23

Ik zou me graag willen melden..
Ik ben echt een hopeloze rommelkont, maar zou zo graag een net en opgeruimd huis willen hebben.

Iedere keer begin ik vol goede moed en dan komen de kinderen weer langs vanuit school en hebben knutselwerkjes mee, of we krijgen weer van allerlei dingen die we kunnen gebruiken..
Ik weet gewoon niet zo goed waar en hoe ik moet beginnen.
Ik heb altijd het gevoel 1 stap vooruit, 2 achteruit :') |(

Sting

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-19 23:36

Bij mijn oppas adresjes hebben ze voor de kinderen elk 1 kastje (voor neerzetdingen) en een aantal knijpers aan de muur, voor knutsels. Dat is wat ze mogen ophangen, de rest gaat naar boven /in een la en dan gaat het zo af en toe met het oud papier mee. Kinderen mogen zelf kiezen wat er staat/hangt. Hele speciale dingen worden natuurlijk wel bewaard ;).

Esther_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-19 10:26

@MarleenM
Als je dingen krijgt die je kunt gebruiken, jezelf afvragen, hoe vaak ga je het gebruiken, kan ik het van iemand lenen, heb je het echt nodig? En anders weg ermee.
En niet verwachten dat je in een keer iets kan aanpakken, maak de projecten klein, eerst een la ipv de kast etc.

Je woont helaas te ver weg, anders kwam ik je ‘n keertje helpen.

SecretLIN

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-19 18:57

Ik hou ook van opruimen m'n huisgenoot van verzamelen alles bewaren want je weet maar nooit haha.

MarleenM

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-19 22:44

Esther_ schreef:
@MarleenM
Als je dingen krijgt die je kunt gebruiken, jezelf afvragen, hoe vaak ga je het gebruiken, kan ik het van iemand lenen, heb je het echt nodig? En anders weg ermee.
En niet verwachten dat je in een keer iets kan aanpakken, maak de projecten klein, eerst een la ipv de kast etc.

Je woont helaas te ver weg, anders kwam ik je ‘n keertje helpen.

Dat is wel een goede!
Ik ga eens beginnen hier met de kast in de woonkamer.
Wie lief dat je dat had willen doen als ik dichterbij had gewoon, krijg alleen wel soort van paniek bij de gedachte dat iemand mee helpt onze rotzooi uitzoeken :o :') (zo van wat zal diegene wel niet denken wat voor verzamelaars wij zijn)

Nadeel is ook dat ons huis volledig onderkelderd is en ik dus heel snel geneigd ben om het daar maar neer te zetten..

Oke dit was de eerste stap, erkennen dat er wat moet gebeuren *\%/* :))

Esther_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-19 22:58

Ik denk dat niemand trots laat zien, hoeveel zooi er in huis is. Met z’n twee is vaker makkelijk, omdat de andere geen relatie met de spullen heeft en de ander aan het nadenken zet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-19 23:07

MarleenM schreef:
Ik zou me graag willen melden..
Ik ben echt een hopeloze rommelkont, maar zou zo graag een net en opgeruimd huis willen hebben.

Iedere keer begin ik vol goede moed en dan komen de kinderen weer langs vanuit school en hebben knutselwerkjes mee, of we krijgen weer van allerlei dingen die we kunnen gebruiken..
Ik weet gewoon niet zo goed waar en hoe ik moet beginnen.
Ik heb altijd het gevoel 1 stap vooruit, 2 achteruit :') |(

Misschien kun je het boek van Marie Kondo, Opgeruimd, lenen of uit de bieb halen (niet kopen >;) , want dan heb je nog meer spullen :D ).
Dat heeft mij een paar jaar geleden echt goed op weg geholpen.

(Ik hoorde trouwens dat Marie Kondo nu een webshop heeft waarin allerlei overbodige dure troep wordt verkocht :oo )

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-19 23:41

Ik kwam onlangs een mooie Loesje-tekst tegen.
"Koopkracht... te laten liggen wat je niet nodig hebt" :+

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-19 10:15

Dat boek natuurlijk wel 2e hands kopen, dan help je iemand anders ook te ontspullen én als het werkt zelf ook weer verkopen ;)

MarleenM

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-19 23:10

Ik heb nu een paar afleveringen van marie kondo gekeken, ik vind het ook wel mooi hoe rustig zij ook uitleg geeft over dingen.

Ik moet ook eerlijk zeggen dat het me eerder nooit zo stoorde want het was allemaal soort van opgeruimd in de kast enzo, maar nu ben ik sinds kort voor mezelf begonnen en met kerst gaan we een gigantische drukke periode in. En ben dus nu een stuk minder thuis en blijft veel gewoon liggen waardoor ik er nu bewuster van geworden ben wat we eigenlijk allemaal hebben.

Af en toe kom ik wel even hier uithuilen als ik door de bomen het bos niet meer zie, als dat mag :))

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-19 23:46

Tuurlijk mag dat!

Marietje35

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-19 13:39

:wave:

Mag ik me hier ook melden?
Wij willen ons huis vast "uitmesten" met het oog op verkoop en verhuizing in 2020. (tenminste ... dat is onze wens :+ )

Wat doen jullie met spullen die nog goed zijn? Te koop zetten, maar waar? Wat werkt nou goed?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-19 14:16

Te koop gaat op Marktplaats en de lokale FB-groepen.
Soms lukt het soms ook niet en dan gaat het naar de Kringloop en als die het niet wil naar de stort.

Ceetje_bokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-19 17:57

Zoals DD hierboven zegt. Wij doen het precies zo.
En ruim op tijd gaan opruimen, levert zoveel plezier op, maar als aan het inpakken bent, vraag je je nog steeds af waarom je sommige spullen bewaard hebt :D

Eilish

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-19 18:03

Ik ga in januari of februari verhuizen, dus een mooie gelegenheid om mijn spullen uit te zoeken :Y)

Ceffyl

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-19 19:09

Wat een goed topic! Dit heb ik nodig :D Vorig jaar vol goede moed begonnen met Marie Kondo-methode; had de halve Ikea leeggekocht aan bakjes (méér zooi erbij dus :') ) We toen thuis een begin gemaakt, maar mijn God, hoe meer ik opruimde hoe meer troep ik leek te hebben. Ergens in het voorjaar heb ik opgegeven, maar ik wil eigenlijk wel weer beginnen.

Waar zijn jullie mee begonnen, welke ruimte, soort spullen etc? En dan heb ik hier ook nog een doos staan vol met kabeltjes en snoertjes en dat soort dingen die eigenlijk mijn man doormoet, maar ja die heeft daar natuurlijk geen zin in. Wat doen jullie daar dan mee?

Suusjepluus

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-19 19:26

Ceffyl schreef:
.... En dan heb ik hier ook nog een doos staan vol met kabeltjes en snoertjes en dat soort dingen die eigenlijk mijn man doormoet, maar ja die heeft daar natuurlijk geen zin in. Wat doen jullie daar dan mee?

Zo'n doos stond hier ook op zolder. Ik heb alle voor mij herkenbare snoertjes eruit gezocht en daarvan bedacht of het weg kon of moest blijven. Al het andere heb ik in de doos op tafel gezet met de mededeling dat alles wat er volgende week nog in zat weg ging. Uiteindelijk bleek ook alles weg te kunnen :+

Gaby

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-19 19:47

Je kunt, net als Marie Kondo aanraad, met je kleren beginnen.
Zelf ben ik, geloof ik, eigenlijk met mijn keuken begonnen. Je kunt besluiten de boel op te delen in keukenkastjes en eventueel elk keukenkastje in aparte planken. Je zou kunnen beginnen met mokken, glazen, daarna borden, kommen, etc.
Sommige mensen geven zichzelf limieten - ik heb bijvoorbeeld 3 bekers en 6 dubbelwandige glazen van de Hema (handig voor thee en voor koude dranken) en niet meer, omdat ik alleen woon.

Je kunt ook 'packing party' spelen - ruim al je keukenspullen in verhuisdozen op (schrijf op wat er in elke doos zit!) en haal de spullen die je gebruikt uit de doos. Als je na 30 dagen nog steeds bepaalde spullen niet hebt gebruikt, kun je overwegen om ze weg te doen.

Kabels ...Zelf ging ik met een beker thee aan de keukentafel zitten en bedacht ik bij elke kabel/snoer: 1) is hij in goede staat?, 2) bij welk apparaat hoort dit?, 3) bezit ik dit apparaat nog?, 4) vind ik de kleur en het formaat van deze kabel acceptabel?
(Ik heb bijvoorbeeld ooit een foeilelijke oranje usb-kabel gekregen, die ging dus weg. Een usb-kabeltje van 15 cm ging ook weg (dat gebruik je in de praktijk nooit), net als een 'opgerolde' usb-kabel, want dat was een draak van een ding, onmogelijk om mee te werken). Kabels waarvan je niet meer weet wat ze doen; je kunt alle elektronica langslopen en kijken of de kabel erop past, of je kunt de kabel gewoon wegdoen.
Je kunt ook kijken of je de kabels voortaan bij/in de buurt van het apparaat kunt bewaren.

Zelf heb ik een drona bak van de IKEA (die past in de Kallax kast) voor mijn computerspullen en 2 schoenendozen met andere elektronica zoals mijn fototoestel.

leonie87

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-19 20:30

Ahhhh. Dit topic is wat ik nodig heb! Zowel ik als mijn vriend gooien niks weg. En nu we een groot huis hebben met zolder is het er alleen maar erger op geworden! Zo leeg als de kasten waren... gek word ik er van. Kan nooit wat vinden.

Misschien met de kerst wat vrije dagen inplannen en hier jullie tips lezen voor een keer een goede opruimdienst... }> alleen dus altijd bang dat ik spijt krijg.

Begin dit jaar me paard verkocht (dat hoorde niet bij de opruiming) en toen al me zooi in goede sraat naar 2de hands beurs gebracht. Bijna alles verkocht!
Augustus nieuw paard gekocht (dat was niet volgens planning) en toen vanalles opnieuw moeten kopen... zucht.

Ceffyl

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-19 22:00

Gaby schreef:
*knip*

Je kunt ook 'packing party' spelen - ruim al je keukenspullen in verhuisdozen op (schrijf op wat er in elke doos zit!) en haal de spullen die je gebruikt uit de doos. Als je na 30 dagen nog steeds bepaalde spullen niet hebt gebruikt, kun je overwegen om ze weg te doen.

*knip*

Deze tip vind ik echt geweldig! Dat ga ik zeker doen.

flooooo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-19 12:18

Hier pas enorm ontspult omdat mijn huis verkocht gaat worden, ik woon er al een tijdje niet meer dus eigenlijk alles was 'over' en kon weg. Nu bedenken wat ik met de meubels wil gezien die nog goed zijn en van waarde zijn voor mij.

Marietje35

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-19 13:30

Kabels heb ik een oude schoenendoos voor genomen, daar gooi ik alles in.

Ik ben eerst maar eens begonnen met oude administratie uit te zoeken en te versnipperen.
Dat is al een hele klus %) er ligt iets van 10 jaar dat door de versnipperaar moet. :+

Verder heb ik met mezelf afgesproken om elke dag iets weg te gooien dat weg moet en niet meer geschikt is voor Marktplaats oid.
Ik vraag het maar niet meer aan mijn man, als het aan hem ligt bewaren we alles. ^)

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-19 13:46

@floo: je kunt storage huren, dat is niet zó heel duur (afhankelijk van het aantal m3's).