Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd...

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

dems75

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-19 18:38

Wij hebben denk ik geluk gehad. Zowel met kopen als met verkopen. Het huis wat we hebben gekocht, daar lag al een bod maar we wisten natuurlijk niet wat dat was. Hebben 5000 boven de vp geboden. Dat bleek de andere partij ook te hebben gedaan, maar omdat wij niet het volle bedrag hoeven te financieren, werden wij het. Overigens in een dorp vlakbij de stad waar de huizen als warme broodjes verkopen. Ons eigen huis heeft 7 kijkers gehad. Ligt in een klein gat in de noordwestkop van Nh. Niet iedereen wil hier wonen zeg maar. Kregen twee biedingen, waarvan een 5000 onder de vp en een precies de vp, maar zonder voorbehouden. Die zijn het dus geworden...

superpony

Re: Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd...

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-19 23:56

Wat maakt het voor de verkoper uit hoe je betaald? Zal mij worst wezen of iemand cash betaald of 100% financieert.

robbie88

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-19 00:05

Superpony: iemand zonder voorwaarden bied zonder " wachttijd" voor het rondkrijgen van de finanviering bij de bank

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-19 00:12

robbie88 schreef:
Superpony: iemand zonder voorwaarden bied zonder " wachttijd" voor het rondkrijgen van de finanviering bij de bank

Het ging om een deel, dus de rest moet gefinancieert worden.

Wij gaan ons huis straks verkopen en we kijken wel naar oplever termijn, maar vooral het hoogste bod. Hoe iemand dat doet, zal ons echt worst wezen.

En zelf hebben wij ook nooit echt heel lang moeten wachten met het rond krijgen van een financiering.

robbie88

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-19 00:24

5 weken vind ik best lang, en ja ik had alles al aangeleverd voordat we een bod deden.. er werd gezegd een week max 2.. Verkopende partij kon daardoor ook nog niet met zekerheid kopen.
Beide vaste baan, geen schulden, zelf huis al verkocht z. Voorwaarden

1 mei gekocht, half juni was het rond. Overdracht 1 aug.
Onze verkopende partij zou niet akkoord gaan met nog een x verlengen van de regeltijd.

Voor jezelf tellen de weken ook, want meubelen bestellen duurt met de bouwvak erbij zo 12-14 weken. Beetje eng om een dure bank te bestellen als je geen zekerheid hebt
Laatst bijgewerkt door robbie88 op 20-06-19 00:30, in het totaal 2 keer bewerkt

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-19 00:26

Onder voorbehoud van financiering/keuring ed, kan dus inhouden dat het tot 6 kan weken duren voordat het huis echt verkocht is
En als men zich dan terug trekt heb je dus niks verkocht.
Dat kan ervoor zorgen dat de andere gegadigden geen interesse meer hebben (of een ander huis gekocht hebben).

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-19 01:45

dems75, geeft aan dat ze niet het volle bedrag hoeven te financieeren, dus de rest wel en het hele huis moet betaald worden......

Laten we wel wezen dat onder voorbehoud van financiering altijd normaal is geweest en bijna voor iedereen wel noodzakelijk is.

Als wij gaan verkopen en mensen bieden bijv 10.000 minder dan de vrpr, maar willen cash afrekenen en een andere partij biedt de vrpr onder voorbehoud van fin. gaan we toch wel voor die laatste. Alle begrip voor die mensen en we willen zelf ook iets kopen onder voorbehoud van fin.

Waar wij het dus wel al allemaal hebben laten uitrekenen en niet tot de max gaan en ook geen 100% hypotheek nodig hebben. Maar de rest willen we ook graag van de bank.

Als mensen bijv gaan vragen; kan het binnen een maand opgeleverd, dan vind ik dat veel vervelender.

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-19 02:17

MissJeanny schreef:
Nu ons eigen huis dus nog in de verkoop. Wie interesse heeft mag pben :D .
Ouder woonboerderijtje bij Oosterwolde (Friesland ).

Hoeveel land erbij??

De onze gaat hopelijk eind van de maand bij een nieuwe makelaar in de verkoop. Er is al een architect geweest, de arme man is 5 uur bezig geweest alles uit te meten en te doen :') Zon klein boerderijtje he _O- En dan maar hopen dat zich snel een koper meld.

dems75

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-19 05:19

Huh, ik zie nergens dat wij cash gaan afrekenen hoor. Maar goed, een deel al afgelost, overwaarde etc maakt dat je niet alles hoeft te financieren, en als je dan koopt ovb financiering, is de kans groter dat dit lukt als het bedrag aanzienlijk lager is.
Daarnaast kochten wij zonder voorbehoud verkoop eigen huis, maar die moest nog wel even verkocht worden. De mensen die het van ons kopen, hoeven geen enkel vb dus dat maakt het voor ons een stuk minder risicovol. Heb liever minder risico dan bij wijze 5 tot 10.000 meer...

robbie88

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-19 14:53

Ik had ook ruim overwaarde en afgelost, ze zijn gewoon streng. 12 jaar terug was het in 3 dagen geregeld. Destijds als starter.. verdiende met ex samen de helft van wat er nu binnenkomt.. ik ben blij dat het geregeld is en ben nj lekker aan voorbereiden. Meubels besteld enz

DanielleB

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-19 07:49

Wij hebben gister een mooi vrijstaand huis bekeken.. We vinden het toch wel echt een plaatje! Niet gemoderniseerd maar wel netjes onderhouden.
We hoefden helemaal geen groot huis, dat is dit wel haha... Wel mooie tuin er bij ook.
Woensdag 2e bezichtiging met de vaders erbij en dan eventueel een bod doen.

julius_juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-19 09:05

Nou, ik heb de makelaar ook nog maar gemaild, en reactie terug gekregen dat ze gebeld hebben (oh?), dat er al twee kijkmomenten zijn geweest, en dat afzonderlijk kijken niet meer mogelijk is.

Oftewel, voor u duizend anderen. Op hun eigen site of funda heeft niets gestaan over kijkdagen, blijkbaar al meer dan genoeg interesse...
Heel zuur!

plutolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-19 09:21

Ik heb zojuist 4 kijkers en maandag komt er ook 1

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-19 09:31

Wij twijfelen of we niet gewoon een nieuwbouwproject in gaan stappen.. Daar zijn de prijzen ook schrikbarend, maar dan kun je in ieder geval wel alles naar wens afwerken.. :=

CRos95

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-19 09:55

upendo schreef:
Wij twijfelen of we niet gewoon een nieuwbouwproject in gaan stappen.. Daar zijn de prijzen ook schrikbarend, maar dan kun je in ieder geval wel alles naar wens afwerken.. :=

Wij hebben dit gedaan vanwege de extreem hoge prijzen en tot nu toe bevalt het heel goed :j

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-19 11:20

Fijn om te horen! :))

En als de markt minder zou worden hoop ik dat het ook minder snel onder water zou komen te staan.

Jolien87

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-19 14:21

Jammer dat de verkoop bij sommigen zo tegenvalt.

Bij ons is de taxateur net vanmiddag geweest en we werden heel blij van zijn conclusie. We gaan de vraagprijs wel wat lager zetten, het moet wel aantrekkelijk blijven. Maar hij sloot niet uit dat er mensen zouden zijn die minstens de taxatiewaarde zouden bieden.

Warboel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-19 14:46

Mijn vriend en ik hebben vorig jaar ons eerste huis gekocht, wat een ellende :')

We zochten ook in een moeilijke omgeving, we wilden persé eigenlijk op max 20 minuten fiets afstand van Leiden Centraal zitten.

We hebben geloof ik een huis of 7-8 bezichtigd. De eerste 2 waren mwah. De derde had maar 1 kijkdag en m'n vriend kon toen niet, dus ben ik met de aankoopmakelaar en m'n moeder gegaan. Was echt verliefd op dat huis, leuke buurt enzo. Maar helaas dik overboden.
Toen nog wat huizen bekeken en uiteindelijk kwam er nog 1 te koop in dezelfde flat als het huis wat ik zo leuk vond, en toen zijn wij het geworden :j Eind goed al goed _O- Maar het heeft me ongeveer 10 jaar van m'n leven gekost denk ik := Ook dik boven de vraagprijs geboden. Nu staat er weer een te koop in dezelfde flat voor 60.000 VP meer dan dat de VP voor ons appartement was.

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-19 15:24

CRos95 schreef:
upendo schreef:

Wij hebben dit gedaan vanwege de extreem hoge prijzen en tot nu toe bevalt het heel goed :j

Vanaf welk budget is dit aantrekkelijk dan?

Wij gaan denk ik maar het huis verkopen, naar het buitenland en komen terug als de woningmarkt ingestort is ofzo. :')

lucifertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-19 16:01

Vergeet bij nieuwbouw niet dat je vaak bij de gemeente ingeschreven moet staan wil je aanspraak maken om ingeloot te worden. Bij onze gemeente is hoe langer je op de lijst staat hoe meer kans je hebt.

Giolli: dat is natuurlijk afhankelijk van je budget en of je dubbele lasten kan betalen. Mijn ervaring is dat er ongeveer 75-100k bovenop de verkoopprijs komt wil je het een beetje leuk aankleden.

plutolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-19 16:06

4 bezichtingen gehad

2 waren niks.

En andere 2 waren wel geintreseerd

1 gaf zelf aan of ze gelijk bod moesten doen, of er nog even over na konden denken. Makelaar gaf aan dat over nadenken altijd kan, maar dat er maandag nog wel kijkers komen.

Dus Fingers crossed. Dat ze met een bod of iets komen.

Emita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-19 16:43

Ik zit ondertussen al meer dan een week te wachten op het taxatierapport... Schiet maar niet op -O-

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-19 17:35

lucifertje schreef:
Vergeet bij nieuwbouw niet dat je vaak bij de gemeente ingeschreven moet staan wil je aanspraak maken om ingeloot te worden. Bij onze gemeente is hoe langer je op de lijst staat hoe meer kans je hebt.

Giolli: dat is natuurlijk afhankelijk van je budget en of je dubbele lasten kan betalen. Mijn ervaring is dat er ongeveer 75-100k bovenop de verkoopprijs komt wil je het een beetje leuk aankleden.

Ligt er ook maar net aan wat je wilt. :)

lucifertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-19 18:38

upendo schreef:
lucifertje schreef:

Ligt er ook maar net aan wat je wilt. :)

Klopt, je kan het zo duur maken als je zelf wil maar als een huis 350k kost is dat niet je eindbedrag bij een nieuwbouwhuis.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-19 01:15

Wij hebben eerder ook naar grond gekeken om dan zelf te gaan bouwen, maar vonden dat toen te lang duren. Inmiddels was dat allang af geweest..........

Wij hebben ook al allerlei andere oplossingen bedacht; Dit verhuren en zelf iets huren met grond. Of verhuren en een jaar ( bijv ) naar het buitenland.
Hebben ook al gekeken dan eerst een goedkoop bouwvalletje te kopen, opknappen en verhuren, naar buitenland en wachten wat de markt in de toekomst gaat doen.