De experimentele zaaier

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Mjetterd

Re: De experimentele zaaier

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-18 11:43

De knoflook werkt wel goed om bijvoorbeeld naast een rozenstruik te planten tegen luis. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-18 13:39

Sokje_6 schreef:
_O- Oke, die avocadoplant ziet er volledig anders uit dan de mijne! Ik ga even een foto maken.

Edit: Bij deze. Ik heb een hoog plafond, en die avocado is inmiddels rond de 2 meter hoog gok ik. Hij is 2 jaar oud.

[ [url=m/8CinNe.jpg]Afbeelding[/url] ]

Mijn cactus doet ook vette dingen. Hij heeft vrij veel luchtwortels dus ik moet 'm binnenkort gaan overpotten, want meestal is dat een teken dat hij niet diep of ver genoeg water kan zoeken.

[ [url=m/53uW3F.jpg]Afbeelding[/url] ]

Jouw cactus is op de onderste helft van een ent gaan uitgroeien..
Meestal is dat een San Pedro cactus. De bovenste helft is vaak een cactus zonder bladgroen of een die slecht wortelt.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-18 14:31

Weet er iemand of je zonnebloempitten uit een zakje ook kan planten? Of zijn die teveel bewerkt?
Ik wil graag weer zonnebloemen van het jaar maar het is ook weer zo wat om helemaal zaadjes te gaan kopen terwijl ze hier ook in de kast liggen :=

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-18 14:46

Je bent nu wel al rijkelijk laat met zonnebloemen zaaien. Eenjarigen zaai je van maart tot/met mei, meerjarigen zaai je vanaf nu, zeg maar.
En verder denk ik dat gepelde zonnebloempitten niet zullen kiemen. Ik vermoed dat het zaadje wegrot zonder het schilletje er om heen. Dat is niet voor niets zo hard.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-18 14:57

Zaadleveranciers:
Vreeken
Cactus Plaza
Chiltern Seeds
Cono's Paradise
Plant World Seeds
Etsy
Seeds Garden of Eden
Zadengigant
Cactus stekken Paul Shirley

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-18 14:59

Mijn regenboogpepers van Ali zijn niets geworden. Wel uitgekomen, maar ze gaven gewoon rode vruchten vorig jaar. Dus geen aanrader. LOL

Libera

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-18 15:06

Avocado plant hierboven moet gesnoeid worden, die zijtakken kun je eraf snoeien voor een beter model/betere groei!
Soms als planten heel lang/stengelig worden betekend het een gebrek aan licht, zet je de boom overdag ook buiten? Lijkt wat te donker waar die staat :)

Sokje_6

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-18 15:12

Morganlefay schreef:
Sokje_6 schreef:
_O- Oke, die avocadoplant ziet er volledig anders uit dan de mijne! Ik ga even een foto maken.

Edit: Bij deze. Ik heb een hoog plafond, en die avocado is inmiddels rond de 2 meter hoog gok ik. Hij is 2 jaar oud.

[ [url=m/8CinNe.jpg]Afbeelding[/url] ]

Mijn cactus doet ook vette dingen. Hij heeft vrij veel luchtwortels dus ik moet 'm binnenkort gaan overpotten, want meestal is dat een teken dat hij niet diep of ver genoeg water kan zoeken.

[ [url=m/53uW3F.jpg]Afbeelding[/url] ]

Jouw cactus is op de onderste helft van een ent gaan uitgroeien..
Meestal is dat een San Pedro cactus. De bovenste helft is vaak een cactus zonder bladgroen of een die slecht wortelt.

:j De onderste is een Hylocereus, staan er bekend om dat ze wel eens gekke armen groeien.
De bovenste is een inmiddels dode Gymnocalycium, inderdaad zonder bladgroenkorrels, maar die vond ik toch al niet zo boeiend. Staan erom bekend niet zo lang te leven.

@ Libera, rond dit tijdstip nog snoeien lijkt me wat laat? Ik zet hem zeker niet buiten, de pot is behoorlijk zwaar en het is geen klein boompje dat je makkelijk verplaatst. Hij staat daar in goed direct en indirect zonlicht, hoewel het op de foto inderdaad vrij donker lijkt.
Wat is een ideaal model voor een avocado dan, als ik hem zou willen snoeien? Ik vind hem eigenlijk wel gaaf hoe hij nu groeit :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-18 15:20

En ik dacht ga niet met moeilijke termen gooien :+ Astrophytum wil ook nog wel eens geënt worden.
Heb Selenicereus staan, een flinke collectie Epiphyllums en diverse potten met Lithops.

Libera

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-18 15:20

Snoeien hoeft ook niet nu meteen ;)
Maar kan in principe altijd, zolang je niet teveel ineens doet. Huiskamer avocados blijven klein en maken geen fruit aan, dus het kan weinig kwaad.
Ik snoei eigenlijk zodra ze een centimeter of 20-30 zijn de top eraf, zodat je zijtakken krijgt. Maar daar is het nu te laat voor :') wat je wel kunt doen is ong. 1/3 van de zijtakken af halen zodat de plant meer in balans komt

Sokje_6

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-18 15:24

Hahaha sorry. Ik ken de Nederlandse namen niet echt, dus of het een San Pedro cactus is kon ik je niet vertellen :D

_O- 20-30 cm haalt ie al wel een tijdje ja, hahaha. Maar klein blijven is hij sowieso geenszins van plan, hij groeit als een malle. Er zit ook al weer superveel jong blad aan. De top eraf kan wel, maar hij mag evt. nog wel een stukje hoger worden. Hij mag inderdaad alleen wel wat voller over het geheel :j

Libera

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-18 15:26

Door snoeien gaan ze beter groeien, raar maar waar :)

Van nature worden avocados meer dan 10 meter hoog, dus op een gegeven moment moet je toch ;)
Is ook de reden dat "huis avocados" geen fruit geven, ze blijven te klein.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-18 15:31

Hylocereus, tja heb ik gezaaid, gewoon zo'n geval(dragon fruit) op de markt gekocht, gedeeltelijk opgegeten en de rest gezaaid ;)

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-18 15:56

julius_juut schreef:
Nou, hier doen ze ook rustig drie weken over kiemen hoor. Zou gewoon even kijken of er nog boontjes zijn (hier zijn ze ook wel eens uit de grond weggevreten door het een of ander) en anders geduld hebben. :)

Ik meen me te herinneren van een dagje bezoek aan de EOD dat bonen ook gebruikt worden als ontstekingsmechanisme omdat ze zo snel ontkiemen, verschilt misschien per soort :P

Mjetterd

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-18 16:21

germie schreef:
Mijn regenboogpepers van Ali zijn niets geworden. Wel uitgekomen, maar ze gaven gewoon rode vruchten vorig jaar. Dus geen aanrader. LOL

Ali Express? Ik heb daar gisteren peper zaadjes besteld :D. Ook regenboog pepertjes voor in een pot.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-18 16:23

Ibbel schreef:
Je bent nu wel al rijkelijk laat met zonnebloemen zaaien. Eenjarigen zaai je van maart tot/met mei, meerjarigen zaai je vanaf nu, zeg maar.
En verder denk ik dat gepelde zonnebloempitten niet zullen kiemen. Ik vermoed dat het zaadje wegrot zonder het schilletje er om heen. Dat is niet voor niets zo hard.

Oei _O- Nou ja jammer dan. Ik heb een jaar of wat terug ook eens zonnebloemen gezaaid en die gingen vrij hard, vandaar dat ik dacht dat het niet uit zou maken.
Verder dacht ik hier al een tijd aan maar had er natuurlijk nooit tijd voor om het uit te zoeken -O-

Ik heb wel een insectenbloemenbak nu die het goed lijkt te doen :) Hopelijk gaan ze ook bloemen geven binnenkort. Zie steeds meer geïnteresseerde bijen en vlinders op mijn balkonnetje *\o/* zo leuk!

Libera

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-18 22:58

Ik plant alleen nog maar meerjarigen... de eenjarigen bloeien wel mooi enzo maar geen zin on steeds nieuwe te moeten halen :')

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-18 07:41

Mjetterd schreef:
germie schreef:

Ali Express? Ik heb daar gisteren peper zaadjes besteld :D. Ook regenboog pepertjes voor in een pot.

Voor die 9 eurocent wat ik er toen voor betaald heb heb ik een hoop lol gehad.
Normaal eet ik pepers ook altijd (ik heb in 2007 allerlei zaden uit Cambodja meegenomen die eetbaar waren ), maar ik weet niet of die uit China eetbaar zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-18 08:34

Libera schreef:
Ik plant alleen nog maar meerjarigen... de eenjarigen bloeien wel mooi enzo maar geen zin on steeds nieuwe te moeten halen :')

Hier nog iemand
Kost wat meer tijd om een bloeiend geheel te krijgen jaarrond, maar het is wel een leuk resultaat
Mijn vroegbloeiers zijn Cyclamen, een Helleboris en irissen, de laatbloeier is een Tropaeolum die tot aan de vorst doorbloeit en ook nog heerlijk ruikt.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-18 08:51

Een overblijvend Tropaeolum? En dan ook nog op Orkney? Of is het daar niet zo heel koud in de winter vanwege het zeeklimaat?

Eenjarigen laat ik hier zichzelf uitzaaien, dat werkt prima. En zelfs de Mirabilis (knol/wortelstok) heeft zichzelf de hele tuin door uitgezaaid, evenals een Dahlia.

Libera

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-18 10:41

Ik wil nog wat winter bloeiers erbij, dan hebben we het hele jaar bloemen :D

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-18 10:45

Winterbloeiers moet je vooral aan struiken denken (of aan bolletjes). Vaste planten bloeien over het algemeen niet in de winter, want dan zijn er geen bestuivers (insekten), en de meeste vaste planten worden nu eenmaal door insekten bestoven. Struiken zijn nog al eens windbestuivers - want ze zijn hoger en vangen dus meer wind. De natuur zit vrij logisch in elkaar eigenlijk :D

Mooie winterbloeiende struiken zijn Viburnum bodnantense, Lonicera fragantissima, Chimonanthes praecox en Hamamelis mollis

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-18 13:12

Ibbel schreef:
Een overblijvend Tropaeolum? En dan ook nog op Orkney? Of is het daar niet zo heel koud in de winter vanwege het zeeklimaat?

Eenjarigen laat ik hier zichzelf uitzaaien, dat werkt prima. En zelfs de Mirabilis (knol/wortelstok) heeft zichzelf de hele tuin door uitgezaaid, evenals een Dahlia.

Ibbel :+
Morgaine Le Fay leefde een tijdje op Orkney.
Ken uw klassiekers. :D
Orkney is een godvergeten, koud en kaal oord.
Mijn tropaeolum is de Smithii en die zijn wortelstok blijft gewoon over.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-18 13:23

Daarom vroeg ik ook of het er minder koud was dan ik dacht. Ik dacht dus idd dat het een godvergeten koud kaal eiland (eilandengroep) was, en vandaar dat ik verbaasd was dat een Tropaeolum het daar overleeft.

Quir
🏆 Paardenfluisteraar

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-18 15:46

Zijn er hier ook mensen die zelf zaadjes uit bloemen halen om weer te gaan zaaien later?

Ik heb hier in het voorjaar namelijk bloemen mixen voor bijen en vlinders gezaaid. Wil nu uit deze bloemen zelf de zaadjes gaan oogsten om ze volgend jaar weer te zaaien. :))
Maar het is lastig te achterhalen welke bloemen het allemaal zijn (staat ook niet op de verpakking welke erin zitten, alleen dat er 20/30 soorten in zitten en ik ken niet zoveel bloemen := ) en waar de zaadjes in de bloemen zitten en hoe je ze er dan ook uit haalt. :+