Onze uitdaging: een plek voor paarden én natuur

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-16 18:19

Kom er net achter dat 'k de viervoetige bewoners nog niet heb voorgesteld :) deze kerels en één dame gaan dus met ons mee:

Afbeelding

Vlnr, van oud naar jong: Sol (25 jaar), Elska (16 jaar), Noah (14 jaar) en Pico (9 jaar). Een leuk samenraapsel van allerlei rassen, karakters en takken van de sport. Maar ze vormen samen wel een leuke kudde :)

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-16 18:21

Solleke_Noah schreef:
Misschien denk ik te simpel, maar als ze willen bewegen dan doen ze dat toch, ik hoef ze niet te dwingen.

Tuurlijk bewegen ze als ze daar zin in hebben. Maar ik merk wel verschil tussen de afgelopen winter (eerste jaar op de PP) en de winter daarvoor (in een paddock van 30 x 14m met schuilstal). Twee jaar geleden hadden de pony's echt meerdere keren per week een 'idioot crossen'-sessie nodig in de bak (die was 60 meter, dus leuk sprintje trekken). Vorige winter was dat niet nodig, ze deden het zelf wel :D
Bovendien heb ik het idee (maar echt vergelijkingsmateriaal heb ik niet) dat de combinatie van onbeperkt hooi en moeten lopen voor je hooi goed werkt om onze pony's op gewicht te houden. Ze zijn met z'n vieren en laten vrij duidelijk zien dat ze af en toe even bij elkaar in de hooibak gaan kijken of daar toch niet iets lekkerder hooi is (hup, weer 50 meter erbij).
Wij werken nu met een PP omdat ze de wei dan in de winter heel houden, omdat mijn merrie niet jaarrond op de wei kan (hb), en omdat ze hun ei kwijt kunnen op de track.

Edit:
Je zou het pad dat ik nu roze & helemaal links heb getekend natuurlijk ook naar de andere kant van dat perceel kunnen verplaatsen, dus vanaf de schuilstal langs de bosrand en dan linksaf naar de poel. Even aannemende dat het weiland naar links afwatert zit je dan dus op een droger stuk. Nadeel is bladval op de track (incl. eikeltjes enzo).

luuntje

Re: Onze uitdaging: een plek voor paarden én natuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-16 19:10

Mooie kudde hebben jullie.

missfalki

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-16 20:48

Leuk dat zondag de paardjes verhuizen....
Mormel zich al uitgeleefd in de restanten behang,
straks is de klus geklaard
en zou jammer zijn als hij die nu net mist :D

En je zou toch ergens wel een heuvel kunnen laten aanleggen,
heb je gelijk daarna die achterhand training er (gratis) bij.
En mooi uitzicht over je stekkie :j !

Groet Karin.

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-16 21:07

Er staat genoeg te koop hoor in Frankrijk ;) en het kost in vergelijking met Nederland echt geen drol, zeker als je er een opknappertje als huis koopt.

Hilary, hier worden ze in de zomer ook wat dikker, maar dat trekt in de winter wel weer bij want dan gebruiken ze de extra vetjes weer om zichzelf warm te houden. Wij gooien ze ook geen dek op als het niet echt noodzakelijk is. Een beetje kou en regen/sneeuw kunnen ze wel tegen.
Onze oudere merrie zijn we iets voorzichtiger mee omdat die snel erg stijf word en last krijgt van d'r artrose.

miezelke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-16 14:30

Solleke_Noah schreef:
miezelke: ik heb contact genomen met het RL met het paardenproject! Diegene die daarrond zal werken is nog op vakantie en neemt contact met me op zodra ze terug is. Ik ben benieuwd :) ze waren wel nogal verbaasd dat ik al op de hoogte was, want ze hebben nog geen officiële goedkeuring gekregen haha. Waar bokt al niet goed voor is :')

Haha, grappig, ze zal nogal ogen trekken als ze terug is uit verlof! 'k Ga der in elk geval nog niks van zeggen :P Ben benieuwd wat je haar gaat vragen eigenlijk? Qua ondersteuning komen enkel de gemeenten van hun werkingsgebied in aanmerking vermoed ik; weet eigenlijk niet of dat door de andere RL's ook gaat overgenomen worden.

Heb trouwens vorige week de koe bij de horens gevat, of beter gezegd, de geit :D Heb mijn buurjongen met zijn 3 geitjes opgetrommeld, en gezegd dat hij gerust tussen de haag het onkruid mag gaan afgrazen met hen. Zo gezegd zo gedaan, maar ze zijn blijkbaar toch liever verzot op hazelaar want ze konden niet van de haagplantjes afblijven :( . Experiment beetje mislukt dus. Maar toch bedankt voor de tip! :D
Enfin, heb uiteindelijk die van het RLNH zelf gebeld om te vragen hoe 'k dat onkruid het beste aanpak, en ze gingen één van dees eens langskomen.

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-16 16:53

luuntje: bedankt :) het zijn mijn lieverds :)

Haha nee Karin, tijdens de week kunnen we enkel 's avonds enkele uurtjes na het werk, dan gaat Mormel niet mee. Heuvel past niet echt in het landschap denk ik, we kijken uit over de velden :P

palousa: ja, mijn vriend is nog niet echt klaar voor de overstap naar een ander land ;) + dat je er toch aan een job moet geraken op één of andere manier.

miezelke: oh jammer! Het had zo handig geweest, maar als ze je haag gaan opeten niet echt nuttig :+

Mijn interesse in hun paardenproject is professioneel :D zou graag iets soortgelijk opzetten in Vlaams-Brabant met mijn werk. Zou graag eens hun project inkijken om te zien welke richting zij uitdenken. En nuttige tips kan 'k altijd hier thuis ook uitproberen he :j

Gisteren een klein maar hoognodig klusje gedaan. In de kleine weide waar de paarden eerst geparkeerd zullen worden lagen nog kasseien, resten van wat eens een enorme kasseiberg was :P de laatste kasseien zaten stevig vast in de grond en die hebben ze dan maar laten liggen.... dus gisteren enkele uurtjes kasseien uitgegraven.

Gaat traag zo met al die kleine, maar tijdrovende, klusjes. Het wordt wel steeds meer 'ons huis' met elk klein klusje dat we doen :)

Voor en na

Afbeelding

missfalki

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-16 17:36

Sarah, jammer dat Mormel 's avonds niet mee kan naar jullie nieuwe huis om te "helpen" met het behang hi, hi, maar je kan het behang afval wel mee nemen naar Mormel :)* en in je oude huis hem erin laten uitleven ....

En zo'n verdwaalde heuvel in het landschap kan heel goed, die hunnebedbewoners hadden nog geen tomtom en is wel een leuk stukje meerwaarde voor je stekkie en als je hem nabij het stukje bos plaatst valt het waarschijnlijk niet eens zo op en dan heb je natuurlijk wel gratis die achterhand training.
En heel belangrijk, mocht de boel weer overstromen hoef je niet je paardjes te verhuizen dan hebben ze hun eigen terp :j

En kleine klusjes zijn tijdrovend en vallen ook veelal niet gelijk op, maar maken wel dat het helemaal jullie plek wordt ;)

Groet Karin.

missfalki

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-16 18:58

P.S.
En voor de heuvel/terp kan je het zand wat uit de poelen gaat komen
gelijk gebruiken :)*

Groet Karin.

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-16 19:05

Dat laatste is echt geen gek idee! Want we gaan afvoerkosten moeten betalen, of de grond laten liggen. Waren we nog niet over uit! Thanks, goeie tip :)

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-16 19:33

Die kasseien kun je ook hergebruiken, al is het maar als onderdeel van de heuvel.

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-16 19:35

We dachten een deel te gebruiken voor de salamanders, leuke verstopplekjes mee maken in de tuin :) en een deel rond de poelen stapelen, ook als verstopplekjes :D

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-16 19:48

Klinkt ook goed. Wordt gezellig rond die poelen: waterbeestjes, ponybeestjes ... Welnee, ik probeer je helemaal niet zachtjes richting een paddock paradijs te duwen. :D

riegje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-16 20:18

Ik was juist dolblij met de kinderkoppen, daar heb we een heuveltje van gemaakt.
Halverwege het track hebben we zand over de gehele breedte gegooid +/- 1.5 m en daaroverheen allemaal kinderkoppen gestapeld. een paar keer met de trekker eroverheen om het in te klinken.
En klaar!
Daar lopen/rennen ze al een paar jaar dagelijks meerdere malen overheen.(zelfs in de winter als het gevroren heeft geen probleem)
Moet ik wel zeggen dat geen van mijn paarden op ijzers loopt.

Maar juist zulke dingen geven het''natuurlijke'' effect. ertussen groeit gras. kunnen ze wel van knabbelen maar net niet uittrekken omdat ze er niet bij kunnen. Dus staan ze regelmatig even te rommelen om het toch wel voor elkaar te krijgen. Er naast staan een boom die voor schaduw zorgt.
Of ze gaan er gewoon opstaan om het beter te kunnen zien wat er aan de andere kant te zien is.

420BlazeIt

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-16 20:53

Maflinger_S schreef:
Klinkt ook goed. Wordt gezellig rond die poelen: waterbeestjes, ponybeestjes ... Welnee, ik probeer je helemaal niet zachtjes richting een paddock paradijs te duwen. :D

Maar het lijkt mij dat paarden zowel flora als fauna kapottrappen/opeten etc. en PP niet zo geschikt is aangezien de paarden dan overal bijna komen? Aangezien TS natuur wil combineren met paarden, paarden in gevangenschap verstoren dat juist? Zo zit het in mijn hoofd tenminste, snap niet hoe het te combineren valt haha.

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-16 21:05

@420BlazIt: dat hoeft volgens mij niet persé. Volgens mij kan je het zo inrichten dat sommige stukken bijvoorbeeld bij de poeltjes niet aantrekkelijk zijn voor de paarden, bijvoorbeeld door een steile helling te maken en/of er riet te planten waardoor daar waterbeestjes kunnen leven en andere delen weer aantrekkelijker te maken voor de paarden, bijvoorbeeld door de andere kant van de poel glooiend af te laten lopen. Ik heb er geen ervaring mee maar zo stel ik me dat voor.

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-16 21:09

Maflinger_S schreef:
@420BlazIt: dat hoeft volgens mij niet persé. Volgens mij kan je het zo inrichten dat sommige stukken bijvoorbeeld bij de poeltjes niet aantrekkelijk zijn voor de paarden, bijvoorbeeld door een steile helling te maken en/of er riet te planten waardoor daar waterbeestjes kunnen leven en andere delen weer aantrekkelijker te maken voor de paarden, bijvoorbeeld door de andere kant van de poel glooiend af te laten lopen. Ik heb er geen ervaring mee maar zo stel ik me dat voor.

Plus dat je de poelen niet in hun geheel toegankelijk hoeft te maken voor de paarden natuurlijk.

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-16 21:14

:j

De oplossing is eigenlijk gewoon elektriciteitsdraad :D Maar één zijde van de poel zal toegankelijk zijn voor de paarden :)

Of dat was toch het idee van het Regionaal Landschap :)

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-16 21:25

Precies, gewoon een draadje van de ene oever naar de andere; bij twee draden zet je wel stroom op de draad die boven water blijft, maar niet op de draad die onder water komt of kan komen. Werkt prima. Op het afgesloten deel gaan allerlei leuke planten groeien, het paardendeel blijft schoon.

Maaikevdk

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-16 08:22

Ik ben los gegaan :') Het zijn heel wat palen en draden, maar dan heb je ook wat (de natuur van paarden). Even een uitleg bij alle kleurtjes:
Bruin = track
Groen = stuk in het bos voor de paarden (natuurlijke schaduw enz.
Blauw = poel
Donkerbruin = paddock
Donkergrijs = stenen stal
Lichtgrijs is verharde uitloop
Geel = schuilstal
Paars = longeercirkel
Oranje = heuvel
Lichtgroen = weilanden

Afbeelding

Om het weiland linksboven heb ik expres geen track gelegd, omdat hij dan waarschijnlijk heel nat zou zijn, dus dat heb ik opgelost door eerder de bocht om te gaan naar het bos en dan een zomerwei er van te maken.
De poelen en schuilstallen in de weilanden zou je ook kunnen vastmaken aan de track, dat heb ik nu niet gedaan omdat je ook al schaduw hebt bij de paddock en in het bos.

riegje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-16 08:44

@Maaikevdk wat een gaaf ontwerp

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-16 09:17

@Maaikevdk: ziet er super uit, maar als je wilt longeren is het wel een eind lopen :D

Maaikevdk

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-16 09:19

Bedankt allebei!
@Dubbelfunctie De longeercirkel is de paarse cirkel. De oranje achterin is een heuvel :+

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-16 09:22

Ah... nog geen koffie op hè 8-)

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-16 09:31

Mooi ontwerp idd! Ik zou wel de schuilstallen opnemen in de track. Ik merk aan onze paarden dat ze momenteel door de hoeveelheid dazen graag in de schuilstallen staan ipv op de wei of onder de bomen.