Wie heeft er een IKEA keuken?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Wie heeft er een IKEA keuken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-17 14:48

Eerst stukken en dan hangen ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-17 15:00

Maar wel een goede tip. Moeten we de leidingen dus gaan infrezen voor we gaan beginnen met het opbouwen van de keuken!

Je zou er ook voor kunnen kiezen dat je een stuk uit je achterwand zaagt en dan de leidingen in je kastje?
Al nemen wij overal lades dus dan gaat dat ook niet op.

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-17 15:06

Toralone schreef:
Nou, wij hebben een IKEA keuken... Al 8 jaar zit hij erin. Kwaliteit, tja, ergens geen klachten, behalve over de fineer die over de deurtjes enzo zit. Maar daar zit 10 jaar garantie op. Wat me op het volgende brengt. Je moet een kopie van de bon insturen. Gedaan. Dan krijg je antwoord: er moeten ook foto's bij van de complete keuken. Gedaan: mail terug, ook foto's van de onderdelen die slecht zijn. Weer gedaan. Krijg je mail dat de bon er niet volledig opstaat (serieus, de bon is anderhalve meter lang, hoe moet je dat in 1x op de foto krijgen?). Ikea winkel bezoeken: dat moet via de klantenservice. Kastje > muur > winkel > KS > kastje > muur... :O
Verder is de kwaliteit van de keuken op zich heel goed. Geen rotte planken, makkelijk een kastje te verwijderen en vervangen als er iets mee gebeurt, maar ik zou het persoonlijk niet aanraden. Aan de andere kant: als je er vanuit gaat dat hij 10 jaar mee gaat en geen 30, zoals een duurder merk, is het een overweging waard. Maar wie zit er op te wachten om elke 10 jaar de keuken te vervangen?
Kan ook gewoon een maandagochtend productie zijn geweest, onze deurtjes :') De kleur is in ieder geval niet meer beschikbaar _O-

Je hebt geen 10 jaar, maar 25 jaar garantie op de frontjes!!! Ik dacht ook 10 jaar tot ik door iemand erop geattendeerd werd dat het 25 jaar is. Het is inderdaad even gedoe, maar ik heb foto's met mijn gsm gemaakt van de bon en deze doorgemaild incl. een foto van de volledige keuken en foto's van de delen waar het fineer slecht van was (bij mij echt afgebladderd).
Ik had eerst de moeite niet genomen om aanspraak op de garantie te maken, omdat ik bang was voor kleurverschil. Maar nu hoorde ik van die persoon dat de serie die ik had er helemaal uit was. Zij mocht voor de volledige keuken nieuwe frontjes, afwerkplinten, zijplaten e.d. uitkiezen.
En inderdaad ik had recht op garantie, maar omdat het frontje niet meer leverbaar was mocht ik nieuwe frontjes, afwerklinten, zijplaten e.d. uitzoeken.
Ik heb nu voor hout gekozen i.p.v. zo'n fineerlaagje. Een stuk duurder, maar ik hoefde 0,0 bij te betalen. Ze zijn niet eens komen kijken. Nadat wij de keuken omgebouwd hebben, mochten wij zelf bepalen wanneer ze de oude frontjes en platen op kwamen halen.
Als je de keuken door Ikea hebt laten plaatsen, komen ze zelfs de frontjes, plinten e.d. vervangen voor je!
Je moet er wel wat voor doen, maar ik ben echt zeer tevreden over de service!! Ik zou dus zeer zeker even de moeite nemen om alles door te sturen naar de klantenservice!

Overigens heeft mijn tante een duurdere merkkeuken met fineerlaagje dat ook is gaan scheuren. Bij haar was de garantie beduidend minder goed, het werd afgedaan als slijtage door gebruik.

Omdat wij alles gratis mochten vervangen hebben wij ervoor gekomen om nieuwe tegeltjes te zetten, een nieuw blad met spoelbak erop te leggen en een nieuwe afzuigkap te kopen. Onze oude keuken stond er 9,5 jaar in.

Dit was de oude keuken:

Afbeelding

Dit is de nieuwe keuken:
Afbeelding

Afbeelding

Bewaar dus allemaal goed je bonnen en de bestellijst waar ieder frontje, plintje en plaatje op staat!

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-17 15:41

vonneke schreef:
Eerst stukken en dan hangen ;)

mwah, ligt er aan hoe krom de ondergrond is
als je op de ene plek 3+ cm moet gaan opzetten en de ander bijna niet mag bedekken door de golven ...
lamaardan :+
betreft ook een aanbouw die plat gaat in de toekomst
dus dat werd gewoon uitvullen met restmateriaal en gaan
maar tis natuurlijk ook zo dat een keuken ook nog wel eens vervangen word zonder dat de ruimte helemaal over de kop gaat
maar systeem van ikea voor de bovenkasten is dus eigenlijk niet geschikt voor niet perfecte muren
en laat ik nu bijster weinig perfecte muren kennen ;)
maar je zit als je af wil zien van bepaalde garantie zaken, niet vast aan dat ophang systeem , dat scheelt ook weer

bridgetF

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-17 15:42

We overwegen ook om naar de ikea te gaan voor een nieuwe keuken.
Laatst waren we in de Ikea, en ik moet zeggen, het ziet er best leuk uit allemaal.
Het ziet er niet uit als goedkoop en zooi.

Nu wilde we eerst even via de ikea site ontwerpen, maar daar moeten we een account voor aanmaken, dat lukt me niet. Zijn er nog meer mensen wie het niet lukt of ligt het weer eens aan mij?

Ratjetoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-17 16:07

Dat lukte idd bij mij thuis ook niet en wij hebben een afspraak gepland en super geholpen ook. Niks opgedrongen alles open en zelfs tips om aan te denken omdat we de apparatuur niet bij de ikea kopen. Zeer tevreden over en kost niets.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-17 16:29

Qua leidingen kun je er ook voor kiezen om de kastjes 10 cm van de muur af te houden. Dan heb je alleen wel een breder aanrechtblad nodig, wat op zich best handig is, want ik vind de bovenkasten veel te diep en stoot er regelmatig mijn hoofd tegen.

Ceetje_bokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-17 17:02

DubbelDun schreef:
Qua leidingen kun je er ook voor kiezen om de kastjes 10 cm van de muur af te houden. Dan heb je alleen wel een breder aanrechtblad nodig, wat op zich best handig is, want ik vind de bovenkasten veel te diep en stoot er regelmatig mijn hoofd tegen.

En even opletten als je tegen een zijkant aankijkt. De afdekplaten zijn dan okk te smal.
vonneke schreef:
Maar wel een goede tip. Moeten we de leidingen dus gaan infrezen voor we gaan beginnen met het opbouwen van de keuken!

Je zou er ook voor kunnen kiezen dat je een stuk uit je achterwand zaagt en dan de leidingen in je kastje?
Al nemen wij overal lades dus dan gaat dat ook niet op.

Als je nog helemaal moet beginnen, valt het werk misschien mee. Ik heb even voor je gekeken achter een lade bij mij. Dat heb je een cm of twee maximaal tussen achterkant lade en achterkant kastje. Het materiaal van de achterplaat is heel dun, dus gaten zagen is geen probleem.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-17 17:05

Ik denk inderdaad dat infrezen ook wel meevalt. We gaan het water en gas maar cm verleggen dus dat zal geen probleem zijn.

We zullen het beleven! de keuken gaat er over een week of 3 uit en dan kunnen we gaan kijken hoe en wat met de leidingen.

Ceetje_bokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-17 17:14

Spannend en ik ben nog elke dag blij met mijn Ikea keuken, ook al was onze vorige keuken een handgemaakte. Tuurlijk is het materiaal wat minder, maar prima in dagelijks gebruik. We hebben wel andere apparatuur en een blad van Belgisch hardsteen composiet, die niet bij Ikea vandaan komt.

Even een tip voor anderen: pas op met vaatwassers die zelf direct opengaan zodra ze klaar zijn met het programma, dát is de pest voor je kastjes en deurtje. Onze Siemens doet het automatisch als we m op het eco programma draaien, pecht dan... Hij draait voortaan op automatisch.

Letizia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-17 19:42

Spannend Vonneke!

Die van mij is in de afwerkfase, ik kan het apparatuur wel al volledig gebruiken, maar nog alle kastjes in vebruik nemen :)

Qua leidingen, gezien ik alleen lades heb aan de onderkant, heeft mijn vader de leidingen gewoon door de kasten laten lopen. Het meeste zit bij de gootsteen en die la is minder diep, dus alles past er achter.
Ik vind de lades trouwens wel super fijn, erg diep en je kan ze bijna volledig uitrekken! Ben ook heel blij met de hoge kast met interne lades, dat gaat straks zo fijn werken :j

Hopelijk binnenkort foto's van een keuken die klaar is :)

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-17 22:09

DubbelDun schreef:

Onze bovenkastjes zijn minder diep dan de onderkastjes? Ons houten blad gat weer stukje over de onderkastjes heen Evt kun je daar nog wel iets mee doen, als dat nodig is.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-17 08:20

Hoe bedoel je DD, dat de bovenkastjes te diep zijn?

Wij zaten ook te denken aan een iets dieper aanrechtblad, zodat je de kastjes van de muur af kan houden, maar dat gaat met dat railsysteem natuurlijk niet werken, denk ik..

Staan die keukens niet op pootjes eigenlijk?
Ik heb ook een Ikea keuken, ik ga vanavond es kijken hoe die leidingen zitten, volgens mij lopen ze bij mij gewoon over de vloer, onder de keukenkastjes.. Hoe de water aansluiting dan zit, weet ik niet, daar ben ik wel benieuwd naar :D
(echt suf, die vragen stellen terwijl je thuis gewoon een voorbeeld hebt staan :') )

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-17 09:39

Ik krijg in mijn nieuwe keuken geen bovenkastjes. Heerlijk!

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-17 10:12

@cer: de bovenkastjes van Ikea die ik nu heb zijn inkl. deur 38 cm diep en ik vind dat te diep. 25/27 cm was diep genoeg geweest. Dan heb je meer zicht op het werkblad en stoot je minder snel je hoofd :D

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-17 12:37

Cer, ze staan op pootjes. Bij ons staan en hangen ze tegen de muur. Maar het houten werkblad komt echt wel een stukje over de kastjes heen. Daar zou je nog kunnen schuiven met de kastjes wat van de wand af.

Ceetje_bokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-17 21:32

Ze staan op pootjes, maar da's wel k*tkwaliteit. Wij hebben er gaatjes in geboord en ze vast gezet met een schroefje. Als je je kastje een beetje schuift ipv optilt knallen ze er onderuit. }:)

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-17 23:40

Dat is wel apart. Wij hebben ze op de Ikea pootjes en hebben er geen problemen mee gehad. Staat natuurlijk stil verder, maar voelden ook niet zwak. Je moet alleen geduld hebben met stellen. Daar ging meeste tijd in zitten.

Letizia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-17 23:45

Hier ook geen problemen :)

Wie heeft er hier zo'n afstandsbediening voor de lampen? Hoe bewaren jullie dat ding? Ik zit te denken om hem met klittenband aan de onderkant van de bovenkast te plakken :')

Vandaag zijn de bovenkasten helemaal afgerond, bij het kookgedeelte moet alleen de plint en de passtukken nog en bij de hoge kasten de plinten en het bedekkingspaneel. En de glasplaat nog achter het gasfornuis en de afwerking rondom de afzuigkap, we zijn een eind, maar nog niet klaar :)

blokje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-17 09:12

Wij hebben zon afstandsbediening voor de lampjes die ligt op de afzuigkap zie je niets van.

Pootjes zijn hier ook goed sterk maar de onderkastjes hangen ook aan een rails hier en dan zijn de pootjes voor extra steun. Ik ben nu na een half jaar nog steeds geen min punten tegen gekomen. Ik ben een blij mens!!

(Wij moeten nog plinten langs de afwerkplaten nog niet aan toe gekomen hihi)

blokje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-17 09:22

Ceetje_bokt schreef:
Ze staan op pootjes, maar da's wel k*tkwaliteit. Wij hebben er gaatjes in geboord en ze vast gezet met een schroefje. Als je je kastje een beetje schuift ipv optilt knallen ze er onderuit. }:)

Staat er ook duidelijk bij dat schuiven niet kan

Letizia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-17 17:14

Nou, he he, eindelijk foto's :D
Keuken moet nog her en der worden afgewerkt, maar wilde dit toch even delen :D
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-17 17:33

Mooi !!
Je zou denken dat het door die streepjes druk zou worden, maar dat is mede dankzij de rest van de rustige kleuren niet het geval. Heel smaakvol gedaan. +:)+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-17 17:59

Prachtige keuken!

Ceetje_bokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-17 18:08

mooie keuken geworden!