[Info] Bokkers op de woningmarkt deel III

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Achterom

Re: [Centraal] Bokkers op de woningmarkt deel III

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-16 07:58

Ik wilde net zeggen: bedenk ook vooral wat je aan maandlasten maximaal kwijt wilt zijn! Wij lenen net iets meer dan de helft van het maximale bedrag en dat geeft ons een gerust gevoel (ik snap dat niet iedereen die luxe heeft, maar waar het om gaat is dat je je ook bewust moet zijn over wat je ook kunt missen per maand). Ook hebben we uiteindelijk trouwens toch gekozen voor lineair ipv annuïteiten. Stel dat we ooit minder willen gaan werken, dan is daar tenminste wel ruimte voor.
En de rente voor 20 jaar vastgezet, vanwege de lage rentestand inderdaad :)

We hebben een datum voor overdracht gepland, op ons verzoek een redelijk ambitieuze datum. Hopelijk gaan we dat redden! Zo snel mogelijk van dat gedoe af!

Cerilene_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-16 08:17

Hier ook bij de hypotheker geweest laatst voor zo'n gratis oriënterend gesprek. Het hielp heel erg dat mijn vriend zich goed ingelezen had en die man lekker scherp kon houden. Anders was het een standaardverhaaltje geworden denk ik.
Wel gebruiken ze daar hele uitgebreide rekenhulpen, dus dat is sowieso fijn om je eigen berekeningen even na te gaan.
Op http://www.berekenhet.nl en dan maximale hypotheek berekenen kwamen wij het dichtst bij het bedrag waar die man ook op uitkwam. Let wel op dat je het rentepercentage aanpast aan wat er nu aangeboden wordt, dat scheelt enorm namelijk.
Als je met de verstrekkers zelf gaat praten, is er dan nog meer te bespreken/onderhandelen of kan dat net zo goed via de hypotheker gaan?
Die let idd als het goed is op alle regelingen en verzekeringen e.d. Toch wel fijn voor het kopen van je eerste huis denk ik?
Mijn vriend werkt bij een grote bank/verstrekker, maar voordeeltjes voor personeel schijnen er helaas niet meer te zijn tegenwoordig.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-16 08:54

Werknemers korting is geloof ik sinds dit jaar afgeschaft . Familie die werkzaam is bij een bank heeft de overdracht van een huis waar ze eind van deze zomer in gaan vorig jaar nog gedaan om wel gebruik te kunnen maken van .
(Is verkoop/aankoop binnen de fam)

BloemBloem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-16 10:07

Wij gaan ook niet tot de max qua hypotheek :) We willen leven :j, dat is veel leuker dan ieder weekend op je zolderkamer door moeten brengen ;)

Er staat zo weinig te koop in de wijk waar wij graag willen wonen, zeg maar nog 2 huizen :') := Zijn bepaalde stukken waar we echt graag willen wonen, zit er aan te denken om briefjes door de bus te doen met ons telefoonnummer erop, om te vragen wanneer ze gaan verkopen ons willen bellen :+ :+ :+

Selina

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-16 10:14

BloemBloem schreef:
Wij gaan ook niet tot de max qua hypotheek :) We willen leven :j, dat is veel leuker dan ieder weekend op je zolderkamer door moeten brengen ;)

Er staat zo weinig te koop in de wijk waar wij graag willen wonen, zeg maar nog 2 huizen :') := Zijn bepaalde stukken waar we echt graag willen wonen, zit er aan te denken om briefjes door de bus te doen met ons telefoonnummer erop, om te vragen wanneer ze gaan verkopen ons willen bellen :+ :+ :+

Ah, dat is ook irritant.
Scheelt dat de wijk waar ik wil wonen, blijkbaar de goedkoopste huizen heeft dus opzich genoeg aanbod. Is ook een van de oudere wijken.

Nicje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-16 10:18

Oeeeh de makelaar belde net... Wij krijgen vandaag te horen of de verkopers akkoord gaan met ons bod.
Ben nu toch wel zenuwachtig haha!

Cerilene_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-16 10:19

Spannend Nicje!

Is natuurlijk ideaal om niet max te hoeven lenen. Hadden wij ook voor ogen.
Maar doordat ik ziek ben geworden zit er niets anders op. Voor minder kan je hier gewoon niet kopen naar onze zin.
Bovendien verwachtten we dat ik op den duur wel weer kan werken en dus bijdragen en zit mijn vriend in zijn branche ook nog aan het begin van zijn carrière. Zal dus wss alleen maar meer ruimte voor lekker leven komen.
En met straks twee kleintjes gaan we toch niet elke week meer uit eten en is op vakantie gaan sowieso een hele onderneming, dus ook even geen absolute must.
Had het liever anders gezien en heb niet voor niets gestudeerd, maar die ziekte trekt wel even een wissel helaas.
Maarja, allang blij dat het wel lijkt te lukken allemaal met een leuk huisje over een tijdje. Dan maar even max woonlasten...

JenniferU

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-16 10:22

Wat is ongeveer de tijd/dagen wanneer je wat hoord over een openingsvoorstel?
Wij hebben erin gezet dat het voorstel geldig is tot as zaterdag 16 april 12 uur.
Als we zaterdag niks hebben gehoord gaan we of de verkoopmakelaar bellen of andere bezichtigingen inplannen

Nicje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-16 10:25

Vervelend Ceriline!
Hopelijk voel je je gauw beter!

Geen idee Jennifer.
Wij hebben geboden en alles telefonisch gedaan dus ook nog niet op papier. We hebben dinsdag geboden...

JenniferU

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-16 10:28

Wij hebben pas gisteravond een mail gestuurd hihi maar wil graag weten hoe of wat.

Verkoopmakelaar vertelde dinsdag tijdens de bezichtiging nml dat er vorig weekend(vrijdag of zaterdag) een bod is gedaan maar nog geen tegenbod is gedaan. Dat hij nog niet is verkocht en als we wouden bieden we snel moesten zijn omdat hij denkt dat als we 2 weken wachten hij verkocht is.

Makelaarspraatje hoop ik of het is wel zo en ze wachten eerst hem af.
Openingsvoorstel is €15500 lager dan de vraagprijs.
Moet best veel gebeuren dat hebben we ook gemeld en zij de makelaar zelf ookal.

Fee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-16 10:30

Wij lenen wel op onze max, daarom vind ik het zo rete spannend. Toch een beetje bang dat het net iets te veel is of zo. :o

Wij werken allebei bij McDonald's en daar is hebben ze een en al doorgroeimogelijkheden waar wij gretig gebruik van maken. Ik heb binnen zeer korte tijd weer een salaris verhoging, krijg er nog twee als ik een jaar ouder ben. Mijn vriend over een tijdje ook weer, dus komt goed. :j

BloemBloem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-16 10:31

Weet je wat nog krommer is, wij zitten straks voor minder in
een heel huis, dan dat wij nu betalen := Alleen krijg je nu veel minder hypotheek los, blijf dat zo oneerlijk vinden :')

Nicje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-16 10:33

Wij gaan wel iets meer betalen, maar gaan dan ook van een appartement naar een groot eengezinswoning woning.

BloemBloem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-16 10:34

Nicje87 schreef:
Wij gaan wel iets meer betalen, maar gaan dan ook van een appartement naar een groot eengezinswoning woning.

Daar gaan wij, als er nog iets te koop komt, natuurlijk ook heen :)

Nicje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-16 10:39

Je kan tegenwoordig inderdaad zowat beter kopen als huren.

BloemBloem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-16 10:45

Nicje87 schreef:
Je kan tegenwoordig inderdaad zowat beter kopen als huren.

Ons appartement is ook koop, heeft voornamelijk met de huidige
rentestand te maken hoor.

Nicje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-16 10:47

Ooh zo. Ging er vanuit dat je huur zat aangezien ik zelf ook huur zit. Maar inderdaad door de rentestand scheelt het ook een hoop.

Cerilene_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-16 10:51

Wij wonen nu vrij goedkoop. Zitten nog in het hoogste segment sociale huur van toen we veel minder inkomsten hadden. Vriend heeft nog niet zo lang deze eerste 'echte' baan na zijn studie.
We gaan dus wel aardig meer betalen als ons plan doorgaat, maar daar hebben we dan ook veel meer huis voor idd en een tuin etc.
Hebben jullie allemaal een samenlevingscontract getekend of zijn jullie getrouwd/geregistreerd partners? En hebben jullie testamenten opgesteld, met wat er in ten aanzien van het huis? En levensverzekering met garanties voor de partner na evt overlijden?
Wij gaan wss kijken voor een geregistreerd partnerschap (huwelijk staat mij als instituut tegen, maar dat is persoonlijk).

Fee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-16 10:58

Wij gaan voor een samenlevingscontract. Wij zijn pas ruim een jaar samen en willen in de toekomst zeker nog trouwen. Dus voorlopig zo,

BloemBloem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-16 10:58

Ik ben getrouwd :)

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-16 11:10

Toen wij ons huis kochten, hadden we een samenlevingscomtract. Geen testament. Inmiddels zijn we getrouwd (we wisten dat dat zou gaan gebeuren) maar nog altijd geen testament :=

Cerilene_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-16 11:21

Bedankt voor de antwoorden!

Wij hebben nu nog niets geregeld. Slecht ook, want we hebben al een dochter. Maar door al die commotie met ziek worden tijdens mijn zwangerschap en het hele circus erna is het er nog niet van gekomen ons er beter in te verdiepen hoe we alles het beste kunnen regelen.
Nu met een huis en een nieuwe baby in de planning moet het er toch maar eens van komen haha. Binnenkort maar eens met een notaris gaan zitten over hoe en wat...

Targaryen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-16 11:32

Wij hebben een samenlevingscontract met verblijvingsbeding. Kindjes hebben we (nog) niet en we zijn het er allebei mee eens dat ons privébezit bij eventueel overlijden naar onze eigen ouders gaat. Dus voorlopig prima zo! :)

mirim

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-16 13:23

BloemBloem schreef:
Weet je wat nog krommer is, wij zitten straks voor minder in
een heel huis, dan dat wij nu betalen := Alleen krijg je nu veel minder hypotheek los, blijf dat zo oneerlijk vinden :')

Yep, hier hebben wij ook mee te maken.
Het voelt raar, maar het is niet anders.

JenniferU

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-16 13:35

Wij gaan een samenlevingscontract tekenen op het moment dat we een huis gaan kopen.
Doen we meteen bij de notaris tijdens de overdracht.

Is een testament zinvol? We hebben geen kids en geen bijzondere dingen.
Ik heb alleen een paard :D qwa dure dingen