Auto gekocht, niet naar verwachting.. rechten?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

GrumpyCat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-15 11:55

anneliesdj schreef:
JA maar wat als over 2 weken weer iets anders mankeert aan de auto?
Je hebt immers alleen garantie op de onderdelen die ze er nu in zetten?
Vond je advocaat dit de beste oplossing?

Als er over 2 weken iets anders mankeert, dan is het een beetje pech voor mijzelf natuurlijk. Ik kan hun niet voor alles laten opdraaien. Het is altijd een risico als je een tweedehands auto koopt natuurlijk. Ik ga er van uit dat na de reparaties, de auto weer even vooruit kan. :)

Mijn baas/advocaat vond dit inderdaad de beste oplossing. Er is altijd een kans dat je een proces verliest. Ik sta op zich sterk, maar er zijn een paar kleine puntjes die twijfel hebben gebracht.

Julu72 schreef:
Ik zou persoonlijk niets meer met die garage van doen willen hebben. Laat de auto, zoals ik eerder zei, nakijken door een andere garage en als die iets vinden wat tóch (nog) niet goed is... kun je daarmee naar de garage die de auto 'gerepareerd' heeft. Er zijn vast wel garages die jou kosteloos (of tegen zeer geringe kosten) willen helpen. Is alleen maar goed voor hun naam tenslotte. Ze kunnen daarmee een nieuwe klant krijgen... en wellicht houden - voor in de toekomst.

Dat late nakijken ga ik inderdaad nog wel laten doen. De dealer vertrouw ik ook niet zo heel erg meer.

BMHP

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-15 11:57

Julu72 schreef:
Ik zou persoonlijk niets meer met die garage van doen willen hebben. Laat de auto, zoals ik eerder zei, nakijken door een andere garage en als die iets vinden wat tóch (nog) niet goed is... kun je daarmee naar de garage die de auto 'gerepareerd' heeft. Er zijn vast wel garages die jou kosteloos (of tegen zeer geringe kosten) willen helpen. Is alleen maar goed voor hun naam tenslotte. Ze kunnen daarmee een nieuwe klant krijgen... en wellicht houden - voor in de toekomst.

wauw garages die kostenloos willen helpen, waarom geef jij je zadel niet weg, ik denk dat dat iemand ook wel helpt. zo werkt het natuurlijk niet.
Als je advies geeft is het leuk als je iets van consumentenrecht afweet.

Als je naar een ander gaat betaal je de reparatie voledig zelf.
De wet regelt dat koper en verkoper een wetelijkkader hebben waarin beiden rechten en plichten hebben, dan kan je in dat proces niet zomaar naar een ander stappen. TS heeft nu een aanbod voor de reparatie, het is nu aan haar aan accepteren of een procedure starten om de koop ongedaan te maken.

Misschien kan ze zich hard maken op een jaar gewone garantie omdat een jaar garantie op de reparatie een wettelijke verplichting is.
Laatst bijgewerkt door BMHP op 26-11-15 12:00, in het totaal 1 keer bewerkt

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-15 12:00

BMHP schreef:
Julu72 schreef:

De wet regelt dat koper en verkoper een wetelijkkader hebben waarin beiden rechten en plichten hebben, dan kan je in dat proces niet zomaar naar een ander stappen. TS heeft nu een aanbod voor de reparatie, het is nu aan haar aan accepteren of een procedure starten om de koop ongedaan te maken.

Misschien kan ze zich hard maken op een jaar gewone garantie omdat een jaar garantie op de reparatie een wettelijke verplichting is.

wauw garages die kostenloos willen helpen, waarom geef jij je zadel niet weg, ik denk dat dat iemand ook wel helpt. zo werkt het natuurlijk niet.

Zoiets noemen ze ook weleens service........

iirrssjjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-15 12:00

BMHP schreef:
Julu72 schreef:

De wet regelt dat koper en verkoper een wetelijkkader hebben waarin beiden rechten en plichten hebben, dan kan je in dat proces niet zomaar naar een ander stappen. TS heeft nu een

Geloof me, zulke garages zijn er echt wel! Ze kijken het kosteloos na en willen soms repareren voor alleen de materiaalkosten. Monteur is dan eenmalig gratis (of zoiets). Ze willen graag tevreden klanten. Ik ken wel een paar van zulke garages hoor! Liever 1x wat minder verdienen maar daardoor wel een hele tevreden klant, die terug blijft komen en anderen deze garage gaat aanraden, dan alleen maar geld verdienen!

BMHP

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-15 12:01

ikke dit gaat om reparaties van rond de 2000 geeft die garages eens door

Julu72

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-15 12:21

BMHP schreef:

Waar ik op doel is dat er écht wel garages zijn, zeker in kleinere plaatsen, waar service nog bovenaan staat. Natuurlijk moet er niets, maar het zou een fijn gebaar zijn. Ze hoeft er ook niet om te vragen, maar ze kan haar verhaal doen en dan kan zo'n garage (die graag klanten wil???) toch een leuk aanbod doen (geen idee of het kosteloos kan... ligt aan wát er nagekeken moet worden en hoeveel tijd daarin gaat zitten).

Edit: ik bedoel overigens dat ze ter controle (voor haar eigen gevoel mbt betrouwbaarheid van haar auto na alle vervelende ervaringen met huidige garage) bij een andere garage langsgaat... NIET voor de reparatie. Die is - volgens afspraak- bij de huidige garage.
Laatst bijgewerkt door Julu72 op 26-11-15 12:34, in het totaal 1 keer bewerkt

BMHP

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-15 12:28

Julu72 schreef:
Waar ik op doel is dat er écht wel garages zijn, zeker in kleinere plaatsen, waar service nog bovenaan staat. Natuurlijk moet er niets, maar het zou een fijn gebaar zijn. Ze hoeft er ook niet om te vragen, maar ze kan haar verhaal doen en dan kan zo'n garage (die graag klanten wil???) toch een leuk aanbod doen (geen idee of het kosteloos kan... ligt aan wát er nagekeken moet worden en hoeveel tijd daarin gaat zitten).

Dat gaat vaak om kleinigheden, maar het gevoel dat er geluisterd wordt en wat mee gedaan wordt herken ik ook wel, dat is niet het punt.

Het punt is dat als je als verkoper en koper een geschil hebt er geen wettelijke mogelijkheid is dat een andere garage het oplost. Dus adviesen van ga naar een andere garage zijn hier niet op zijn plaats.

Voor verder onderhoud is de TS denk ik al van plan om een andere garage te zoeken, maar dat is voor later

Julu72

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-15 12:35

BMHP schreef:
Julu72 schreef:

Ik heb mijn eerdere bericht aangepast... ik was niet duidelijk genoeg. Nu hopelijk wel :-)

M_i_R

Re: Auto gekocht, niet naar verwachting.. rechten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-15 12:40

Ik denk dat je zo een mooie oplossing hebt TS. Van een tweedehands auto in een lage prijsklasse kan je niet van de verkoper verwachten dat hij vanwege een technisch mankement op een aantal punten garantie gaat verstrekken op de hele auto en alle mogelijke narigheid die daar uit voortvloeit. Dat is idd een risico van een (goedkopere) tweedehands auto. Hopelijk rijdt hij dadelijk weer als een zonnetje en heb je nog lange tijd plezier van je auto!

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-15 15:07

Bovag garantie... bij mijn weten hebben die standaard de draaiende delen uitgesloten.

GrumpyCat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-15 17:17

Liezel1 schreef:
Bovag garantie... bij mijn weten hebben die standaard de draaiende delen uitgesloten.

Ik heb er niet zoveel verstand van, maar ook als er nadrukkelijk gezegd is dat er 1 jaar bovag op de reparaties zit? En wat bedoeld men precies met de "draaiende delen"?

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-15 20:17

Julu72 schreef:
BMHP schreef:

Edit: ik bedoel overigens dat ze ter controle (voor haar eigen gevoel mbt betrouwbaarheid van haar auto na alle vervelende ervaringen met huidige garage) bij een andere garage langsgaat... NIET voor de reparatie. Die is - volgens afspraak- bij de huidige garage.

Ik heb zo'n garage, of eigenlijk, zo'n monteur <3

Die heeft mijn punto met kapotte koppakking nog weten te maken voor een paar honderd euro, en doet standaard elk jaar een voorcontrole of ie nog door de apk komt. Rekent ie niets voor.
Dit jaar was punto helaas echt op, heb ik bij hem neergezet, hij heeft slopers gebeld, papieren geregeld, kon twee dagen later honderd euro en vrijwaringsbewijs op gaan halen. Allemaal voor niks.

Ze bestaan nog....

GrumpyCat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-15 12:39

Tijd voor een kleine update van mijn kant. :)

Gistermiddag belde de dealer mij op. De auto zou vandaag klaar zijn, maar helaas bleek de reparatie van mijn auto veel meer werk dan zij hadden ingeschat. Ze hebben mij een vervangende auto aangeboden totdat mijn eigen auto gerepareerd is. Ontzettend netjes dus van hun, ben ik erg blij mee! Vanmorgen ben ik dan ook naar de dealer gegaan en heb daar een vervangende auto gekregen. Ik heb ook even in de werkplaats mogen kijken om te zien hoe mijn kleine autootje er bij stond; ik kon mij direct voorstellen dat dit niet in 2 dagen gepiept zou zijn! Het motorblok lag er uit, de distributieketting moest er uit.. kortom: ze hebben nog een hoop werk te doen! Toen ik vroeg wanneer ze dachten mijn auto klaar te hebben, vertelde de verkoper dat ze er van uit gaan er nog een week mee bezig te zijn, maar dat ik tot die tijd gebruik kan maken van de vervangende auto.

Ondanks dat ik niet blij ben met hoe het allemaal is verlopen, moet ik zeggen dat ik vind dat de dealer zich zeer professioneel opstelt en netjes tegen mij is gebleven gedurende het hele 'proces', echt top! Helaas moet ik nog een weekje wachten totdat mijn eigen autootje terug is, maar ik heb nu in iedergeval beschikking tot een auto. :)

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-15 12:57

Zo zie je maar.. als het ze te heet onder de voeten wordt kan het allemaal ineens wel.. ;)

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-15 13:18

Fijn dat het opgelost lijkt te worden maar, euhm, niet om het een of ander, weet je wel zeker dat de vervangende auto kosteloos is??? Je zou niet de eerste zijn die er voor moet betalen namelijk.

GrumpyCat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-15 13:22

Lalidan schreef:
Fijn dat het opgelost lijkt te worden maar, euhm, niet om het een of ander, weet je wel zeker dat de vervangende auto kosteloos is??? Je zou niet de eerste zijn die er voor moet betalen namelijk.

Jazeker. De verkoper heeft nadrukkelijk gezegd dat ik de auto kosteloos kan gebruiken ter compensatie. Ik tank hem uiteraard wel netjes af. :)

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-15 13:23

Gelukkig, dan is ook dat goed geregeld!

GrumpyCat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-15 11:25

Helaas heb ik mijn auto nog steeds niet terug. Hij zou in principe 4 december dus klaar zijn, wat bij nader inzien de week daarna zou worden (rond 11 december) en sindsdien niets meer van de dealer vernomen. Begrijp dat zo'n reparatie veel werk en tijd kost, maar vind het jammer dat zij mij niet op de hoogte houden over dat het wederom langer gaat duren. Gelukkig heb ik van hun een leenauto gekregen en kan ik mijzelf gewoon vervoeren, maar het lijkt mij niet normaal dat zo'n reparatie zo lang moet duren?

Als ze eind van de dag nog niets hebben laten horen, bel ik er zelf maar weer achter aan..

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-15 11:59

Klinkt als een never ending story.... Succes!

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-15 12:12

omg... mijn autojacht komt steeds dichterbij, nog zo'n twee weken dan is er budget, en ik krijg door dit soort verhalen nu al de kriebels.

En dan kan/wil ik nog een pak minder uitgeven ook :=

GrumpyCat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-15 12:17

Het voelt ook als een never ending story! Thuis maken ze continu grapjes over dat ze vast niet meer weten hoe en waar het motorblok er in moet. :')

Kan mij voorstellen dat je er de kriebels van krijgt Amaris! Zolang je maar uit de buurt blijft van deze dealer. Ze zijn vast niet allemaal zo slecht. :D Wat ik er zelf van heb geleerd, is dat ik vanaf nu bij elke auto die ik koop, de auto laat keuren door de ANWB alvorens ik hem aanschaf. Je hebt bij de ANWB vanaf 160 euro een aankoopkeuring, wel zo prettig als je weet waar je (ongeveer) aan toe bent.

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-15 12:22

Ja weet je wat het suffe is, hier is nergens zo'n keurings-ding! Die zitten in den haag en utrecht, maar NL is wel iets groter dan alleen den haag en utrecht... :(

In het zuiden tellen we blijkbaar niet mee voor de anwb...

Dus ik zal het toch op gevoel moeten gaan doen. Is twee keer goed gegaan, hopelijk nu weer....

GrumpyCat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-15 12:26

Amaris schreef:
Ja weet je wat het suffe is, hier is nergens zo'n keurings-ding! Die zitten in den haag en utrecht, maar NL is wel iets groter dan alleen den haag en utrecht... :(

In het zuiden tellen we blijkbaar niet mee voor de anwb...

Dus ik zal het toch op gevoel moeten gaan doen. Is twee keer goed gegaan, hopelijk nu weer....

Heb je niet toevallig de mogelijkheid om in omgeving Utrecht te zoeken naar een auto? Dan kun je hem alsnog laten keuren bij het keuringsstation in Utrecht (of Den Haag als dat makkelijker is).

Anders is het inderdaad een gok, al zei dat bij mijn auto niets. Iedereen zei dat de auto er zo goed uit zag en dat hij er onder de motorkap goed uit zag.. maar inmiddels ben ik hem wel al 6 weken kwijt. (Niet om je te ontmoedigen overigens. Er zijn zat mensen die wel geluk hebben met een tweedehands auto! :D)

Edit: Kwam deze website zojuist tegen bij het googlen:

http://www.mijnautocoach.nl/1003_aankoopkeuring-auto

Die komen wel in het zuiden van het land!

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-15 12:52

GrumpyCat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-15 13:46

Die kwam ik inderdaad ook tegen. :D

Ik denk dat het op zich niet zo'n hele slechte keus zou zijn om de auto door een onafhankelijk bedrijf te laten keuren. Het kost wel wat meer, maar je weet in ieder geval wat je koopt. Ik zou het zeker doen bij de eerst volgende keer. :)