Ontzettend hoge gas/electra jaar afrekening oxxio

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-15 13:12

Tja ik zou dan toch je meter laten ijken.. Het kost inderdaad geld als blijkt dat het niet aan de meter ligt dus dan heb je en de dan terechte rekening van Oxxio + ijk kosten maar dan heb je wél zekerheid.

Aftappen dan stopt de meter niet als je alles eruit haalt.

Rennie89

Re: Ontzettend hoge gas/electra jaar afrekening oxxio

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-15 13:14

Woningbouw kon helemaal niks zeggen, zei dat het tussen mij en netwerkbeheer en leverancier was.
Nog even de grill er in gedaan en hij heeft toch echt elke seconde rondgedraaid.... Iig voor minuut lang, daarna weer weggegaan.

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-15 13:16

Grill zit er nog in en nu draait de meter weer normaal :+

turtlelito

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-15 13:19

Je zegt 4Kwh op 12 uur, da's dus 8Kwh per dag. Dat zou een jaarverbruik opleveren van 2920 Kwh per jaar, heel normaal dus.....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-15 13:19

Bij de gril zal hij inderdaad in het begin bij opwarmen iets sneller gaan :j

Ik vind het ook een bizar bedrag.. wat staat er in je huurcontract over verantwoordelijkheden bij de electriciteitsmeter/meterkast? Ligt dat bij jou of bij de verhuurder? Als dat de verhuurder is moeten zij de ijkingskosten betalen.

Ik zou sowieso voor de ijking gaan, ter vergelijking, ik woon samen met mijn man in een huis van 140m2, wij hebben geen gas maar stadsverwarming dus koken bijvoorbeeld ook electrisch en verwarmen ook deels, wij verbruiken ongeveer 2.683 kWh per jaar. Jij kan onmogelijk in je uppie, als je notabene ook een gas aansluiting hebt voor je verwarming en koken, 6 keer zoveel verbruiken :n

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-15 13:24

Waterkoker net ook zeker eerste minuut elke seconde.

Inmiddels weer een khw omhoog gegaan... Ik zit nu 5 khw omhoog sinds 2 uur snachts met enkel een koelkast aan, internet aan en een mobiel en iPad in de lader (niet hele tijd) en dan nu 3 minuten de grill en 1 minuut de waterkoker. Hij gaat nu elke 13 secondes rond, waterkoker zit er niet meer in.

Ik heb verder geen elektrische verwarming of iets anders geks.

Sinds 1,5 uur is het dus 2 kWh gestegen...zonder tv of computer aan te hebben gehad...

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-15 13:31

Meter na laten kijken, enigste manier om iets gedaan te krijgen wat betreft de hoogte van je rekening.

_Mary

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-15 13:33

Als je even googelt dan zie je dat als die meters stuk zijn, de rem van de schijf het niet meer doet, dat betekent dat iedere keer als er iets aangaat / uitgaat de schijf veel harder loopt en langer doorloopt, dus dan kom je snel aan een veel hoger verbruik. Ijken die meter dus !

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-15 13:36

Ik zou ook eisen dat ze je meter ijken en dan NIET op jouw kosten. Die rekening klopt niet dus ze komen maar met een oplossing. Belachelijk dat ze de klant met de gebakken peren laten zitten.

Voet bij stuk houden hoor, bij Liander! Het is echt belangrijk dat je even op je strepen gaat staan want anders zit jij straks met de kosten voor het ijken van die meter.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-15 13:37

Maar dan nog moet je het zelf eerst betalen. En 350 euro is een hoop geld om eventjes in een keer op te hoesten. Zelfs als je alleen woont. Ik hoop dat je snel een oplossing hebt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-15 13:48

_Nelleke_ schreef:
Ik zou ook eisen dat ze je meter ijken en dan NIET op jouw kosten. Die rekening klopt niet dus ze komen maar met een oplossing. Belachelijk dat ze de klant met de gebakken peren laten zitten.

Voet bij stuk houden hoor, bij Liander! Het is echt belangrijk dat je even op je strepen gaat staan want anders zit jij straks met de kosten voor het ijken van die meter.

Zo werkt dat niet...

Wie eist bewijst. Dus jijzelf zal moeten aantonen dat die rekening niet klopt.

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-15 13:49

Klopt idd, al denk ik dat mijn ouders best willen voorschieten maar het is ontzettend veel geld voor een alleenstaand iemand die van een parttime baantje in de horeca moet leven...

Ik bedenk mij nu dat als die meter echt als een idioot gaat bij elke vorm van gebruik, dan zal het zo,aar kunnen dat die film marathons best wel eens een oorzaak kunnen zijn :Y) ik kijk niet dagelijks tv overigens, soms 2 dagen niet, dan 1 uurtje, dan staat die 6 uur aan. Maar het is een 250w tv, dus dat zou absoluut niet de oorzaak kunnen zijn lijkt mij. Maar als de meter kapot is weer wel...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-15 13:50

Wat voor TV is het? LCD? LED? CRT?

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-15 13:51

Philips, flink dingetje, maar dus 250w. Komt bij mijn ouders vandaan. Maar die stond er dus nog niet bij de sleutel overdracht he :Y) en die heeft uiteraard ook niet aan gestaan in de maand dat ik weg was.

Het is een HD flat tv als ik het goed zeg

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-15 13:55

Dat zal dan LED zijn, daar valt het gebruik heel erg van mee :j zou iig niet moeten verklaren dat je zo'n mega afrekening krijgt!

Neej

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-15 13:56

En nog even, maar de meterstanden kloppen dus de rekening klopt gewoon. Want de leverancier heeft precies gedaan wat van 'm verwacht wordt, nav de standen het verbruik berekend en dat in rekening gebracht.

Dat het verbruik onwerkelijk hoog is voor een 1 persoons huishouden, dat is een heel ander verhaal, en dat probleem ligt ofwel binnen de woning van TS, ofwel bij de meter. Volgens mij zou je bij een huurwoning evt ijking wel terugvragen van de wbv maar dat is vast afhankelijk van je huurcontract.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-15 14:01

Yvank_ schreef:

In principe is de ts niet de eiser, (het is immers de energieleverancier die moet bewijzen dat de rekening wel deugt), alleen kom je dan op een praktisch punt aan: om praktische redenen hebben we de meter als bewijs geaccepteerd. En dus moet je dat bewijs weerleggen.

Helemaal rechtvaardig vind ik het huidige systeem trouwens zeker niet: het risico wordt nu totaal bij de bewoners neergelegd, ipv ook deels bij de netbeheerder (die daar mi toch ook een verantwoordelijkheid in heeft.) Makkelijk voor de energiebedrijven (en niet te vergeten de incassobedrijven), maar knap lastig voor mensen die gewoon niet het geld hebben om zoiets eenvoudig op te laten lossen.

Alleen heeft de TS er weinig aan om stil te staan bij dat soort fundamentele discussies, en hoop ik dat ze bv met oxxio een uitstel van betaling kan regelen, en bv met haar ouders (?) een overeenkomst dat de ijking geregeld kan worden, en dat dat daarna dan allemaal netjes kan worden opgelost door de netbeheerder en oxxio, zodat het geld van die ijking ook weer snel terugkomt.

mylittlejoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-15 14:06

Trouwens TS, als Liander anders erg moeilijk doet, zou ik even informeren bij het Juridisch Loket om te kijken waar je juridisch gezien staat. Aangezien je maar een parttime baan hebt (en waarschijnlijk niet bepaald een hoog inkomen), heb je kans dat je in aanmerking komt voor een toevoeging, zodat je niet zelf je advocaatkosten hoeft te betalen. Sowieso kan je daar je vraag neerleggen en kunnen zij je aangeven wat jouw mogelijkheden zijn. Dus zeker de moeite waard om even te doen als je er zelf niet uitkomt met Liander/Oxxio.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-15 14:07

Vanillia schreef:
_Nelleke_ schreef:
Ja lekker makkelijk van de netbeheerder. Je hebt een meter uit het jaar 1961.

Dat niet alleen, TS heeft een afgekeurde meter. Ik zou terugbellen naar de netbeheerder en echt op je strepen gaan staan. Snap dat ze het op deze manier proberen, is lekker makkelijk, maar slaat natuurlijk nergens op!

_Nelleke_ schreef:
Ja daarom vraag ik me ook af of dit überhaupt rechtsgeldig is als ts d'r poot stijf houdt.

ik weet niet wat je met rechtsgeldig bedoeld? neem aan dat je bedoeld 'stand houdt bij een eventuele rechtzaak'.

Het exacte type van de meter heb ik niet in de afkeur lijst zien staan.. wel de meter met hetzelfde type nummer maar van 1 jaar ouder (1980.. ik vind 1961 nog steeds onwaarschijnlijk gezien het typenummer maar dat terzijde).

Als een typenummer + bouwjaar niet wordt afgekeurd, dan werkt de meter in principe..
periodiek testen ze een aantal meters uit zo'n batch en bij een bepaalde afwijking wordt de serie afgekeurd.. de serie van TS kan ik niet in de afkeur vinden, wel van 1 jaar eerder dus..

Voor wat betreft het ijken, daarvoor hoef je niet eens 'op je strepen' te gaan staan..
Dit gaat namelijk op basis kosten ongelijk..
Je hoeft alleen maar een afspraak te maken en een keuze..
keuze 1. mobiele ijking.. betekent dat ze een geijkte meter aan je meter koppelen en vergelijken. deze is relatief goedkoo.
keuze 2. meter verwijderen en ijking vind plaats op een gecertificeerd onafhankelijk bedrijf.. Prijzig.

als de meter wel werkt, zijn de kosten voor TS + de jaarnota blijft in stand.
werkt de meter niet naar behoren (afwijkingen buiten de marge), dan wordt de jaarnota herberekend en zijn de kosten van de ijking voor rekening van de netbeheerder.

om te voorkomen dat er toch per ongeluk wat anders gaande is kun je enkele dingen doen.
bijvoorbeeld incorrecte meterstanden bij de inhuizing, en het verbruik is jarenlang geschat bij de vorige bewoners.. oplossing is dan dat je dus met nieuwe inhuisstanden moet komen, zowel ondertekend door de oude eigenaar/huurvereniging en TS zelf.. het meerverbruik komt dan voor de oude bewoner.

Het verbruik per apparaat testen met een tussenmetertje (dit kun je kopen, of zelfs huren)..
je plaatst dat tussen het stopcontact en je apparaat. dit verteld je meer over je apparaat dan naar de meter loeren die aan de muur hangt.

daarnaast het verbruik noteren, maar dat was beter geweest als je dat over een langere periode had gedaan.. wekelijks of maandelijks.

Zoals je nu aangeeft lijkt het verbruik redelijk normaal. Echter je bekijkt het nog maar over een zeer korte periode..

als de periode lang is (zeg maar 2 maanden) en het verbruik is normaal.. dan zal je meter naar behoren werken.. Hoe slim meters ook zijn, zichzelf repareren kunnen ze nog steeds niet helaas.

grote stroomverbruikers die je in een klein appartement over het hoofd zou kunnen zien zijn:
- aquarium pompen, met name die het water moeten warmhouden (750-1500 kWh per jaar)
- waterbed (nieuwe bedden 250-1000 als hij altijd aan blijft, dus niet uitzetten. 1000-2500 voor een
oudere)
- boiler zeker wanneer deze steeds vanuit leeg en koud gevuld moet worden. (kan oplopen tot 4000
kWh per jaar als het een verouderd model is.. gemiddeld 1500)
- vijverpompen.
- oude tweedehands witgoedapparaten, vooral als deze bijvoorbeeld niet goed sluiten.
- electrisch kacheltje 100 uur 1000 kWh

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-15 14:08

Ik heb inderdaad een uitstel van betaling kunnen regelen van een maand, mijn voorschotbedrag is ook weer naar mijn oude bedrag gegaan. Mocht deze woning echt zoveel energie slurpen moet ik hier dus verhuizen. Ik zal dan er ook echt voor zorgen dat de volgende bewoners hiervan op de hoogte zijn, want vorige bewoner is dus weggegaan naar de jaar afrekening geloof ik, omdat het teveel geld was.

Bij wie moet ik trouwens wezen om te vragen of er toevallig al een keer geijkt is in de afgelopen jaren in dit huis? Bij de leverancier of de energiemaatschappij?

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-15 14:13

Elena bedankt voor je uitgebreide reacties. Ik heb dus een nieuwe cv ketel, deze is vorig jaar in de eerste maand geplaatst. Ik heb dus enkel tweedehands een koelkast en magnetron. Magnetron zag er gewoon goed uit, 750w ding geloof ik en ik gebruik hem zelden. Koelkast en vriezer deuren sluiten gewoon goed.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-15 14:14

Shadow0 schreef:
Yvank_ schreef:

In principe is de ts niet de eiser, (het is immers de energieleverancier die moet bewijzen dat de rekening wel deugt), alleen kom je dan op een praktisch punt aan: om praktische redenen hebben we de meter als bewijs geaccepteerd. En dus moet je dat bewijs weerleggen.

dit is niet correct..

De netbeheerder ijkt de meters periodiek per serie.. dit betekent dat men er vanuit mag gaan dat een meter functioneert.

TS heeft zelf aangegeven dat de meterstanden toen ze woning betrad klopten.. en de meterstanden van nu kloppen..

met andere woorden, TS geeft aan dat de in rekening gebrachte kWh op de nota, de meterstanden zijn die op haar meter stonden.. ergo, het verbruik heeft plaatsgevonden.

tenzij... de meter ondeugdelijk is..
als TS aangeeft.. dit verbruik is niet door mij gerealiseerd, dan zegt ze dus feitelijk.. Jullie meter deugt niet. (ook als er afgetapt wordt na de meter is dit het 'probleem van TS'. er wordt van haar dan electra gestolen). Waarop de netbeheerder aangeeft .. wij ijken onze meters periodiek, deze serie deugt wel. Hierop kan TS verzoeken om haar specifieke meter te laten ijken. Dat mag en daar zal de netbeheerder ook zeker aan meewerken.. De kosten voor de ijking, worden in rekening gebracht bij diegene die ongelijk heeft..

hier is niets oneerlijks aan in mijn ogen.. Zeker niet als je bekijkt hoeveel mensen denken dat hun meter niet deugt.. als al die meters kostenloos worden verwijderd en geijkt.. wat denk je dan dat er gebeurt met de kosten voor netbeheer op iedereens rekening?

in 90% van de gevallen dat een meter geijkt wordt op verzoek van de klant, blijkt de meter wel degelijk correct te functioneren. De laatste 10% blijkt de meter inderdaad niet te functioneren en wordt de rekening keurig netjes herberekend..

wat voor 'risico' is er dan voor de klant? het risico dat ze de nota voor de ijking moeten betalen?
Maar laten we wel wezen, de klant is er toch van overtuigd dat de meter niet deugd?

daarom wordt ook altijd aangeraden om uit te sluiten dat er verbruik heeft plaatsgevonden.. hetzij door eigen spullen, hetzij door diefstal van jouw binnenhuis installatie.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-15 14:18

lifaya schreef:
Ik heb inderdaad een uitstel van betaling kunnen regelen van een maand, mijn voorschotbedrag is ook weer naar mijn oude bedrag gegaan. Mocht deze woning echt zoveel energie slurpen moet ik hier dus verhuizen. Ik zal dan er ook echt voor zorgen dat de volgende bewoners hiervan op de hoogte zijn, want vorige bewoner is dus weggegaan naar de jaar afrekening geloof ik, omdat het teveel geld was.

Bij wie moet ik trouwens wezen om te vragen of er toevallig al een keer geijkt is in de afgelopen jaren in dit huis? Bij de leverancier of de energiemaatschappij?

De netbeheerder weet of er een ijking heeft plaatsgevonden op de meter in jouw huis..

overigens..

een verbruik van 13500 kWh, is in mijn ogen godsonmogelijk op een oppervlakte van 46m3..
tenzij er meerdere woningen op die meter zijn aangesloten (als je op een park woont, zou dat in het extreme geval nog wel eens kunnen heeft mijn ervaring geleerd.. daar werkte men in de jaren 80 met tussenmeters die eigendom waren van een klant zelf en hoofdmeters waar het verbruik op in rekening werd gebracht.. heb er bakken ellende van gehad om zulke situaties te ontrafelen).

immers je hebt de ruimte niet voor een tropisch aquarium, waterbedden, grote boilers, een vijver etc.

er is dus iets anders aan de hand..

-

je gaf aan dat je energie was afgesloten toen je in het huis kwam.. was de meter verzegeld op dat moment? en je weet zeker dat de meterstanden genoteerd zijn toen ze de meter weer in werking stelden?

lifaya schreef:
Elena bedankt voor je uitgebreide reacties. Ik heb dus een nieuwe cv ketel, deze is vorig jaar in de eerste maand geplaatst. Ik heb dus enkel tweedehands een koelkast en magnetron. Magnetron zag er gewoon goed uit, 750w ding geloof ik en ik gebruik hem zelden. Koelkast en vriezer deuren sluiten gewoon goed.

dat ziet er heel normaal uit.
En verkeerd CV gebruik zou ook niet uit mogen maken door het kleine oppervlak (bij een grote woning moet je gelijkmatig verwarmen anders verbruik je meer. maar op jouw oppervlakte is dat peanuts)
Laatst bijgewerkt door elenaMM77 op 28-04-15 14:20, in het totaal 1 keer bewerkt

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-15 14:19

Hier draait ie per minuut 1.5 x rond.
Staat aan: koelvriescombi, vriezer, grote tv.

turtlelito

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-15 14:19

Typische vind ik dat er een paar jaar geleden dus ook een heel hoog verbruik blijkt te zijn geweest (12000 kWh volgens Oxxio), toen een jaar normaal verbruik en nu dus weer hoog.
Ts geeft aan dat de vorige bewoner weg moest vanwege de hoge rekening, maar Oxxio geeft aan dat het verbruik vorig jaar niet hoog was....... Blijft een beetje mysterieus dit.

Ik zou ook snel een verbruiksmeter regelen en uitsluiten dat toch een van je eigen apparaten dit veroorzaakt. Vooral checken of de meter ook stil staat als (jij denkt dat) alles uit de stopcontacten is, zodat je weet dat er nergens een 'verborgen' stroomslurper staat.