Algemeen bezuinigen in en om het huis

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-12 20:01

Is toch gezellig! :D

Hm, 50 euro per jaar besparen is grappig, maar geen bedrag waardoor ik de keuze heb tussen droog brood of lekker belegd. Ik dacht dat we het over 100-en euro's zouden hebben :D
Maar toch interessant om te weten! Al wijken hier de kosten af, maar het gebruik geeft ie wel goed aan natuurlijk. 1 probleempje, ik ben vooral benieuwd naar wat lampen van me, maar die hebben geen "stekker", die doe ik aan met de lichtknoppen aan de muur... is daar een oplossing voor? Of kan ik met de spaarlampen die berekening met watt maken?

PS: jij jhebt trouwens een leuke kapstok te koop zeg, zoiets zoek ik! Helaas vééls te ver weg :(

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-12 20:09

:D Het is inderdaad wel grappig om te weten!
Moet alleen wel uitkijken dat niet ineens mijn elektrische deken verdwenen is ofzo.... :+ :D
Ik zou het echt niet weten hoe je dat kunt doen met jouw lampen. De berekening ken ik zelf niet.
Maar aan de andere kant, dat verbruik is zo minimaal, geloof echt niet dat je daar nog wat op zou kunnen besparen!?

(dank je, dat vind ik dus ook. Maar in ons nieuwe huis is de hal dusdanig smal, dat als ik hem daar op hang, of m'n voordeur, of m'n wc deur niet meer open kan... :') )

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-12 20:16

Te groot om op te sturen zeker :')

Hm, er zijn dingen die duur mogen zijn, die doe ik écht niet weg omdat het grootverbruikers zijn, daarvoor zijn ze me teveel waard! Mijn electrische deken bijvoorbeeld, mijn DG apparaat.... :D

Eleionomae

Re: Algemeen bezuinigen in en om het huis

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-12 20:20

Over niet zuinig gesproken :') vriendje heeft onze kat haar eigen kerstverlichting om haar mandje gegeven :+

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-12 20:21

_O- _O- :')

Eleionomae

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-12 20:22

Maar blij dat ze er mee is, ze ging er meteen in met een kop van zie mij even mooi wezen :)) daar heb ik het wel voor over :))

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-12 20:23

Toch wel led hé?! :')

GC, dat heb je heel goed!! M'n elektrische deken gaat écht de deur niet uit..... (moet eerlijk zeggen dat ik nog niet eens weet of die zoveel gebruikt?!)

Eleionomae

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-12 20:23

Neee hele oude gekleurde (snoertje van 20) die hij al jaren had liggen hahaha

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-12 20:36

GC, als bijvoorbeeld in een fitting een 100 watt lamp zit, verbruik je 0.1 kW per uur. Stel de lamp staat 4 uur per dag aan, verbruikt hij 4x0.1x365 kWh per jaar. Deze berekening kun je voor alle lampen en apparaten maken. Als het goed is staan de wattages van bijvoorbeeld een televisie op dat 'stickertje' achterop.

magriet

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-12 08:11

Geweldig een kattemandje met verlichting Ik merk wel dat ik lampen sneller als voorheen uit doe. Mijn man aat ze in de half open keuken nog wel eens branden. Ik druk ze vaak, vooral 'sochtends, uit

Eleionomae

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-12 08:26

Ja sochtends heb ik ook veel minder lampen aan. dan kom je uit een donkere kamer en dan kijkt het ook al lichter in huis ofzo :j
Ik ben ook wel erg oplettend met lampen aan of uit in andere ruimtes :j

Diane_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-12 09:48

Zo, we zijn weer een uur verder met dit topic door lezen, maar erg leuk!
Sinds 3 weken nu woon ik samen met mijn vriend en allebei zijn we erg zuinig. Bij ons is het vooral milieu-gericht, maar ik vind het ook wel een uitdaging om zo zuinig mogelijk te leven. :) De meeste tips die gegeven worden passen we ook al toe. :) Verder hebben we met nieuwe apparatuur ook wel gelet op A-labels e.d. Ons (huur)huisje is uit 2007 en supergoed geventileerd, dat scheelt ook een hoop. :) We hebben een hele installatie die nieuwe/verse lucht opwarmt met lucht die wegge'zogen' is.

Wat ik me wel afvraag: Onze wasmachine doet er altijd 2,5 uur over.. Volgens mij kan die ook niet op een korter programma. Maar scheelt dit dan veel met een programma van een half uur? Want ik vind het wel erg lang, die van mijn ouders doet er hooguit 1,5 uur over.

Wat ik nu ook doe, met alle dozen van nieuwe meubels e.d., versnipperen en in de rattenkooi of konijnenkooi. Scheelt weer wat bodembedekking. ;)
En ook probeer ik vaker te vegen in plaats van de stofzuiger te pakken, scheelt ook weer!

Verder lees ik mensen die kaarsen branden ipv het licht aan doen, maar ik denk dat dat wel duurder is dan een lamp. Of je moet heel goedkope kaarsen hebben ;), maar een lamp is bijna altijd goedkoper denk ik. Kaarsen zijn dan wel weer gezelliger, met deze maanden heb ik 's avonds ook het liefst de hele kamer voor met kaarsen. :)
Leuk topic, ik blijf in ieder geval volgen!

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-12 09:51

Onze wasmachine doet er ook 2,5 uur over! Aan de andere kant vraag ik me af of het nu echt duurder zal zijn?! Anders moet ie in kortere tijd 'harder' werken lijkt me dan?! :P

sanne1221

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-12 10:03

Dit doe ik om te bezuinigen:
-huis op 12 graden
-geen magnetron (kost veel energie)
-zoveel mogelijk stekkers uit het stopcontact

Ik heb toen mijn magnetron stuk ging eens gekeken en het blijkt dat we steeds meer energie gebruiken.
Ik heb geen computer, ik was op 30 graden.

Ik heb verder het plan opgevat om een aantal zaken zelf te gaan maken: waspoeder, deo, tandpasta en eventueel parfum.
Kleding wilde ik ook zelf gaan maken, maar ik ben op dat gebied niet zo handig en kan het zelf toch niet goedkoper..

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-12 10:12

sanne1221 schreef:
Dit doe ik om te bezuinigen:
-huis op 12 graden
-geen magnetron (kost veel energie)
-zoveel mogelijk stekkers uit het stopcontact

Ik heb toen mijn magnetron stuk ging eens gekeken en het blijkt dat we steeds meer energie gebruiken.
Ik heb geen computer, ik was op 30 graden.

Ik heb verder het plan opgevat om een aantal zaken zelf te gaan maken: waspoeder, deo, tandpasta en eventueel parfum.
Kleding wilde ik ook zelf gaan maken, maar ik ben op dat gebied niet zo handig en kan het zelf toch niet goedkoper..

Sla je dan niet een beetje door? Kleding kan je tegenwoordig zo goedkoop kopen van alles heb je nu ook goedkopen merken bij bv de lidl,action. Huis op 12 graden? Moet er niet aan denken. Wij hebben alleen een kachel in de woonkamer maar die mag wel aan als we binnen zijn.

hotchocolat

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-12 10:58

Huis op 12 graden lijkt me ook niet gezond. Ik kan me voorstellen dat dat snel vochtig wordt (ook niet goed voor het stuckwerk ed.

Kleding kopen is vaak goedkoper.

Diane_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-12 11:50

Zo, net tijdens het douchen een emmer en een afwasteiltje gevuld (voor het eerst, dankzij de tips hier). Deels om straks de wc te spoelen, het andere deel om straks te gebruiken tijdens het soppen. :) Ik probeer altijd de douche zo zacht mogelijk te zetten, alleen met haren uitspoelen moet 'ie even wat harder. ;) Ook douche ik 1 of 2x per week na het sporten, dat scheelt inderdaad ook. :)

Verder proberen wij ook zoveel mogelijk potjes en zakjes te hergebruiken. Bijvoorbeeld lege potten van broodbeleg, lege zakken van het brood. En ik neem altijd een grote tas mee als ik naar de winkel ga, zodat je niet in de winkel er nog één krijgt. Maar dat zijn misschien meer afvalbesparende maatregelen.

's Avonds zetten wij de thermostaat meestal op 20 graden en een uurtje voor we naar bed gaan weer uit. Dan koelt het meestal af tot zo'n 18 graden, en dat is prima te doen met een extra trui aan overdag. :) Nu is het 17,5 graad hier en dat is toch wel mijn minimum, als het nu kouder wordt gaat de verwarming aan. ;)

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-12 12:26

Ik denk dat het maken van bijvoorbeeld zeep of parfum duurder is dan de goedkoopste uit de winkel, dat moet je meer doen als hobby dan als besparing. Fabrikanten kopen grondstoffen per duizenden kilo's in dus die kunnen zo'n zeepje voor een paar cent fabriceren en vervolgens aanbieden voor 50 cent, terwijl wij aan grondstoffen dat bedrag al kwijt zijn.

Eleionomae

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-12 13:34

Het zelf maken van schoonmaak middelen is wel echt goedkoper, zeker antikalk/antischimmel/ontvetter is goedkoper als je dat in grote hoeveelheden zelf maakt. Op pinterest staan veel 'recepten' ik heb echt echt geen tijd en zin om dat zelf te moeten doen :') ik wacht gewoon op aanbiedingen of ga Een keer naar Duitsland als ik daar in de buurt ben.

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-12 16:30

Iemand hier zei dat het korte programma op je wasmachine niet goedkoper is dan een lang programma. Dus was ik nu weer "lang", maar koud. Dat scheelt in ieder geval! En mijn kleding komt er goed schoon en fris uit, zelf drekschoenen van stal :)

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-12 18:28

Yessy schreef:
Ik denk dat het maken van bijvoorbeeld zeep of parfum duurder is dan de goedkoopste uit de winkel, dat moet je meer doen als hobby dan als besparing. Fabrikanten kopen grondstoffen per duizenden kilo's in dus die kunnen zo'n zeepje voor een paar cent fabriceren en vervolgens aanbieden voor 50 cent, terwijl wij aan grondstoffen dat bedrag al kwijt zijn.

er zijn recepten waarbij je voor een paar euro tientallen liters wasmiddel kunt maken :j
er is echt wel winst te behalen op dat gebied als je zelf maakt
maar ja, dan moet je er wel maar net zin in hebben natuurlijk ;)

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-13 16:51

Ook een tip voor de kachel. Zet deze als je naar bed gaat niet te laag. De opstookkosten zijn hoger dan wanneer je het de hele tijd op ongeveer dezelfde temperatuur laat. Hier staat hier hij altijd op 18,5/19 graden. Daar kan hij vaak overdag ook op blijven, wordt het ons te koud draaien we naar 20/21 graden.

Dit verhaal hangt ook af van welke thermosstaat je hebt. De moderne gaan uit en stoken alleen bij als de ruimte koeler is dan de opgegeven temperatuur. Maar als je hem laag zet en overdag hoger, dan moeten ze aardig aan het werk om de ruimte weer warm te krijgen.

Daarbij, zet ook de radiator in de hal aan. Staat deze uit dan is het huis sneller koel en moet de thermostaat weer sneller en vaker opstoken. Dus alle ruimtes de radiotor aan, dan blijft het langer warm.

Mennsen met een droger beneden, zet de deuren open, die warmte van de droger vult dan door het huis en hoeft er minder vaak bijgestookt te worden.

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-13 18:15

WinBinChes het schijnt een broodje aap verhaal te zijn dat 's morgens opstoken meer kost dan op bijvoorbeeld 18 graden laten staan. Een warm huis lekt meer warmte dan een kouder huis, dus de eerste graden verlies je snel. Als je dan constant bij stookt, kost dat veel meer dan dat uurtje 's morgens om bijvoorbeeld van 16 naar 19 te gaan. Ergens eerder in dit topic staan een paar links naar onderzoeken :)

Wolkje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-13 18:35

foxy80 schreef:
Een klein trucje dat mijn ouders altijd toepasten:
Vielen er brieven op de mat met niet afgestempelde postzegels, dan werden die in heet water afgeweekt en hergebruikt. Een postzegel kost in België 0.75 euro ondertussen...

Een trucje dat ik toepaste samen met mijn penvriendin:
Als je een brief verstuurt met een postzegel erop, kun je er een laagje pritt overheen smeren.
Laten drogen en de brief op de bus doen.
De ontvanger kan dan heel voorzichtig met een nat doekje de stempel erafpoetsen. 8-)

zwanepol

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-13 20:00

Wij deden dat vroeger altijd met een kaars (kaarsenvet dus) :D