Tuintips, hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Goof

Re: Tuintips, hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-12 22:04

Ja ik heb zeker wel een beeld in mijn hoofd en daar wil ik wel langzaam naar toe werken.

Wat betreft planten moet ik goed zoeken. Het stuk dat ik wil beplanten krijgt geen zon en juist de planten met de mooiste bloemen etc zijn zon-planten. Maar dat komt goed ;)

Destino

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-12 22:11

Stuccen is inderdaad erg mooi!

Ik vind het allemaal zo lastig.. Ons schuurtje is witgeverfd door de vorige bewoner en dat past helemaal niet bij ons huis en de tuin enzo, heel jammer!
Onze tuin bestaat nu alleen nog uit tegels, en is 5 meter breed en 10 meter diep, maar we hebben écht geen idee wat we willen :=
Vind borders erg leuk, maarja het is zo lastig allemaal van hoe, wat en waar :=

Om een idee te geven, dit is een van de verkoopfoto's:

Afbeelding

Inmiddels is alles uit de tuin, geen potten, tuinmeubels, versieringen meer.
Puur tegels, een witte schuur en een bruine schutting waar de verf deels vanaf is..
Iemand enig idee/tips/iets wat leuk is? Tuin is op het westen trouwens!

lillytjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-12 23:51

Ik heb wel een paar foto's van onze tuin, zal ze van de week even online zetten. Tis nogsteeds een beetje kaal maar ja we hebben zoveel moeten doen afgelopen zomer dat het niet allemaal tegelijk kon haha

olga

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-12 10:02

Wat een leuk topic. Laat het mooie weer maar weer komen en dan kunnen we weer lekker wat doen in de tuin.

@ Destino, is klimop niet iets om bij je schuurtje te planten? Ik vind het altijd wel een gezellig gezicht als het begroeid is en dan de spiegel uiteraard laten hangen.

Heeft iemand een idee voor mijn "luxe"probleem :o . Wij hebben in een december een huis gekocht met een heerlijk grote tuin om het huis heen. Alleen hebben we naast de garage nog een stuk tuin waar de vorige bewoners een moestuin hadden. Heel leuk hoor, maar de tuin is mij daar veel te groot voor. De tuin is ook echt apart van de rest van de tuin.

We zijn zelf niet verder gekomen dan bestraten en er een parkeerplaats van te maken (niet dat dat nodig is, parkeerruimte zat), of wat fruitbomen. De tuin is ongeveer 6 bij 4 denk ik. Ik doe voor het idee wat foto's erbij.

Afbeelding

Het gaat om het stuk achter de heg.

Afbeelding

Afbeelding

doemaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-12 11:42

Goof schreef:
Ziet er goed uit zo.

Ik wil dit jaar de hele achtergevel van mijn huis laten stucen en witten. Zal wel een duur geintje zijn ben ik bang. Heb achterin een donkerbruine (afgebladderde) schuur staan die ik ook wit wil verven.
En verder een hoop beplanting aanbrengen, want nu is alles nog kaal.

Hihi jaa ik laat het ook stuce maar de kosten vallen voor mij heel erg mee, mijn vriend heeft 2 schilderbedrijven :D dus kost dan bijna niks..

doemaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-12 11:44

@ Olga ik vind het wel een leuk stukkie om een stalletje neer te zetten met uitloop _O-

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-12 15:13

Leuk dat het topic weer leeft :)
Olga, dat stuk schreeuwt om een moestuin!

Ik weet nog niet wat ik dit jaar met mijn dakterras doe.... Ik ben er bijna nooit en alles gaat dood door de felle zon :')
Ik denk dat ik dit jaar sedum en grassoorten uit ga proberen. Lavendel mag ook niet ontbreken!

olga

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-12 18:27

Franka1986 schreef:
@ Olga ik vind het wel een leuk stukkie om een stalletje neer te zetten met uitloop _O-

En daar is het nou weer net te klein voor ;). Je zou er wat geiten op kunnen zetten, maar dat zien we ook niet zo zitten.

@ Mootje, het is altijd een moestuin geweest. Maar we hebben in de rest van de tuin daar ook al genoeg ruimte voor.

Hier komt ook lekker wat Lavendel in de tuin te staan!

Freedom1

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-12 20:10

@ Olga: ik zou er idd wat fruitbomen op zetten. Geen hoogstammen want dan kan je er niet meer lekker plukken. En lavendel is daar mooi bij. Ook kan je kleinfruit erbij planten. Vb frambozen, aalbes, ... Ik zou er zeker geen parkeerplaats van maken, is echt hele mooie grond!

olga

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-12 00:35

Charlot schreef:
@ Olga: ik zou er idd wat fruitbomen op zetten. Geen hoogstammen want dan kan je er niet meer lekker plukken. En lavendel is daar mooi bij. Ook kan je kleinfruit erbij planten. Vb frambozen, aalbes, ... Ik zou er zeker geen parkeerplaats van maken, is echt hele mooie grond!

Ik denk dat het ook zoiets moet gaan worden.

Blackje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-12 12:39

Mooie tuinen en kleine fruitbomen lijkt me erg mooi op dat stukje :j

Ik heb ook weer zin om nieuwe plantjes van het voorjaar te gaan kopen :D

Imre

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-12 13:18

Ik kom ook even meelezen. Mijn vriend en ik hebben afgelopen zomer een huisje gekocht en ik wil erg graag met de tuin aan de slag. Het is momenteel helemaal betegeld en een deel is grind. Het achterste deel van de tuin is opgehoogd en staat vol met struiken. Om het allemaal nog mooier ( := ) te maken staan er vijf verschillende soorten schutting om de tuin - variërend van damwand tot gaas en verschillende soorten houten schuttingen - en zijn we de gelukkige eigenaar van een donkerbruingebeitste garage. := Die garage wordt groen, daar zijn we al uit. De schutting wordt uiteraard vervangen (is deels rot), alleen de damwand aan de achterkant blijft staan, de rest wordt hout. Wat we verder gaan doen zijn we nog niet uit. Het grind gaat in ieder geval weg, we willen achter de garage een overkapping/veranda maken en mijn vriend is van de eetbare planten, dus er komen weer veel bessenstruiken, artisjokken, fruitbomen, druiven etc. in de borders. Een indeling hebben we nog niet gemaakt. De tuin is op het zuiden en 18x6m, daar gaan nog een garage en een schuur vanaf. Het lijkt een enorme klus te worden om dat opgehoogde stuk aan de achterkant weg te kunnen krijgen. Er zit een stalen plaat over de hele breedte van de tuin om het zand tegen te houden en die lijkt erg diep in de grond te zitten. -O- Het kan zijn dat we besluiten om dat gewoon te laten zitten.

Afbeelding
Gezien vanuit de achterdeur/keuken

Afbeelding
Links de garage, rechts zie je nog een wand van de schuur. Het poortje dat je ziet was helemaal dichtgebouwd, inmiddels hebben we dat afgebroken en staat alleen het dakje ervan nog. Achterin zie je het opgehoogde stuk, dat is nog 2,5 of 3 meter diep.

Afbeelding
De bruine schutting is rot, van het grind wil ik deels gras maken en we willen daar een paar fruitboompjes langs de schutting plaatsen

Afbeelding
Dit is het stuk achter de garage, een deel van waar de stoeptegels zitten willen we een veranda maken, aan de garage vast

Al het tegelwerk gaat eruit en wordt vervangen door mooie tegels, gras, plantjes etc. De hele indeling gaat op de schop.

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-12 14:02

Imre, Wat gaaf, zo'n grote tuin :j
Ik ga na mijn wintersport maar eens kijken in het tuincentrum!

Ik heb een heel gaaf huis te koop zien staan met een tuin, twee dakterassen en een balkon <3 Helaas hier maar een ministuk van 5 m2!

Imre

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-12 20:20

Ja he! We hebben nog de kleinste tuin van de straat. :D Omdat al die tegels zo saai zijn hebben we drie grote bakken volgezet met bolletjes, zodat we in het voorjaar wat bloemen hebben. Ze zijn nu aan het opkomen, ik hoop alleen dat ze de vorst hebben overleefd. Toen stonden ze gewoon buiten. :=

rowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-12 10:37

Een tuin topic :D Wat handig..... Ik zal hier ook eens wat inspiratie op doen :j

idefix4

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-12 17:19

Charlot schreef:

Helemaal wat ik ook zou willen! Ik wil ook een goede aardbei nog. De kids hier zijn dol op aardbeien en dat kost een vermogen. Zo'n plantje waar er een boel aan zitten zijn natuurlijk op termijn goedkoper en dan leren de kinderen meteen een beetje, waar hun eten vandaan komt.

Ik kan me wel gaan uitleven. Van de 1.000 m2 is welliswaar een 72 m2 bebouwd door een stal/schuur, dan staat er nog 10 m2 schuur en er komt nog een huis van ongeveer 100 m2 op. Maar da's nog ruimte zat om tuin te maken. Een deel zal wel bestraat gaan worden, want dat is veel te groot, maar voor mij was het meteen een joepie! Ik kan een groentetuintje gaan bijhouden. :D Voorlopig is het nog even geduld op brengen, want we wachten nog op een bouwvergunning. die moet er eerst zijn. En dan huis bouwen... En volgend jaar dus een start maken met de tuin...

Imre

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-12 18:32

We hebben vandaag onze tuin opgemeten. Hij is 8x21m, dus nog iets langer dan mijn schatting van 18m. Hier staan nog wel een garage (3,5x6m) en een schuur in, dus het beschikbare oppervlak is iets minder, maar dan nog hebben we een flinke lap om iets mee te doen. Maar wat? Daar zijn we nog niet uit.

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-12 19:10

:wave:
Wij zijn vandaag ook begonnen met de tuin. Vorig jaar huis gekocht (en nog midden in verbouwing), maar nu was het ff goed weer om wat bomen om te halen. Wat een ruimte geeft dat :D

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-12 23:21

In een ander, ondergesneeuwd topic, had ik een tip gegeven, die ik graag hier neerzet:
Nicolletje schreef:
Hoi, ik meld me hier ook even, meteen met een tip:

Wij hebben in ons vorige huis een gratis bijenmengsel aan bloemzaden gestrooid en daar kwamen leuke verrassingen uit.
De meeste mensen betegelen hun tuin helemaal, dus de beestjes hebben weinig ruimte tegenwoordig.
Wij hadden dus een gezellig drukke tuin met veel vlindertjes, hommeltjes enz.

In het nieuwe huis willen we weer zoiets en nu heb ik dit gevonden: http://www.knnvhoorn.nl/index.php?optio ... &Itemid=89

Hier kan je verschillende zaden en zadenmengsels kopen vanaf 1 euro.

de mengsels zijn inmiddels ook binnen, nu alleen de tuin nog!
Ik heb o.a. gekozen voor een vlinder- en bijenmengsel.

Roos_s

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-12 00:02

Mag ik me hier ook melden? Zie al aantal anderen uit bokkers op woningmarkt en interieurtips :) iedereen is zo beetje met zelfde bezig nu :)

Zo wij dus ook! Zijn dit weekend begonnen met onze tuin. Hebben als eerst een nieuwe beukenhaag geplant à 100 meter, argh een hele klus! Alleen zijn er aantal engerlingen tegen gekomen. Nu zoeken we een middel ertegen en vandaar dat ik hier terecht ben gekomen. Iemand ervaring hiermee? Willen morgen spul van Bayer kopen ik bij de wortels te gieten...

Verder topic globaal doorgekeken. Tuin van goyha ergens aan begin van topic is helemaal mijn ding!

En idd raar stukje zo olga. Fruitboompjes is idd wel leuk idee!

Blackje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-12 09:08

Die mengsels zien er leuk uit Nic, zal ook eens daar naar kijken!

Ben heel benieuwd naar foto's manz!

Imre dat is zeker een aardige lap, heerlijk!

dems75

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-12 09:23

Oooh leuk....over tuinen! Onze tuin is hatsknats aangelegd...om even de eerste tijd door te komen. Alles is dus een beetje schots en scheef....
Is 12 meter lang en 5 breed. We gaan binnenkort verbouwen, dan komt er een veranda aan het huis, met oenslaande deuren en de tuin wordt bestraat....lekker onderhoudsvrij!

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-12 09:36

Dems, Niet alleen de binnenkant van je huis, maar ook de buitenkant en tuin zijn geweldig :j
Nic, Wat leuk! Alleen op dit moment aan mij niet besteed, want ik vind beestjes doodeng en daar is dit dakterras echt te klein voor (om afstand op die zoemers te kunnen houden) :')

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-12 09:43

Wij gaan dit voorjaar ook flink aan de slag met de tuin!!!

Al het gras moet eerst kapotgesproeid worden,
daarna ploegen, rechttrekken en zaaien.
Kippen moeten een ren krijgen en er komt een kleine moestuin :j

Maar hoe en wat weten we nog niet...
Er moet ook nog een nieuwe omheining komen,
kortom: nog véél werk :D

Eerste stuk tuin, hier is al het groen al weg :j
Afbeelding

Achterste deel tuin, die zijn de kippen al flink aan het omploegen:
Afbeelding

Tuin is zo'n 350 à 400m², heerlijk voor mijn honden :D

(als er iemand mijn man nog kan overtuigen dat verdomde zwembad weg te doen, dan krijg je het van mij!!!!)

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-12 09:44

Wat een leuk huis Dems!!!