[VOLG] Paddock Paradise opbouwen & 100 jaar oude boerderij

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

superpony

Re: [VOLG] Bijna 100 jaar oude boerderij renoveren

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-20 14:44

Het is heerlijk om je paarden samen te zien.

Hier staan ze ook te vaak op een hoopje samen. je maakt een pp, wil steeds verbeteren, maar voor mn gevoel krijg ik soms te weinig waardering voor mn werk, haha

Hier ook vooral hooi onder het dak. Ik ben voor 24/7 vrij bewegen, maar met slecht weer bied ik het toch onder een dak aan en zoals nu ook 's avonds/'s nachts vooral. Heb zelfs 2 stukken afgezet waar ze evt vuurwerk onze kant op kunnen gooien. Maar nu de scholen dicht zitten, fietsen er geen groepjes meer langs zoals vorig jaar.

Wat doe jij eigenlijk normaal met die andere 2 paardjes? Ga je dan om de beurt rijden of samen met iemand? Dan moet er nog eentje bij, hahaha

MarliesR

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-20 15:18

pmarena schreef:
Ja precies, want natgeregend hooi hoeven ze vaak toch niet meer....dat is ook zonde.

Oh een Frederiksborger! Dat hoor je ook niet vaak :)

Nee als je dan teveel in de bakken doet blijft er echt zo'n sponsig laagje onderin liggen haha! Op termijn ooit zou ik wel meerdere hooihuisjes willen zodat het hooi (grotendeels) droog blijft, maakt het weer wat makkelijker.

En je ziet Frederiksborgers inderdaad niet zo vaak :D

superpony schreef:
Het is heerlijk om je paarden samen te zien.

Hier staan ze ook te vaak op een hoopje samen. je maakt een pp, wil steeds verbeteren, maar voor mn gevoel krijg ik soms te weinig waardering voor mn werk, haha

Hier ook vooral hooi onder het dak. Ik ben voor 24/7 vrij bewegen, maar met slecht weer bied ik het toch onder een dak aan en zoals nu ook 's avonds/'s nachts vooral. Heb zelfs 2 stukken afgezet waar ze evt vuurwerk onze kant op kunnen gooien. Maar nu de scholen dicht zitten, fietsen er geen groepjes meer langs zoals vorig jaar.

Wat doe jij eigenlijk normaal met die andere 2 paardjes? Ga je dan om de beurt rijden of samen met iemand? Dan moet er nog eentje bij, hahaha

Haha hier gebruiken ze het wel echt allemaal goed gelukkig! Ik zie wel gedurende het jaar dat de track anders gebruikt wordt. Er is bijvoorbeeld een stuk pad wat heel hoog ligt waar ze in de zomer alleen langs wandelen. In de winter is het 1 van hun vaste slaapplekjes :D .

Ze hebben ook eigenlijk altijd wel iets van ruwvoer in de schuilstal. Vind het zo raar dat mensen die dan zo "pro keus" zijn, dan vervolgens wel gaan zeggen "je moet geen ruwvoer in de stal hangen want anders staan ze alleen nog maar op stal met slecht weer!". Euhhh, als ze dat graag willen.. Dat is nu juist het idee van vrije keus toch :D . En hey, daar boven op vind ik het voor mezelf ook niet zo erg om geen kilometer met netten hooi meerdere keren per dag door de stromende regen te hoeven hoor :') .

Met Vi werk ik vooral aan de hand. Ik heb haar wel zadelmak gemaakt en er een paar keer opgezeten en wat gestapt, maar op dit moment matcht haar karakter niet helemaal met mijn gezondheid zullen we maar zeggen :') . Met Dailey ben ik wel rustig aan wat onder het zadel bezig, maar vooralsnog alleen op eigen terrein. En Sógi wil ik straks wel ook lekker buiten gaan rijden :D . Met Dailey ook overigens, maar die moet nog wat verder opgeleid worden voor dat kan.

Enige nadeel van onze locatie is dat we een stukje langs de weg moeten voor we echt een bos bijvoorbeeld in kunnen. Wel allemaal buitengebied, maar er rijden hier flink wat trekkers etc. Dus dan wil ik wel dat hij ver genoeg opgeleid is om te kunnen dealen met dat soort spanningen. En wil op termijn weer een eigen trailer zodat ik gewoon naar het bos kan rijden. Maar wil begin van het jaar straks een keer de weegschaal erbij om eens te zien wat ie nu echt weegt en of dat nog wel haalbaar is met onze Caddy :')

Ethelate

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-20 17:23

MarliesR schreef:
Ik zeg hier dan wel altijd dat ik zo'n mooi Paddock paradise aan het maken ben, en houdt van alle ruimte voor de paarden... Maar stiekem doe ik gewoon aan intensieve veehouderij. Kan best, met drie paarden op 3 *3 :') :')
(En laat goed zien hoe goed het al gaat!)
[ [url=m/RLU1Yo.jpg]Afbeelding[/url] ]

Aaah, gemiddeld paard in een stand heeft meer eigen ruimte :P
Wel heel lief zo, en Sogi laat staat dus tevreden te eten zo 'opgesloten', met beentje op rust, die heeft er vertrouwen in :)

MarliesR

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-20 20:19

Ethelate schreef:
Aaah, gemiddeld paard in een stand heeft meer eigen ruimte :P
Wel heel lief zo, en Sogi laat staat dus tevreden te eten zo 'opgesloten', met beentje op rust, die heeft er vertrouwen in :)

Haha ja, hij is sowieso wel stoer in zijn ruimte claimen :D Tja dat moet je ook wel leren natuurlijk als je als ruin met een hele zooi hengsten op de begrazing staat :D

De extra doorgang wordt duidelijk gewaardeerd :D
Gezellig allemaal onder dak, met voldoende eigen ruimte
Afbeelding

neile

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-20 21:38

Fijn hé, binnen voeren met dit weer..

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-20 10:17

Fijn met dit weer zo’n luxe binnenruimte. En dat nu al zo chill met zijn drieën. Rijkdom!

MarliesR

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-20 10:31

Ja echt genieten dat ze nu al zo enorm goed samen gaan! Is ook nog steeds het geval, ze staan regelmatig met z'n drieën in de "daadwerkelijke" inloopstal (dus zonder het stalgang stukje). IJsco staat we, zoals het een echte IJsco betaamd, het liefst buiten ondanks het weer :D .

We werden midden in de nacht nogal opgeschikt door een enorm harde knal en het klonk als kapot vallende pannen. We waren snel uit bed en deed even de voordeur (half) open om te kijken of ik zo al wat kon zien. Nou dat was vrij snel duidelijk :+
Afbeelding

Kruin van één van de dennen langs het huis is afgebroken. We hebben de offerte al binnen van de hovenier om deze (en een aantal andere bomen helaas) weg te halen, maar hij besloot zelf dus alvast deels naar beneden te komen :') . Gelukkig lijkt de schade erg mee te vallen, zover we konden zien alle pannen nog heel en alleen een stukje van een afdekplaatje afgebroken waar we volgens mij nog een stukje reserve voor hebben ook m te kunnen vervangen.

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-20 10:37

Oh oh := gelukkig heel weinig schade!

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-20 10:38

gelukkig lijkt de schade mee te vallen , ook schrikken zeg!

Ik zou rijles hebben maar heb maar afgezegd aangezien mijn rijbak omringt is door bomen, niet zo veilig

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-20 10:52

Oei dat is schrikken! Zo'n top is inderdaad erg zwaar, hier liggen ze er ook vaak uit, zal morgen ook wel weer een paar vinden in ons bos. Het gaat hier ook al lekker een beetje los. Dat is het enige nadeel, die stormen :') Vind het altijd een beetje eng. Er zijn hier best veel grote bomen waarvan de top het huis zou kunnen halen.

xXutopiaXx

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-20 13:08

Oei, bij jullie ook flinke wind dus := Ik kijk ook met angst en beven naar de bomen :P Hopelijk valt de schade inderdaad mee!!

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-20 13:41

Ow, jee.

Vorig jaar hingen van de bosrand al 2 bomen half tegen ons aan, dus die laten weghalen door de gemeente. Maar zie in het bos al heel veel hangen, hoor kraken en verderop zijn er weer wat gevallen.

Ik vind zo de bosrand heel mooi hoor, maar het maakt de wind door het geluid net iets spannender.

Wij hebben ook 2 hele grote dennen tegen de schuur aan staan. Volgens mij zijn ze gezond, maar zag ze gister ook wel wat bewegen.

De eiken langs de weg staan stevig, maar worden nooit gesnoeid. Is wachten tot er grote takken komen. Een boer/hovenier zei ooit tegen me dat als je bomen goed onderhoudt en snoeit, ze in principe niet om gaan. Maar ik zie dat hier niet gebeuren.

fannetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-20 14:20

Oeps, gelukkig lijkt de schade mee te vallen.
Ik ben vanmorgen ook het bos maar niet in gegaan met mijn paard, je bent gewoon niet snel genoeg weg.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-20 14:49

Hier is de gemeente ook goed weg gekomen. Een boom in de straat was op sterven na dood en die is nu dus om gegaan. De auto die er tegenover stond, lijkt geen schade opgelopen te hebben.

MarliesR

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-20 17:29

Ja had bij de paarden voor de zekerheid al even de lage trackhelft afgesloten aangezien er al vaker een berk is omgegaan. Dat is deze keer gelukkig dan wel helemaal goed gegaan.

Toen de wind weer een beetje afnam zijn we nog even een ladder op gegaan om het deel van dak boven de voordeur te bekijken wat je vanaf de grond niet kan zien. Hebben toch vijf dakpannen moeten vervangen. Dat was even een gedoetje (uiteraard net onhandig ver weg qua rijkwijdte :') ), maar het is gelukt! Het waterdichte doek er onder was gelukkig ook nog gewoon heel. Weer een "first" die we kunnen afstrepen (zelf pannen vervangen) :D

Afbeelding

neile

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-20 17:49

Zonde van jullie verse dak!

xXutopiaXx

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-20 17:56

Ahhh, da's wel zonde ja... zie je er nog wat van?

MarliesR

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-20 18:01

Nee voordeel van dat ie nog zo nieuw was, is dat er nog geen/amper kleurverschil is tussen de "nieuwe nieuwe" pannen en de "oude nieuwe" pannen :+ :D . Je ziet er nu niks meer van :D

neile

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-20 18:03

Da's ook weer waar! Always look on the bright side of life! :)

xXutopiaXx

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-20 18:12

Dát is waar! :D =:)

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-20 18:59

En dat bewijst maar weer dat een voorraadje pannen altijd handig is :D
Mooi geluk gehad dat hij niet op het huis geland is!

MarliesR

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-20 21:01

De storm en extreme waterval heeft een bijzonder side-effect, we hebben last van aangespoelde walvis :') <3

Hij genoot duidelijk even van het zonnetje vandaag!
(moest nog uitmesten... Maar mest dient ook als heerlijk warm kussentje aldus Dailey...)
Afbeelding

Verder even in huis wat aan het rommelen geweest met weer dingen naar de zolder verplaatsen (die moest volledig leeg voor die houtwormbehandeling). Willen we deze twee weken afronden zodat we straks weer 1 kamer volledig leeg kunnen ruimen en verder kunnen met strippen binnen.

En in de middag nog even de eerste voorbereidingen gemaakt voor een simpele aanbindbalk buiten de track/paddock :D
Bollie moest uiteraard weer met zijn nieuwsgierige neus erbij staan :D
Afbeelding

Huidige stand van zaken. Ik denk/hoop morgen er mee verder. Moet even bovenkant van de palen op de goede hoogte afzagen en daarna een hap uit de palen en de dwarsbalk en ze aan elkaar vast zetten. Als het goed is heb ik er al geschikte bouten voor liggen, maar daar moet ik morgen ook nog even goed naar kijken.
Afbeelding

xXutopiaXx

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-20 20:39

Oh leukkkk, zo'n aanbindpaal!! :D :+:

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-20 10:03

Hé leuk, een 'poets'plaats! Die staat ook op mijn verlanglijstje. Ik wil graag een vrij brede zodat er 2 paarden naast elkaar kunnen staan. Voor de schuur op de stenen. We zorgen dan ook dat er een tuinslang bij komt te hangen zodat wel de paarden kunnen afspuiten als we dat willen.

Ik kan mooi leren van hoe jij dit aanpakt want ik had nog geen gedegen plan in mijn hoofd. :D

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-20 10:44

Ehm, Marlies, die aanbindplaats, maak je die wel fool-proof?

Ik krijg nu een beeld van hele degelijke balken die met twee bandijzertjes aan elkaar zaten en een iets heftiger rukje van een paard liet die hele balk los komen. Dat gaf best een hoop paniek, zo'n paard met een balk onder z'n kin.....

Echt gebeurd. De Mossel 2016 voor wie erbij was.
Laatst bijgewerkt door ikke op 30-12-20 10:59, in het totaal 1 keer bewerkt