Kamerplanten asiel

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-19 18:29

Macs schreef:
MissBambi schreef:
Heb je ook nog een idee hoe hij heet, heb ze nog nooit gezien!

Een drosera soort. Ik heb de capensis, maar er zijn andere varianten.
Zoek op zonnedauw!
Hier vangt ie ook mugjes, fruitvliegjes enzo. Heel fijn. Deze is voor binnen in ieder geval winterhard. Andere soorten moet je donker wegzetten en die komen in het voorjaar weer op.

Klopt ja! Die van mij was helemaal groen en splitste zich dus op in Y-vormige sprietjes, maar misschien horen het eigenlijk losse sprietjes te zijn. En klopt ja, sommige soorten moet je in de winter wat moet verwaarlozen. Maar niet te lang, heb ik ontdekt :o

Macs

Re: Kamerplanten asiel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-19 18:45

_O-

EelmoJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-19 18:54

Ik heb een nepenthes, zijn er ook in allerlei soorten, maten, kleuren en varieteiten. 1 van de makkelijkere vleeseters die ik gehad heb :j Gaan niet in winterslaap, dus geen gedoe met verwaarlozing finetunen :D

wendy1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-19 19:48

Afbeelding

Als je iets in je hoofd hebt.. _O-

3 tuincentra langs geweest. Bij de laatste raak. Helemaal niet duur en veel keuze!

Staat nu mooi op de grond :

Afbeelding

MissBambi

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-19 19:52

Mooi! Waar was je geweest en wat was je er voor kwijt?

Hier hoef je dus niks aan te doen toch?

M'n oog is nu op deze gevallen:

Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-19 19:55

Monkey jar, vangt wel wat, maar niet bijster veel.. zijn wel erg leuk. Groeit hier als een malle. De bekers zijn lastiger, er is er eentje ontwikkeld tot nu toe. Heb nu goede hoop op 2 nieuwe, dus 2x per dag sproeien dat ze niet uitdrogen :+

Mossel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-19 20:42

Ik was ook aan het kijken voor een vleesetende plant.. maar ik ben bang dat ik m vermoord :')

verliefd op m’n philo <3
Afbeelding
Afbeelding

wendy1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-19 21:20

Bij groenrijk in beneden leeuwen. Kostte 33 euro. Dat vind ik echt netjes. Ze hadden ook hele leuke kleine van 8 euro.

Net bij iemand langs geweest die 50 plantjes in huis heeft... zo ontzettend leuk!! Allemaal ideeën op gedaan en binnenkort krijg ik wrs een bananen stekje :+:

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-19 22:22

Gaaf, die monkey jar! Geeft die ook een geurtje af?

Mooie aankoop, wendy1987! :D

En die philo <3

EelmoJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-19 09:59

idinn schreef:
Monkey jar, vangt wel wat, maar niet bijster veel.. zijn wel erg leuk. Groeit hier als een malle. De bekers zijn lastiger, er is er eentje ontwikkeld tot nu toe. Heb nu goede hoop op 2 nieuwe, dus 2x per dag sproeien dat ze niet uitdrogen :+

Ik heb een andere, maar groeit idd als kool! Alleen die bekers zijn een dingetje idd..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-19 11:57

Dames... Er komt een alocasia silver dragon mijn kant op. *\%/*

Badeendje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-19 13:58

Wat een heerlijk topic! Wat hebben jullie prachtige plantjes! Ik heb mijn hele jeugd letterlijk niets met planten gehad, tot ik op mezelf ging. Nu ben ik langzaam aan het transformeren tot plantenvrouwtje geloof ik. Inmiddels ook een regenton geinstalleerd om alles van water te kunnen voorzien haha.
In juli had ik twee vleesetende planten gekocht, een bekerplant en een venus vliegenvanger. De vliegenvanger heeft van de week serieus een wesp gevangen!

Afbeelding

Wat een geniale plant! :)

Jes

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-19 14:26

Wat een leuk topic!
Ik meld mij ook graag, had voorheen ook weinig met planten maar sinds we ons huis gekocht hebben ben ik ook veranderd in een plantenvrouwtje.
Moet nog wel ontzettend veel leren, mijn moeder had de skills om een 100 jaar oude cactus te vermoorden :=

Bovenstaande vleeseter heb/had ik ook, maar alle blaadjes begonnen te rotten/werden bruin? Samen met een andere vleeseter.
Gelukkig gaat het met mijn andere planten beter.

Badeendje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-19 17:18

Geef je ‘m kraanwater? Ze mogen alleen gedemineraliseerd/regenwater. En elke dag water geven! Hij houd het nu al vrij lang uit en blijft maar nieuwe bekjes maken :D

wendy1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-19 19:59

Mijn vleeseters deden het ook echt super tot ik ze verwaarloosde.. Maar vanaf onderaf water geven dus in een schaal en idd gedemineraliseerd water gegeven altijd. Nu de plek niet meer voor maar was echt zo leuk toen. Had er meerdere en deden goed hun werk!

Jes

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-19 20:05

Ik heb ze inderdaad kraanwater gegeven (en in dee grond in een pot gedaan, dus geen plastic potje meer)

wendy1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-19 20:05

Ze willen graag veel water, maar het liefst van onderaf als ik het goed onthouden heb. Dus een pot met de onderkant open en dan vanuit de schaal water geven.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-19 20:16

wendy1987 schreef:
Ze willen graag veel water, maar het liefst van onderaf als ik het goed onthouden heb. Dus een pot met de onderkant open en dan vanuit de schaal water geven.

Klopt :j.

snorkel1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-19 21:38

Maar hoe helpen jullie die vleeseter de winter door? Daar gaat het bij mij altijd mis -O-

Spirit

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-19 21:55

Ik heb ook een bekerplant die kraanwater alleen van bovenaf krijgt, en hij houdt al aardig lang vol. Is ook flink gegroeid sinds ik 'm heb. Knip zwart geworden bekjes wel altijd gelijk af en probeer met water te geven te zorgen dat het water niet door de bekjes loopt. Die gaan dan namelijk dicht en blijkbaar kunnen ze maar een paar keer open en dicht voor ze afsterven.

Mijne vangt alleen nooit iets. Ja, één keer een vlieg die 'ie vervolgens niet verteerde o.i.d. :+

Wendy_Komen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-19 22:59

Je hebt winterharde vleeseters (Meest bekend de Venus vliegenval en de beker plant oftewel Sarracenia). Deze hebben echt een winter rust nodig anders putten ze zichzelf uit. Dat betekent dat ze flink koel moeten staan, met voldoende lucht circulatie en licht. (Dus niet in het donker zoals iemand hier zei.)
Tijdens de winter rust zal een groot gedeelte van de plant boven de grond afsterven. Om in het voorjaar weer extra groot te worden!
Zie je een winter rust niet zitten, dan kun je het beste een zonnedauw, vetblad of nepenthes (Monkey jar) in huis halen. Hebben allen flink zonlicht nodig. De zonnedauw mag nattere voeten dan het vetblad of nepenthes. Nooit kraanwater of gewoon water uit een fles gebruiken, enkel regenwater of demi water.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-19 23:08

Ja! Dat gedemineraliseerde water kun je bij winkels zoals de kruidvat wel kopen voor €0,50 of zo. Ik gebruikte ook wel water uit de regenton, maar daar zaten toch vaak wat algen in en dat vond de vleeseter niet zo leuk.

snorkel1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-19 23:45

Wendy_Komen schreef:
Je hebt winterharde vleeseters (Meest bekend de Venus vliegenval en de beker plant oftewel Sarracenia). Deze hebben echt een winter rust nodig anders putten ze zichzelf uit. Dat betekent dat ze flink koel moeten staan, met voldoende lucht circulatie en licht. (Dus niet in het donker zoals iemand hier zei.)
Tijdens de winter rust zal een groot gedeelte van de plant boven de grond afsterven. Om in het voorjaar weer extra groot te worden!
Zie je een winter rust niet zitten, dan kun je het beste een zonnedauw, vetblad of nepenthes (Monkey jar) in huis halen. Hebben allen flink zonlicht nodig. De zonnedauw mag nattere voeten dan het vetblad of nepenthes. Nooit kraanwater of gewoon water uit een fles gebruiken, enkel regenwater of demi water.

Hoe koel :o in de schuur of gewoon een koele slaapkamer

Jes

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-19 00:13

Dank jullie, ga morgen proberen ze nog te redden.
Ze staan al wel een week koud, met nog wel licht.

Chanen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-19 12:02

Stille meelezer hier. Wellicht kunnen jullie mij helpen. Sinds een paar weken krijgt mijn anthurium gele bladeren. In eerste instantie dacht ik dat ie misschien te veel water kreeg, dus ben ik 'm minder water gaan geven, maar dat hielp niet. Ik heb er ook al een drupje plantenvoeding bij gedaan, helpt ook niks. Hij staat een paar meter van het raam af, op het noordnoordwesten, maar daar heeft ie altijd al gestaan. Zie ook geen vliegjes of ander ongedierte bij de plant rondhangen, dus ik ben een beetje door mijn ideeën heen.
Iemand enig idee waar dit door kan komen?

Afbeelding

Oh, and while we're at it... Hoe kom ik het beste van rouwvliegjes af? Aaltjes en kaneeltherapie heb ik al geprobeerd. Ik vermoed dat het nieuwe potgrond wordt, maar heeft iemand nog een minder radicale oplossing? Alle planten op mijn afdeling van het werk zijn namelijk besmet en om mijn urenregistratie nou in te vullen met 'planten verpotten'... Ik denk dat de baas dat niet direct kan waarderen. :+