[Centraal] Bokkers op de woningmarkt *deel II*

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Fiebie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-13 12:14

juval schreef:
nou, hier ook eindelijk een positief bericht. *\o/* we hebben het bod geaccepteerd! als alles meezit kunnen we dit jaar nog de overdracht hebben en kunnen we dit hoofdstuk eindelijk afsluiten!
(ondanks dat het ruim 2 ton minder opbrengt dan de makelaar ons heeft voorgespiegeld 2,5 jaar geleden ben ik toch wel blij en opgelucht!)

OW WAT FIJN!!!! *\o/*

Jemig wat een opluchting zal het zijn!!
Gefeliciteerd *\%/* *\%/* *\%/*

MDWStables

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-13 12:27

Lisette1990 schreef:
Wat een vervelend nieuws voor sommige! Hopelijk gaat het helemaal goed komen. En Juval dat is goed nieuws, eindelijk van je huis af waarschijnlijk!

Ik ben benieuwd wat jullie bokkers zouden kiezen, wij zitten in twijfel over het kopen van opknap huis of een huis wat eigenlijk al helemaal naar wens is. Wat zouden jullie doen? Bij opknap huis houden we behoorlijk veel geld over om dingen te gaan doen. Bij het kopen van het huis dat al af is houden we eigenlijk zo goed als niks over en zullen we ook een hogere hypotheek af moeten sluiten.

Is er iemand die een opknap huis gekocht heeft waar eigenlijk echt alles nieuw aan moet en misschien ook stukje uitbouw. En hoeveel kost dit ongeveer, kan hier niet goed een inschatting van maken. Mag ook via PB!

Wij hebben 1 oktober een huis gekocht waarvan de muren grotendeels van overeind zijn gebleven en de CV is blijven hangen :+ Keuze voor dat huis was de wijk en de potentie. Waren ook andere huizen die we konden betalen en wel in orde waren, maar het was het allemaal niet. Een paar pagina's terug staat een min of meer kloppende samenvatting van de werkzaamheden en zoals het er nu uit ziet blijven we binnen budget. Ben best trots als we dat blijven want we hebben er echt heel veel voor laten doen (en wij zijn beiden nou niet echt reuze handig :) )

Lisette1990

Re: [Centraal] Bokkers op de woningmarkt *deel II*

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-13 12:33

Bedankt voor je reactie Jeanna, ik heb even naar je lijstje gekeken. Als we voor dit huis zouden kiezen hebben we ook ongeveer zo'n lijst. Echter hoeven we geen nieuwe schuur/garage, die is nog prima. Maar wij zouden wel stuk aanbouw willen aan de woonkamer. Zou je misschien via PB willen sturen wat jullie budget was.

Luigi

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-13 14:27

Tegenwoordig mag je toch bouwkosten niet meer meenemen in je hypotheek? En moet je alles uit eigen zak betalen?

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-13 14:33

Nee hoor, hoe kom je daarbij? :)

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-13 14:34

je kunt nog steeds (ver) bouwkosten meenemen in een hypotheek, je moet alleen wel binnen de waarde van het huis blijven na het klussen zeg maar ..

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-13 14:39

Hier een brief van de notaris gehad over de overdracht van onze huidige woning. In het voorlopig koopcontract staat 3 februari, en nu is het ineens 29 januari????? Vanaf 30 januari hadden we juist 4 dagen vrij om over te huizen.... Bovendien, als we iets tijdelijk huren (we weten nog steeds niet waar we naar toe gaan) en die huur gaat per kalendermaand kunnen we ook mooi een maand extra betalen, wat al gauw een 1000 euro extra kost. Wij zijn dus even niet zo happy, en gaan maar proberen om het toch op de 3de te houden.

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-13 14:41

Getaxeerde marktwaarde na verbouw :j

Balen Neon. Notaris al gebeld waarom die datum er in staat? Kan natuurlijk een foutje zijn.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-13 14:48

Nee, nog niet. Zal morgen denk ik worden. Eerst eens info over de huurwoningen waar we interesse eventueel in hebben vragen. Als het geen kalendermaand is dan is het grootste bezwaar van de baan. Maar sowieso gaan we navragen waarom het ineens eerder is.
Stel, die notaris zit vol op maandag, dan kunnen ze ons toch niet verplichten om maar een aantal dagen eerder eruit te gaan? Voorlopig koopcontract is toch leidend? Hun zoeken de notaris uit, hebben wij geen invloed op, dus als die notaris niet die dag kan hoeven wij daar toch niet de dupe van te worden?

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-13 14:58

Nee hoor, niet zonder overleg.

Angeliquee18

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-13 15:10

Ik zou ook op je gevoel afgaan lisette. Wij hebben precies het zelfde.. maar het ene huisje voelt gewoon beter.. als "thuis"
Wij hebben vandaag een bod gedaan..
Vandaag of morgen krijgen we antwoord. Stress hem echt heel hard :D

Lisette1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-13 15:14

Dat lijkt me ook echt een stress moment nadat je een bod gedaan hebt!! Hopelijk gaan ze jullie bod accepteren Angelique!

Luigi

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-13 15:36

Berdien schreef:
Nee hoor, hoe kom je daarbij? :)

Dat begreep ik, ze willen sowieso geen extra's meer mee financieren.
Daarom bouwen ze de kosten koper ook af zodat je die in 2018 helemaal volledig uit eigen zak moet gaan betalen.

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-13 15:55

Maar dat heeft niks te maken met het niet mee mogen financieren van een verbouwing.

Ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-13 16:38

Neon, wij kunnen onze huurwoning (van een woningcoöperatie) iedere dag (datum) van de maand opzeggen met een opzegtermijn van min. een maand.

Net bericht gekregen dat de bank definitief akkoord is gegaan met de hypotheekaanvraag! Pfff. :+

Miekelien

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-13 17:55

Gefeliciteerd Juval en Ann!

Gek dat de bank er bij anderen zo lang over doet, wij hadden binnen een week al antwoord. Nou was ons dossier ook goed waterdicht, maar dan is de behandeltijd nog wel gelijk..

Ik weet hier in de bouwput die ons huis heet ook direct weer waarom we geen opknapper hebben gekocht. Alleen van al het schilderen en vloeren leggen word ik al moe :+ al zitten we nu nog wel met een deadline omdat de vloeren boven morgen gelegd worden, daarna kunnen we ons (na 1,5 week non-stop klussen naast een fulltime baan) eindelijk een vrije dag permitteren. Ik kijk er nu al naar uit!

Ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-13 18:00

Bij ons heeft het iets meer dan 2 weken geduurd. Ik kijk (nog wel) uit naar het moment dat we kunnen schilderen en klussen, we willen eigenlijk voor de kerst over zijn.

Miekelien

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-13 18:17

Wanneer krijgen jullie de sleutel dan? Wij zijn nu ruim een week bezig en hopen ook voor kerst alles klaar te hebben namelijk ;)

Ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-13 18:21

Nu staat er een afspraak bij de notaris gepland voor 6 december, maar waarschijnlijk kan er eerder gepasseerd worden. Het (ex huur) huis staat al leeg. We gaan alleen de woonkamer behangen en schilderen, de rest doen we als we erin wonen.

Miekelien

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-13 18:32

Dat is inderdaad hoe wij het ook aanpakken. Klinkt wel als een strakke planning, maar dat komt vast goed!

joosie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-13 22:26

Ons is verteld dat 105% zouden kunnen lenen. Ons is dus verteld dat je niet meer veel kunt bij lenen en hun hadden ons aangeraden om of een huis te kopen waar niet veel aan gedaan hoeft te worden of veel spaargeld te hebben om het huis daarvan op te knappen.

Wij krijgen 2 januari als goed is de sleutel als alles goed gaat!

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-13 23:05

105% van de marktwaarde ja. Maar je hebt de marktwaarde in de huidige staat en de marktwaarde na verbouwde staat. Dus als jij dusdanig gaat verbouwen dat de woning daardoor meer waard wordt, stijgt ook je leencapaciteit op basis van de waarde van die woning.

Ik ben hypotheekadviseur en verstrek regelmatig hypotheken op basis van de marktwaarde na verbouw, ik weet dus waar ik het over heb :)

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-13 00:26

Berdien,,,was jij niet groen :? of ben ik nu van de leg :?

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-13 00:38

Nee Sonja, je bent niet van de leg. |( |( |(
Berdien gaat nog slimmer worden in hypothekenland en daarvoor heeft ze iets minder bokt-tijd, dus tijdelijk zwart tot ze nog meer papiertjes heeft verzameld. :)
Niet meer dan een maand mag ze van mij zwart zijn. :+

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-13 08:25

zie je wel, gelukkig niet vroeg dement dus :=
maar ja, je kunt niet alles tegelijk doen, soms moet je sommige dingen even "on hold" zetten
studeerze Berdien :)
hopelijk hoef je niet al te lang af te kicken NL ;)