Gas en elektra prijzen, beste oplossing *wanhopig*

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Winged

Re: Gas en elektra prijzen, beste oplossing *wanhopig*

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-22 10:27

16 graden s'avonds? Hier in het noorden daalde het kwik alweer onder de 10. Het is hier ondertussen nu 12 graden buiten. Wel ramen op het zuiden, dus als het aan mij ligt mag de zon nog wel een tijdje gaan schijnen _O- Morgen de hele dag regen (ook goed voor de plantjes enzo)

Grainey

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-22 10:34

Cynthia82 schreef:
Ik ben klant van Greenchoice en ga vanaf 1 oktober €0,70 en €1,04 voor stroom betalen en €3,44 voor gas. Dan is het plafond van €0,70 en €1,50 zeker wel fijn!

31 oktober worden mijn zonnepanelen geplaatst. Dus tot die tijd ga ik mijn huis niet verwarmen (en vanaf 1 november met de airco’s). Deed ik voorgaande jaren ook niet, dus als het niet extreem koud wordt de komende maand, komt dat precies goed uit :)

Als je zonnepanelen plaatst, dan kun je ivm de salderingregeling nu wel alvast meer overgaan op stroom, dat hoeft niet per se vanaf 1 november pas. Tenzij je jaarcontract vanaf van loopt natuurlijk. Wij hadden ook zonnepanelen sinds 1 februari, en onze jaarafrekening loopt van juli tot juli en we hebben netjes 80% van onze voorschotten terug gekregen.

Ons gastarief gaat ook bij essent per 1 oktober omhoog, van 98 cent naar 1.38 per m3 met een variabel contract. Stroom kost ons niks meer gelukkig. Ik schrik wel echt van de prijzen hier zeg, echt superhoog :(

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-22 10:36

Winged schreef:
16 graden s'avonds? Hier in het noorden daalde het kwik alweer onder de 10. Het is hier ondertussen nu 12 graden buiten. Wel ramen op het zuiden, dus als het aan mij ligt mag de zon nog wel een tijdje gaan schijnen _O- Morgen de hele dag regen (ook goed voor de plantjes enzo)

in huis :D

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-22 10:39

DuoPenotti schreef:
Winged schreef:

in huis :D

Ik vroeg het mij al af :+

Binnenshuis is het hier nog 19. Wel dekentje om en pantoffels aan :))

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-22 10:49

Hier op kantoor nu 17,6 dus ik ga zo een dekentje pakken en toch eigenwijs zonder verwarming sims spelen.

Tot 15 graden mag het zakken daarna gaat de verwarming aan voor mijn hamsters. :=

thequeensmum

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-22 11:14

Een vraagje: zal hier vast wel al voorbij zijn gekomen, maar kan het niet vinden.
Onze cv ketel staat op zolder en nu zijn we toch zover dat we graag wat aan willen passen voor de warmwatervoorziening in de keuken.
Het duurt zo lang eer we beneden heet water hebben.
Er bestaan kleine boilers voor in keukenkastje. Dat is een optie. Zie dat er boilers zijn voor water van 65 graden, maar ook voor 82.
Ik heb eigenlijk geen idee wat een goede temperatuur zou zijn.

Daarnaast schijnt er nog een ander stysteem te bestaan. Had het poosje geleden hier ook op bokt zien staan, was iets dat op aanvraag heet water levert. Systeem dat in Engeland en Duitsland veel gebruikt wordt.

Iemand die me even op weg helpt?

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-22 11:26

Nou ik zit onder mijn elektrische dekentje. Gewoon om te proberen en ik had het toch koud haha. Maar wat een heerlijke uitvinding! :D

Letizia

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-22 11:30

MarlindeRooz schreef:
Nou ik zit onder mijn elektrische dekentje. Gewoon om te proberen en ik had het toch koud haha. Maar wat een heerlijke uitvinding! :D

Goed om te horen, heb er gisteren een besteld, xxl :+
Ik hoop hiermee mijn verwarming minder te hoeven stoken. Het verbruik van zo'n deken stelt ook niks voor, 120 watt :D

Gisteren bij de karwei 2 convector kachels gekocht voor bijelkaar net iets meer dan €50,-. Voor back-up en om de kamer waar de was hangt, iets droger te houden :)

En dan maar wachten tot ik aan de beurt ben voor zonnepanelen, heb pas 20 oktober een gesprek...

Met welke bedrijven hebben jullie goede ervaring? Er zijn wel bedrijven die direct tijd hebben voor gesprek, maar wil niet met de eerste de beste in zee gaan.

Xyris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-22 11:39

thequeensmum schreef:
Een vraagje: zal hier vast wel al voorbij zijn gekomen, maar kan het niet vinden.
Onze cv ketel staat op zolder en nu zijn we toch zover dat we graag wat aan willen passen voor de warmwatervoorziening in de keuken.
Het duurt zo lang eer we beneden heet water hebben.
Er bestaan kleine boilers voor in keukenkastje. Dat is een optie. Zie dat er boilers zijn voor water van 65 graden, maar ook voor 82.
Ik heb eigenlijk geen idee wat een goede temperatuur zou zijn.

Daarnaast schijnt er nog een ander stysteem te bestaan. Had het poosje geleden hier ook op bokt zien staan, was iets dat op aanvraag heet water levert. Systeem dat in Engeland en Duitsland veel gebruikt wordt.

65 is meer dan genoeg, ik met horeca-handen verbrand mijn klauwen bij 70 (In de zin van dat het echt pijn doet en een schrikreactie oplevert). Dus 65 is meer dan genoeg en levert ook geen risico met legionella (50-58 graden meen ik uit mijn hoofd).

Lekker voor de laagste gaan, de hoogste is niet nodig.

Je wilt indrdaad voorkomen dat je aan een boiler gaat die constant heet is want dat kost veel energie. Je moet gewoon een ding hebben dat stookt zodra je om heet water vraagt. Ik heb hem hier ook voorbij zien komen maar weet niet meer waar, al kan iemand anders je vast verder helpen.

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-22 11:40

Ik ben in zee gegaan met Unijzon. Zit in Oosterhesselen. Mijn zwager en zus ook, mijn ouders nu ook :)) Die kan met 3 maanden leveren. Eerlijk advies. Nieuwste type panelen die er zijn. Vorig jaar november gesprek gehad en afgelopen februari lagen ze er op.

Cynthia82

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-22 12:13

Winged schreef:
Cynthia82 schreef:
31 oktober worden mijn zonnepanelen geplaatst. Dus tot die tijd ga ik mijn huis niet verwarmen (en vanaf 1 november met de airco’s). Deed ik voorgaande jaren ook niet, dus als het niet extreem koud wordt de komende maand, komt dat precies goed uit :)

Houdt er rekening mee dat in de wintermaanden de opbrengst van panelen ook echt veel minder is. Ik zie de opbrengst deze maand al slinken. Ik heb 6 panelen, vorige maand 325kwh, ik zit tot nu toe deze maand op 187kwh Verwachting is 250kwh deze maand. En dan is het nog lange niet de donkere periode

Dat weet ik :) Maar wat de panelen in één jaar opleveren, mag ik ook in dat jaar gebruiken. Dus als ze van 1 november tot 1 november 2100 kwh opwekken, mag ik dat in diezelfde periode ook verbruiken. Mijn huidige verbruik is 1100 kwh, dus ik heb zat overschot om mijn huis te verwarmen :)

Cynthia82

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-22 12:16

Grainey schreef:
Cynthia82 schreef:
Ik ben klant van Greenchoice en ga vanaf 1 oktober €0,70 en €1,04 voor stroom betalen en €3,44 voor gas. Dan is het plafond van €0,70 en €1,50 zeker wel fijn!

Als je zonnepanelen plaatst, dan kun je ivm de salderingregeling nu wel alvast meer overgaan op stroom, dat hoeft niet per se vanaf 1 november pas. Tenzij je jaarcontract vanaf van loopt natuurlijk. Wij hadden ook zonnepanelen sinds 1 februari, en onze jaarafrekening loopt van juli tot juli en we hebben netjes 80% van onze voorschotten terug gekregen.

Ons gastarief gaat ook bij essent per 1 oktober omhoog, van 98 cent naar 1.38 per m3 met een variabel contract. Stroom kost ons niks meer gelukkig. Ik schrik wel echt van de prijzen hier zeg, echt superhoog :(

Mijn contract loopt van 1 augustus tot 1 augustus. Dat betekent dan denk ik dat ze ook op 1 augustus volgend jaar de kwh's die mijn zonnepanelen tot dat moment hebben opgeleverd en wat ik heb verbruikt gaan verrekenen, toch?
€1,38 voor gas, ik ben jaloers! :D

Grainey

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-22 12:29

Als het goed is wel ja, al veranderen de regels zo vaak, pin me er niet op vast :x Dit jaar geldt dat wel in ieder geval, ik hoop dat het zo blijft. Dus als ik jou was zou ik nu al zoveel mogelijk omschakelen naar elektrisch. Zeker als je voor 2100 kWh zonnepanelen krijgt en je maar 1100 verbruikt. Voor terugleveren krijg je momenteel bijna niets, dus zoveel mogelijk gebruiken wat je zelf produceert en zo weinig mogelijk gas gebruiken zou ik zeggen, dat bespaart je het meest.

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-22 12:51

Stomme vraag waarschijnlijk, maar ik wil graag zonnepanelen en ik weet er nog weinig van. Hoe werkt dat met verbruiken en terugleveren. Stel mijn panelen leveren in de middagzon mooi wat op, maar ik verbruik dan weinig omdat ik aan het werk ben. Lever ik die energie dan terug? En S avonds als ik thuis kom is het donker en dan verbruik ik stroom, maar op dat moment doen de zonnepanelen niks. Verbruik ik dan van de energiemaatschappij? Of kan ik de s middags opgewekte energie ook s avonds verbruiken?

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-22 12:54

Muronia schreef:
Stomme vraag waarschijnlijk, maar ik wil graag zonnepanelen en ik weet er nog weinig van. Hoe werkt dat met verbruiken en terugleveren. Stel mijn panelen leveren in de middagzon mooi wat op, maar ik verbruik dan weinig omdat ik aan het werk ben. Lever ik die energie dan terug? En S avonds als ik thuis kom is het donker en dan verbruik ik stroom, maar op dat moment doen de zonnepanelen niks. Verbruik ik dan van de energiemaatschappij? Of kan ik de s middags opgewekte energie ook s avonds verbruiken?

https://www.consumind.nl/energie/faq/ho ... nnepanelen

astu. Dus eigenlijk dit: Of kan ik de s middags opgewekte energie ook s avonds verbruiken? --> ja.

Het opgewerkte stroom en het verbruikte stroom wordt tegenover elkaar weggestreept.

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-22 12:58

Ah top, dank je wel! En als ik het goed begrijp dan moet je idealiter zoveel panelen kiezen zodat je net meer opwekt dan dat je verbruikt, maar niet te veel overhouden omdat je vrij weinig krijgt voor de teruggeleverde energie toch?

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-22 13:10

Muronia schreef:
Ah top, dank je wel! En als ik het goed begrijp dan moet je idealiter zoveel panelen kiezen zodat je net meer opwekt dan dat je verbruikt, maar niet te veel overhouden omdat je vrij weinig krijgt voor de teruggeleverde energie toch?

Bingo :D

Sybelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-22 13:12

thequeensmum schreef:

Een elektrische doorstromer is dat.

McGregor

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-22 13:19

Winged schreef:
Muronia schreef:

Bingo :D

Klopt helemaal. Maar als je direct je opgewekte energie kunt gebruiken dan is dat nog net wat voordeliger dan wegstrepen. Ik zag dat er ook slimme “stopcontacten” zijn van Home Wizard (waar ik m’n P1 meter vandaan heb). Die kun je programmeren zodat een apparaat aan gaat bij een bepaalde teruglevering / opbrengst.

Cynthia82

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-22 13:25

Grainey schreef:
Als het goed is wel ja, al veranderen de regels zo vaak, pin me er niet op vast :x Dit jaar geldt dat wel in ieder geval, ik hoop dat het zo blijft. Dus als ik jou was zou ik nu al zoveel mogelijk omschakelen naar elektrisch. Zeker als je voor 2100 kWh zonnepanelen krijgt en je maar 1100 verbruikt. Voor terugleveren krijg je momenteel bijna niets, dus zoveel mogelijk gebruiken wat je zelf produceert en zo weinig mogelijk gas gebruiken zou ik zeggen, dat bespaart je het meest.

Dat ga ik ook doen, alleen probeer ik sowieso altijd al in oktober niet te stoken, dus dat zit nog heel erg in mijn systeem. Hoewel dat dit jaar natuurlijk wel kan :)
Ik gebruik nu alleen nog gas voor warm water. De radiator in de badkamer wil ik om laten zetten naar een elektrische. Dat schijnt te kunnen. Water eruit, een andere vloeistof erin en een pin erin, stekker eraan laten zetten en klaar ben je. Werkt dat niet, laat ik die vervangen door een elektrische radiator. Dan gebruik ik nog zo'n 6m3 gas voor warm water per maand en meer niet. Misschien van de winter wat meer als ik echt even moet opwarmen onder de douche.
Greenchoice had mijn termijnbedrag begin deze week verhoogd naar 183,-. Ik kon hem zelf verlagen naar €135,-, maar niet minder. Via de site kon ik een formulier invullen om aan te geven dat er zonnepanelen en airco's komen en vandaag kreeg ik al een mail dat mijn termijnbedrag weer verlaagd is naar €80,- en ik kan hem zelf verder verlagen tot €41,-. Ik hou nu in een excelbestand exact bij wat ik per maand kwijt ben, inclusief de vaste kosten. Dus daar ga ik even mee puzzelen en mijn bedrag dan misschien nog iets lager dan €80,- zetten. Maar ze hebben snel gereageerd, daar ben ik blij mee!

Muronia schreef:

Klopt! Ik zou alleen ook alvast over de toekomst na gaan denken: Ga je ooit elektrisch rijden of je huis elektrisch verwarmen? Zo ja, dan zou ik nu alvast zorgen dat je genoeg zonnepanelen hebt om dat te kunnen doen. Later panelen bij bestellen is duurder namelijk.
Laatst bijgewerkt door Cynthia82 op 23-09-22 13:28, in het totaal 2 keer bewerkt

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-22 13:26

Houd er rekening mee dat panelen nu wat langer kan duren ivm onderdelen

Je kunt ze trouwens ook huren

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-22 13:53

Muronia schreef:

Saldering laat verbruik en levering nog tegen elkaar wegstrepen, maar dat gaat veranderen.
Beste optie is om naast zonnepanelen je groot slurpers zo aan te passen dat ze jouw stroom verbruiken als je panelen produceren. Je bent dan nl altijd goedkoper uit. Dat zal een communicatie met die apparaten noodzakelijk maken en dat moet kunnen, maar hoe en wat weet ik niet.
Denk dat je dan beter hier een vraag kan stellen :
https://gathering.tweakers.net/forum/list_category/21

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-22 14:01

Focussen we niet teveel op minder/geen gas gebruik? De tarieven voor elektriciteit zijn/gaan ook stevig omhoog.
Is het zinvol om veel geld uit te geven aan zoveel mogelijk omzetten naar elektrische verwarming/boilers enz? Met name voor de huishoudens die geen zonnepanelen hebben.

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-22 14:13

Dat dus inderdaad!
Als iedereen nu massaal inzet op alles elektrisch en de vraag naar gas valt weg, dan schieten zometeen de prijzen voor stroom de lucht in (vraag en aanbod) en dan zit iedereen daar met zijn uitgaven aan elektrische toestellen en apparatuur... Dan zit je dubbel op in kosten, 1) je aanschaf van al die apparatuur en 2) je stroom

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-22 14:22

CharleyT schreef:
Focussen we niet teveel op minder/geen gas gebruik? De tarieven voor elektriciteit zijn/gaan ook stevig omhoog.
Is het zinvol om veel geld uit te geven aan zoveel mogelijk omzetten naar elektrische verwarming/boilers enz? Met name voor de huishoudens die geen zonnepanelen hebben.

Dat denk ik ook, dat mensen hierin te ver doorslaan.
Ik heb het afgelopen winter geprobeerd met elektrische kacheltjes bij te verwarmen, nou, dat was een behoorlijk "meerverbruik".

Ga nu wel in de keuken zitten werken, dan kan de airco aan om (bij) te verwarmen, of als het heel erg koud de houtkachel. De airco is voor ons blijkbaar de goedkoopste manier om elektrisch te verwarmen.

Maar op een werkkamer gaan zitten en bijverwarmen met elektrische kacheltjes of sfeerhaarden, nee ik niet meer.
De sfeerhaarden op de slaapkamers hooguit een keer voor de gezelligheid, maar niet meer om gas mee te besparen.

En de mensen met alleen maar een warmtepomp zijn nu ook de sjaak, met deze plafondregeling.
Begrijp me niet verkeerd, alleen maar goed dat men iets doet voor de mensen die het het hardste nodig hebben. Maar diegenen hebben wellicht al hun spaargeld in het huis geinvesteerd, waar iemand anders er misschien vakanties of andere dingen mee gedaan heeft.