Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Cynthia82 schreef:Ik ben klant van Greenchoice en ga vanaf 1 oktober €0,70 en €1,04 voor stroom betalen en €3,44 voor gas. Dan is het plafond van €0,70 en €1,50 zeker wel fijn!
31 oktober worden mijn zonnepanelen geplaatst. Dus tot die tijd ga ik mijn huis niet verwarmen (en vanaf 1 november met de airco’s). Deed ik voorgaande jaren ook niet, dus als het niet extreem koud wordt de komende maand, komt dat precies goed uit
DuoPenotti schreef:Winged schreef:16 graden s'avonds? Hier in het noorden daalde het kwik alweer onder de 10. Het is hier ondertussen nu 12 graden buiten. Wel ramen op het zuiden, dus als het aan mij ligt mag de zon nog wel een tijdje gaan schijnenMorgen de hele dag regen (ook goed voor de plantjes enzo)
in huis
MarlindeRooz schreef:Nou ik zit onder mijn elektrische dekentje. Gewoon om te proberen en ik had het toch koud haha. Maar wat een heerlijke uitvinding!
thequeensmum schreef:Een vraagje: zal hier vast wel al voorbij zijn gekomen, maar kan het niet vinden.
Onze cv ketel staat op zolder en nu zijn we toch zover dat we graag wat aan willen passen voor de warmwatervoorziening in de keuken.
Het duurt zo lang eer we beneden heet water hebben.
Er bestaan kleine boilers voor in keukenkastje. Dat is een optie. Zie dat er boilers zijn voor water van 65 graden, maar ook voor 82.
Ik heb eigenlijk geen idee wat een goede temperatuur zou zijn.
Daarnaast schijnt er nog een ander stysteem te bestaan. Had het poosje geleden hier ook op bokt zien staan, was iets dat op aanvraag heet water levert. Systeem dat in Engeland en Duitsland veel gebruikt wordt.
Iemand die me even op weg helpt?
Winged schreef:Cynthia82 schreef:31 oktober worden mijn zonnepanelen geplaatst. Dus tot die tijd ga ik mijn huis niet verwarmen (en vanaf 1 november met de airco’s). Deed ik voorgaande jaren ook niet, dus als het niet extreem koud wordt de komende maand, komt dat precies goed uit
Houdt er rekening mee dat in de wintermaanden de opbrengst van panelen ook echt veel minder is. Ik zie de opbrengst deze maand al slinken. Ik heb 6 panelen, vorige maand 325kwh, ik zit tot nu toe deze maand op 187kwh Verwachting is 250kwh deze maand. En dan is het nog lange niet de donkere periode
Grainey schreef:Cynthia82 schreef:Ik ben klant van Greenchoice en ga vanaf 1 oktober €0,70 en €1,04 voor stroom betalen en €3,44 voor gas. Dan is het plafond van €0,70 en €1,50 zeker wel fijn!
31 oktober worden mijn zonnepanelen geplaatst. Dus tot die tijd ga ik mijn huis niet verwarmen (en vanaf 1 november met de airco’s). Deed ik voorgaande jaren ook niet, dus als het niet extreem koud wordt de komende maand, komt dat precies goed uit
Als je zonnepanelen plaatst, dan kun je ivm de salderingregeling nu wel alvast meer overgaan op stroom, dat hoeft niet per se vanaf 1 november pas. Tenzij je jaarcontract vanaf van loopt natuurlijk. Wij hadden ook zonnepanelen sinds 1 februari, en onze jaarafrekening loopt van juli tot juli en we hebben netjes 80% van onze voorschotten terug gekregen.
Ons gastarief gaat ook bij essent per 1 oktober omhoog, van 98 cent naar 1.38 per m3 met een variabel contract. Stroom kost ons niks meer gelukkig. Ik schrik wel echt van de prijzen hier zeg, echt superhoog
Muronia schreef:Stomme vraag waarschijnlijk, maar ik wil graag zonnepanelen en ik weet er nog weinig van. Hoe werkt dat met verbruiken en terugleveren. Stel mijn panelen leveren in de middagzon mooi wat op, maar ik verbruik dan weinig omdat ik aan het werk ben. Lever ik die energie dan terug? En S avonds als ik thuis kom is het donker en dan verbruik ik stroom, maar op dat moment doen de zonnepanelen niks. Verbruik ik dan van de energiemaatschappij? Of kan ik de s middags opgewekte energie ook s avonds verbruiken?
Winged schreef:Muronia schreef:Ah top, dank je wel! En als ik het goed begrijp dan moet je idealiter zoveel panelen kiezen zodat je net meer opwekt dan dat je verbruikt, maar niet te veel overhouden omdat je vrij weinig krijgt voor de teruggeleverde energie toch?
Bingo
Grainey schreef:Als het goed is wel ja, al veranderen de regels zo vaak, pin me er niet op vastDit jaar geldt dat wel in ieder geval, ik hoop dat het zo blijft. Dus als ik jou was zou ik nu al zoveel mogelijk omschakelen naar elektrisch. Zeker als je voor 2100 kWh zonnepanelen krijgt en je maar 1100 verbruikt. Voor terugleveren krijg je momenteel bijna niets, dus zoveel mogelijk gebruiken wat je zelf produceert en zo weinig mogelijk gas gebruiken zou ik zeggen, dat bespaart je het meest.
Muronia schreef:Ah top, dank je wel! En als ik het goed begrijp dan moet je idealiter zoveel panelen kiezen zodat je net meer opwekt dan dat je verbruikt, maar niet te veel overhouden omdat je vrij weinig krijgt voor de teruggeleverde energie toch?
Muronia schreef:Ah top, dank je wel! En als ik het goed begrijp dan moet je idealiter zoveel panelen kiezen zodat je net meer opwekt dan dat je verbruikt, maar niet te veel overhouden omdat je vrij weinig krijgt voor de teruggeleverde energie toch?
CharleyT schreef:Focussen we niet teveel op minder/geen gas gebruik? De tarieven voor elektriciteit zijn/gaan ook stevig omhoog.
Is het zinvol om veel geld uit te geven aan zoveel mogelijk omzetten naar elektrische verwarming/boilers enz? Met name voor de huishoudens die geen zonnepanelen hebben.