Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd Deel 2

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

manzano

Re: Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-22 11:33

Wij konden overbruggen op de WOZ.... moesten we wel zelf mee komen. De hypotheekadviseur riep al meteen dat we moesten laten taxeren. Die roepen dat gewoon standaard.

Moska

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-22 14:08

Hoi, ik meld me ook hier. Mijn vriend en ik zijn al een tijdje om ons heen aan het kijken voor een plek samen. Al een paar bezichtigd, maar nog nooit een bod gedaan. Vorige week kwam ik toevallig een woning tegen die net een paar dagen op Funda stond (ik ben er even niet zo mee bezig door omstandigheden). We zijn er langs gereden en het beviel ons, dus de makelaar gemaild voor een bezichtiging. Volgende dag bericht gekregen, dat we de dag erop konden bezichtigen. Na de bezichtiging zijn we helemaal enthousiast en willen we een bod gaan doen. Dit is alleen op inschrijving en dat heb ik nog niet eerder gedaan.

Vond ik in het verleden het reguliere bieden al spannend (dit zou mijn derde huis worden), bieden in deze markt en op inschrijving is helemaal spannend := Heb al wat onderzoek gedaan bij Kadaster en Calcasa, maar omdat er weinig vergelijkbare woningen zijn qua woonoppervlak en grond, is het moeilijk inschatten. Ook moet elke muur, vloer en plafond vervangen worden (op de buitenmuren na), de indeling moet anders en er moet een dak vervangen worden, dus de verbouwingskosten zijn ook aanzienlijk. De ligging is mooi en van hard werken zijn we niet vies, maar ja, wat bied je?

Ik google me suf en lees zo her en der dat een persoonlijke tint aan je bieding kan helpen, maar hoe persoonlijk moet ik het maken? En heeft het echt nut? Moeten we gaan overbieden ja of nee en welke voorwaarden. Echt, ik heb slapeloze nachten :D Heb tot einde week de tijd. Gelukkig ben ik zelf goed financieel onderlegd en weet ik wat we kunnen, maar toch, garanties zijn er momenteel niet geloof ik.

Maar korte samenvatting: help ik vind het spannend en moeilijk, maar we willen er zo graag gaan wonen :+

pantarhei

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-22 14:21

Moskou is het van een particulier of niet? Zo niet doet een persoonlijk verhaal weinig denk ik

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-22 14:52

Ik ben even heel blij met m'n huurhuis .. gigantische lekkage ontdekt vanochtend -O-

Heeft die steeds mislukte huizenjacht toch zo zijn voordelen. Kost ons alleen tijd en een nieuwe vloer uitkiezen :')

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-22 14:59

Huh? Als je in een koophuis gezeten had was het of niet gebeurd of je inboedel cq opstal dekt dat.

Moska, op inschrijving is meestal commercieel of overheid toch? Dan heeft een brief misschien weinig zin of het moet een beschermd monument zijn en dat je plannen moet voorleggen. Maar dat staat er dan meestal wel bij.

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-22 15:01

Ik zou aan de verkopende makelaar vragen of een brief erbij zin heeft. Had bij ons niets uitgemaakt, ook al verkochten wij particulier.
@Fitzroy: Volgens mij niet hoor... Onze woning was ook op inschrijving.

Gezien ontbrekende vergelijkbare data zou ik uitgaan van een realistische grondprijs + het bedrag dat de woning voor jullie waard is. Met inachtneming van het bedrag dat je wil spenderen aan je verbouwing... Maar da's inderdaad wel een stuk lastiger dan wanneer je een gemiddeld rijtjeshuis gaat kopen :=

Moska

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-22 15:09

Verkoper is particulier. Waarom er voor deze methode gekozen is weet ik niet. Makelaar laat weinig los (of ik stel de verkeerde vragen, dat kan ook nog)

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-22 15:32

Met op inschrijving wordt meestal gewoon bedoeld dat iedereen eenmalig beste bod mag doen. Eigenlijk zoals 90% van de huizen verkocht is afgelopen jaren. Is dat hier ook?

Wat betreft de persoonlijke brief; in de meeste gevallen geeft het niet de doorslag, maar in een heel enkel geval wel. Dus ik zou het er lekker bij doen voor als het net wel verschil kan maken.

chevax

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-22 16:00

Charaz schreef:
Chevax, ik neem aan dat het jullie verzoek is de koop onder voorbehoud van verkoop eigen woning ?

Ja, klopt.

Moska

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-22 16:05

manzano schreef:
Met op inschrijving wordt meestal gewoon bedoeld dat iedereen eenmalig beste bod mag doen. Eigenlijk zoals 90% van de huizen verkocht is afgelopen jaren. Is dat hier ook?

Wat betreft de persoonlijke brief; in de meeste gevallen geeft het niet de doorslag, maar in een heel enkel geval wel. Dus ik zou het er lekker bij doen voor als het net wel verschil kan maken.

We mogen inderdaad, schriftelijk, een bod uitbrengen. Heb een formulier gekregen waarop ik ook nog wat bijzonderheden kan aangeven (wel geen voorbehoud ed).

Ik ga gewoon een brief erbij doen. Niet geschoten altijd mis. En ik denk dat we heel coulant met voorwaarden kunnen zijn, dat kan helpen.

chevax

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-22 16:06

Moska schreef:
Hoi, ik meld me ook hier. Mijn vriend en ik zijn al een tijdje om ons heen aan het kijken voor een plek samen. Al een paar bezichtigd, maar nog nooit een bod gedaan. Vorige week kwam ik toevallig een woning tegen die net een paar dagen op Funda stond (ik ben er even niet zo mee bezig door omstandigheden). We zijn er langs gereden en het beviel ons, dus de makelaar gemaild voor een bezichtiging. Volgende dag bericht gekregen, dat we de dag erop konden bezichtigen. Na de bezichtiging zijn we helemaal enthousiast en willen we een bod gaan doen. Dit is alleen op inschrijving en dat heb ik nog niet eerder gedaan.

Vond ik in het verleden het reguliere bieden al spannend (dit zou mijn derde huis worden), bieden in deze markt en op inschrijving is helemaal spannend := Heb al wat onderzoek gedaan bij Kadaster en Calcasa, maar omdat er weinig vergelijkbare woningen zijn qua woonoppervlak en grond, is het moeilijk inschatten. Ook moet elke muur, vloer en plafond vervangen worden (op de buitenmuren na), de indeling moet anders en er moet een dak vervangen worden, dus de verbouwingskosten zijn ook aanzienlijk. De ligging is mooi en van hard werken zijn we niet vies, maar ja, wat bied je?

Ik google me suf en lees zo her en der dat een persoonlijke tint aan je bieding kan helpen, maar hoe persoonlijk moet ik het maken? En heeft het echt nut? Moeten we gaan overbieden ja of nee en welke voorwaarden. Echt, ik heb slapeloze nachten :D Heb tot einde week de tijd. Gelukkig ben ik zelf goed financieel onderlegd en weet ik wat we kunnen, maar toch, garanties zijn er momenteel niet geloof ik.

Maar korte samenvatting: help ik vind het spannend en moeilijk, maar we willen er zo graag gaan wonen :+

Het is ook allemaal spannend en moeilijk en juist dat je er zo graag wilt wonen, maakt dat mensen makkelijk verder gaan dan ze eigenlijk willen/kunnen. Je geeft aan goed financieel onderlegd te zijn, dus dan zul je wrs niet zo snel in die valkuil stappen.
Ik vraag me ook altijd af waarom een motivatie wordt gevraagd. Volgens mij maakt het niemand iets uit of je een muur weghaalt of juist opmetselt, als je de juiste prijs betaalt. Ik zou ook wel even moeten slikken als iemand hier bijvoorbeeld zou zeggen "hmmm, dat cafeetje? Daar zet ik m'n wasmachine, droger en strijkplank" of "die bibliotheek vind ik niets, ik mep meteen die hoge kast eruit". Maar voor de juiste prijs verkoop ik het toch echt.
Succes in ieder geval.

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-22 16:18

Moska schreef:
manzano schreef:

We mogen inderdaad, schriftelijk, een bod uitbrengen. Heb een formulier gekregen waarop ik ook nog wat bijzonderheden kan aangeven (wel geen voorbehoud ed).

Ik ga gewoon een brief erbij doen. Niet geschoten altijd mis. En ik denk dat we heel coulant met voorwaarden kunnen zijn, dat kan helpen.

Ja gewoon doen. Kost je hooguit tijd maar je weet het nooit.
Bij het huis wat we gekocht hebben heeft het wel zin gehad.

Toen wij ons huis verkochten kregen we echt hele bijzondere persoonlijke dingen waar echt veel tijd in zat. Dat voelde wel l*llig, maar ja....
Als makelaar vroeg ik altijd aan de verkoper of ze puur de bedragen van de biedingen wilden weten of ook de briefjes erbij. De was altijd wisselend. In de praktijk zijn de euro's en voorwaarden meestal het belangrijkst, maar als het dicht op elkaar zit kan het soms net het verschil maken.
Of als het een emotionele verkoop is (soms met oude mensen of erfgenamen) ook.

Lau07
Moderator

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-22 16:44

Ik lees al heel lang mee, maar wilde nu toch even een baalmomentje delen. Gelijk met de vraag of anderen dit ook weleens hebben meegemaakt.
Ik ben eigenlijk al een jaar rustig aan het kijken. Ook serieuze gesprekken gehad met mijn financieel adviseur om helemaal duidelijk te hebben hoeveel ik kan lenen en dergelijke. Ik wilde alleen bieden op iets dat ik echt zou willen hebben, ik heb namelijk niet perse woonruimte nodig. Thuis bij mijn ouders is het voorlopig nog prima.
Twee maanden geleden kwam er ineens een leuk huis op de markt beschikbaar. Ik ben gaan kijken, zag heel veel potentie, maar omdat er ook behoorlijk veel geklust moest worden heb ik een tweede bezichtiging aangevraagd om er samen met een aannemer doorheen te lopen en alles goed te bekijken. Dat ging allemaal goed, de aannemer was ook enthousiast over het project. Ik heb zitten rekenen en uiteindelijk een bod uitgebracht met voorbehoud van een deel van de financiering met een brief erbij om uit te leggen wat mijn plannen waren voor het huis. Na een aantal dagen kreeg ik bericht van de makelaar. Ik had het hoogste bod, maar omdat ik als alleenstaande het huis wilde kopen heeft de verkopende partij het huis aan een andere bieder verkocht, waar ze meer vertrouwen in hadden. De makelaar had echt medelijden met me, want hij floepte eruit dat het bod zeker 30K lager was (en onder voorbehoud van volledige financiering), wat behoorlijk wat is voor een huis onder de 300K. :) De makelaar gaf aan dat hij er helemaal niks van snapte en dat hij het zeker niet eens was met de beslissing, maar ja daar heb je natuurlijk niet zoveel aan. :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-22 16:53

Oh dat is ook zuur zeg .. voor jou dan, voor die andere dan weer een geluk. Geeft wel weer dat het niet altijd om het hoogste bod gaat.

Wij doen er altijd een korte voorbeeldbrief bij, dat beetje tijd wat je eraan kwijt bent. Mocht het dan wel de doorslag geven, heb je het iig erbij zitten.

Fitzroy: met huur ben je ook verzekerd, najah de huisbaas. Maar het scheelt mij een hele hoop gedoe en geld uitgeven voor de verzekering eens geld terug geeft :)

En de huizen die wij bekijken, zou ik een lekkage niet vreemd vinden. Dan hebben we al het geregel er ook zelf bij _O-

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-22 17:27

Balen zeg zo'n lekkage! Is het makkelijk te verhelpen wel?

Luxorvalkje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-22 17:35

@Lau07 Wat sneu zeg. Ik had jou mijn huis gewoon gegund.

Het is een beetje schijnzekerheid als je het mij vraagt. Zo'n financiële check is een momentopname. Of je nu alleen of met twee bent.

Ik had gelukkig een stel dat het hoogste bod had (bijna 10k hoger dan nr 2).
Mijn voorkeur ging uit naar iemand die er zelf ging wonen (ik had ook een huis onder de 300k).

Ik heb geen brieven gekregen (ook niet gevraagd).
De biedingen heb ik besproken met de verkoopmakelaar.
Zij had alle geïnteresseerden rondgeleid en had er dus ook gevoel bij.
Bij nr 2 had zij het vermoeden dat het een belegger was. Die zou ik gepasseerd hebben.

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-22 18:50

Lau07 schreef:
Ik heb zitten rekenen en uiteindelijk een bod uitgebracht met voorbehoud van een deel van de financiering met een brief erbij om uit te leggen wat mijn plannen waren voor het huis. Na een aantal dagen kreeg ik bericht van de makelaar. Ik had het hoogste bod, maar omdat ik als alleenstaande het huis wilde kopen heeft de verkopende partij het huis aan een andere bieder verkocht, waar ze meer vertrouwen in hadden. De makelaar had echt medelijden met me, want hij floepte eruit dat het bod zeker 30K lager was (en onder voorbehoud van volledige financiering), wat behoorlijk wat is voor een huis onder de 300K. :) De makelaar gaf aan dat hij er helemaal niks van snapte en dat hij het zeker niet eens was met de beslissing, maar ja daar heb je natuurlijk niet zoveel aan. :')

Nou ja!! Hoe weet de koper jouw burgerlijke staat? Dat is iets wat jou makelaar ook helemaal niet hoeft en hoort te delen met een ander. Tenzij jij het zelf hebt verteld natuurlijk…
Wat balen voor je!!

Luxorvalkje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-22 18:55

Ik gok omdat de makelaar het wist, of door de schrijfwijze van de brief (ik, mijn plannen etc. Ipv wij, onze).

Nog steeds een stomme reden om iemand een huis niet te gunnen. Zeker wanneer je het gedeeltelijke voorbehoud afweegt tegen volledig voorbehoud van financiering

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-22 19:04

Dat is heel zuur ja.... Ik heb het als makelaar heel vaak meegemaakt dat verkopers allerlei overwegingen hebben en niet voor hoogste bod gaan.
Zou dat alleen nooit zo gaan toelichten aan de bieder. Wat heb je er ook aan.

EmptyWords

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-22 19:07

Je doet het bod toch in je eentje, en dan moet je ook je burgerlijke staat aangeven ivm koopcontract. Dus dat is niet zo moeilijk

Avelienvd

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-22 19:24

Balen zo'n lekkage.

Hier net gebeld dat de woning waarop ik geboden heb voor mij is. Nu een bouwtechnische keuring opstarten.

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-22 19:31

Avelienvd schreef:
Balen zo'n lekkage.

Hier net gebeld dat de woning waarop ik geboden heb voor mij is. Nu een bouwtechnische keuring opstarten.

Gefeliciteerd! *\o/*

_Roxanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-22 21:20

Avelienvd

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-22 21:21

Mooie woning!!

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-22 21:36