Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd...

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Nadir

Re: Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd...

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-20 13:19

Wij uiteindelijk maar in twee maanden. Daarvoor hebben we wel een periode veel woningen op Funda bekeken maar die vonden we dan niet de moeite waard om echt langs te gaan.

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-20 13:20

Nadir schreef:
Wij uiteindelijk maar in twee maanden. Daarvoor hebben we wel een periode veel woningen op Funda bekeken maar die vonden we dan niet de moeite waard om echt langs te gaan.

Dat is dan toch ook al zoeken?

Queelens

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-20 13:31

Wij zijn in november 2018 begonnen met zoeken en bezichtigen :7
Weet inmiddels ook niet meer of ik het nu lachwekkend of om te janken moet vinden.. :+

Amyyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-20 13:39

Dat vind ik ook al zoeken hoor Nadir! Ik ben ook al maanden funda in de gaten aan het houden, heb een paar huizen gezien die ik echt interessant vond. Helaas zaten deze bezichtigen meteen vol, ik was telkens te laat.

Vanochtend bij een heel erg leuk huis wezen kijken (de eerste dus). En het voelde echt als mijn huisje, ondanks dat het pas het eerste huis wat ik gezien heb is. Ik weet gelukkig heel goed wat ik wil. Voor vrijdag bod inleveren, want er is uiteraard ontzettend veel interesse.

Iedereen die aan het zoeken is, veel sterkte! Uiteindelijk komt het goed, maar soms weet je inderdaad niet of je nou moe lachen of janken

Nadir

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-20 14:28

Ja, dat is waar. Dan hebben we er een maand of 4, 5, over gedaan haha :D

Oh wat fijn Amy!!

sanneloveyou

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-20 14:30

Wij hebben er gelukkig niet zo lang over gedaan. Funda al lange tijd in de gaten gehouden maar dit was het eerste huis waar we een bod op hebben uitgebracht. Met het uit brengen van het bod hebben we natuurlijk wel ontzettend goed nagedacht maar ook veel geluk gehad!

Amyyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-20 14:51

sanneloveyou schreef:
Wij hebben er gelukkig niet zo lang over gedaan. Funda al lange tijd in de gaten gehouden maar dit was het eerste huis waar we een bod op hebben uitgebracht. Met het uit brengen van het bod hebben we natuurlijk wel ontzettend goed nagedacht maar ook veel geluk gehad!

mag ik vragen welke voorwaarden jullie hadden en hoeveel hoger het andere bod was? Ik moet nu ook die afweging maken.

Ik heb wel een gunstige situatie ,maar weet niet zo goed hoe ik het in kan zetten. Mijn ouders betalen alles uit eigen geld, ik heb via hun een 'hypotheek' (familiebank). Daardoor hoeven we geen taxatie en niet naar de hypotheekadviseur. In principe kunnen we meteen naar de notaris. En dus bieden zonder voorbehoud van financiering. Maar hoe zwaar weegt dit mee met hogere biedingen etc. Toch maar eens een aankoopmakelaar bellen

proven02

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-20 14:53

Wat spannend Amy vrijdag!
Ah dat geeft hoop @sanne hoop dat het bij mij ook zo gaat haha. Mijn vriend is gelukkig makelaar dus die heeft er wel verstand van, maar het blijft gokken sommige mensen bieden er gewoon zo erg overheen daar kan je niet tegenop.

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-20 14:54

Zonder financieringsvoorbehoud weegt zeker mee. Zeker in deze tijd waarin mensen wat angstig zijn.
Heb laatst geboden voor iemand. We hadden hoogste bod. 10.000 boven nummer 2.
En toch zijn ze voor nr 2 gegaan omdat die helemaal geen financieringsvoorbehoud had.
Dit soort overwegingen zijn heel persoonlijk en kan je nooit van te voren inschatten.

ElSea

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-20 14:55

Wij uiteindelijk een maand :o :+ gerekend van het actief zoeken op Funda tot het moment dat ons bod geaccepteerd was. :=

proven02

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-20 14:56

@amy wat ik heb gehoord is dat dat heel afhankelijk van de eigenaren van het huis is of ze dat belangrijk vinden en ook het verschil tussen het hoogste bod en jouw bod. Als jouw bod maar 1000 euro lager is maar wel geen voorbehoud financiering zullen ze er waarschijnlijk mee akkoord gaan maar als het 15.000 euro scheelt denk ik dat de meesten voor het hoogste bod zullen gaan zeker in deze tijd waarin je je huis sowieso zo verkocht heb.

proven02

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-20 14:56

@manzano poeh dat is balen zeg! Zal je altijd zien idd daar kan je geen invloed op hebben :(

SaskiaB

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-20 15:14

Wij zijn eind december begonnen met bezichtigen en eind februari hadden we ons huis gevonden!

We hadden gedacht dat het makkelijker zou gaan, omdat we een vrij strakke deadline hadden i.v.m. komst van kind 2, maar met terugwerkende kracht viel het toch wel mee. Maar na teleurstelling 3 zonk de moed wel even in onze schoenen.

Zit nu te kijken naar verhuisbedrijven, dat lijkt me wel wat. En ondertussen pakken we alles vast zo veel mogelijk in nu we meer thuis zijn.

CenturyJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-20 15:22

Wij waren zomer 2018 echt gaan zoeken. December getekend, april erin. Dus ook wel even zoet mee, maar de animo voor de huizen die wij zochten is wat lager dus die competitie met andere geïnteresseerden viel mee.

Myfairytale

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-20 15:44

Wij hebben zo'n 2 jaar gezocht, we hadden dan ook wel flink wat wensen. :o
Voor dit huis slechts 2 huizen bezichtigd.
Uiteindelijk in juni koopcontract getekend en afgelopen januari de sleutel gekregen.

Booooo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-20 17:42

Lees ook mee :D

Wij hebben ons huis 2 jaar geleden gekocht en verbouwd. We hebben nu zo’n €120.000 overwaarde :+
Kijk iedere dag wel op Funda, maar zie nou niks de moeite waard om voor te verhuizen.

Vorige week wel bij een vrijstaande bungalow in Nieuwendijk geweest. Met wat grond en stalletjes, maar was het uiteindelijk toch niet voor ons.

Amyyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-20 17:45

Bedankt Proven02 en Manzano voor het delen van jullie ervaring. Het is dus echt afwachten. Doet me aan de ene kant wel goed, je kunt van te voren gewoon niet weten wat het juiste is. Ik ga het er morgen met de aankoopmakelaar over hebben. Ik weet wel dat de huidige eigenaar het heeft gekocht voor 175.000, het staat nu (3 jaar later) te koop voor 209.000 :( En nog echt 30 bezichtiging aanvragen. Makelaar zei dat hij er 20 uitgenodigd had

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-20 17:59

Oh maar dat is ook gewoon een heel populaire prijscategorie...

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-20 18:10

Super populair en de prijzen zijn juíst afgelopen 2/3 jaar keihard gestegen.

Meer in algemene zin: oorspronkelijke koopprijs zegt ook niet altijd alles als je de staat van destijds niet weet (zal je met je aankoopmakelaar wel kunnen zien dus geldt niet voor dit geval). Soms kopen mensen een huis als bouwval en knappen het op waardoor een groot prijsverschil veel logischer is dan het soms op eerste oog lijkt.

Amyyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-20 18:41

Tiggs schreef:
Oh maar dat is ook gewoon een heel populaire prijscategorie...

i know, maar het is zo confronterend :')

Ik kan de oude funda advertentie ook nog zien, er is wel het een en ander veranderd. Helaas niet in isolatie etc, maar uiterlijke verbeteringen.

Nadir

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-20 19:31

Toen wij ons huidige huis kochten zagen wij een aankoopprijs in guldens waar je nu omgerekend nog niet eens een klein appartement in dit dorp voor koopt :')

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-20 23:08

Ik ben begin oktober gaan kijken en heb begin december een huis gekocht. Dus 2 maanden, maar ik wilde ook niet te lang in tijdelijke woonruimte zitten omdat ons huis al verkocht was. En sleutel gekregen eind februari.

Afgezien van allerlei meubels die nog in elkaar gezet moeten worden en een stuk of 30 verhuisdozen die nog uitgepakt moeten worden, zit ik hier best prima :+

sanneloveyou

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-20 23:18

Het is een beetje afhankelijk van wat de verkopende partij zoekt. Zonder voorbehoud van financiering hebben ze meer zekerheid. Maar voor sommige mensen is het geld het risico voor het niet rond krijgen van de financiering waard.

@amy ik zal jou onze situatie even PB'en

Kosje4

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-20 15:58

Wij hebbben wel echt veel geluk gehad 1ste huis wat we hebben bezocht gelijk raak binnen 2 weken gekocht 2 juni de sleutel

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-20 17:10

Nadir schreef:
Toen wij ons huidige huis kochten zagen wij een aankoopprijs in guldens waar je nu omgerekend nog niet eens een klein appartement in dit dorp voor koopt :')

De markt is momenteel gek, maar als je terugkijkt slaat het eigenlijk gewoon helemaal nergens meer op. Het huis van mijn ouders is voor ruim 50.000 meer verkocht afgelopen jaar. En dat dan vergeleken de gulden prijs van toendertijd toen het nieuwbouw was :=

Ik kijk veel op funda, maar komende jaren zit het er nog niet in vrees ik. Dikke studieschuld en de prijzen zijn gewoon belachelijk op dit moment. Ik gooi wel een vracht geld elke maand weg naar een huurhuis. Want dat kan wel en hypotheek niet :roll: