[VOLG] Paddock Paradise opbouwen & 100 jaar oude boerderij

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-20 00:49

MarliesR schreef:
superpony schreef:
Wat onwijs leuk!!! Het komt zoals het komt en geniet ervan.

=knip=

Ik zit nu al 3 dagen naar trekkertjes te kijken. Zo een mini ding is ook leuk. Maar bedankt! Als we straks een trekker hebben staan, weet je dus door wie het komt :p

Hahhaah _O- Je bent niet de eerste, hè Prairy ~~}>

Nee :$ ^)

Enne

Afbeelding

Afbeelding
_O-

superpony

Re: [VOLG] Bijna 100 jaar oude boerderij renoveren

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-20 01:09

Ik heb ooit 1x een ijslander gereden, maar had toen nog geen idee wat voor soort paardjes dat waren. Ik dacht; leuk een grote shet.
Beestje zat echt onwijs lekker, maar kon nog niet zo goed in galop en was sowieso nog niet heel goed gereden verder. Maar als ik ooit in de toekomst een super brave tegen zou komen, zou ik het echt wel overwegen.

We hadden ooit wel een draver die iets deed wat op telgang leek en toen ik zwanger was die erin gooide buiten, toen het andere paard ging galopperen. Hij was nog niet heel ver in training.

Vosjes zijn ook leuk. Vind het ook heel goed bij het ras passen ofzo?? Vos of donkere.

Prairy, niet grappig!!! hahahaha

Ik kijk wel rond, maar zit te denken; wat is het belangrijkste? Waarvoor gaan we hem het meest gebruiken? Ik zat zelf te denken dat een voorlader heel handig kan zijn. Dan moet je wel een trekkertje..................Had liever een quad anders, hahah

fannetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-20 08:21

Gefeliciteerd Marlies, leukerd hoor!

MarliesR

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-20 08:49

Hilli schreef:
OK dus die nieuwe ijsco heet Tokkie of Fokkie :')

Wat zijn jullie de afgelopen tijd enorm opgeschoten en wat hebben jullie toch een mooi stekje. En dan te bedenken dat dit pas een soort van het begin is en het dus nog mooier gaat worden.

Hahah , lag gisteren ook al krom van het lachen omdat mijn moeder en zusje via WhatsApp allemaal van die spraakberichtjes aan het sturen waren met pogingen om zijn naam (op verschillende manieren) uit te spreken :+ _O-

En dankje! We zijn ook nog steeds zo enorm blij met onze stek <3
Nog heul veul werk te verzetten, maar we beginnen nu langzaam wel te bewegen van "alle afval en achterstand wegwerken" naar "weer wat opbouwen".

ikke schreef:
Ja, die bij Guy was formeel een vijfganger maar zo erg heb ik ze eigenlijk nooit gereden. Ik kon in die tijd heel aardig gangen onderscheiden (voor een goed bedoelende hobby-ist) maar deze moest je echt elke stap bij zijn om de boel in het lijntje te houden. Daar had Guy ook voor gewaarschuwd en met wat hulp van hem ging het me ook heel aardig af, totdat ze ergens van schrok en er vandoor ging. Dat schoof zo vloeiend door de gangen dat ze er al in een loeiende rentelgang vandoor ging voordat ik boe of ba had kunnen zeggen, laat staan ingrijpen. Ik weet nog dat ik dacht: goh, dit gaat wel heel hard.....

:') :')

Thokki schijnt vooral gemoedelijk te zijn, zo kwam ie nu ook wel over :D Ik ben gek van vuurvreters, maar die heb ik met mijn merrie al dubbel dwars, dus een meer gemoedelijke erbij is ook wel chill :D

Prairy schreef:
Nee :$ ^)

Enne

[ [url=m/vExH92.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/ckhFZr.jpg]Afbeelding[/url] ]
_O-

_O- _O-

superpony schreef:
Ik kijk wel rond, maar zit te denken; wat is het belangrijkste? Waarvoor gaan we hem het meest gebruiken? Ik zat zelf te denken dat een voorlader heel handig kan zijn. Dan moet je wel een trekkertje..................Had liever een quad anders, hahah

Ik moet zeggen dat ik toch wel heel erg blij ben dat wij eentje met voorlader hebben gedaan hoor! Ik gebruik die echt veel :o . Bijvoorbeeld om die gekochte cultivator weer van de aanhanger te tillen. En deze week even weer wat zand verplaatst naar wat plekken op de paddock. Kan natuurlijk ook wel met kruiwagen en schep, maar nu had ik vijf minuten weer 2 kuub verplaatst :D

fannetje schreef:
Gefeliciteerd Marlies, leukerd hoor!

Bedankt :D :D

Gisteren de paddock klaar gemaakt voor zijn aankomst. Heb even de helft van de paddock ongeveer voor hem afgezet met tijdelijke palen, ver genoeg naar voren dat hij Vi en Dailey overal op de track kan zien. Had net een extra hooibak (tweedehands palletbox) voor de veulens opgehaald, dus die heb ik nu mooi voor Thokki geplaatst. Vrijdagochtend ophalen is rond :D Zin in!

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-20 09:40

Pas maar op, ijslanders zijn in de omgang quasi allemaal gemoedelijk, het vuurtje begint te branden als je erop zit :P

MarliesR

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-20 09:58

Solleke_Noah schreef:
Pas maar op, ijslanders zijn in de omgang quasi allemaal gemoedelijk, het vuurtje begint te branden als je erop zit :P

Haha ja, dat is wel ook deels wat ik zo gaaf aan IJslanders vind :D
Maar volgens fokker/trainer is hij onder het zadel ook meer van het gemoedelijke. We gaan het zien :D

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-20 10:05

MarliesR schreef:
Solleke_Noah schreef:

Haha ja, dat is wel ook deels wat ik zo gaaf aan IJslanders vind :D
Maar volgens fokker/trainer is hij onder het zadel ook meer van het gemoedelijke. We gaan het zien :D

Dat is ook perspectief.
Ooit een IJslander bij gereden en de eigenaar vond dat ze ging "kachelen" oftewel dat ze te snel werd als ik haar reed.

Iets dichter bij de realiteit: het was een vlot paardje dat door de eigenaar constant terug gereden werd omdat ze bang was.
Ik heb er ook mijn twijfels bij gehad dat ze het erom deed. De eigenaar vond dat ze dan niet te houden was terwijl ze bij mij op de minste vraag van zit en beetje teugel terug kwam.

MarliesR

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-20 16:30

Hij is er <3 <3

Hij was erg braaf op de trailer gelukkig (wel bezweet bij aankomst). Nieuwe plek is natuurlijk even een beetje spannend, maar hij ging aardig open op Vi en Dailey af (die ook goed op hem reageren!). En ging ook binnen het kwartier lekker staan eten :D Het inloopje wat ik voor hem heb gemaakt in de stalgang heeft hij ook al gevonden (kan hij ook met Vi en Dailey neuzen/in de gaten houden als zij beide in de inloopstal staan).

In de eerste paar minuten
Afbeelding

Vrij snel lekker eten
Afbeelding

Maar ook regelmatig even goed om zich hee kijken om te zien waar hij nu weer is beland
Afbeelding

Ik ben er nagenoeg over uit dat ik hem omdoop naar Sogi (soh-dji) - spelwijze ben ik nog niet helemaal over uit. Dat was ongeveer de foutieve "Pools-Ijslandse" uitspraak van zijn naam via Google translate en vind ik wel bij hem passen. Zachte naam/klank, maar ook niet te liefelijk.

Dailey is nu wel poepie chagrijnig dat ik de paddock dicht heb gedaan :') Maar wel zo prettig voor Sogi dat ze even niet te ver uit de buurt gaan nu. Van altijd in een kudde IJslanders naar tijdelijk even alleen op de paddock is nogal een omslag. Maar gok maar zo dat hij er vrij snel bij in kan. Alleen even zien wat het weer doet ook (ook op zandgrond krijg je met hele dagen regen toch gewoon wel wat blub, en dat vind ik niet ideaal voor introducties).

Ethelate

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-20 16:39

*\o/* Hij is er!
Leuk leuk leuk!

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-20 16:58

Wat een leuke!! Had je hem kunnen proefrijden?

Hopelijk kunnen ze snel samen, maar dat komt vast goed.

MarliesR

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-20 11:18

Nee heb niet proefgereden. Hij is nu een tijdje niet in training en ik wil zelf eerst nog verder afvallen voor ik er opstap.

De nacht over is alles rustig gegaan. Aan de halve kuub zand in zijn vacht ook goed te zien dat hij ook gewoon heeft gelegen :D Ook goed gegeten gelukkig.

En hij is op dit moment lekker de wintertrack aan het verkennen! Dat vind hij duidelijk leuk, hij is lekker ondernemend :D. Het gaat zo goed dat hij echt niet lang apart zal blijven staan. Misschien dat ik er vanmiddag al wel eentje bij in zit. Vi is uiteraard gelijk hengstig en verliefd :')
Afbeelding

Afbeelding

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-20 11:22

Wat leuk dat het al gelijk zo goed lijkt te gaan!

maras

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-20 10:13

Wat geweldig dat je aangeeft dat je eerst verder wil afvallen voor je op je ijslander gaat rijden! Mijn IJslander is inmiddels 23 en ik rijd hem minder vaak maar hij is altijd mijn stok achter de deur geweest om niet meer dan 65 kg te wegen. Een verhuizing heeft ook altijd veel impact op een paard dus rustig laten wennen aan zijn nieuwe omgeving en vrinden zal hem goed doen, hij is fijn terecht gekomen bij jou!!

MarliesR

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-20 14:13

maras schreef:
Wat geweldig dat je aangeeft dat je eerst verder wil afvallen voor je op je ijslander gaat rijden! Mijn IJslander is inmiddels 23 en ik rijd hem minder vaak maar hij is altijd mijn stok achter de deur geweest om niet meer dan 65 kg te wegen. Een verhuizing heeft ook altijd veel impact op een paard dus rustig laten wennen aan zijn nieuwe omgeving en vrinden zal hem goed doen, hij is fijn terecht gekomen bij jou!!

Ja, sowieso altijd wel belangrijk dat ze echt even de tijd krijgen. Hij heeft zijn hele leven bij de fokker gestaan, altijd in een groep IJslanders. Toch wel een flinke omslag naar vreemde plek, twee vreemde paarden... En wanneer hij zo ver is gaan we eerst eens rustig met een beetje grondwerk beginnen.

Het gaat goedddd <3 <3
Afbeelding

Afbeelding

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-20 16:53

Ow, heerlijk!!!!!

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-20 19:00

Staat Goudlokje al te knipogen naar de IJs....? <<)

MarliesR

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-20 20:31

pmarena schreef:
Staat Goudlokje al te knipogen naar de IJs....? <<)

Jup :+ Vrijdag gelijk al.
Al zou Vi Vi niet zijn als je niet ook af en toe even je karatemoves moet laten zien :')
Afbeelding

Verder is hij lekker ondernemend en heeft hij vandaag ook de andere helft van de track verkend :D
Afbeelding

En nam ie de andere twee regelmatig op sleeptouw :D
Afbeelding

Het gaat ontzettend goed! Hij moet duidelijk nog verder landen en wennen (hij is lekker ondernemend, maar neemt nog weinig tijd om echt te gaan staan eten). Maar zoekt Vi en Dailey steeds wel op. En ze zijn allemaal mooi aan elkaar gewaagd :D Zo had hij al snel door dat Vi vooral "veel blaf, weinig bijt" is. Hij blijft inmiddels gewoon stoïcijns staan als ze weer voor hem staat te stuiteren en te steigeren :') . En hij en Dailey zijn heel vergelijkbaar in hun "stoer doen". Ze lijken elkaar al heel snel te accepteren.

Ethelate

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-20 21:22

Ooh goed om te lezen dat ze elkaar zo goed accepteren. Hopelijk vindt hij ook snel de rust om goed te eten.

Pikkepor

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-20 21:49

Wat leuk!!

Ik ben eigenlijk maar een stille meelezer. Maar Sogi is echt té cute. En zo cool dat ie al zelf op onderzoek uit gaat <3

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-20 07:59

Hihi, die bovenste foto.... je hoort de " Pwieeeeeeeeeh!" er bijna bij _O-

Hilli

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-20 08:34

Wat een leuk trio zo, Marlies. Tof dat hij al zo snel bij de twee anderen kon ook.

MarliesR

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-20 13:34

Pikkepor schreef:
Wat leuk!!

Ik ben eigenlijk maar een stille meelezer. Maar Sogi is echt té cute. En zo cool dat ie al zelf op onderzoek uit gaat <3

Altijd leuk als iemand even onder een steen vandaan komt spieken :D :D

pmarena schreef:
Hihi, die bovenste foto.... je hoort de " Pwieeeeeeeeeh!" er bijna bij _O-

Hahah ja, het is af en toe net of je stiekem draken houdt inplaats van paarden :')

Hilli schreef:
Wat een leuk trio zo, Marlies. Tof dat hij al zo snel bij de twee anderen kon ook.

Ja echt genieten! En los van de goed passende karakters is het ook wel erg fijn om nu drie paarden bij elkaar te hebben staan die qua voedingsbehoefte goed bij elkaar passen moet ik zeggen :D

--

Ik zeg hier dan wel altijd dat ik zo'n mooi Paddock paradise aan het maken ben, en houdt van alle ruimte voor de paarden... Maar stiekem doe ik gewoon aan intensieve veehouderij. Kan best, met drie paarden op 3 *3 :') :')
(En laat goed zien hoe goed het al gaat!)
Afbeelding

Ook is de omslag naar gewoon goed eten gemaakt *\o/* . Ik heb hem gedurende de ochtend al meerdere keren gewoon écht staan eten nu, heel fijn!
Afbeelding

Afgelopen nacht heeft hij nog apart gestaan voor het goed kunnen eten en nog 1 extra dagje aankijken hoe ze samen dingen oplossen. Maar het gaat zo enorm goed + dat hij nu gewoon goed eet dat ze nu vanaf nu gewoon 24/7 lekker samen blijven :D Heerlijk!

Heb de staldeur tussen de stalgang en de inloopstal er uit gehaald. Kunnen ze vanuit de inloopstal op drie manieren er weer uit en vanaf de stalgang op twee manieren. Wel prettig even zolang ze elkaar nog wat aan het aftasten zijn.

Leverde wel hele verbaasde paardjes op :')
Afbeelding

Ze hebben alle drie minimaal twee rondjes gelopen haha

Verder heb ik gisteren tijdens het observeren van de paarden de berken langs de weg gesnoeid waar we de meidoorn haag gaan planten, weer een stukje voorbereiding klaar!

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-20 14:08

Goed aangepakt zo, ik had die stalgang ook zeker opengezet want een opstootje wil je niet hebben nu ze de toon nog aan het zetten zijn +:)+

Blondie vertrouwt het nog niet helemaal op de foto, lijkt het :D

Leuk dier hoor de IJs en fijn dat ze goed bij elkaar passen. Dat is eigenlijk toch wel wat handiger dan veulens.... wat is Vie eigenlijk voor iets...? :)

MarliesR

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-20 14:12

pmarena schreef:
Goed aangepakt zo, ik had die stalgang ook zeker opengezet want een opstootje wil je niet hebben nu ze de toon nog aan het zetten zijn +:)+

Blondie vertrouwt het nog niet helemaal op de foto, lijkt het :D

Leuk dier hoor de IJs en fijn dat ze goed bij elkaar passen. Dat is eigenlijk toch wel wat handiger dan veulens.... wat is Vie eigenlijk voor iets...? :)

Nee precies! En heb de mogelijkheid gelukkig!
Met de veulens heb ik toen gewoon helemaal geen voer in de stal gehangen, dan valt het allemaal ook wel mee. Maar gezien de vreselijke weersvoorspelling wel zo prettig dat ik daar de komende dagen het gros van het voer kan geven.

Vlak na de foto ging mevrouw blonde muts drie rondjes maken, dus het duurde niet zo lang :D Ze is overigens een Frederiksborger.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-20 14:17

Ja precies, want natgeregend hooi hoeven ze vaak toch niet meer....dat is ook zonde.

Oh een Frederiksborger! Dat hoor je ook niet vaak :)