E-reader ervaringen - deel 2

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Shiloh

Re: E-reader ervaringen - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-15 11:09

Ik lees net in de handleiding van een kobo ereader dat het woordenboek (of woordenlijst?) niet werkt met boeken die je gratis van internet hebt gehaald (dus alleen bij gekochte boeken?).

Klopt dit? Als je er dus zelf een drm vrij boek opzet, kun je de woorden in de boeken dan niet vertalen? Dat zou voor mij wel een grote issue zijn. Heeft er iemand drm vrije boeken op de Kobo staan die dit voor me zou willen proberen?

Dallista

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-15 12:44

Ik ben ook nog steeds van de kindle en dat zal waarschijnlijk ook niet meer veranderen. Ze zijn zo stabiel, nog nooit enig probleem mee gehad.

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-15 12:56

Ik denk dat ik er redelijk uit ben. Aangezien ik het toch kan doen van het persoonlijk budget van het werk, ga ik denk ik voor de kindle Voyage. Enkel even navragen of een aankoop uit een buitenlandse winkel geen probleem is (amazon.de). Tenzij de mediamarkt ze ook heeft en in de aanbieding gaan, maar dat kan ik nu niet checken want de site ligt er vanwege de btw actie uit.

De grootste reden dat ik voor de Kobo aura H2O wilde gaan, was met name het heldere scherm, nog niet eens zo zeer de 6,8 inch of zo. En ik begrijp dat de Voyage net zo scherp is.

Ik vind de uitgebreidere mogelijkheden bij kindle voor het vertalen van hele teksten naar allerlei talen toch wel echt een groot voordeel. Dat geeft me gelijk de mogelijkheid om mijn Portugees weer vrij simpel op te pakken.

lovelys

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-15 14:44

Ik heb ook de kindle paperwhite. Heerlijk ding! geen problemen en hij doet het altijd goed. De voyage is volgens mij de nieuwste versie :)

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-15 18:09

Muuuh, mediamarkt lijkt de voyage niet te hebben. Dan toch maar de paperwhite, of bestellen via amazon.de

Meert

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-15 18:31

Shiloh schreef:
Ik lees net in de handleiding van een kobo ereader dat het woordenboek (of woordenlijst?) niet werkt met boeken die je gratis van internet hebt gehaald (dus alleen bij gekochte boeken?).

Klopt dit? Als je er dus zelf een drm vrij boek opzet, kun je de woorden in de boeken dan niet vertalen? Dat zou voor mij wel een grote issue zijn. Heeft er iemand drm vrije boeken op de Kobo staan die dit voor me zou willen proberen?

Net even uitgeprobeerd, en de woorden worden vertaald.
Ik ben alleen wel ineens mijn Engels-Nederlands woordenboek kwijt. :o?

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-15 18:33

Nou ik heb de knoop doorgehakt. Bedankt voor de reacties hier. Zowel de kindle voyage, als de Kobo aura H2O kon ik in de mediamarkt shop niet vinden. Dus ik heb besloten de voyage via de duitse amazon site te bestellen. :D Hopelijk is die snel hier :+

Westhof

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-15 20:35

Ik heb vandaag de Pocketbook Touch Lux 2 alvast gekregen van mijn ouders voor mijn verjaardag :D

Dammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-15 22:09

Gaaf cadeau. Laat je weten hoe die bevalt?

Voyage ken ik niet, zelfde vraag :)

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-15 22:55

Yep, heb hem alleen nog steeds niet :( hij ligt al sinds vrijdag middag in een distributiecentrum in Grimbergen Belgie :( ....

Hopelijk komt er morgen toch wat meer beweging in :(

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-15 18:19

Pffft, heb ik hem eindelijk na een week, maar ik ben tot nog toe niet echt heel blij. Ja, het is een mooi apparaat en hij werkt snel, maar mijn hemel ik loop tegen toch wel aardig wat punten aan, die mijn keuze wel aardig hadden kunnen beinvloeden.

Een van de redenen dat ik voor kindle koos, was de integratie met Goodreads, kan ik die nergens vinden, op de een of andere manier is die niet beschikbaar voor mij in Nederland. Ik heb hierover een mail gestuurd naar Amazon, hopelijk is het toch mogelijk, maar blij ben ik niet :?

Vervolgens pakt hij uit Calibre mijn opgezetten "reeksen" niet, waardoor hij series snel samen bij elkaar pakt. Zit ik net bijna een uur handmatig allerlei collecties te maken van de boeken die ik erop gezet heb. Nou klaar dacht ik. Vervolgens las ik dat dus van die goodreads, en las ik "and international amazon.com accounts", dus ik denk, wellicht doet hij het op mijn andere email adres waarmee ik ooit een amazon.com account heb gemaakt (ipv amazon.nl of amazon.de) wel, dus ik deregistreer mijn kindle en log opnieuw in op andere account. Nee hoor, geen goodreads, maaaaar... ik ben wel leuk even alle collecties die ik gemaakt had ook weer kwijt :?

GRRRRRRRR

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-15 19:19

En als je weer op je .nl inlogt?

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-15 19:20

ook geprobeerd Maar :n |o

Dammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-15 19:42

Balen, Shiloh. Hopelijk zijn het gewenningsdingetjes.

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-15 19:58

Mjah. Moet er maar mee leren leven denk ik. Ik heb besloten dat ik nu gewoon maar twee collecties ga maken. 1 aan het lezen map en 1 hierna te lezen map. Ik heb nogal de neiging boeken door elkaar te lezen, dus zo kan ik ze in ieder geval snel terug vinden. Gelukkig gaat het sorteren op auteur wel erg goed en scrolt hij ook behoorlijk snel. Dus dat went waarschijnlijk wel.

De manier waarop hij met pdfs omgaat is echt heerlijk. 1 keer dubbele tap, en hij past perfect de verhoudingen aan aan het beeldscherm. Gewoon boom, in 1 keer goed.

Licht is heerlijk en ook erg fijn dat er een automatische aanpas functie op zit, dus hij meet hoe donker het is en past zich daar ook op aan. Bovendien als je in het donker leest wordt het licht heel langzaam minder, omdat je ogen aan de donkere omgeving wennen. Werkt echt goed!

Hij is verder wel gewoon erg snel en bladert makkelijk. Hopelijk komt Amazon nog met de oplossing hoe aan goodreads te komen. De voyage heeft ook sensoren (in de rand) in de zijkant waarmee je kan bladeren. Op reviews vonden ze die slecht werken en overbodig, maar ik vind het heerlijk! Kunt je duim daar gewoon laten rusten en als je wilt bladeren duw je gewoon heel zachtjes en Viola! Hoeft je duim dus helemaal niet te bewegen.

Wat echt heerlijk werkt zijn de vertalingen en het direct linken aan Wikipedia.

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-15 21:38

YESSS!!!! Victory!

Toen ik ook wel eens wilde gaan snuffelen in de kindle store kwam ik erachter dat beide accounts op amazon.de stonden :? , want ik kwam dus in de duitse boeken store terecht op mijn kindle. Na heel veel gedoe het omgezet gekregen naar Nederland. Dit moest perse via amazon.de, terwijl ik heel slecht duits spreek, uiteindelijk via de vertalen functie van google chrome toch enigsinds van de site begrepen. Na nog 30 pogingen waarbij de site zei dat het niet kon eindelijk gelukt. , Bleek dat ik op .de stond aangemeld met het ene account en op .nl met het andere account, en dat snapte die nie :+ )

Goed, eindelijk omgezet naar Nederland en toen kon ik in mijn apparaten beheer store settings vinden. Uiteindelijk kon ik daar dan ook kiezen voor .com. En toen VOILA! de goodreads knop in mijn menu :D . Zit nu dus wel vast aan boeken kopen met dollars, maar swah, ik koop zelden boeken, dus dat geeft niet.

Nu is alleen dat van die collecties nog irritant, maar daar kan ik wel mee leven.

Dammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-15 21:52

Fijn dat het nu werkt.
Mocht ik ook een Voyage kopen dan weet ik waar ik terecht kan met vragen :D

Meert

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-15 22:04

Shiloh schreef:
Pffft, heb ik hem eindelijk na een week, maar ik ben tot nog toe niet echt heel blij. Ja, het is een mooi apparaat en hij werkt snel, maar mijn hemel ik loop tegen toch wel aardig wat punten aan, die mijn keuze wel aardig hadden kunnen beinvloeden.

Een van de redenen dat ik voor kindle koos, was de integratie met Goodreads, kan ik die nergens vinden, op de een of andere manier is die niet beschikbaar voor mij in Nederland. Ik heb hierover een mail gestuurd naar Amazon, hopelijk is het toch mogelijk, maar blij ben ik niet :?

Vervolgens pakt hij uit Calibre mijn opgezetten "reeksen" niet, waardoor hij series snel samen bij elkaar pakt. Zit ik net bijna een uur handmatig allerlei collecties te maken van de boeken die ik erop gezet heb. Nou klaar dacht ik. Vervolgens las ik dat dus van die goodreads, en las ik "and international amazon.com accounts", dus ik denk, wellicht doet hij het op mijn andere email adres waarmee ik ooit een amazon.com account heb gemaakt (ipv amazon.nl of amazon.de) wel, dus ik deregistreer mijn kindle en log opnieuw in op andere account. Nee hoor, geen goodreads, maaaaar... ik ben wel leuk even alle collecties die ik gemaakt had ook weer kwijt :?

GRRRRRRRR

Bij Calibre kan je ook nog het één en ander instellen hoe je collecties op je ereader wilt laten zetten. Misschien daar is naar kijken?

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-15 22:46

Ja, er is een plugin voor kindle, maar die is nog niet geupdate voor de Voyage, en daarnaast moet je je kindle dan jailbreaken en daar heb ik eigenlijk niet zo'n zin in.

Boemklatsch

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-15 10:50

Hier ook een vraag, ik lees verschillende series en ik zou het fijn vinden deze onder te verdelen in mappen (zowel in Calibre als op de Kobo Aura), weet iemand of dit mogelijk is?

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-15 11:21

Calibre gebruik ik niet maar ik heb wel zelf mappen met genres gemaakt op mijn Kobo Aura HD. Daar verdeel ik nieuwe boeken weer onder zodat ik ze makkelijk kan vinden.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-15 11:30

Ik heb de mappen met boeken op mijn pc.
Op mijn reader zet ik alleen een stuk of 20-25 boeken om te lezen en die staan gewoon gesorteerd op alfabetische volgorde van de schrijver.
Als ik ze uit heb, of een substantieel deel, gooi ik ze er weer af en zet er weer nieuwe op.

Ik gebruik mijn reader dus niet als boekenkast, maar als 'handtas' die mijn leesboek(en) van dit moment bij zich draagt.
Wanneer ik ze weer uit heb, haal ik weer nieuwe boeken uit de boekenkast op mijn pc.

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-15 11:46

Ik gebruik dus wel Calibre, en daar heb ik al mijn boeken in georganiseerd. In Calibre kun je aangeven dat het boek deel uit maakt van een serie en het hoeveelste boek het is uit de serie. Hoe de kobo dit overneemt weet ik niet. Ik weet dat de Marvin app op iPad dat in ieder geval wel begrijpt.

Kindle neemt die informatie dus helaas niet over -O-

Undefined

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-15 12:01

Bij kobo krijg je ze dan in dezelfde collectie als je op Calibre ingesteld hebt. Ik had dat altijd op mijn kobo touch. Vind het nu te veel werk om ze allemaal te sorteren dus pleur ze er vaak gewoon maar op :+

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-15 13:27

Ben dus niet de enige die er geen moeite in heeft gestoken. Ik denk ook wel eens dat sommige dingen vast handiger moeten kunnen, maar heb ook weer niet echt zin om het allemaal uit te gaan zoeken, dus ik gooi het er maar op. Jammer alleen dat de Kobo niet standaard zoekt op je ereader (zelfs als je niet online bent staat het toch standaard op 'zoek in shop'.)