Gas en elektra prijzen, beste oplossing *wanhopig*

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-22 21:21

Nou nou... ik woon in een tussenwoning met de hele middag de zon op de ramen. Die over de hele lengte van het huis zijn. Daarbij in de ochtend de zon op de voorkant (1 groot raam). Normaliter wordt het dus best wel warm. Maar de isolatie kan wel beter zal ik het zo zeggen. :=

Dus ja dan is het best koud als het 18 graden is in sommige kamers. Wij stoken niet trouwens, dat gaan we ook niet doen tot de maatregelen voor november bekend zijn.

En ik klaag niet in ons vakantiehuisje was het elke ochtend 12 graden. :D
Laatst bijgewerkt door MarlindeRooz op 22-09-22 21:23, in het totaal 2 keer bewerkt

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-22 21:21

Sanet echt! Ik die als ik wakker ben ook gelijk de zonkant open en daarna draait de zon naar de woonkamer dus mij hoor je nu nog niet klagen :')

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-22 21:23

Cynthia82 schreef:
Ik merk echt nu al dat mijn muur geïsoleerd is. ‘s Ochtends is het nu 19,5 a 20 graden. Dat loopt op naar 24 met de hele dag zon erop (ik hou nu bewust alle luxaflex open) en nu is net net van 22,0 naar 21,5 gezakt. Ik ben nu dus al blij met mijn muur :D

Oh wat super!

Nou, ik vind 16 graden ook niet perse fijn. En in hartje winter 19 graden ook niet als ik van buiten kom, maar het punt van huis verwarmen tot het fijn is is al lang gepasseerd :') maar ik heb een hoekwoning, zon de hele dag op de achterkant en vanaf s middags ook op de zijkant, maar toch is dan s avonds 18,8 alleen nog vrij warm als het buiten al richting de 10 gaat. Of niet koud iig. In mijn huis dan he. Niet zo warm als het huis van Cynthia82 nee, dat zou idealer zijn ja. Maar dat is misschien gewoon wat je gewend bent qua huis. Niet perse wat je fijn vindt. Maar als MarlindeRooz gewend is dat een huis na zulke dagen 21 graden is die 18 een stuk kouder, ja. Als je een kouder huis gewend ben is het weer warm. Ik hoop voor MarlindeRooz dat het hierbij blijft en het stiekem straks minder afkoelt in de winter :j

MarocjeJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-22 21:27

Hier ook 17 graden in huis, maar wil nog niet verwarmen. Liep in de loop vd dag op naar 18 door de zon, maar nu wederom 17.

Nog prima te doen, maar zit s avonds altijd al onder een deken.

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-22 21:27

Nou ik kan slecht tegen kou, ben schildklierpatient en kan niet tegen kou of hitte maar aangenaam is wel fijn voor mijn lijf en dat is weer voor iedereen anders.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-22 21:31

Maar dat is wat anders. Kou is voor mij ook niet goed, heel slecht juist. Maar ik ben dus een koud huis gewend en vind bijna 19 graden s avonds dus vrij warm nog. Gaat niet over fijn of comfortabel. Want als ik het comfortabel zou maken voor lijf zou ik ook naar de 21 gaan hoor.
Of niet eens een koud huis, want dat zou s zomers fijn zijn. Slecht geïsoleerd want s zomers is het maar paar graden kouder als buiten. :') heb het dus ook biven de 30 graden gehad binnen haha.

Zoals ik al zei, als je gewend bent dat een huis warmer is zal het idd koud gevonden worden. :j Als je een koud huis gewend bent valt het juist weer mee. Helemaal los van fijn of comfort

Ik wil niet eens weten wat het boven was hier vanmorgen := beneden was het 14 en boven was flink kouder. Dat is echt niet tof wakker worden haha
Laatst bijgewerkt door MyWishMax op 22-09-22 21:34, in het totaal 1 keer bewerkt

MarlindeRooz

Re: Gas en elektra prijzen, beste oplossing *wanhopig*

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-22 21:34

Dan kan ik jullie mijn vorige huis aanraden. Had ver in oktober mijn raam nog open omdat het anders boven de 25 graden uitkwam. Ben godse blij dat ik daar weg ben. Elke nacht slapen met 22 graden is oncomfortabel.

Maar met de huidige energieprijzen was een gasloze studio wel een godsgeschenk. :=

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-22 21:35

Ja dat weet ik nog wel :') Dat was echt wel extreem andere uiterste. Helemaal met ramen die je niet open kon zetten meestal toch? En dat is wel enorme overgang haha, dan is die 18 idd laag ook

MarocjeJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-22 21:38

Gelukkig kan ik er wel tegen. Stookten nooit hoog (18, s avonds 19) en dat vonden mijn ouders altijd echt koud hier, dus die deden de thermostaat zelf altijd hoger als ze hier waren.

Haha, dat weet ik heel goed Marlinde! Wat veel heb je daarover geschreven.. Maar dan is het wel een groot verschil nu, groot huis die zo koud is..

Cynthia82

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-22 22:02

MyWishMax schreef:
Cynthia82 schreef:
Ik merk echt nu al dat mijn muur geïsoleerd is. ‘s Ochtends is het nu 19,5 a 20 graden. Dat loopt op naar 24 met de hele dag zon erop (ik hou nu bewust alle luxaflex open) en nu is net net van 22,0 naar 21,5 gezakt. Ik ben nu dus al blij met mijn muur :D

Oh wat super!

Nou, ik vind 16 graden ook niet perse fijn. En in hartje winter 19 graden ook niet als ik van buiten kom, maar het punt van huis verwarmen tot het fijn is is al lang gepasseerd :') maar ik heb een hoekwoning, zon de hele dag op de achterkant en vanaf s middags ook op de zijkant, maar toch is dan s avonds 18,8 alleen nog vrij warm als het buiten al richting de 10 gaat. Of niet koud iig. In mijn huis dan he. Niet zo warm als het huis van Cynthia82 nee, dat zou idealer zijn ja. Maar dat is misschien gewoon wat je gewend bent qua huis. Niet perse wat je fijn vindt. Maar als MarlindeRooz gewend is dat een huis na zulke dagen 21 graden is die 18 een stuk kouder, ja. Als je een kouder huis gewend ben is het weer warm. Ik hoop voor MarlindeRooz dat het hierbij blijft en het stiekem straks minder afkoelt in de winter :j

Mijn huis is/was ook heel koud hoor. Hoekhuis met enkelsteens buitenmuur uit 1928. Het wordt hier in de winter rustig 10 graden in de woonkamer en in de slaapkamer zelfs 4 graden.
Alleen als de zon schijnt, begint die ‘s ochtends heel even aan de voorkant, gaat dan naar de zijkant en staat dan de hele dag op de zij- en achterkant. Dus daar profiteer ik nu nog van en door de net geïsoleerde muur rent die warmte niet meer met een bloedgang het huis uit, maar merk ik nu dus echt dat het langer blijft hangen, omdat mijn huis door de ramen heen opwarmt, maar de warmte niet meer door de muur naar buiten kan.
In de winter als de zon lager staat, heb ik er ook niet veel profijt van. Afgelopen winter heb ik de thermostaat al hele dagen op 15 gehad en alleen van 16:30 uur tot 19:30 uur op 18 en zodra ik hem dan weer op 15 zette, raakte ik zo een graad per uur kwijt.

Deze zomer is 30,5 het warmst geweest binnen. Twee jaar geleden 31 :+

Trouwens, ik weet niet of deze bespaartip al voorbij is gekomen: ‘s Ochtends een volle waterkoker met water koken en het hete water dan in een thermoskan bewaren. Dan hoeft de waterkoker minder vaak aan :)

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-22 22:15

Cynthia82

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-22 22:21

Ik ben klant van Greenchoice en ga vanaf 1 oktober €0,70 en €1,04 voor stroom betalen en €3,44 voor gas. Dan is het plafond van €0,70 en €1,50 zeker wel fijn!

31 oktober worden mijn zonnepanelen geplaatst. Dus tot die tijd ga ik mijn huis niet verwarmen (en vanaf 1 november met de airco’s). Deed ik voorgaande jaren ook niet, dus als het niet extreem koud wordt de komende maand, komt dat precies goed uit :)

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-22 22:24

Nee, met plafond verandert er alsnog niks. Alsnog enorm bezuinigen en zo goed als niet stoken. Ik gok namelijk dat ik alsnog enorm moet bijbetalen. Net als dit jaar met lagere tarieven al.

Dus ja, plafond is fijn dat het niet hoger kan, maar met die prijzen kan ik alsnog het termijnbedrag niet betalen elke maand.

Xyris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-22 22:37

Vorige maand een contract afgesloten bij Greenchoice. 337,- per maand. Kan ik precies van mijn salaris betalen, het eten sprokkel ik hier en daar wel bij. Gisteren een welkomstmail, want per de 16e is dit nieuwe contract in gegaan. Het contract is nu 403,-. Ik vraag me af of ze dat zomaar kunnen doen? Ik weet niet beter of ze mogen maar 1x per 3 maanden het bedrag aanpassen, en niet ineens het bedrag van een nieuw contract?

Gianti

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-22 23:20

Afbeelding

Nieuwe prijzen zijn hier ook eindelijk binnen :(

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-22 08:14

Xyris schreef:
Vorige maand een contract afgesloten bij Greenchoice. 337,- per maand. Kan ik precies van mijn salaris betalen, het eten sprokkel ik hier en daar wel bij. Gisteren een welkomstmail, want per de 16e is dit nieuwe contract in gegaan. Het contract is nu 403,-. Ik vraag me af of ze dat zomaar kunnen doen? Ik weet niet beter of ze mogen maar 1x per 3 maanden het bedrag aanpassen, en niet ineens het bedrag van een nieuw contract?

Ik geloof dat ze het zelfs elke maand kunnen aanpassen nu. Plus dat ze vaak een hoger bedrag rekenen als ze eerst vertellen/ vanuit gaan ( misschien als soort spaarpotje ??).

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-22 08:22

Hoezo zouden ze maar 1 keer per 3 maanden mogen aanpassen? Dat zou dan ergens moeten staan. Het kan wel de normale situatie zijn, maar in uitzonderlijke omstandigheden kan dat veranderen. Ik heb een contract waar bijvoorbeeld de tarieven 2 keer per jaar gewijzigd worden. Maar in deze situatie wijzigen ze dus vaker. Al 4 keer dit jaar.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-22 08:24

Mijn cv springt inmiddels aan om het op de ingestelde 16 graden te kunnen houden.

karrij

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-22 09:00

Misschien is de vraag al een keer gesteld,ik kan het niet vinden.

Maar weet iemand toevallig hoe hoog de prijs plafonds zijn in de landen die hier al mee werken? Dacht Frankrijk en België.

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-22 09:14

Cynthia82 schreef:
31 oktober worden mijn zonnepanelen geplaatst. Dus tot die tijd ga ik mijn huis niet verwarmen (en vanaf 1 november met de airco’s). Deed ik voorgaande jaren ook niet, dus als het niet extreem koud wordt de komende maand, komt dat precies goed uit :)

Houdt er rekening mee dat in de wintermaanden de opbrengst van panelen ook echt veel minder is. Ik zie de opbrengst deze maand al slinken. Ik heb 6 panelen, vorige maand 325kwh, ik zit tot nu toe deze maand op 187kwh Verwachting is 250kwh deze maand. En dan is het nog lange niet de donkere periode

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-22 09:34

Ik ben ook anderhalve week weggeweest naar de zon en in mijn huis was het gistermiddag 24,7 graden. Blij mee, dat betekent dat ik met zo’n niet veel hoef te stoken.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-22 09:36

Hier word het nu in de nacht ook 16 graden
Overdag warmt het vanaf een uur of 2 op naar een graad of 19.
Maar dat is zaterdag met weer veel bewolking voorspeld ook wel weer voorbij.
Dan gaat toch echt even de verwarming aan. Graad of 19 vind ik voldoende maar kouder niet fijn omdat ik toch veel stil zit.

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-22 09:42

De mensen met huizen op het zuiden met veel ramen boffen nu. Bij ons was het vanmorgen vroeg 21,5 graad. Hopelijk komt er nog wat zon vanmorgen.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-22 09:42

Als je het kan betalen is dat toch prima.

Hier druk aan het opruimen dan is het zelfs warm in m’n huispak haha.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-22 09:43

Hier een kat op schoot die me gemist heeft, is ook warm :D