Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-14 18:17

Stekken hoeft niet, alle uitlopers zijn in de grond flink geworteld en 1 daarvan staat nu dus ook in bloei.
Nu heb ik dus mooi een Oranje en een Rode. Ben benieuwd of al die andere uitlopers ook Rood zullen zijn.

Santos_05 Ja het is een klimplant en hij groeit behoorlijk snel.Ik snoei hem elk jaar helemaal kort en hij loopt daarna weer helemaal uit en word weer net zo vol als voor de snoei.
En hij is winterhard.Er komen wel heel veel bijen op de bloemen af.

Santos_05

Re: Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-14 18:41

Heb je ook een foto waar hij groter op staat?

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-14 18:54

Zal even zoeken en anders maak ik wel een nieuwe foto.

Jolandaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-14 20:07

miezelke schreef:
HELP!

Begin mei heb ik een oleander gekregen voor m'n verjaardag. Plantje staat sinds toen op m'n terras, in volle zon (gezien het een mediterrane plant is moet dit normaal geen probleem geven).

Een tijd terug begonnen zijn bladeren ineens geel te worden; heb toen wat info opgezocht en blijkbaar moeten oleanders veel water hebben, wat vermoedelijk het probleem was geweest :o . Ben toen volop gaan begieten, gele blaadjes weggehaald, en hij kwam er weer bovenop. Sinds toen geef ik hem plichtsbewust om de twee dagen een goede scheut water + af en toe voeding voor terrasplanten.

Maar nu begint hij wéér gele bladeren te krijgen, wat zou er aan de hand kunnen zijn?? Iemand tips?

[ Afbeelding ]

te kleine pot. zet hem in mediterane potgrond. hier zitten klei korrels in en dit houd het vocht vast. ze hebben veel water nodig en ook veel mest :j

miezelke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-14 21:53

Wel ik wou net iets schrijven maar je was me voor! :-)
Pot zelf (qua grootte) ga ik nog eventjes aanzien, ik heb ondervonden dat hij idd nog veel te droog stond, grond was poederdroog. Vanaf nu krijgt hij elke dag een gieter water (niet echt een milieuvriendelijke plant, gelijk die water zuipt -O- ). Mediterrane potgrond is idd goeie tip, wist zelfs niet dat dat bestond?

probabeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-14 21:58

Iemand hier nog een idee voor een rozenboog?
Wil graag een rozenboog plaatsen over het pad naar de voor deur en de rozenperken, dit is echter waar ik het wil plaatsen ruim 3,50 mrt breed.
De boog zou dan minimaal 3,70 tot 4,00 mrt breed moeten zijn.
Kan ze uiteraard nergens zo breed vinden, iemand tipte al om zelf iets te maken van steigerbuizen, dit is idd wel een optie maar vind ik niet erg mooi, iemand nog andere ideeën?

miezelke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-14 22:01

Kan je niks laten maken bij een siersmederij?

Kaygee

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-14 22:13

Santos_05 schreef:
Heb je ook een foto waar hij groter op staat?

Deze staat bij mij in de tuin, groeit over het garagedak
Afbeelding

Santos_05

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-14 22:39

@probabeest, wil je van ijzer of mag het ook ander materiaal zijn?

@Kaygee, wat mooi!! Ga hem op mijn verlanglijstje zetten ;) Hoe staat het met jullie zandbak? Wij hadden ook zo'n mooie, honden en kinderen genoten er volop van, maar ik was blij dat het straatwerk er weer in lag, want ook in huis leek het wel een zandbak :D Jullie bestrating lijkt ook heel mooi op het plaatje, ben benieuwd naar het eindresultaat!

Wij krijgen deze bij het tuinhuis, iets donkerder dan die van jullie.
Afbeelding

Afbeelding

Kaygee

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-14 08:48

Santos hij was nog veel mooier, er zijn al heel veel bloemen uitgevallen.
De zandbak is er nog steeds, vreselijk al dat zand in huis maar voor een goed doel.

Die tegels zijn ook heel mooi! Ik vond het zo moeilijk kiezen, er is zo veel. De onze zijn gisteren geleverd. Ze zijn zo veel mooier dan op het plaatje. Helemaal blij. Als het goed is wordt deze week alles met de trilplaat gedaan en dan hoop ik dat degene die komt bestraten dat gelijk daarna kan komen doen. Volgende project wordt dan een overkapping :)

Jullie hebben ook echt heerlijk de ruimte zo te zien!

Dagmar80

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-14 11:19

@ probabeest: Je kan ook van hout een 'boog' maken? Beetje pergola idee... Wel heel mooi klimrozen.

Nou bloeit mijn dahlia nummer 3 al een tijdje, net twee enorme bloemen afgehaald, die waren door de stortbui geknakt, staan nu in een vaasje, maar het is wéér niet de soort die ik gekocht dacht te hebben... :( Helaas geen Gitt's Perfection, het is in plaats daarvan een witte/crèmekleurige, ook mooi, maar niet wat ik hoopte. Ik mag wel geld terugvragen bij het tuincentrum :P Geen enkele knol was de juiste...

O ja, even een paar foto's, de witte heb ik nog niet op de foto gezet.

Afbeelding
Moest de Strawberry Ice worden...

Afbeelding
Moest de Pretty Lucie worden...

Ach ja, deze zijn ook mooi :P

Jolandaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-14 11:30

Wauw, zijn beide gaaf :9

Ik ben dol op dahlia. Staan zo leuk in een vaasje met andere matchende gekleurde bloemen.

_Laura_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-14 11:36

Mijn droomtuin is een grote groene tuin met een tegelpad erdoorheen die leidt naar zo'n schattig ouderwets tuinhuisje waar je thee kan drinken enzo :P De tegels heb ik ook al uitgezocht, die liggen momenteel bij mijn ouders in de tuin en ik vind ze zó mooi dat ik ze zelf later ook wil :') Het zijn http://www.lab21.nl/natuursteen-tegels/natuursteen-tuintegels/chinees-hardsteen-buiten/chinees-hardsteen-tuintegels/ Chinese hardsteen tegels :)
En een plekje om heerlijk te zitten, met een tafel erbij zodat we ook buiten kunnen eten. Ook wil ik een vijvertje met vissen en een overdekt deel achterin de tuin zodat je met regen toch nog buiten kan zitten.
Maargoed, laat ik eerst maar eens zorgen dat ik later genoeg geld heb om überhaupt een huis te kopen :D

Kaygee

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-14 11:55

Wow Dagmar ze zijn wel prachtig!

Laura de plannen klinken goed :p

Nou het terras is aangestampt, de tegels staan klaar. Maar nu loopt de huidige klus van de tegellegger uit en wordt het waarschijnlijk pas over 2 weken dat hij kan beginnen! Flink de Pee in. Ben zo klaar met die zandbak. En kan hond en kind ook niet naar buiten gooien, die ploegen alles weer om :(

Jolandaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-14 12:36

Ik wil later een vlinder tuin met veel bloemen om vaasjes te vullen. Een muur met fruit bomen en struiken. En een moestuin. Alleen die ruimte is er niet bij een starters woning helaas. Moestuin kan ik thuis krijgen. Mijn opa gebruikt nu de,grond. Ik,mag zo eigenwijs hij is er niets in zetten... Het is wachten dat hij het niet meer kan (al wens ik dat dat nog lang gaat duren)

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-14 13:03

@Santos_05
Hier nog de beloofde foto van mijn oranje Trompetbloem.
Hij bedekt het hele dak van de schuur.
Afbeelding

Afbeelding

probabeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-14 14:48

Leuk topic hoor!
Hier een erg grote tuin, ook lastig om evenwicht te vinden in wat ik mooi vind maar ook nog eens onderhoudsvriendelijk.
Ik vind in de tuin werken erg leuk maar het kost veel tijd en dat naast twee jonge kinderen, beestenboel, werk en huishouden is het soms wel even goed overwegen wat ik allemaal in de tuin wil :D
De tuin hier vind ik qua vorm mooi aangelegd, wel een tuin van ruim 20 jaar oud.
We wonen hier nu een jaar of 5 en in het begin weinig aan de tuin gedaan of veranderd.
Nu de kinderen wat groter worden (over 2 wkn gaat de oudste naar school), hopelijk wat meer voor de tuin.

Santos_05

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-14 20:37

@Probabeest, heel herkenbaar, wij wonen hier nu 4 jaar (zelfde situatie, maar dan 3 kinderen), maar naast heel veel snoeiwerk, struiken rooien en gras zaaien hadden we ook nog niet veel gedaan. Nu druk bezig en stukje bij beetje wordt het steeds meer de tuin die ik graag zou willen. Ook steeds beter onderhoudsarm, ik moet zeggen dat eindelijk bijhouden ook wel helpt tegen het verzaaien van het onkruid :D

@Gohya, heb hem al aan mijn man laten zien, die was het al helemaal eens!! Prachtig!!

@Laura, idd, eerst het huis en dan komt de tuin vanzelf. Niet elke tuin leent zich voor dezelfde indeling (schaduw / grote enz) maar ik moet zeggen dat onze vorige tuin van nog geen 400m2 en deze tuin van 4000m2 toch redelijk dezelfde stijl krijgen (al duurt het hier wat langer).

@Jolandaa, een moestuin heeft idd veel ruimte nodig, maar vlinderstruiken kunnen overal! En bijv. aardbeien kan je ook altijd wel neerzetten. Als je van alles een beetje doet kom je een heel eind met een zaaibak, blijft het ook overzichtelijk ;)

Afbeelding

Ik wil graag planten bestellen via een online tuinwinkel, aangezien de kwekerijen vaak een beperkte keuze hebben (dus mijn wensenlijstje van een trompetplant, berghortensia, witte hybiscus, roze/witte lavendel enz zijn vaak niet te krijgen)

Wie weet een goede website?

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-14 21:16

Kriel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-14 15:19

Leuk topic!!

Na jarenlang tegen deze ellende te hebben aangekeken:
Afbeelding
Afbeelding

Afbeelding

Had ik eindelijk genoeg centjes gespaard om eerst een ontwerp te laten maken:

Afbeelding
Afbeelding

Kriel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-14 15:28

Kaygee

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-14 15:50

Kan me voorstellen dat je daar op uitgekeken bent Kriel! Ziet er netjes uit. Wel heel strak maar daar hou je kennelijk van :D ben benieuwd naar het resultaat straks!

Edit: zie nu pas je post met het eindresultaat ! Heel erg mooi geworden!

Hier is het bestraten bijna klaar. Helemaal blij ermee!
Afbeelding

Afbeelding

beetje jammer, we hebben nu een mol in de tuin die enorme hopen maakt en de gangen liggen heel oppervlakkig dus als je er op staat zak je er helemaal in met je voet...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-14 19:59

@Kriel
Hoop niet dat als er een hoosbui komt je een waterval richting slootkant krijgt, denk dat je zitje dan op pootjes moet.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-14 21:06

Morganlefay schreef:
@Kriel
Hoop niet dat als er een hoosbui komt je een waterval richting slootkant krijgt, denk dat je zitje dan op pootjes moet.

Ja das helemaal waar! ik zie het nu ook.
Vandaar miss. dat afvoer putje?

Kriel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-14 21:18

Morganlefay schreef:
@Kriel

Nee hoor, is rekening mee gehouden en er inderdaad afvoer aanwezig