Taxatierapport zal via een instituut gaat omdat je aanvraag met NHG is. Dan moet het via bv NWWI. Probleem hiermee is dat dit best vertraging op kan leveren. Kan de taxateur zeker niet altijd iets aan doen.
Naath86
Geplaatst: 10-09-10 19:17
Maar het taxatierapport is al gemaakt door de familie waar wij het dus van kopen. Die wilde de taxatiewaarde weten, wat ook direct hun verkoopprijs was. Dit rapport voldeed wel aan de eisen voor de NHG en was dus in principe klaar. Doordat we een bouwdepot nemen, moet dat dus ook nog in het rapport worden vermeld. Duurt dat dan ook nog zo lang? Naar mijn idee is dat toch alleen maar toevoegen van een paar regeltjes?? Aangezien de rest van het rapport toch al aanwezig is??
Nee, zo simpel is het helaas niet. Het is die verbouwing die erin vermeld moet worden, maar ook een waarde voor- en na verbouwing. En als het via dat instituut gaat, dan zal die waarde ook onderbouwd moeten worden.
Dat was bij ons wel het geval. Wij moesten duidelijk aangeven wat we gingen verbouwen en wat het in totaal kost.
Onze makelaar heeft trouwens weinig geregeld voor de hypotheek. Hij kon wel helpen bij een taxatierapport maar moest daarvoor alsnog een andere makelaar inschakelen omdat hij voor klanten de taxatie niet mag doen.
Wij zijn nog druk in de sloop fase. Al een week of 6 en nog steeds dolverliefd op ons huis.
We wachten nog maar even af.. Het is niet anders.. We hebben de sleutel al wel thuis liggen, maar nu nog even officieel!
Komt ook gewoon doordat we in de vakantieperiode zitten en niemand anders het blijkbaar bij de bank kan overnemen ofzo.. Ik weet ook niet hoe dat werkt hoor..
Bij ons was de taxatie in een kleine maand geregeld. Dat was eind mei.
KimL86
Geplaatst: 14-09-10 00:00
Even een snel berichtje van mij. Ik heb nog geen internet in mijn nieuwe huisje en ik zit nu op een draadloze verbinding van iemand in de buurt. Maar de verbinding is erg slecht, dus ik word er telkens uit gegooit. Volgende week hoop ik internet en tv te hebben, dus dan zal ik alles eens goed bij lezen. Hier alvast 1 foto'tje van mijn studio die ik na veel moeite op internet heb gekregen.
avaluna
Geplaatst: 14-09-10 00:04
@Ginger: ontzettend leuk gedaan, zeg! Gefeliciteerd met je eerste eigen huisje!
Ben weer in gesprek geweest op werk over contract, maar krijg niet wat ik wil of nodig heb ben ik bang.
Omdat de afstand echt onprettig is, met name door het stuk dat onze zoon alleen langs afgelegen gebied moet fietsen, willen we toch kijken. Ik wil jullie mening vragen. Het gaat me dus echt om meningen, wat voor iedereen anders is. Overigens is de bud verbinding waardeloos en brengen en halen we al zoveel mogelijk, vaak ook incl fiets naar punt met anderen, maar kan niet altijd.
A) Nu iets simpels kopen Voordeel; Staat best iets aardigs te koop afstands probleem is nu opgelost de voordelen van koop evt winst te maken??? Of sparen wat we nu minder uitgeven?
nadelen; We zijn nu 36 en 38 en hebben geen vooruitzichten om verder te groeien qua werk behalve vast contract voor mij en mijn bedrijf. Zoonlief is over +/- 5 jaar klaar en wij wonen er dan nog Raken we over +/- 5 jaar nog een eenvoudige eengezinswoning kwijt en kunnen we dan als 40+ers nog iets anders kopen? ( dan heb ik evt wel vast contract en anders wel al 5 jaar jaarcijfers en gemiddelde van werk ) Misschien minder aardige buurt??
b) huren bij makelaar
Voordelen; Snel woning huren dichtbij redelijk nette buurten (?) Kunnen over enkele jaren verder kijken naar koop zoals we willen als mijn contract veranderd en mijn eigen bedrijf wel mee gaat tellen.
nadelen: bij makelaar hoge huurprijzen je moet min 1 jaar huren, dus tussentijdse veranderingen kun je niks mee ( een jaar is verder niet lang, maar stel dat er iets veranderd en je droomhuis staat net te koop )
Ik weet het is lastig en persoonlijk. We kunnen zo best iets aardigs kopen, maar niet de pony's meenemen en grote schuur voor mijn voer maken. Het reizen naar de pony's vraagt ook wel wat van ons gezinsleven en energie. Heeft iedereen, maar ik ben langer ziek geweest en heb niet de energie voor alles op een dag. IK ben vooral bang dat we niet meer van een koop woning afkomen en we willen toch graag het buitenleven. Je weet niet wat de economie gaat doen en de huizen staan nu best lang te koop. En in hoeverre gaat onze leeftijd dan meespelen als er geen winst op het huis komt, de economie slecht is en we niet meer gaan verdienen?
Nogmaals, ik verdien genoeg, maar contract is dus het probleem en ik ben er even tussenuit geweest wat dus een gat in de jaarcijfers geeft.
superpony ik zou nu wat simpels kopen, de huizenprijzen zijn nu laag en de markt krabbeld beetje bij beetje wat op waardoor je winst maakt en doordat je goedkoper zit kan je sparen Tuurlijk je moet dan ook weer verkopen, maar al zou het huis een jaar in de verkoop staan je lost ondertussen af waardoor je automatisch al spaard, je zit goedkoper waardoor je ook nog kan sparen en gezien de prijzen op het moment kan je eigenlijk niet anders als winst maken als je over een jaar of 5 weer verkoopt. Alles valt of staat nu met de afstand voor jullie zoon, straks als hij klaar is met school kan je ook op andere afstanden kijken en misschien staat daar nog wel een veel mooier huis voor hetzelfde geld. Persoonlijk zou ik dit doen
Wat leuk ingericht Ginger! met groen/zwart kun je wat mij betreft niet fout gaan
wat een moeilijk dilemma superpony. In onze situatie nu, hadden wij achteraf beter gehuurd kunnen hebben , maar achteraf praten is altijd makkelijk.
Ik zou nog steeds nu iets eenvoudigs kopen tenzij je echt in een buurt zou komen te zitten die je absoluut niet aanspreekt (omdat je aangeeft twijfels te hebben bij de buurten die dan beschikbaar zouden zijn). Dan kunnen zelfs 'maar' 5 jaren heel lang duren.
@Ginger, leuke kleuren. Studio zeg je, dus 1 kamer ruimte? Hoe heb je het ingedeelt verder?
@ pashon en nathalie, bedankt voor eerlijke antwoorden. Ik vind het een dillema en kijk nu maar wat op ons pad komt. Vandaag was weer waardeloze dag. Hij fietst vanmorgen met groep mee van vorige school ( die tevens naar andere klas zijn gegaan dan hij zou gaan, andere richting, dus ander rooster ) Kletsnat aangekomen en hele dag op school gezeten. Vanmiddag 3 uur uit en alleen terug gefietst. Ik moest half 5 naar mijn werk en dan al gegeten hebben. Hij kon wel fietsen en doet het echt voor mij, maar ik heb gewacht en mijn hart brak hoe kapot hij aankwam. Dat hij alleen moet fietsen is echt dubbel; zo naar met dit weer. Nogmaals er gaat dus niemand die kant op of terug met zelfde rooster. Op vorige school was hij als enige naar 2 vwo gegaan, maar de groep kwam uit exloo en niet uit 2e mond, dus altijd al stukje alleen of wij brengen en halen hem met fiets tot verzamelpunt. Alleen fietsen is op de kale stukken veel zwaarder, geen aanspraak en volop in de harde wind en regen. gelukkig worden zijn benen weer sterker na blessure en gaat fietsen steeds beter, maar dat speelt ook nog wel op.
We zullen zien, heb op mp op 2 woningen gereageerd en hier en op mp adv gezet voor gezocht. Bij makelaars zit je een jaar vast. is niet gek lang, maar wat je krijgt.........Als je hier niet vandaan komt is het allemaal van horen zeggen over buurten.
Goedkoop kopen kan ook nog steeds, maar is ook een gok waar we terecht komen dan. Iedereen die wel weleens vragen heeft andere meing over de wijken in Emmen.
Voor mensen met een starterslening, hoe lang duurde dat voor je die kreeg? Bij ons duurt het zo lang...
KimL86
Geplaatst: 15-09-10 16:42
Bedankt voor jullie leuke reacties. @ superpony, lastige situatie. Wil je baas je ook niet zo'n verklaring geven (intentie verklaring volgens mij) dat je daar gewoon kunt blijven werken? Mijn broer heeft ook een huis gekocht zonder vaste baan. Anders zou ik denk toch gaan voor nu een goedkoper huis kopen. Niet iedereen is het met me eens, maar ik verwacht echt dat over een jaar de huizen wel weer gaan stijgen. Maarja daar kan niemand je natuurlijk zekerheid over geven. Maar veel nieuwbouw projecten zijn stil gelegd, dus op een gegeven moment moeten de bestaande huizen dan toch duurder worden lijkt mij.
Hier nog even de verdere foto's van mijn studio. (zit nu bij mijn moeder met fatsoenlijk internet). Dit is het deel wat na de bank komt. In een hoekje van de foto zie je de bank. Daar heb ik tegen de muur een kast staan voor servies en daar tegenaan die open kast. Zo is mijn bed vanuit de woonkamer een beetje afgeschermd en is het niet meteen zo opgesloten. Dit is de muur waar de televisie staat. (nog wel een beetje rommelig ik moet nog steeds dingen uitpakken). En zo staat mijn bed. (erg slechte foto, maar is een 2 persoonsbed normaal formaat.) En achter dat scherm rechts zit mijn keuken. En hier nog even de link hoe het er eerst uitzag. Daar staan ook de badkamer en de keuken op. http://www.allroundmakelaardij.nl/Detai ... jectid=446
Ja niet slecht he voor een kleine studio. Komt denk ik omdat het eerst gebouwd was om een hotel te worden. De intree en de gangen zien er ook uit als een hotel. Maar ik heb die ruimte in de badkamer ook wel nodig voor de wasmachine en om de was op te hangen.
@Ginger, mooie badkamer idd. Maar ik zag ( sorry ) de prijs en vind het nog best wat voor een studio of 1 kamer woning. Ik kom uit de stad, dus snap die prijzen, maar ben al zo snel gewens aan hier geraakt en dan krijg je idd hele eengezinswoningen al. Maakt niet uit verder, je hebt je eigen stekkie en woont lekker!
Wij denken nog even na en blijven goed rondkijken. Ik ben nog bezig over mijn contract en heb een minimaal voorstel afgewezen. Misschien dom, maar ik verdien beter en kom nu voor mezelf op. Met dat contract was het nog niet veel geweest en ik maak gewoon veel meer uren.
@Pashon, ik zag trouwens hele goedkope woningen in Nw A'dam v.o.n. We hebben even rondgereden, maar vinden het alsnog wat ver en voor dat geld kan je in Emmen ook wat kopen met gelijke ruimte.
KimL86
Geplaatst: 17-09-10 02:00
Maakt niet uit dat je de prijs ziet, staat algemeen op internet. Ik had ook gezien dat je op andere plaatsen voor minder geld een heel huis hebt. Maar dit is nog de goedkoopste studio uit dit pand. 3 jaar geleden is hij voor 21.000 meer verkocht dan waar ik hem voor heb. En de overige dingen die voor mijn geld te koop waren, waren meer dan 10m2 kleiner dan deze. Dus hij is eigelijk nog heel goedkoop. Maar zo was ik weer verbaasd over de prijs van een appartement wat iemand in dit topic plaatste in utrecht. Dat was weer zoveel duurder als hier in de buurt. Gek hoe verschillend die prijzen zijn.
Dat is ook zo hoor. En zolang op die plekken die waarde blijft, ben je het ook wel weer kwijt over x aantal jaren.
Ik zit alleen weleens te rekenen wat we vroeger in guldens konden kopen samen en wat we nu kunnen kopen in euro's. Als ik dan om me heen kijke naar de gemiddelde huisprijzen schrik ik toch wel. Het wordt voor mensen alleen wel steeds moeilijker in bepaalde plaatsen.
ik denk dat we gewoon wat bezichtigingen moeten doen van gewone huizen die we nu voor komende tijd kunnen kopen. Als er niks tussen zit, ben je gewoon klaar. wat niet goed voelt, doen we niet...........Dan maar huren en hopen dat contract nog anders wordt komende tijd.
Het is hier verder prima en we kunnen dan voor relatief weinig kopen wat we echt graag willen, maar ik twijfel soms wel of ik hier wil blijven ook. Als onze zoon gaat studeren bijv heb ik hier verder weinig wat me hier ook echt houdt en ik mis mijn ( hele kleine ) familie best wel soms. Die wonen nu bij elkaar om de hoek sinds een jaar in Ermelo. Maar men wat is het daar duur....................
ginger erg mooi apartement, maar inderdaad aan die stad prijzen kan ik niet wennen.
Superpony, die woningen die vrij op naam zijn zijn van de Lefier (voorheen wooncom) die woningen zijn heel klein, staan is een van de slechtste straten van Nieuw Amsterdam en er moet nog van alles aan gedaan worden o.a. cv dubbele en de nodige opknappingen aan de badkamer enzo. Nieuw Amsterdam is inderdaad duurder als Emmen, dit is een exclusiever en gewilder dorp en de woningen hier zijn gewilder als in Emmen. Toen de markt nog goed was stonden de woningen in de lagere tot normale prijsklasse hier nog geen 4 maand te koop. Het is vanaf hier een klein half uurtje fietsen naar het centrum in Emmen, ligt ongeveer op dezelfde afstand als Emmer Compas.
In Emmen zelf wil ik echt dood niet gevonden worden, de wijken zijn nu weer wat aan het opknappen maar om het even grof te zeggen het "uitschot" woont echt overal. Mijn zus heeft in Bargares gewoond toen ze uit huis ging en ze had altijd overlast.
Ik vind ze ook niks hoor, wil eigenlijk helemaal geen tussenwoning want vrij bevalt prima. Op zich vallen de prijzen in NW A'dma wel mee. Het is niet alleen de afstand, maar ook hoe de route is als onze zoon alleen moet fietsen. Zoals nu redt hij het op zich wel, maar er zitten echt hele kale stukken tussen voor als je om 4 uur uit bent. En alleen merkt hij meer van het slechte weer en de afstand. Een leraar komt uit Erica en vind dat goed te doen en heel fijn.
Emmer Compas zelf is best ver, wat zij wilden was heel erg vooraan. Emmen ligt echt aan de wijk en dan nog welke straat, zulke grote verschillen. Ik weet mensen die super wonen in bv bargeres. Maar ook waar ik never wil. Angelso is vreselijk, maar er zitten echt mooie huizen en straten tussen. Als je duurder gaat zoals Parc Sandur is het voor ons weer niks nu door mijn contract en kunnen we ook naar huis met grond verder kijken.
Ik mis in sommige stukken gewoon het gevoel dat je in Drenthe woont, gezellig en groen. Ik woonde in Almere naast een drugsdealer en met veel ellende laatste 3 jaar, maar wel super mooi verder. Aan water en super groen. Daarvoor ook heel groen gewoond in Almere. behalve 2x nieuwbouw, dan is het in het begin 10x niks, maar ja, dat weet je.............
Als we iets simpels kopen, wil ik wel makkelijk met de hondjes kunnen lopen, rustig wonen en de pony's vlakbij kunnen stallen. Nu elke keer 18km en pas 's avonds na de lessen kunnen rijden is niks.
Fjordjes, spannend!! Nieuwe spulletjes uitzoeken en een huis aankleden is zooooo leuk!
relaxed. Op zich vind ik Emmen wel oke om doorheen te lopen. Wij gaan anders naar Stadskanaal en ben je snel doorheen. Emmen heeft meer keus en wel wat dorpsdingen als wij er doorheen lopen. Maar goed, we waren Almere, alles groot en strak gewend. Of Amsterdam en dat was ook niet meer zo geweldig, tenminste niet als je het ''gewoon'' vindt. Vanaf hier vinden mensen soms Amsterdam echt je van het, maar ik niet zo, en ben er echt geboren.
Ik heb bij Drenthe wel zoiets van het moet rustig zijn, groen en veilig. Groningen net zo, maar wordt wat ver. Is evt later nog een optie, hoewel ik ook graag ri familie op veluwe zou gaan. ( als ze er dan nog zijn, want worden ook ouder )
Ik denk dat je ergens thuis voelen van meer afhangt en als je alleen naar huizen en ligging kijkt het soms voor de ene het helemaal is en de ander juist niet. Ik voel me misschien nu nergens meer echt thuis. Almere wil ik niet meer heen, Drenthe/Groningen kan mooi zijn en betaalbaar, maar verder heb ik toch weinig en veluwe zit familie, maar is duur en we hebben wel werk en school hier. Je moet toch ergens wonen en daarom kijk ik dan maar wat handig is en onze wensen zijn.