[VOLG] Verhuizen naar een nieuwbouw woning!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-24 13:52

Volgens mij valt het echt mee. Ik vond bv deze traplak: https://www.onlineverf.nl/product/sigma ... va-primer/ (nou ja, dit is de grondverf, je hebt ook een toplaag nodig) maar die is dus zeker in de zomer al kleefvrij na 3 uur - dus dan hoef je de katten geen hele dag op te sluiten. Paar uur wachten, katten weer lekker vrij laten.
Dan een volgende dag aflakken, weer een paar uur. Met een roller is dat volgens mij zo gedaan.

Verder zijn er wasbare trapmaatjes:
https://nl.vidaxl.be/e/vidaxl-trapmatte ... 32846.html

Maar volgens mij kun je de meeste maantjes wel redelijk mishandelen met schoonmaakmiddelen en dergelijke, maar sommige zijn dus ook wasbaar. En ik denk dat je er gewoon vanuit moet gaan dat je die maantjes wel eens in de zoveel tijd moet vervangen, maar dat kun je een heleboel keren doen voor je aan die 3000 euro bent...

(Andere trapbekleding wordt wel echt snel enorm duur zeg. Niet leuk meer.)

Hilli

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-24 13:53

Maar je moet je katten ook opsluiten als er een wildvreemde een trap komt opknappen. Dus wat dat betreft maakt het niet uit. Mijn ervaring is overigens ook dat trapverf best snel droog is. Ik denk daarom dat de overlast voor je katten echt wel meevalt! :j

Kaitlyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-24 13:53

Anders inderdaad om en om verven, katten gewoon 1 dagje boven laten. Als je 's ochtends verft kunnen sowieso de katten er weer overheen dan.

Shadow0

Re: [VOLG] Verhuizen naar een nieuwbouw woning!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-24 13:56

Om en om verven heeft geen meerwaarde, want je kunt katten echt niet uitleggen dat ze maar de helft van de treden moeten gebruiken. Dus gewoon van boven naar beneden en zorgen dat je in die tijd niet naar boven hoeft.

Kaitlyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-24 13:57

Shadow0 schreef:
Om en om verven heeft geen meerwaarde, want je kunt katten echt niet uitleggen dat ze maar de helft van de treden moeten gebruiken. Dus gewoon van boven naar beneden en zorgen dat je in die tijd niet naar boven hoeft.

Dan kun je er wel zelf nog overheen mocht het nog niet droog genoeg zijn voor een mens. :')

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-24 14:07

Kaitlyn schreef:
Anders inderdaad om en om verven, katten gewoon 1 dagje boven laten. Als je 's ochtends verft kunnen sowieso de katten er weer overheen dan.

Liever 's avonds verven, hoef je er zelf ook niet meer overheen en als je om en om verft kan dat inderdaad makkelijk trap op verven onderweg naar bed zonder veel zorgen mocht je er 's nachts uit moeten.

Kaitlyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-24 14:13

tamary schreef:
Kaitlyn schreef:

Liever 's avonds verven, hoef je er zelf ook niet meer overheen en als je om en om verft kan dat inderdaad makkelijk trap op verven onderweg naar bed zonder veel zorgen mocht je er 's nachts uit moeten.

Maar het is vervelend om een tree achter/onder je te verven, en Marlies heeft de nodige lichamelijke problemen.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-24 14:18

Je kan achterwaarts de trap af en elke andere tree verven, kan je vervolgens ook weer de trap op om naar bed te gaan.
En sec als je de katten leert bedtijd is deur dicht, dan kan je elke avond 1 tree doen zelfs. Creeer een situatie zodat niet alles in 1 keer hoeft.

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-24 14:58

Bedtijd is deur dicht dat werkt niet, mijn slaapkamerdeur is altijd open en ze slapen op bed. Ik kan de trap niet afsluiten, er zit geen deur. Dus ik moet ze echt in 1 kamer opsluiten.

Maar als het met een paar uur overloopbaar is voor iig de katten dan is het nog het proberen waard. Dan sluit ik ze op, werk van boven naar beneden en laat het een uur of 4 drogen. Als dan de katten eroverheen kunnen lopen is dat mooi. Als ik er dan 's avonds over moet is dat ook mogelijk. En als er nog een 2e laag over moet kan dat ook nog.

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-24 20:15

Ik heb nog wat erbij geplant en gesproeid.

Tiahastrona

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-24 14:35

Mijn trap is met speciale trapverf met paar uur droog. Ze zeggen altijd trede om en om verven, kan je nog naar boven en beneden. Doe ik niet, ben bang dat je dan toch op verkeerde stapt.
Ik doe altijd van boven naar beneden werken, dan alles verven. Middag weggaan, als ik terug kom is het droog. Super simpel

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-24 14:55

Ja maar ik heb die katten. :+

Kaitlyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-24 15:32

Maar katten kunnen toch prima een keer een dag op 1 kamer zitten? Als je iemand laat komen om het te doen zul je ze ook moeten opsluiten.

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-24 15:36

Jawel maar dat is dan maar 1 dag. Heb wat offertes binnen en het gaat hoe dan ook veel geld kosten.

Dan maar zelf schuren en verven. En dan maar per tree ofzo? Maar als het met een paar uur droog is dan kan ik ze wel opsluiten en de trap in 1x doen.

Kaitlyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-24 15:40

Kun je anders eventueel beneden het zo afsluiten dat ze niet naar boven kunnen (provisorisch)? Dan kun je ze gewoon in de woonkamer laten.

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-24 15:58

Nee. :+
De bedoeling is wel dat er iets van een schuifdeur komt, mits dat mogelijk is.
Zo ziet het er uit:
Afbeelding

Tiahastrona

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-24 19:12

Je kan ze toch een keer een halve dag (of iets langer) opsluiten. Is maar voor 1 keer. Bij schuren kunnen ze gewoon los. Je moet daarna toch nog stofzuigen en afdoen met doek. Dag erna pas verven. Ik was met een paar uur klaar.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-24 19:49

Ik zie nu dat je al grondverf op de trap hebt. Dan hoef je waarschijnlijk niet al te veel te schuren (wel goed vetvrij en stofvrij maken.) En dan ben je waarschijnlijk in 1 keer klaar, de stootborden zeker.

Als de trap in z'n geheel te veel is, zou ik het eerder splitsen in stootborden en treden apart dan in om en om. Verder: zoek het juiste rollertje. Ik weet niet welke dat is, maar dat maakt wel het verschil.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-24 19:58

Wat ik zou doen:

Als je katten gewend zijn om bij jou te slapen zou ik 's avonds twee kattenbakken, eten, drinken en die katten in je slaapkamer zetten. Trap verven van beneden naar boven, van elke tree laat je 20 cm ofzo aan één kant ongeschilderd. Die schilder je op weg naar boven. Dat is onhandig want lager dan je zelf staat maar is maar een klein stukje. Dan lekker slapen en 's ochtends met z'n allen de trap af.

En verder niet te ingewikkeld nadenken. Het is maar een nachtje, en ze kunnen dan gewoon 's nachts bij jou zijn.

Óf:

Katten even met z'n allen in de gang beneden. Trap van boven naar beneden schilderen. Een soort barricade maken in het trapgat, bij voorbeeld door er stukken karton tegenaan te plakken. Katten weer in de kamer. En 's avonds met z'n allen naar boven.

Je hebt katten en dat is heel gezellig. Maar ze zijn onderdeel van jouw leven, niet andersom. Soms wil jij dingen die voor hen even onhandig zijn en wat inschikking vragen. Dat is niet ideaal. Maar ze zijn in hun eigen omgeving en jij bent bij ze dus ik vermoed dat 't allemaal veel minder erg is dan je het nu maakt.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-24 20:03

Koper schreef:
En verder niet te ingewikkeld nadenken. Het is maar een nachtje, en ze kunnen dan gewoon 's nachts bij jou zijn.

Maar waarom? Nog eenvoudiger is gewoon overdag doen, katten boven, Bellatrix beneden, en dan een paar uurtjes wachten.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-24 20:07

Omdat die katten gewend zijn om bij Marlies te zijn als ze thuis is. En omdat ik Marlies zo inschat dat ze zich extra rot zou voelen als die katten boven zitten en zij beneden als ze klaar is met schilderen en zit te wachten tot de verf droog genoeg is. Dan is het handiger om of allemaal boven of allemaal beneden te zijn.

Tiahastrona

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-24 20:10

Als ze is werken zijn ze ook alleen, dus dat is dan toch geen verschil. Als er al grondverf op zit kan je het op één dag schoonmaken, andere dag verven. Duurt paar uur. Dan paar uur drogen. Dus zullen niet langer alleen zijn als op dag werken.
Je doet dit niet elke week, maar 1 keer in de zoveel jaar. Ook niet ingewikkelder maken dan t is.

ingvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-24 20:30

Mijn trap was elke keer met 3 a 4 uur prima beloopbaar.
Ik zou wel twee a drie lagen aanbrengen. Zeker de stukken waarover je loopt, maar ook qua kleurdekking.

Schoonmaken, schuren kan met de katten erbij, verven was een uurtje werk.
Ik zou gewoon de hele trap in een keer doen en de dag(en) erna nog een keer.

Ik zou niet van beneden naar boven gaan, dat is teveel gedoe en werkt niet prettig. Fysiek gezien dan.
Knappe verf kopen scheelt ook een hoop. Ik had Sigma trappenverf, dit is ruwer zodat je niet uitglijdt. Kan je in alle kleuren mengen.

Kaitlyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-24 21:53

Ik heb mijn trap vervolgens nog afgelakt met botenlak, blijft ie langer mooi van. :))

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-24 22:15

Ik heb het er net met een bokker over gehad (ik had een BBQ) maar als ik hem weer zou schilderen zou ik over een tijdje weer met een gore trap zitten. Een witte trap wordt snel vies en hout kan ik niet makkelijk afnemen met een doekje. Dan moet ik hem elk jaar weer schilderen als ik hem wit wil hebben. En ik wil de trap iig een lichte kleur geven.

Ik zie dat Kwantum bijvoorbeeld ook trappen doet en dat is al een stuk goedkoper dan die lui die op FB adverteren. Ik moet iets hebben wat met een doekje goed af te nemen is. En dat is hout niet.