[Centraal] Bokkers op de woningmarkt *deel II*

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Georgette

Re: [Centraal] Bokkers op de woningmarkt *deel II*

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-13 14:33

Heel frustrerend, vanaf vandaag staat een super leuk huis te koop, op de foto af perfect en precies wat we zoeken. Maarja, appartement staat nog steeds te koop...

Dammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-13 18:21

bruceandnoon schreef:
Kieffertje schreef:
Dammie: Wij zijn ook wel eens niet verder gegaan met een huis omdat er een lage VVE-bijdrage was (en er eigenlijk niet gespaard werd). Je kan natuurlijk zelf wel geld opzij leggen, maar als de anderen dat niet doen, loop je de kans dat gezamenlijk onderhoud of niet gedaan kan worden, of dat je dat in je eentje moet betalen (terwijl het dus niet om je eigen bezit gaat). De CV-ketel is iets anders, die is voor jezelf en heeft als het goed is dus niets met de VVE te maken. Als jullie een goed onderhoudsplan hebben, zou je niet voor al te veel onverwachte kosten moeten komen te staan, dus dan is het argument wel een beetje vreemd...

Ik denk dat je op mij doelde :D . je hebt daar absoluut een punt. als de rest van de VVE leden een grote gezamenlijke kostenpost niet op kunnen hoesten heb je een probleem. Zo had ik het nog niet bekeken. Maar in dit pand zitten , en dat kun je als buitenstaander ook wel zien, toch wel allemaal mensen met redelijk wat vermogen.

Dan zijn de tijden wel veranderd. Eigenaren van een paar jaar terug hielden bij mijn VvE de verhoging van de maandelijkse bijdrage tegen. Dit omdat een te hoge bijdrage kopers af zou schrikken. En nu is een te lage bijdrage weer niet goed :o?
Mijn maandelijkse bijdrage is nu juist hoog, omdat we een paar jaar niets aan onderhoud gedaan hebben, en dus moeten sparen. Inmiddels hebben we al aardig wat geld in kas.
Over de CV: bij ons is die gemeenschappelijk, ik heb blokverwarming. En dan moet je een vervanging plannen, want a) een ketel voor 30 appartementen ligt niet op de plank en b) is best duur: iedereen heeft EUR 750 moeten bijbetalen extra voor die ketelvervanging die bij ons nodig was.

Mijn kijker van woensdag is nog in de oriënterende fase, dus dat wordt waarschijnlijk niets :(

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-13 18:23

ik ben bang dat we er niet uit gaan komen met onze bieder.. hij wil niet omhoog, ex wil niet omlaag..

appiesjappie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-13 20:05

oooooh balen Juval!!

Georgette

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-13 20:19

Wat balen Juval. Heb je eindelijk een bod, komt er misschien geen koop tot stand.

bruceandnoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-13 00:11

_Nelleke_ schreef:
Joolien, hoe cool is dat, hoe heb je dat nou voor elkaar gekregen. :D

Bruceandnoon, wat een gedoe zeg! Ik heb dat argument hier ook een paar keer gehoord, maar ook ons appartement is goed onderhouden en heeft geen reden om te denken dat er groot onderhoud nodig is de komende 5 a 10 jaar. Echt heel erg vervelend!

Amanda, wat heb je er een leuk huis van kunnen maken! En je katten hebben wel een hele luxe zolder!

Nou nog even een week in spanning maar dan is bij ons zeker of ons huis is verkocht, 8 nov. loopt de 'voorbehoud van financiering' af.

4 november gaan we tekenen voor een ander huis met een week bedenktijd. Welk huis is nog even een verassing. :+

Ik ben wel heeeeel erg benieuwd nu! zeker omdat we volgens mij de afgelopen maanden veel naar de zelfde huizen gekeken hebben :D ik zal het huis vast wel herkennen denk ik zo! maar heerlijk hoor voor jullie dat het gewoon nu zo goed als zeker is allemaal dat je weg kunt uit die stinkstad ;) !!

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-13 00:23

Ik ga op 13 november met mijn eigen werkgever kletsen over het oversluiten van mijn hypotheek. Gek idee hoor, om als hypotheekadviseur met een collega te praten over mijn nieuwe hypotheek :D

Mellow

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-13 01:32

Morgen is de grote dag, wij gaan over, 2 weken geen internet, maar als ik weer internet heb zal ik nog foto's plaatsen.
Verder wens ik de huizenkopers en verkopers veel succes met verbouwen, opknappen, onderhandelen etc.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-13 11:06

Succes mellow. Wij hebben een kleine tegenslag. Bank doet ergens moeilijk over. Wel balen en t blijft nog even spannend.

Zerena

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-13 12:34

Succes Mellow :D
Joolien balen zeg, hopelijk komt alles gewoon goed!!

Mijn aanvraag lijkt helemaal goed te gaan.
Volgende week krijg ik de offerte en dan nog een paar dagen wachten op de sleutel.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-13 03:21

Joolien schreef:
Succes mellow. Wij hebben een kleine tegenslag. Bank doet ergens moeilijk over. Wel balen en t blijft nog even spannend.

Hier hetzelfde...
Ook de bank die lastig doet...

Balen ia dat he!

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-13 09:51

Ai, vervelend als de bank lastig doet. Hopelijk gaat dat bij ons niet gebeuren, levert een hoop stress op denk ik.
Wij kunnen pas half januari iets bij de bank regelen, omdat de offerte maar 3,5 maand geldig is, en de aanvaarding voor nu pas op 1 juni staat. Bij de eerdere gesprekken was alles geen probleem, maar ik neem aan dat jullie ook een "geen probleem" hadden.

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-13 10:06

ARGH! Hier ook problemen, niet met onze eigen koop maar met de verkoop van het huis.

We kregen gister een telefoontje dat de NHG taxateur het huis veel lager heeft getaxeerd dan het waard is. Daardoor kan de koper niet meer lenen dan het bedrag dat die NHG taxateur heeft vastgesteld en is er dus grote kans dat het hele feest niet door gaat...

Onze makelaar is flink boos en het er totaal niet mee eens dus die gaat hier maandag nog over bellen met die taxateur.

Loesss

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-13 11:03

Jeetje wat een toch nog onverwachte tegenslagen hier. Ik hoop dat het allemaal goedkomt voor jullie.

Stiekem hoop ik dat bij het huis wat wij zo leuk vonden en verkocht is het op dezelfde manier een tegenslag word. Maar dat is wel heel gemeen gedacht van me ;).

Mellow! Ik ben benieuwd! Succes!

Blegh zeg Juval, eindelijk een bod en word het niks. Maar gelukkig weet je wel dat er nu biedingen komen.

bruceandnoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-13 11:10

_Nelleke_ schreef:
ARGH! Hier ook problemen, niet met onze eigen koop maar met de verkoop van het huis.

We kregen gister een telefoontje dat de NHG taxateur het huis veel lager heeft getaxeerd dan het waard is. Daardoor kan de koper niet meer lenen dan het bedrag dat die NHG taxateur heeft vastgesteld en is er dus grote kans dat het hele feest niet door gaat...

Onze makelaar is flink boos en het er totaal niet mee eens dus die gaat hier maandag nog over bellen met die taxateur.

Neeeeeee dit meen je niet!!! :( :( :( Ik hoop zo dat dit met een sisser afloopt!

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-13 12:31

wat naar nelleke... ik begrijp zowiezo niet hoe dat werkt met taxeren.. t is volgens mij allemaal natte vingerwerk..
3 jaar geleden moesten we de hypotheek verlengen, werd ons huis op 445 getaxeerd
2 jaar geleden hebben we een aantal makelaars laten komen voor de verkoop, die zaten allemaal rond de 420/425 vraagprijs... en nu zegt mijn makelaar dat ik er niet meer dan 212.500 voor mag verwachten.... ahum.... waar is dat geld gebleven vraag je je dan af.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-13 16:02

Balen Nelleke en JG, hopen dat het allemaal goed komt. Bij ons is het wellicht overkomelijk dus ik hoop dat het allemaal meevalt...

Ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-13 16:04

Wij wachten op het eindoordeel van de bank, best spannend (understatement). Volgens mij is er niets waarop het kan stuklopen, maar ik wacht met smart op goed nieuws.

@_Nelleke_ & Joolien, ik duim dat alles alsnog goedkomt!

Kieffertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-13 16:32

Ik vond die hele taxatie ook maar raar... Volgens mij heeft hij gewoon ongeveer de verkoopprijs genomen, bedacht wat een verbouwing zou kosten, daarvan 70% opgeteld bij waarde en voila, taxatie gedaan :)

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-13 20:25

Nouja, die taxatie slaat ook nergens op. Ze zijn binnen 5 min. het huis uit.

Uiteindelijk bleek dat de taxateur (uit Apeldoorn) het huis heeft vergeleken met huizen in de omgeving van rond de 180 a 190 duizend euro.

Verder geen rekening houdende met feiten als: eigen grond, vrij uitzicht, groot balkon op het zuiden etc. Dingen die in Apeldoorn misschien vanzelfsprekend zijn, maar hier in Amsterdam gewoon geld waard zijn. Bovendien heeft de taxateur ook vergeleken met huizen in Bos en Lommer, een wijk die vrij slecht bekend staat, terwijl onze wijk, de staatsliedenbuurt, juist heel goed bekend staat en sowieso heel Westerpark staat heel goed bekend.

Verder totaal geen rekening gehouden met dingen als indeling, bergruimte etc. Dingen die in Amsterdam gewoon wel belangrijk zijn.

Ik wil niet pochen met het feit dat ik in Amsterdam woon, maar het is wel gewoon een hele andere (unieke) markt ten opzichte van de rest van Nederland.

Juval, ook echt bizar bij jou hoor...

Joolien, ik duim heel hard dat alles goedkomt. Wat is er precies mis of is dat te persoonlijk? Mag uiteraard ook in een pb-tje. :)

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-13 21:01

kun je geen second opinion taxatie laten doen nelleke? het is voor de kopers natuurlijk ook heel vervelend dat het hierdoor niet door kan gaan..

pffff.. nou, die windhoos in wijk bij duurstede is dus wel heeeel dichtbij mijn huis geweest, ik zal morgen maar eens gaan checken of er geen schade is.. zou wat zijn zeg.. hebben we eindelijk een koper.. is het huis stukgewaaid :) :D

Angeliquee18

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-13 21:05

Jeetje wat kan er veel mis gaan zeg met een huis kopen !
Heel veel succes iedereen.

Ik vind het helemaal niet leuk een huis kopen :+
Veelste veel stress en geduld.
En telkens in die onzekerheid zitten...
Ben blij als we er eenmaal gewoon lekker in zitten haha

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-13 21:18

Dat horen we morgen allemaal Juval.

Ik hoop voor je dat er geen schade is. Zal toch niet zomaar?

Angelique, haha, nou ik ook hoor!

Mirjam79

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-13 10:07

Wat een puinhoop hier met die taxatie! Ik vind zo'n aankoop taxatie meestal een wassen neus, maar wat hier dan weer gebeurt? Waardeloos!

Weten jullie een beetje hoe een hypotheekverstrekker tegen de lage verkoopprijs aankijkt wanneer er gespaard geld staat tegenover de restschuld die zou ontstaan?
Zelf ben ik druk aan het sparen voor het financieren van de restschuld bij de verkoop van mijn woning. Wanneer wij dan een bod zouden krijgen, ben ik wel bereid om te zakken. Maar wat kan een hypotheekverstrekker hier dan op zeggen?

Dammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-13 11:51

Mirjam79 schreef:
Wat een puinhoop hier met die taxatie! Ik vind zo'n aankoop taxatie meestal een wassen neus, maar wat hier dan weer gebeurt? Waardeloos!

Weten jullie een beetje hoe een hypotheekverstrekker tegen de lage verkoopprijs aankijkt wanneer er gespaard geld staat tegenover de restschuld die zou ontstaan?
Zelf ben ik druk aan het sparen voor het financieren van de restschuld bij de verkoop van mijn woning. Wanneer wij dan een bod zouden krijgen, ben ik wel bereid om te zakken. Maar wat kan een hypotheekverstrekker hier dan op zeggen?

Als je huidige hypotheekverstrekker bij verkoop van de woning zijn geld krijgt, deels uit de verkoop en deels uit je spaargeld, dan is die tevreden.