Tuintips, hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

gohya

Re: Tuintips, hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-12 12:17

Ow dat is dus de Bombax,ja die ken ik wel,ik noem hem altijd 'draaiboom'.
Niet het uiteinde in de grond steken maar halverwege de tak.
Een heel makkelijk v.b. is de hedera,leg daar een uitlopend takje van in het zand en je hebt in mum van tijd wortels er aan.En zo kan dat dus met meerdere struiken/planten en boompjes met hangtakken.
De Euhonimus [groen/wit struikje] is ook heel makkelijk af te leggen.
Uiteraard kan het niet bij álle struiken of planten.

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-12 14:19

MargreetW schreef:
Het wilde plantenhoekje is leuk! Is dat een distel vooraan of een kaardebol?

Ik heb echt geen enkel idee :=
Op de verpakking staat: "deze mix bevat o.a. beemdooievaarsbek, bolderik, muskuskaasjeskruid, dagkoekoeksbloem, kroonkruid, paarse morgenster, phacelia, zeepkruid, knoopkruid, bont kroonkruid, kattestaart, slaapbol en lange ereprijs"
Dus kies maar wat :D

Gohya's tuin vind ik ook erg leuk :j
Hier staat een vrij duidelijk verhaaltje over afleggen: http://www.neerlandstuin.nl/algemeen/ve ... eggen.html

Mootje schreef:
Dit is trouwens het huis met die geweldige tuin (nu nog niet hoor :') ) http://www.funda.nl/koop/nootdorp/huis- ... -12/fotos/
Het huis is alleen inieminie :o

Ik vind dat huis wel grappig (roze tegeltjes in de keuken <<) ) en niet zo heeeeel klein toch? Ja groot is anders, maarja.

Ik ben wel jaloers op die vrije tuin hierboven hoor.
Gisteren hadden we voor het éérst de vuurkorf aan, en de overbuurvrouw hing meteen krijsend uit het raam :wow: #) :=
Echt belachelijk ook, op die manier.
We wilden ook nog een tuinkachel erbij kopen maar nu durven we niet meer :o

Soms vind ik mijn nieuwe huis helemaal niet meer zo leuk :o op deze momenten dus.
Ik zal denk ik gewoon nooit wennen aan buren.
En daarom hebben we een hoekhuis gekozen maar nu hebben we extra veel last van slechts enkele buren....
Maarja vrijstaand is :$ :$ :$

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-12 14:26

Wat doen de buren dan, Nicolle O:)
Naja, wat is er mis met een vuurkorf? Je hebt een megagrote tuin, toch? En het is jouw huis!!!! }:)

Ik heb nu 90m2 en om dan terug te gaan naar 78m2 om alleen de tuin vind ik niet wat. Badkamer vind ik ook te klein, dus zou daar een slaapkamer voor opofferen en de zolder is te laag om daar een volle woonlaag van te maken met een vaste trap. Dan spaar ik liever nog even door, alhoewel het type huis (open haard, niet recht toe recht aan en een gesloten keuken) mij enorm aanspreekt.

Grappig, dat afleggen. Daar had ik nog nooit van gehoord!

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-12 14:29

Ik zie het al, het is deze:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Phacelia_%28soort%29

Ik heb geen megagrote tuin :o maar dat mens heeft dag en nacht haar raam open en ze blèrde dat ze al speciaal aan de andere kant was gaan slapen omdat aan de andere kant de buurman ook al een vuurkorf had. :=

De naaste buren hebben een puberdochter en die stámpt op de trap en smijt met deuren -O-

Ik heb jaren op 50 m2 gewoond dus alles is voor mij mega :Y)

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-12 14:33

Nicolle, dan zou ze toch van jouw vuurkorf inmiddels geen last meer moeten hebben, of had je hem in de voortuin gezet ~~}>

Dat is altijd jammer, hè? Je moet het maar net treffen met je buren!
Hier heb ik het erg getroffen met de buren (en de ongehorigheid van het huis zelf :) )
Mijn buurman zit nooit buiten (met wie ik het terras deel met een privacyscherm ertussen) maar af en toe komt hij een praatje maken als ik buiten zit of op de bank zit met de pui open.

Hij was 1x over het scherm geklommen omdat zijn oppaskonijn naar mijn kant was gekropen en ik de schuifpui open had... Op 5 hoog met een overhang :oo Lief hoor, maar hij had beter kunnen bellen (zat op mijn werk)!

MargreetW

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-12 14:35

Mootje schreef:
Wat doen de buren dan, Nicolle O:)
Naja, wat is er mis met een vuurkorf? Je hebt een megagrote tuin, toch? En het is jouw huis!!!!!

Mootje, niet om het een of ander hoor, maar de mensen die een vuurkorf stoken zitten zelf nooit in de wind van de rook, altijd eruit, daar zorgen ze wel voor. En als mijn buurman stookt en de wind staat mijn kant op dan is dat is heel erg vervelend want het stinkt gewoon dan heel erg in huis.

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-12 14:37

In Lisse woonden we trouwens in een buurt waar 's zomers alle deuren open gingen, iedereen de muziek op 10 zette (tegen elkaar in |o ) en de bbq's en vuurkorven naar buiten gesleept werden.
Dat was nogal een 'volksbuurtje'

Het voordeel was, je had zelf ook nooit gezeik, het nadeel was, je zat zelf ook echt áltijd in de stank en herrie van de buren :7

De rook waaide naar ons idee weg, maar we hebben wel huizen tegenover ons. Maar het was om 17u dus niet echt een tijd dat mensen willen slapen ofzo.
Het gaat er gewoon om dat je dingen niet echt oplost door meteen de eerste keer dat wij zo'n ding aansteken gillend uit het raam te hangen. Hiermee kweekt ze bij mij niet echt goodwill ofzo.

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-12 14:40

Tja, maar dat doen ze toch niet express (of zijn het díe buren)?
Er is altijd wel iets als je op een woonerf woont, anders moet je maar in een hutje op de hei gaan wonen O:)
Er zijn natuurlijk zaken die wel té ver gaan, maar een vuurkorf of BBQ vind ik daar eerlijk gezegd niet onder vallen.
En inderdaad, wat Nicolle zegt: Je kunt ook normaal reageren toch? Zelfs ik zou daar normaal op kunnen reageren :')

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-12 14:42

Nouja als het aan mij ligt woon ik inderdaad in een hutje op de hei :7

Maar zelfs ik zou het even een tijdje aankijken of de buren elke avond fikkie zouden zitten stoken of incidenteel en in hoeverre ik er dan last van zou hebben.
Ik zou ook niet meteen de eerste keer gaan klagen.

MargreetW

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-12 14:43

Dat is ook zo, maar aan de andere kant weet je ook natuurlijk niet hoe vaak je andere buurman voor overlast heeft gezorgd en dan kan jouw korfje net de druppel zijn.

Mootje, een bbq niet maar een vuurkorf vind ik wel degelijk vallen onder iets dat veel overlast kan veroorzaken. Jij zou ook niet zo blij zijn als jouw buurman geregeld een korfje opstookte en dat dan jouw hele balkon en appartement stonk naar de rook.

't Is allemaal wat met huizen, bewoners en aanverwante artikelen en bezigheden.

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-12 14:46

Margreet, In ons koopcontract staat dat wij geen open vuur mogen op de balkons en terrassen... Alleen in de tuinen :D In dat geval gaat er een klachtenbrief uit vanuit de VVE en je mag drie keer raden wie het enige bestuurslid is vanuit de bewoners.
Margreet, Zo lang woont Nicolle er nog niet (en de andere buren ook niet) , dus dat kan nooit lang zijn ;)

Dana01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-12 14:48

tuinieren zit er hier even niet in, al kriebelt het wel als ik al jullie foto's zie :j
ten eerste staat mijn tuin weer eens blank en ten tweede ben ik woensdag aan mijn knie geopereerd.
van de nood een deugd gemaakt en de knijnen de hele tuin maar gegeven als speelterrein :D
hier ook een volksbuurt, alleen als er ergens gestookt word schuift de halve buurt gewoon aan :=
ik ben benieuwd hoe het komt als alles nieuwbouw word, dan is de lol er snel af denk ik... wel jammer, het is super gezellig.

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-12 14:50

Van die andere buren weet ik niet hoe lang ze er wonen, maar mijn vriend zei, dan moet ze toch eerst naar haar eigen buurman stappen in plaats van zich op ons te storten.
Wíj kunnen er niks aan doen als zij problemen heeft met haar buurman :=

Ik snap best wel dat een vuurkorf voor overlast kan zorgen.

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-12 14:51

Nicolle. Jij woont toch in dat nieuwbouwhuis met die rare heuvel aan het einde van de tuin? Of haal ik dingen door elkaar?

MargreetW

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-12 14:54

Dat is ook zo Nicole, maar zoals ik al schreef kan dit al veel langer spelen en kan die van jou net de druppel zijn.
Maar vervelend is het allemaal wel.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-12 14:54

Oke een vuurkorf kán overlast veroorzaken,maar als je deze de 1ste keer pas aansteekt?
Kijk ik snap het best als men 1 x in de week zo'n vuurkorf laat branden,maar voor een keer is toch niet erg?
Ik zou gewoon mijn ramen even dicht doen en ze weer open doen als mijn buren klaar zijn met stoken.
probleem opgelost lijkt me.

Dana01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-12 15:02

ik doe hier standaard 's avonds de ramen dicht, dan word er altijd we ergens gestookt.
nu niet natuurlijk := overdag de boel lekker open voor frisse lucht, werkt prima

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-12 15:08

Is het raar dat ik altijd na veel regen van de meeste planten het water eraf schut?
Ze gaan altijd zo erg hangen,maar als het water eraf is,staan ze weer mooi recht.
Of is dit overdreven wat ik doe? :o

MargreetW

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-12 15:08

Nee hoor.

Dana01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-12 15:10

wateroverlast:
Afbeelding

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-12 15:20

@Dana01
Loopt dat stuk schuin af? of ligt daar beton?
Laatst bijgewerkt door gohya op 24-06-12 15:22, in het totaal 1 keer bewerkt

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-12 15:21

Dana, Wat zit er achter dat witte halve muurtje met houtplanken?

Dana01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-12 15:22

het is beton en het loopt af, tel daar bij op dat de buren op een terp zitten en voila, de tuin staat hier standaard blank.
gelukkig trekt het ook snel weg als het even droog is, alleen heb ik dit jaar weinig droge dagen gehad nog :+

achter het muurtje is het winterverblijf van de knijnen, ooit heeft er een hok gestaan en de fundering en een laag muurtje is bijven staan, ook daar beton dus ideaal voor de konijnen :=

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-12 15:24

Wel balen dat jullie tuin altijd blank staat bij regen!

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-12 15:24

Dana01 kan je daar dan geen putje maken zodat je water weg kan lopen? of miss. een smal geultje wat je amper ziet?