[Centraal]Bokkers op de woningmarkt!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

bantu

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-10 18:21

Hier hebben de eerste kijkers geen bod gedaan... }>
Net als Pashon zegt als je de stap genomen hebt wil je weg!

Margriet_

Re: Bokkers op de woningmarkt!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-10 19:20

Hier hebben de 1e kijkers tot op heden ook geen bod gedaan. Zijn wel 2 keer wezen kijken. Andere kijkers ook nog niks van gehoord, maar die zijn vorige week pas wezen kijken. Ons huis staat 2 maanden te koop.

SuuszelsJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-10 20:23

veerledec schreef:
Oud huis/nieuw huis?

Het is uit 1936, dus vrij oud... Willen sowieso bij een eventuele 2e bezichtiging iemand met verstand van bouwkunde meenemen

nathalie2302

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-10 22:04

oooooooooh..heb nu op Internet HET huis gevonden...jemig en ook nog 12 minuten met de auto van Edgar's werk...

Calice gefeliciteerd!!! :)

Margriet- het is helemaal off-topic maar wat een geweldig paard heb jij onder je derriere (wonderland)...wauw!

Suuszels- ik kan je helaas geen tips geven, ik bekijk de huizen puur op gevoel vrees ik en het is mijn man die de kritische vragen stelt. Aangezien wij ook naar een ouder huis zoeken, zijn wij wel van plan om een bouwtechnische keuring uit te laten voeren als we echt willen gaan bieden. (wij zijn ook lid van de vereniging eigen huis en dat kan ik echt iedereen aanraden, ik vind zelfs het blaadje dat je krijgt ontzettend leuk om te lezen, leuke tips en je hebt meteen juridische hulp mocht het nodig zijn. Wij hebben ook onze huidige hypotheek via hun onafhankelijke service en dat is allemaal heel goed geregeld)

avaluna

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-10 00:34

@Nathalie: wat ontzettend leuk! Nu maak je me wel heel nieuwsgierig!

@Monique: gefeliciteerd, wel leuk alles uit zoeken!

Iemand vroeg of het normaal is dat het allemaal zo lang duurt: nee, ik vind dat absoluut niet normaal, ik zou er ook meteen achteraan bellen en blijven bellen.

Tja, eerste afspraak; oren en ogen goed de kost geven, het moet je eerst al eens aanspreken, mijn man is bouwtechnisch onderlegd dus die kijkt zelf naar het e.e.a.

Only_Hellen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-10 00:41

Naath86 schreef:
Ik had hier gister ook even kort een berichtje geplaatst over ons toekomstige huis!

Nu duurt het toch allemaal best lang met de bank en vraag me af of dat normaal is. Bij de notaris hebben wij twee week geleden alle stukken gekregen, wachten is alleen op de hypotheekakte, en dus op de bank.. Wij hebben eerste week van juli gesprek gehad of het allemaal financieel kon, daarna is hij 3 week op vakantie gegaan en kon blijkbaar niemand anders dit doen.. Na de vakantie weer gesprek gehad, 12 juli en toen is ie daarna weer een week op vakantie geweest.. Hebben we 1 september weer een gesprek gehad en nu is het wachten op het taxatierapport wat nog wat moet worden aangepast voor de NHG.. Daar wachten we nu alweer een week op en nog niks gehoord.. In juli werd ons 1 sept beloofd als alles strak volgens planning liep, nu is het bijna half sept en nog niks gehoord.. Al dat wachten.. Probleem is ook dat het van de familie is en we geen makelaar hebben ingeschakeld. We moeten dus alles zelf regelen en er is geen makelaar die erboven op zit.. Duurde het bij jullie ook allemaal zolang??

Hoe zit het dan met de datum ontbindende voorwaarden? Is het dossier verder compleet en hangt het nu alleen nog om de taxatie?

veerledec

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-10 09:37

Suuszels schreef:
veerledec schreef:
Oud huis/nieuw huis?

Het is uit 1936, dus vrij oud... Willen sowieso bij een eventuele 2e bezichtiging iemand met verstand van bouwkunde meenemen

Bron: Vereniging Eigen Huis
Met de volgende tips laat u niets aan het toeval over.

* Bekijk de volledige woning, van kelder tot zolder. Sla daarbij geen enkele ruimte over, zoals inbouwkasten of kruipruimten.
* Let goed op eventuele vochtplekken, scheuren en andere ongeregeldheden. Vraag nadrukkelijk naar de oorzaken.
* Bestudeer de indeling van de woning. Voldoet deze aan uw huidige of toekomstige wensen? Zijn er aanpassingen mogelijk zonder een ingrijpende verbouwing?
* Let zowel buiten als binnen op de staat van het dak, metselwerk, beton, schilderwerk en de kozijnen.
* Bekijk de lichtinval en de privacy.
* Luister goed of er buitengeluiden doordringen. Rij ook eens door de wijk/straat tijdens de ochtend- of avondspits. Op de website van ProRail vindt u de geluidbelasting van eventueel railverkeer in de buurt.
* Kijk niet alleen welke apparatuur aanwezig is, let ook op de staat ervan.
* Controleer de afwerking van deuren, ramen, het aantal stopcontacten, enzovoort.
* Neem een meetlint mee, dan hoeft u de grootte van de kamers niet te schatten. Een fototoestel of camera kan ook handig zijn om later alles op uw gemak terug te zien.
* Lopen de buren via uw toekomstige tuin naar hun schuur? Zeer waarschijnlijk is daarvoor een erfdienstbaarheid opgenomen in de eigendomsakte. Vraag de verkoper of dit het geval is bij de tuin of woning van uw interesse.
* Maak - voordat u de woning bezoekt - een ritje door de wijk om de buitenkant van het huis en de omgeving te bekijken. En stel uzelf daarbij de volgende vragen. Zijn er voldoende voorzieningen in de omgeving? Is het een rustige of drukke wijk? Zijn er voldoende parkeerplaatsen? Hoe ligt de woning ten opzichte van de zon? Is de tuin goed verzorgd? Hoe ziet het dak eruit en zit de woning goed in de verf. Kortom: is de woning goed onderhouden?
* Ga langs de afdeling bouw- en woningtoezicht van de gemeente waar u wilt gaan wonen voor het bestemmingsplan. Hierin staan de plannen van de gemeente in uw nieuwe woonomgeving. Deze kunnen van invloed zijn op de waarde van de woning.
* Zoek uit of het huis dat u op het oog hebt op erfpachtgrond staat. Is dit het geval, dan wordt deze grond niét uw eigendom. Een erfpachtovereenkomst is een vorm van een gebruiksovereenkomst. De erfverpachter (meestal de gemeente of een waterschap) geeft de grond in gebruik aan de erfpachter (de koper van het huis). De erfpachter mag de grond - gedurende de in de overeenkomst bepaalde termijn - gebruiken om er een woning op te bouwen, of te laten staan.
* Tegenover dat recht staat de betaling van een vergoeding die de 'canon' wordt genoemd. De hoogte hiervan wordt voor een aantal jaren overeengekomen. Meestal moet de canon jaarlijks worden betaald. Als de canon kan worden afgekocht, wil dat zeggen dat er - in plaats van de jaarlijkse termijnen - een eenmalig afkoopbedrag wordt betaald. De canon kan bijvoorbeeld voor 50 jaar worden afgekocht, of eeuwigdurend.

SuuszelsJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-10 10:35

Zo! Dat is nog eens een handig lijstje!!!
Ik print hem uit en neem hem zeker mee, de camera was sowieso al het plan om mee te nemen :)

Only_Hellen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-10 14:38

Ook niet onbelangrijk, aanwezigheid van asbest, en hoe dat is gebruikt.

SuuszelsJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-10 15:21

Ik hoorde ook dat je naar het energielabel moet vragen :) Het is wel een oud huis, maar wel dubbel glas enzo dus hoop dat het enigszins meevalt

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-10 15:29

Energielabel schijnt ook behoorlijk een wassen neus te zijn.
Ik heb huizen gezien die bij 2 makelaars te koop stonden met 2 verschillende energielabels erop.

Only_Hellen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-10 15:40

Liezel1 schreef:
Energielabel schijnt ook behoorlijk een wassen neus te zijn.
Ik heb huizen gezien die bij 2 makelaars te koop stonden met 2 verschillende energielabels erop.

Klopt. En om zo'n uitgebreid rapport op te laten maken, moet er betaald worden. Geen verkoper die daarop zit te wachten en wordt het dus giswerk. Koper kan erom vragen, maar zal dan ook moeten betalen. Nou, voor een woning uit 1936 weet je al zeker dat je niet in de hoogste klasse komt.

veerledec

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-10 16:11

nathalie2302 schreef:
(wij zijn ook lid van de vereniging eigen huis en dat kan ik echt iedereen aanraden, ik vind zelfs het blaadje dat je krijgt ontzettend leuk om te lezen, leuke tips en je hebt meteen juridische hulp mocht het nodig zijn. Wij hebben ook onze huidige hypotheek via hun onafhankelijke service en dat is allemaal heel goed geregeld)

Ik ben ook lid, en was even vergeten dat zij ook een hypotheekservice hebben. Door jouw post ben ik even gaan kijken, en moet wel zeggen dat de hypotheek die we nu via De Hypotheker willen wel echt stukken lager ligt dan die van de VEH. Dat verbaast me wel. Wat zijn sowieso de ervaringen van de mensen hier qua hypotheekaanbiedingen en rentes?

Only_Hellen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-10 16:38

Ik heb een eigen hypothekenadvieskantoor. Rentes zijn op het moment mooi laag.

nathalie2302

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-10 16:42

Onze hypotheek hebben wij 3,5 jaar geleden afgesloten en tegen een lage rente meteen voor 30 jaar vast (zoals al eerder geschreven, wij nemen geen risico's ;) ). Daar kon toen niemand onder.
De VEH biedt natuurlijk ook geen eigen hypotheken aan maar legt de verschillende aanbieders voor je onder de loep.

Heb je wel ook alle voorwaarden/looptijd e.d. met elkaar vergeleken veerledec?

Only_Hellen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-10 16:47

Wat bedoel je met de looptijd? Is voor de bijleenregeling gewoon 30 jaar, tenzij je zelf korter wilt. Maar zolang de rente nog fiscaal aftrekbaar is, is het voor het bedrag dat je bijleent gewoon 30 jaar. Is voor iedere maatschappij hetzelfde. Voorwaardes kunnen zeker verschillen. Met name bij de budgetprodukten. Dit zijn uitgeklede produkten.

veerledec

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-10 17:08

Misschien bedoelt ze de rentevast-periode? Die heb ik natuurlijk hetzelfde gehouden. Verder heb ik niet alle voorwaarden uitgeplozen, maar ik weet wel dat de voorwaarden die we nu hebben, voor ons wel ok zijn.

Pashon

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-10 17:19

qua hypotheek rente zitten wij erg hoog (5,7%) en verder heb ik helemaal geen verstand van hypotheken enzo, wij hebben iemand ingehuurd die dat allemaal voor ons geregeld heeft.
heb daar ook geen kaas van gegeten wel wist ik dat we absoluut geen beleggingshypotheek wilden.
we lossen nu alles af en betalen ons ook scheel in de maand.

nathalie2302

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-10 17:22

Ik bedoelde inderdaad de rente-vast periode...maar twijfel nu of dat niet 20 jaar is...jemig...sinds Edgar al die dingen voor zijn rekening heeft genomen voel ik me af en toe bevestigd in de stereotype-huisvrouw-rol :o? ....let maar niet op mij :P

Only_Hellen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-10 17:23

Pashon schreef:
qua hypotheek rente zitten wij erg hoog (5,7%) en verder heb ik helemaal geen verstand van hypotheken enzo, wij hebben iemand ingehuurd die dat allemaal voor ons geregeld heeft.
heb daar ook geen kaas van gegeten wel wist ik dat we absoluut geen beleggingshypotheek wilden.
we lossen nu alles af en betalen ons ook scheel in de maand.

Nog eens na laten kijken door een ander. Kans is wel groot dat je boeterente moet betalen. 5,7 is op zich niet sky-high, maar in vergelijking tot de huidige rentes wel. Tenminste als je nagaat dat je nu al voor 4,65% 30 jaar vast kunt lenen.

Pashon

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-10 17:27

oja wij hebben hem overigens voor 15 jaar vast gezet, maar gezien we toch gaan verhuizen moeten we ook schwitzen van hypotheek aanbieder.

waarom zouden wij een boete rente moeten betalen? de tijden dat de hyoptheekrentes zo hoog waren is toch wel een heel wat jaartjes geleden.
Als wij vroegtijdig aflossen hoeven wij geen boete te betalen.
Verder zijn wij heel goed te spreken over de man die alles voor ons geregeld heeft dus wij zagen en zien geen aanleiding om het opnieuw te laten bekijken. Wij hebben er zelf voor gekozen om het volledige bedrag af te lossen en daarom moeten wij idioot veel betalen in tegenstelling tot mensen die een deel aflossingsvrij hebben.

Only_Hellen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-10 18:07

Ja, als je tevreden bent, en zelf voor die vorm hebt gekozen, hoef je natuurlijk geen actie te ondernemen. Het is ook niet in alle gevallen verplicht om bij verhuizing te veranderen van aanbieder. In veel gevallen kun je je hypotheek meenemen.
Ik bedoelde de boete ook bij volledige aflossing zonder dat de woning wordt verkocht. Oversluiting dus. Als je vervroegt aflost, en dan bedoel ik oversluit, en de rente die je betaalt is hoger dan de rentestand van nu, ben je boeterente verschuldigd. Maar in de meeste gevallen dus niet in geval van verkoop.

Pashon

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-10 18:44

owh zo dan had ik dat deel (van renteboete enzo) verkeerd begrepen.
Wij sluiten de hypotheek af als onze woning verkocht is en daar staat geen boete op bij ons althans, dat hebben wij direct bij het afsluiten mee laten nemen gezien wij nooit de intensie gehad hebben hier tig jaar te wonen.

Wij kunnen onze hypotheek niet meenemen gezien de bank waar hij nu de hypotheek bij hebben geen huizen in het buitenland financierd. Daarom zijn wij verplicht om over te stappen.

Only_Hellen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-10 18:59

Ja, ik begrijp het. Duidelijk verhaal.

Naath86

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-10 19:10

Only_Hellen schreef:
Naath86 schreef:
Ik had hier gister ook even kort een berichtje geplaatst over ons toekomstige huis!

Nu duurt het toch allemaal best lang met de bank en vraag me af of dat normaal is. Bij de notaris hebben wij twee week geleden alle stukken gekregen, wachten is alleen op de hypotheekakte, en dus op de bank.. Wij hebben eerste week van juli gesprek gehad of het allemaal financieel kon, daarna is hij 3 week op vakantie gegaan en kon blijkbaar niemand anders dit doen.. Na de vakantie weer gesprek gehad, 12 juli en toen is ie daarna weer een week op vakantie geweest.. Hebben we 1 september weer een gesprek gehad en nu is het wachten op het taxatierapport wat nog wat moet worden aangepast voor de NHG.. Daar wachten we nu alweer een week op en nog niks gehoord.. In juli werd ons 1 sept beloofd als alles strak volgens planning liep, nu is het bijna half sept en nog niks gehoord.. Al dat wachten.. Probleem is ook dat het van de familie is en we geen makelaar hebben ingeschakeld. We moeten dus alles zelf regelen en er is geen makelaar die erboven op zit.. Duurde het bij jullie ook allemaal zolang??

Hoe zit het dan met de datum ontbindende voorwaarden? Is het dossier verder compleet en hangt het nu alleen nog om de taxatie?

Er is dus wel een taxatierapport, enige wat daar in moet worden aangepast is voor de bouwdepot dat de waarde ook zou stijgen. Er zijn geen ontbindende voorwaarden. Wij doen het allemaal zelf, omdat we het gewoon van familie overnemen en hebben dus ook geen makelaar in de armen genomen. Probleem is nu dus wel dat we geen makelaar hebben die er bovenop zit, want die wil natuurlijk ook zijn geld! Wij moeten er zelf bovenop zitten en heb het idee dat de bank dat niet helemaal serieus neemt.. Verder zijn wij wel heel erg tevreden over onze adviseur, legt alles goed uit en probeert niet alles aan te smeren. Maar er zit gewoon geen tempo in.. Maandag ga ik idd denk ik maar ff bellen. Zijn dan al bijna twee week aan het wachten op een aangepast taxatierapport.. ~~}>