Gas en elektra prijzen, beste oplossing *wanhopig*

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-22 09:38

Winged schreef:
Spenk schreef:
Voor gezonde mensen, meer werken? Banen liggen voor het oprapen. Vroeger werkten opa en oma in crisistijd ook 60 uur per week om rond te komen helaas. En in Nederland werken enorm veel mensen parttime.

Ik werk al fulltime. Heb een periode (coronacrisis) meer dan 70 uur per week gewerkt. Dat eindigde in een burnout. Maargoed, ik kan nog rondkomen op basis van 36 uur.

Maar als je geen keuze hebt dan heb je geen keuze. Een andere baan tegen meer salaris kan ook of je baas om meer vragen. Maar veel mensen schreeuwen en blijken dan 24 uur te werken... en wel gezond te zijn. Mensen die niet kunnen werken heb ik het niet over.

Mijn man en ik werken ook beide 40 uur en kunnen daarom alle rekeningen nog goed betalen en flink sparen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-22 09:41

Liezel1 schreef:
Meer werken is niet altijd een optie.
Hier partner met eigen BV, draait zelf ook mee in de diensten. Onregelmatige diensten en gemiddeld werkt hij zo'n 60-70 uur per week.
Ik werk 32-36 uur en draai thuis dus alles alleen, met een tweeling van 4 jaar oud.
Zo "makkelijk" is het dus allemaal niet.

Dat wordt ook helemaal nergens gezegd en jullie werken dus samen al meer dan fulltime, dus waarom voel je je aangesproken? Maar zoals Spenk zegt, mensen schreeuwen en blijken dan 24 uur te werken.. Ik ken er zo ook een aantal in mijn omgeving..

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-22 09:44

Relaxed schreef:
En heb je al eens over je salaris gepraat? Vooral vrouwen zijn veelste bescheiden als het op salarisonderhandeling aankomt :)

Wij zitten momenteel in een ontwikkeling binnen het team. Daarna ligt er het één en ander open voor salarisonderhandelingen. Leidinggevende weet dat ik graag meer salaris wil.

edit; overigens vast contract, en gezien de komende recessie én gezonde werkomgeving blijf ik voorlopig zitten waar ik zit.
Laatst bijgewerkt door Winged op 22-09-22 09:44, in het totaal 1 keer bewerkt

tammiebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-22 09:44

Meer werken... Niet aan de orde voor ons. Doen al dag en nacht. Salaris, ligt mede aan onze afnemer, en die discussie wordt al 3 jaar gevoerd. Al in de gaten... Boerenbedrijf hier.
Punt is dat ik duidelijk wil maken dat het heel fijn is dat de overheid voor een (grote) groep mensen wat doet. Maar voor een andere groep hoeft het niet beter uit te pakken. En ook die mogen hun ei kwijt zonder afgeschoten te worden

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-22 09:56

Spenk schreef:
Bij een gemiddeld verbruik kost het vanaf het plafond rond de 300 per maand. Dat was op oude tarieven rond de 130 denk ik? Wij vebruiken iets meer dan het plafond en zaten om 150 per maand.

Dus ja de rekening wordt verdubbeld maar gelukkig wordt het geen 600 ofzo.

Maar mensen met een laag inkomen krijgen die 1300 dat is ook ruim 100 per maand natuurlijk dan zit je al zowat op het bedrag.

Excuus voor mijn chagrijn :D maar dan moet je die energietoeslag ook wel krijgen. Hij is al lang beloofd, maar ik heb hem nog altijd niet volledig ontvangen. Ik kom al niet meer uit per maand, het beetje spaargeld wat ik opzij had staan dat verdampt, straks heb ik echt niks meer en dan ga ik ook kopje onder terwijl de verwarming nog niet eens aan staat.
Kijk als ze de rest van die beloofde toeslag nou inderdaad zouden storten, dan ben ik gewoon voorzien voor de rest van 2022 en dan heb ik oprecht niks te klagen. Zie deze post maar vooral als een stukje opgekropte frustratie wat er even uit wou.
Ik hoop vooral dat gemaakte beloftes ook nagekomen zullen worden

purny

Re: Gas en elektra prijzen, beste oplossing *wanhopig*

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-22 10:06

Meer werken is makkelijker gezegd dan gedaan...
Zelf was ik ook met meerdere uren bezig maar is nog de vraag of ik die krijg, wat ik voor ogen heb.
en ik zou niet zomaar ergens anders aan de bak komen aangezien ik alleen op vrijdag beschikbaar ben.

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-22 10:22

tammiebels schreef:
Meer werken... Niet aan de orde voor ons. Doen al dag en nacht. Salaris, ligt mede aan onze afnemer, en die discussie wordt al 3 jaar gevoerd. Al in de gaten... Boerenbedrijf hier.
Punt is dat ik duidelijk wil maken dat het heel fijn is dat de overheid voor een (grote) groep mensen wat doet. Maar voor een andere groep hoeft het niet beter uit te pakken. En ook die mogen hun ei kwijt zonder afgeschoten te worden

Nou dit dus.

Voor mij pakt het dus nadelig uit. En daar ben ik niet blij mee.

Ik heb trouwens €800 energietoeslag ontvangen, onze gemeente is voorlopig ook niet van plan de overige €500 over te maken onder de noemer " wij weten het nog niet wat de regeling gaat zijn"

Terwijl het toch klip en klaar is dat de overheid besloten heeft die €500 extra uit te keren.

Ik vind het echt niet erg om langer te wachten, maar de onzekerheid of je die €500 wel daadwerkelijk gaat krijgen (want onze gemeente had het alweer over compleet opnieuw moeten aanvragen via de bijzondere bijstand ipv gewoon uitkeren aan iedereen die al in aanmerking kwam voor die €800) is echt niet leuk.

En het is een druppel op een gloeiende plaat met alle huidige enorme prijsstijgingen. Boodschappen zijn al z'n 20-30% duurder dan vorig jaar.

fjordjesJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-22 10:23

Het probleem bij ons is de electriciteit, het gas verbruiken wij niet zo veel maar stroom ziten wij boven het plafond qua verbruik dus dan ben ik duurder uit als wat ik nu dan zou gaan betalen.

hahahatsjoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-22 10:26

Spenk schreef:
Voor gezonde mensen, meer werken? Banen liggen voor het oprapen. Vroeger werkten opa en oma in crisistijd ook 60 uur per week om rond te komen helaas. En in Nederland werken enorm veel mensen parttime.

Nooit een keer, ik werk fulltime en als ik naar kantoor moet 4 uur reistijd per dag.

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-22 10:29

ga eens solliciteren naar banen dichterbij huis, met een beetje mazzel kan je daarmee financieel ook voorruit

hahahatsjoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-22 10:32

fokfanaat schreef:
ga eens solliciteren naar banen dichterbij huis, met een beetje mazzel kan je daarmee financieel ook voorruit

Niet praten over dingen waar je niets van weet. Ik werk voor Flexwise, wat een detacheerder is in gemeenteland. Dan kun je op verschillende opdrachten gezet worden. Ik was voor een half jaar ingehuurd vlakbij Ter Apel in de buurt en dat hebben ze net met een half jaar verlengd. Vind ik geen probleem want heb het er naar mijn zin. Maar extra gaan werken, echt niet ! Heb overigens een salaris waarmee ik mij goed kan redden en een leaseauto. En een vast energiecontract voor nog 2 jaar. Wat nu gebeurt is belachelijk, ze hadden de energiemarkt nooit moeten privatiseren. Door gespeculeer en andere zaken die daar aan vast hangen zitten we nu zo in de problemen.
Laatst bijgewerkt door hahahatsjoe op 22-09-22 10:34, in het totaal 2 keer bewerkt

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-22 10:33

mvdende schreef:
Voor mij pakt het dus nadelig uit. En daar ben ik niet blij mee.

Tegenwoordig heb je een garantiebedrag. Als je salaris dus omhoog gaat dan blijft je garantiebedrag hetzelfde en ga je dus meer verdienen.
Ik hoor bijna geen verhalen meer van wajongers die er financieel op achteruit zijn gegaan sinds de nieuwe wet er is.
Werken loont echt in deze nieuwe situatie.

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-22 10:35

@Telpeva, wat zegt de gemeente waarom jou energietoeslag nog niet gestort is, terwijl je er recht op hebt? Ik zou die gasten toch niet gerust laten, al moest ik 5 keer per dag bellen.

Voor alle anderen, ik begrijp de frustraties, is geloof ik voor niemand een hele fijne tijd nu, ook niet voor de mensen die (nog) geen geldzorgen hebben.
Zorgen over de toekomst, prijsstijgingen waar maar geen einde aan lijkt te komen, waar is het eind in zicht.

Eerst C, toen de oorlog, nu dan de energie crisis, en gisteren de speech van Poetin met zijn mobilisatie, dan weet je gewoon dat weer alles stijgen gaat, ik betrapte mezelf er gisteren op dat door mijn hoofd ging "ja zeker, ook nog de gevluchtte Russen waar wij hier straks belasting voor moeten ophoesten, deserteren uit hun eigen land, en moeten hier straks ook onderhouden worden".
Schrik je van jezelf.
Zover zijn we nu al gekomen :(

Je merkt gewoon overal dat mensen een steeds korter lontje hebben. Mensen beginnen meer en meer met de vinger naar elkaar te wijzen.
Wat ik ergens ook nog wel begrijpen kan, maar niet alles is maakbaar en op te lossen.
Ook al vult een ander voor je in dat dat wel even simpel kan.

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-22 10:41

Sansevieria schreef:
@Telpeva, wat zegt de gemeente waarom jou energietoeslag nog niet gestort is, terwijl je er recht op hebt? Ik zou die gasten toch niet gerust laten, al moest ik 5 keer per dag bellen.

Omdat sommigen gemeenten in samenwerkingsverband werken. Zo is WPDA hier de toeslag voor 3 gemeenten aan het verwerken. Dat heeft ook weer afstemming nodig met 3 gemeenten over het hoe te regelen. En dat kost dan weer tijd. Uiteindelijk word daar eind september een deel van uitbetaald en de tweede helft in oktober.

hahahatsjoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-22 10:43

Sanseviera klopt, het is geen fijne tijd, voor niemand. Ook al heb ik op dit moment nog geen tekorten, mijn oude moedertje en tante hebben nog nooit van energiecontract gewisseld dus geen idee wat gaat gebeuren. En het wordt er gewoon niet gezelliger op. Ik probeer wel positief te blijven, maar na 2 jaar corona ellende en nu dit weer heb ik echt zo iets waar is Nederland gebleven. Als je dan ook in Ter Apel kijkt, dan bloedt je hart. Waar die mensen vandaan komen mag joost weten, maar ons kabinet is voor de zoveelste keer te laat met maatregelen. En die mensen zijn daar de dupe van. Nederland moet niet vol vluchtelingen, maar wat zou je zelf doen als je het ergens beter kon krijgen ? Ik heb het met eigen ogen gezien, mensen die buiten moeten slapen, ik vond het vreselijk, niemand verdient dat. En dat is pas koud.

Gianti

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-22 10:55

Ik vraag mij steeds meer af hoe ik het als student moet gaan doen.. studie kost al zo’n 50 uur per week, hier krijg ik een stagevergoeding voor van 4.60€… per dag! Met maximum van 100€Per maand.. pas vanaf volgende week kunnen wij als studenten energietoeslag aanvragen.. maar alsnog wordt er eindelijk verwacht dat wij het vooral van onze lening gaan doen. Samenwonende studenten hebben bijv al te hoge ‘inkomen’ (stufi wordt als iets van 900€ gerekend).. ik durf dus nu ook amper deze periode erbij te werken, want als ik iets te veel verdien krijg ik die energietoeslag niet, terwijl ik nu juist vakantie heb en normaal dus schade van lening in deze periode probeer te beperken.

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-22 10:59

Sansevieria schreef:

Aanstaande maandag heb ik een gesprek bij de gemeente waarbij ik het wil aankaarten want ik kom gewoon niet meer rond. Nu heb ik tenminste nog de mazzel dat ik wat spaargeld heb, maar hoeveel mensen zullen in een soortgelijke situatie zullen dat niet hebben? Ik ga daar wel mijn zegje over doen ja :o

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-22 11:02

Telpeva, ik hoop dat je snel wat meer duidelijkheid, en hopelijk ook wat ademruimte krijgt.
Misschien heb je ergens nog wel recht op het een of andere aanvullend potje.

Voedselbanken zouden meen ik de norm verhogen, vanaf welk vrij besteedbaar bedrag mensen recht erop hebben. Niet leuk, maar misschien ook iets om naar te kijken?

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-22 11:05

Sansevieria schreef:

Voor alle anderen, ik begrijp de frustraties, is geloof ik voor niemand een hele fijne tijd nu, ook niet voor de mensen die (nog) geen geldzorgen hebben.
Zorgen over de toekomst, prijsstijgingen waar maar geen einde aan lijkt te komen, waar is het eind in zicht.

Eerst C, toen de oorlog, nu dan de energie crisis, en gisteren de speech van Poetin met zijn mobilisatie, dan weet je gewoon dat weer alles stijgen gaat, ik betrapte mezelf er gisteren op dat door mijn hoofd ging "ja zeker, ook nog de gevluchtte Russen waar wij hier straks belasting voor moeten ophoesten, deserteren uit hun eigen land, en moeten hier straks ook onderhouden worden".
Schrik je van jezelf.
Zover zijn we nu al gekomen :(

Je merkt gewoon overal dat mensen een steeds korter lontje hebben. Mensen beginnen meer en meer met de vinger naar elkaar te wijzen.
Wat ik ergens ook nog wel begrijpen kan, maar niet alles is maakbaar en op te lossen.
Ook al vult een ander voor je in dat dat wel even simpel kan.

Heel goed gezegd :j
En zeker ook je laatste zin, andere vullen wel even in wat kan, terwijl ze niets weten.

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-22 11:10

Qua warm houden, heb ik nog de tip om regelmatig schone sokken aan te trekken, zeker als je snel koude voeten hebt.

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-22 11:56

Absoluut herkenbaar inderdaad die korte lontjes, en ook het invullen voor een ander. Ik merk het korte lontje helaas ook bij mijzelf.
De voedselbank daar ben ik inderdaad ook naar aan het kijken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-22 16:44

Liezel1 schreef:
Meer werken is niet altijd een optie.
Hier partner met eigen BV, draait zelf ook mee in de diensten. Onregelmatige diensten en gemiddeld werkt hij zo'n 60-70 uur per week.
Ik werk 32-36 uur en draai thuis dus alles alleen, met een tweeling van 4 jaar oud.
Zo "makkelijk" is het dus allemaal niet.

Maar wel serieus de vraag hoe het dan kan, dat je niet voldoende financiële middelen zou hebben :o ? Want anders geldt dat advies überhaupt niet voor jullie denk ik.

Wel knap overigens hoor. Zoveel werken, allebei. Met twee jonge kids. Ik zou denk ik gillend gek worden van de stress, dus wel mijn oprechte respect (het was geen sneer o.i.d.)

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-22 17:32

Hoe zit het trouwens met de vergoeding die mensen met een bepaald inkomen krijgen als ze zonnepanelen hebben?

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-22 17:41

Echwel schreef:
Hoe zit het trouwens met de vergoeding die mensen met een bepaald inkomen krijgen als ze zonnepanelen hebben?

Geen idee, heb ik dan gemist als er al zoiets bestaat?

Of bedoel je de teruggave BTW op zonnepanelen die iedereen krijgt, ongeacht inkomen?
En die vanaf volgend jaar meteen afgetrokken is, zodat je die aanvraag niet meer zelf hoeft te doen bij de belastingdienst.

Er is wel voor mensen vanaf een bepaalde leeftijd en inkomen de mogelijkheid tot een renteloze lening voor verduurzaming van je eigen huis (mits je genoeg overwaarde op een eigen huis hebt, vanaf 58 jaar, en niet in elke gemeente de zelfde voorwaarden/bedragen).

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-22 17:44

Nee de inkomensafhankelijke vergoeding van eerst 800 en nu 500euro

Die gebruiken als ze zonnepanelen hebben van de woningbouw toch nooit het max bedrag