Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd Deel 2

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Simbaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-22 10:01

Edit: Grapje, moest via pb :)

_Roxanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-22 13:30

Dankjulliewel voor alle reacties op ons huis! Ik zal proberen op alle vragen te reageren.

We willen naar het buitenland vertrekken, dat is de reden dat het nu in de verkoop komt. We hebben het drie jaar geleden in een heel andere staat aangekocht en echt kosten nog moeite gespaard om ervan te maken wat het nu is. Voor de omschrijving bij de preview 'hogere prijsklasse' zijn 2 gedachtegangen; de oude foto's en vraagprijs zijn nog makkelijk te vinden. Er zullen best mensen zijn die denken dat ze er zijn met 100K bovenop de oude prijs. En punt 2: het is veruit het kleinste perceel en een van de kleinste woningen hier in de buurt.

De vraagprijs wordt 650K. Misschien hebben we nu mensen 'afgeschrikt' met onze hogere prijsklasse. Maar als die het dan volgende week op Funda zien is het dan weer een meevaller :P

@Suzanne: speciaal voor jou:
Afbeelding
Afbeelding

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

pantarhei

Re: Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-22 13:34

Prachtig Roxanne

xLoki

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-22 13:39

Wauw Rox, wat een mega gaaf huis hebben jullie! <3 En echt respect hoor, op zo'n jonge leeftijd zo'n huis verbouwen en mogen verkopen. Willen jullie met de paarden aan huis naar het buitenland gaan?

Hier de zoektocht naar een huis maar even gestaakt... Er komt nu helemaal niets meer in mijn prijscategorie online en gezien de stijgende hypotheekrente kan ik nu ook minder lenen. -O- Ik vraag me wel oprecht af hoe andere singles dit doen... Ik snap dat een koophuis een luxe is, maar ik vind het toch bizar dat ik met een goede baan en aardig wat spaargeld (en ouders die wat willen schenken) gewoon met geen mogelijkheid aan een huis kan komen. :( Ik zit nu echt vast in mijn huurwoning, waar ik niet per se weg hoef, maar wel graag weg zou willen. Mijn moeder is makelaar, dus ik zit dicht op het vuur, maar ook zij en haar collega's kunnen echt niets betekenen en zien het somber in voor alleenstaande starters de komende jaren...

Heb me in alle gekkigheid maar opgegeven voor Kopen zonder Kijken, maar ik geloof samen met half Nederland :P

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-22 13:44

Het is wel een super mooi huis Roxanne, ken de omgeving niet maar bij hogere prijsklasse zou ik zelf vanaf 1 miljoen verwachten.

Hier laat ik Funda de komende 2 weken links liggen aangezien we met vakantie gaan.
Had laatst al een woning gezien die we alleen komende week konden bezichtigen, maarja we zijn weg :+

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-22 14:25

Wat een lief huis Roxanne!

HorsePassion

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-22 15:45

Mooi Huis Roxanne, maar is zo'n dak niet erg gehorig wanneer het regent?

_Roxanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-22 17:14

HorsePassion schreef:
Mooi Huis Roxanne, maar is zo'n dak niet erg gehorig wanneer het regent?

Nee hoor. Dit is aluminium in plaats van zink en mega goed geïsoleerd. Je hoort de regen alleen op de dakramen tikken.

Eulogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-22 17:20

Wauw Roxanne, wat een gaaf huis!! Echt prachtig verbouwd <3 En een mooie omgeving! Waar gaan jullie heen?

Loki, dat is idd heel frustrerend... Zeker die hogere rentes maken ineens zoveel verschil.

Ik heb gister een bod gedaan :+ Probeer er niet teveel van te verwachten, heb rond de 4-5% overboden deels onder voorbehoud van financiering maar wel aangegeven heel flexibel te zijn qua oplevering omdat ik nu bij mijn ouders woon. De verkopers hebben een nieuwbouwhuis gekocht wat sowieso niet voor het eind van het jaar klaar is, dus hoop dat dat aantrekkelijk is. Maar goed, anders is het ook goed, heb pas 2 huizen bezichtigd en meer vond ik het niet waard.

Heb vlak voor de makelaar dicht ging geboden. Er is geen sluitingsdatum oid dus ik hoor maandag meer, heel spannend :D

chevax

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-22 19:51

Ik kan wel janken en ben boos. Precies waar ik bang voor was, is gebeurd: de voorlopige koopovereenkomst staat vol addertjes. Nu stopt het echt.

tempura

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-22 19:54

Zijn er nog meer starters hier? De planning is nu dat we volgend jaar juni gaan beginnen met kijken en ik zit er echt vreselijk tegenop. Ik krijg gewoon pijn me buik als ik er over nadenk. De ouders van mijn vriend weten niet echt iets over de nederlandse huizenmarkt en mijn ouders ook niet echt. Qua informatie en geld moeten we het dus zelf doen. Ik probeer al een aantal jaar online onderzoek te doen wat er allemaal bij komt kijken een huis kopen, maar ik heb nog steeds dat als ik bijvoorbeeld dot topic doorlees dat ik veel niet begrijp.

We zijn allebei een aantal jaar geleden begonnen met werken en toen hadden we spaardoelen opgesteld voor als we een huis zouden kopen. Elk jaar werd dat spaardoel opgehoogd en werd de planning om een huis te komen weer een jaar uitgesteld vanwege het bieden dat steeds meer werd. Ook wistten we toendertijd al dat we niet aan onze maximale hypotheek wilden zitten (dat kon toen), nu zitten we voor een huis dat nét aan onze minimale eisen voldoet al aan onze maximale hypotheek. En toen kwam fe rente stijging... nu is er dus gewoon géén huis die voldoet aan onze minimale eisen die binnen onze maximale hypotheek valt.

Word er echt verdrietig van, maar we zijn vast niet de enigen.

We wonen nu 'gratis' op een kleine verdieping bij mijn schoonouders. Oud en vies, maar we mogen van geluk spreken dat we hier geen huur voor hoeven te betalen en dus veel kunnen sparen.

Dus de keuze is of we blijven hier, waar we echt allebei mentaal niet lekker in ons vel zitten, maar we hebben wel al ons spaargeld nog, kunnen nog veel doorsparen en hebben nog wat om uit te geven. Of we gaan een huis kopen dat iéts beter is dan waar we nu zitten, maar dan moeten we hier wel bijna al ons spaargeld voor opofferen en hebben we nog maar weinig uitgeefgeld over door de dure maandlastten.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-22 20:32

chevax schreef:
Ik kan wel janken en ben boos. Precies waar ik bang voor was, is gebeurd: de voorlopige koopovereenkomst staat vol addertjes. Nu stopt het echt.

Oh echt!!! Wat een bizar verhaal.. dus je zegt ik wil t ene niet dan maakt de makelaar er gewoon in de rest van de boel er maar wat anders van?

pantarhei

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-22 20:42

Wat een naar verhaal Chevax, de verkoper was het toch met jullie eens? Kan je niet zelf een koopovereenkomst voorstellen met de afgesproken zaken?

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-22 22:19

chevax schreef:

Bijzonder zeg. Wat voor addertjes?

@tempura: ga eens kijken naar een aankoopmakelaar. Het is wel echt belangrijk dat je goed snapt hoe of wat. Een makelaar kan dan echt van toegevoegde waarde zijn en aankoopmakelaar zijn lang niet zo duur allemaal.

tempura

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-22 22:27

@manzano Ja dat is een goeie, alleen ken ik er geen. Via via ook niet en online hoor ik zoveel slechte verhalen over makelaars, dat ze zelfs er voor kunnen zorgen dat je juist duurder uitkomt met je huis. Mocht er iemand zijn die een goede en betrouwbare makelaar kent in Vlaardingen/Rotterdam/Capelle en omgeving let me know!

Wel bizar een huis kopen is al zo duur als starter en dan is dat ook nog eens in deze tijd super moeilijk zonder makelaar omdat je het voor het eerst doet... blijft maar oplopen al die kostten pfff.

Voor starters is het nu echt een kwestie van hoe graag wil je een dak boven je hoofd.

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-22 22:38

tempura schreef:
Ik krijg gewoon pijn me buik als ik er over nadenk. De ouders van mijn vriend weten niet echt iets over de nederlandse huizenmarkt en mijn ouders ook niet echt. Qua informatie en geld moeten we het dus zelf doen. Ik probeer al een aantal jaar online onderzoek te doen wat er allemaal bij komt kijken een huis kopen, maar ik heb nog steeds dat als ik bijvoorbeeld dot topic doorlees dat ik veel niet begrijp.

Hoe denk je dat andere mensen dat doen? Het overgrote merendeel van de ouders heeft geen verstand van de huizenmarkt en moeten het met eigen geld doen... op zich is een huis kopen niet heel moeilijk. Waar loop je tegenaan, wat snap je niet?

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-22 22:47

tempura schreef:
@manzano Ja dat is een goeie, alleen ken ik er geen. Via via ook niet en online hoor ik zoveel slechte verhalen over makelaars, dat ze zelfs er voor kunnen zorgen dat je juist duurder uitkomt met je huis. Mocht er iemand zijn die een goede en betrouwbare makelaar kent in Vlaardingen/Rotterdam/Capelle en omgeving let me know!

Wel bizar een huis kopen is al zo duur als starter en dan is dat ook nog eens in deze tijd super moeilijk zonder makelaar omdat je het voor het eerst doet... blijft maar oplopen al die kostten pfff.

Voor starters is het nu echt een kwestie van hoe graag wil je een dak boven je hoofd.

Zal je er wel een pb'en.
Maar in algemene zin zou ik altijd adviseren om eens met 2 of 3 een vrijblijvende kennismaking te maken. Kijk eerst op de site, wat spreekt je aan, wat geeft je vertrouwen. De eerste afspraak is vrijblijvend en dan kan je gewoon eens al je vragen stellen. Wie neemt de tijd voor je, bij wie heb je een goed gevoel.... Het is gewoon belangrijk dat het klikt en dat is echt persoonlijk.

Dat is ook altijd wat ik tegen mensen zei met wie ik een kennismakingsgesprek had en die zich schuldig voelden dat ze meerdere afspraken hadden. Vind dat echt niet meer dan normaal.

tempura

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-22 23:05

@Doubtless
Ik denk dat andere mensen veel leren van een familielid die ook een huis heeft gekocht. Of dus net als mij op het internet onderzoeken en net als mij een beetje in de paniek zitten. Het kan ook zijn dat 'ik' hier gewoon niet goed in ben en moeilijk inzicht ervoor ontwikkel (huis kopen). Deze tijd is inderdaad anders, maar ik mis echt de basis en de bekende valkuilen. Dus ik weet niet waar ik tegenaanloop totdat ik er tegenaanloop zegmaar en dan kan het al te laat zijn :')

SdaphneS

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-22 23:09

Regel gewoon een goede hypotheekadviseur. Die weet alles wel, je hoeft dan zelf weinig kennis te hebben om toch een woning te kopen. Ik denk dat je het moet loslaten dat je ineens een expert moet zijn om een huis te kopen. Stap er in en zie waar het schip strand. De markt is aan het veranderen, dus er zijn weer meer kansen voor starters. Al is de hogere rente wel een ding natuurlijk.

tempura

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-22 23:12

@manzano
Ja ik hoop echt dat we uiteindelijk een makelaar vinden die betrouwbaar is en het geld waard is. Ik heb zelf niet echt zo snel wel of niet een klik met iemand, daar heb ik zelf moeite mee, dus ik ga redelijk af van reviews van anderen. Die zijn helaas niet altijd 'echt' ... Als er nog tips zijn waar ik op moet letten met zo'n gesprek met een makelaar dan is dat meer als welkom. Of wat bijvoorbeeld 'red flags' zijn.

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-22 23:21

Volgens mij hoeft de makelaar niet uit de buurt te komen. Ik heb zelf een hele betrouwbare omgeving eindhoven. Pb me maar voor interesse. Ik zou hem echt aanbevelen.

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-22 23:22

Zou vreselijk zijn als je droomhuis daarop klapt.

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-22 00:24

Zonnetje81 schreef:
Volgens mij hoeft de makelaar niet uit de buurt te komen. Ik heb zelf een hele betrouwbare omgeving eindhoven. Pb me maar voor interesse. Ik zou hem echt aanbevelen.

Dat hoeft niet, maar de lokale verschillen zijn groot. Zeker tussen de steden. Zou dan altijd lokale kennis zoeken.
Een hypotheekadviseur kan je zeker ook vooruit helpen en dat is sowieso het begin van je zoektocht, want anders weet je je mogelijkheden niet is.
Hypotheekadviseurs die zich ook gingen bemoeien met aankoop heb ik wel heel erg vaak de mist in zien gaan....

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-22 01:05

Tempura mijn tip is ga nu vast bij huizen kijken in die omgeving. Dan maak je kennis met makelaars, leer je de markt van je budget kennen en wie weet loop je tegen een huis aan.
Zo niet, heb je wel wat makelaars aan het werk gezien waarvan je 1 wellicht als aankoopmakelaar kan inschakelen.
Het hebben van een aankoopmakelaar hebben wij als iedere cent waard ervaren.

chevax

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-22 06:34

manzano schreef:
chevax schreef:

Bijzonder zeg. Wat voor addertjes?

@tempura: ga eens kijken naar een aankoopmakelaar. Het is wel echt belangrijk dat je goed snapt hoe of wat. Een makelaar kan dan echt van toegevoegde waarde zijn en aankoopmakelaar zijn lang niet zo duur allemaal.

Mag ik jou een pb sturen?