MarjanB schreef:Of ik ben kippig maar in dit topic zie ik niks over de kosten.
@ninx waar laten jullie het bouwen? (Door plaatselijke aannemer of door zo’n grotere?)
Sorry, ik ben ook kippig vandaag

850 kuub dus en het stond nog in het Funda deel 2 topic:
"Wij zaten op ongeveer 375 euro per kuub op slappe en natte grond incl. heien 14 meter. We moesten wel zelf nog de vloer/muurafwerking en keuken doen (zoals bij elk 'standaard' nieuwbouwhuis). Wij hebben wel echt heel erg op budget gezeten, zonder architect gebouwd met een prefab bouwer en weinig opties genomen. Dit zijn prijzen uit 2018 overigens en incl gasloos bouwen met warmtepomp, vloerverwarming, badkamer, 2 toiletten, 4 slaapkamers, werkkamer, garage, woonkamer met open keuken.
We hebben heel erg in ons achterhoofd gehouden dat je bij een bestaand huis ook niet alles kan kiezen. We wilde wel graag het comfort/isolatie van een nieuwbouwwoning en we waren weg van de locatie waarop we gingen bouwen, maar het perceel was zo duur dat we niet meer echt veel geld over hadden voor de woning zelf

Hoe meer je met een prefab woning wil personaliseren, hoe duurder het is. Wij hebben wel een andere baksteen gekozen en andere kozijnen. Binnen konden we helemaal vrij indelen dus de indeling is ook van onszelf. We hebben alleen de hoogstnoodzakelijke extra stopcontacten genomen, geen extra leidingwerk, de standaard deuren laten plaatsen, standaard deurbeslag, standaard aantal kozijnen etc. Dat scheelt echt enorm veel geld."
Edit: wij hebben keuken, vloer en muurafwerking helemaal zelf gedaan en de aanleg van de tuin en oprit zit hier nog niet bij in. Evenals aanleg elektra, zonnepanelen, en riolering zit ook nog niet bij bovenstaande in. Bovenstaande gaat echt puur om de bouw van het huis op een bouwrijpe kavel.