Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Michelle77

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-14 00:21

Qua kleur wil ik wel hetzelfde blijven, roze/blauw/paars tinten. Blad/vorm maakt me niet uit.

Houd ook van oleanders, is alleen zo jammer dat ze niet winterhard zijn. Zullen vast niet weer zo'n zachte winter krijgen.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-14 00:30

Blad/vorm maakt het wel een mooier geheel uiteindelijk ;)
Clematis heb je in die kleuren maar de meeste vroegbloeiers zijn wit/roze denk ik.

Akebia:
Afbeelding
Ik zie dat hij er inmiddeld ook in wit en zachtroze is.
Als je er meerdere plant krijg je in het najaar ook eetbare vruchten.

http://3.bp.blogspot.com/-xBkcAV3II0I/U ... 080220.JPG

Anoniem

Re: Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-14 09:03

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-14 10:26

Er is wel een redelijk winterharde jasmijn, die ook groenblijvend is, alleen is dat wel een hele trage groeier.

Michelle77

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-14 14:40

De schutting is bijna klaar! Ook de overkapping is goed onderweg. Het dak moet nog afgemaakten bedekt worden. Eea moet natuurlijk nog afgewerkt worden en ook moet de overkapping gebeitst worden. Maar de grootste stappen zijn gezet!

Hier wat voor en na foto's :D
Voor...
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Na
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Let niet op de rotzooi die er nog staat, bbq krijgt nog een mooie plek, planken gaan nog op het dak, etc :D
Afbeelding

Dit is het uitzicht vanonder de overkapping.
Het plaatsje aan het water gaan we volgend jaar (of misschien dit jaar al) helemaal aanpakken. Iets ophogen, of betegelen of een houten vlonder maken. Waarschijnlijk een vlonder maar dan met nieuwe slootkant zodat we het ietsje groter kunnen maken. De grote stenen komen weer terug, maar dan misschien met rotsplantjes ertussen.

Afbeelding

soesita

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-14 15:40

Zo Michelle77, die tuin van jou wordt echt heel mooi! _/-\o_ Ik heb een boon voor dat plaatsje aan de sloot, maar dat komt misschien omdat we dat hier in de buurt helemaal niet hebben. Hoef je in elk geval geen vijver meer te graven. :)
Je hebt ook een heel erg mooie schutting uitgekozen. Prijzig waarschijnlijk ook, neem ik aan?

Ik ben de hele middag in het perk in de voortuin bezig geweest. We hebben er een paar jaar gemengde zomerbloemen gehad (je weet wel: margrieten, papaver, korenbloemen,...). Erg mooi maar de bloeitijd duurt helaas niet zo lang dus na een paar weken heb je een perk vol verdroogd onkruid staan. De oplossing is met verschillende weken afstand inzaaien. Dat lukt ook, maar dan is het wieden tussendoor een hels karwei omdat je bij elke steel moet kijken of er nog bloem aan zit of niet. Dus nu haal ik er steeds meer uit en plant wat vaste bloeiers in die me het werk wat moeten vergemakkelijken.

Michelle77

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-14 15:50

Dank je! De tafel is nu verzet, dus kan EINDELIJK vanuit de woonkamer genieten van alle kleuren in de tuin, heerlijk.

Wat bedoel je met een boon?

Schutting was niet goedkoop, maar ook niet extreem duur. Scheelt dat we maar 4 delen en een deur moesten. Andere kant volgend jaar hopelijk hetzelfde, maar dat doen we samen met de buren. Scheelt weer.
Het is hout composiet, nagenoeg onderhoudsvrij. Ideaal.

Klinkt idd als niet handig nee.

Ben er nog niet uit wat ik aan planten er nog bij wil hebben. Moet ook nog schaduwplanten hebben voor bij de schutting (voor de buxus) Zou Lavendel daar kunnen? Volgens mij bloeit dat ontzettend lang?

Bij het trapje naar beneden (bij de ooievaarsbek) wil ik eigenlijk nog iets van een boompje/struik toch erbij. Doordat we de tafel en bbq verplaatst hebben zit ik best open en bloot in de tuin. Dus misschien iets van een natuurlijke beschutting er nog bij.

Gaan vanavond even kijken wat qua tafel handig is. Zoals die nu staat is het wel ruimtelijker en kan ik genieten van alle kleuren in de tuin (bank staat zo dat we tegen die volle border aankijken)
Maar de tafel staat nu weer echt voor de overkapping, vind ik weer minder leuk haha

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-14 12:05

Wauw die tuin is schitterend opgeknapt zeg!!

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-14 12:29

Super mooi gedaan zeg Michelle77.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-14 13:56

Heeft iemand nog een idee voor een goedkope obelisk of ander vrijstaand rek om klimplanten tegenaan te leiden? Of iets om zelf te maken?

branka16

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-14 14:10

Met baboe stokken kun je al heel wat maken voor bijna niks ;)

Dagmar80

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-14 15:32

Dat wilde ik ook al voorstellen ja. Vanmiddag nog 4 bamboestokken, zitten bijelkaar gebonden, gekocht voor mijn komkommer in pot. Die heeft inmiddels een langere stok nodig om hem naar boven te leiden. Ik heb 1,50 m lange gekocht, maar ik zag ook stokken van 2,70 staan en die waren ook niet gek duur.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-14 18:08

Heb mn passiflora's in de wigwam zitten. Kunnen ze een tijdje vooruit. Stel klimidioten. :+

soesita

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-14 23:03

Haha, ja die passiflora groeien inderdaad als gek. :j

Michelle77: Ik bedoel dat ik het een enorm leuk plekje vind, dat hoekje daar aan het water.

onkeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-14 12:23

Wouw... mooie tuinen van Annet en Michelle :)
Wij zijn ook druk bezig maar kan nog geen foto's plaatsen.
We zijn druk bezig met konijnenhok / ren / afdak.
De borders zijn gezet, het was een drukke bochterige tuin en wij houden wel van een beetje strak, ook makkelijker gras maaien :)
Nu denken we er weer aan om in een hoek een mooie vijver te maken, dus dat gras zaaien wat dit weekend gedaan zou worden... dat zie ik nog even niet gebeuren dus :(
Maar goed, het wordt straks wel mooi.
Mooie hoek voor de konijnen, mooie hoek met vijver, aan het huis een mooi terras met overkapping.
Als het zo ver is dan zal ik foto's plaatsen van voor en na :)

Shanelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-14 09:55

Hier afgelopen weekend flink bezig geweest in de tuin - was op z'n zachtst gezegd wel wat nodig... Ik heb ongeveer de helft van wat ik in bloempotten had staan de grond in gegooid, opgeruimd staat netjes!

Beetje droevig want mijn prachtige dahlia's zijn grotendeels bezweken onder het gewicht van de bloemen en ik heb ze niet op tijd kunnen redden. Nu staat het hele hoopje daar maar zielig te staan...

Ik ben wel nog op zoek naar een klein bloemetje wat niet veel ruimte nodig heeft en in de volle schaduw kan... Iemand een idee? Ik heb internet al afgezocht, maar vind niet echt iets. Ze zouden in 8 kleine bloembakjes komen (ca. 25cm), die op hun beurt een border afmaken waarin 2 blauwe hortensia's en een gewone groene plant staan.

Shanelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-14 10:12

Onze bloemetjes (waar ik stiekem toch wel erg trots op ben, aangezien dit mijn eerste echte tuin-ervaring is en ik ze zelf als baby-bolletjes de grond in gestopt heb :o)

Dahlia's:
Prachtige witte dahlia met +/- 30cm diameter
http://www.mijnalbum.be/GroteFoto-6RXV3BRW.jpg
Gele zusje, zelfde verhaal
http://www.mijnalbum.be/GroteFoto-63VGHJ7R.jpg
http://www.mijnalbum.be/GroteFoto-XRHF4GMQ.jpg
Een funky dahlia, nog niet helemaal open (deze is 1 van de soorten die kapot gegaan zijn, boehoe!)
http://www.mijnalbum.be/GroteFoto-UBKJH3CE.jpg
http://www.mijnalbum.be/GroteFoto-ZSD36OVZ.jpg
Mooi mooi mooi
http://www.mijnalbum.be/GroteFoto-B6S4QO8N.jpg
Schoonheidsfoutje...
http://www.mijnalbum.be/GroteFoto-EPY6M37W.jpg
Roze pompom dahlia's, deze zijn ook beschadigd maar hebben het wel overleefd
http://www.mijnalbum.be/GroteFoto-CU83R7V8.jpg
http://www.mijnalbum.be/GroteFoto-EZQB7VNT.jpg
http://www.mijnalbum.be/GroteFoto-SURPBN3G.jpg

Clematis die flink zijn best doet achter al dat dahlia-geweld
http://www.mijnalbum.be/GroteFoto-LQB8VOXJ.jpg

Mijn border, a work in progress... Ik ben het uiteindelijk ook nog maar aan het leren...
Met oa. Annabelle hortensia's, verschillende soorten hosta's, leliegras, vingerhoedskruid, lelies, blauwe hortensia (niet in bloei, ook pas van uit een pot verhuist) en inmiddels - niet op foto- ook nog een kleine vlinderstruik en een klein lavendeltje dat voor de lelies staat. Op de grond nog een paarse kruiper (naam kwijt) maar die doet het niet meer...
http://www.mijnalbum.be/GroteFoto-FPBS6WJT.jpg
Lelies, verhuist van pot naar volle grond en op slag volop in bloei (hmmm, die geur!!!)
http://www.mijnalbum.be/GroteFoto-M4B7DHSU.jpg

Sorry voor het foto-bommetje, het is de eerste keer dat ik ook eens kan 'showen' :o
Tips en suggesties zijn zeer welkom!

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-14 10:49

Leuk Shanelle! Alleen staat die border niet veels te vol? De border heeft namelijk het formaatje dat de anabelle's er net in passen als die een beetje op grootte zijn.....En die zullen de rest gaan verdrukken.

Gisteren ben ik naar Bloem en Tuin geweest, maar er was weinig vernieuwends. Had gehoopt wat ideetjes op te kunnen doen voor de nieuwe tuin, maar helaas wordt het steeds meer een beurs van plantenverkopers, en steeds minder voor de ideeen.
Wel nog wat plantjes gekocht, voor de vijver, onder andere een witte waterlelie. Nog wel mooie planten gezien, maar ik kan nog niets gebruiken.
De achtertuin bestaat namelijk nu nog uit bestrating, onkruid/grasveld, en heel veel schuur. Moet eerst een schuur van 100 m2 gesloopt worden (waar ook nog een overkapping van 50 m2 aan zit), een nieuw schuurtje gebouwd worden van 30 m2 (ook weer met overkapping) en dan zien we wat er aan tuin bij komt, en dan kunnen we pas een plan maken. Ik wil er in ieder geval wel een vijver in hebben, en plek voor een opzet zwembad. Heb ook nog gekeken naar een zwemvijver, maar het onderhoud is te moeilijk.

In de voortuin ligt wel een vijver, die was behoorlijk leeggepompt om er de vissen uit te halen. Wij hebben hem weer gevuld, zitten weer nieuwe vissen in (en 1 verstekeling die ze niet gevangen hadden :P ) en de pomp met filter moeten we nog plaatsen en dan hopen dat het wat minder soepwater wordt.
En dan nog wat waterplanten, de bakjes lagen er wel, maar leeg.
Verder hebben we daar al fiks gesnoeid (met name hedera), en moeten er waarschijnlijk nog wat planten uit omdat ze anderen verdringen. De hedera willen we er nog helemaal uit halen, dat is teveel woekerplant.

Shanelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-14 11:41

Neonlight schreef:
Leuk Shanelle! Alleen staat die border niet veels te vol? De border heeft namelijk het formaatje dat de anabelle's er net in passen als die een beetje op grootte zijn.....En die zullen de rest gaan verdrukken.

Oeps! Ik zei het: ik ben een groentje... :D Goh, voorlopig lukt het allemaal prima maar ik zal het in de gaten houden en moest het nodig zijn kan ik eventueel wel dingen gaan verplanten. Zou dat volgend jaar al nodig zijn denk je? Want dan kan ik best in het voorjaar al gaan verplanten denk ik, toch?

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-14 11:47

Je kan beter verplanten in het Najaar.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-14 13:56

In het najaar is inderdaad beter. :j
Tip: kijk eens rond in de diverse tuinen hoe groot de anabelle's zijn, dan weet je ook wat je eventueel moet verplanten.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-14 15:10

Shanelle schreef:
Neonlight schreef:

Oeps! Ik zei het: ik ben een groentje... :D Goh, voorlopig lukt het allemaal prima maar ik zal het in de gaten houden en moest het nodig zijn kan ik eventueel wel dingen gaan verplanten. Zou dat volgend jaar al nodig zijn denk je? Want dan kan ik best in het voorjaar al gaan verplanten denk ik, toch?

Ja dat gaat echt niet passen, ik zou ze komend najaar verpoten.
Bij planten van plantjes moet je kijken wat er op het kaartje staat hoe groot ze worden en zoek dan even wat plaatjes op om een idee te hebben van de breedte van de plant.
Dat moet je wel echt aanhouden qua plantafstand, als je 't dan te kaal vind ertussen kun je dat beter opvullen met één jarigen of evt. tweejarigen, dan vult het elkaar vanzelf op.

Shanelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-14 15:49

Ja oorspronkelijk waren het alleen de hortensia's die er stonden. Maar dat bleef ZO kaal dat de hosta's er bij kwamen en toen ging ik natuurlijk die bloempotten leeg maken en zijn die spullen daar dus terecht gekomen... :D Ik zal het idd dit najaar eens goed bekijken en puzzelen. De dahlia's moeten trouwens ook ergens anders komen want dat ziet er nu niet uit... Misschien komt daar nog wel een leuke combi uit! :)

Bedankt voor de tips in ieder geval!

Iemand trouwens nog een ideetje voor een (bij voorkeur witte) kleine bloem die in de schaduw kan?

Michelle77

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-14 21:31

Ik moet in het najaar ook eea verplanten.

zo mijn tomatenplantjes zijn weer ontploft! Kan niet wachten tot de eerste tomaatjes rijp zijn :D

Kwam een foto tegen van een Toscaanse Jasmijn, hopelijk is die van ons over een paar jaar ook zo!
Afbeelding

Hoe kan ik het 't beste doen daarmee denken jullie? Hij komt bij een paal van de overkapping. Wel in de grond zetten of niet (dan kan ik vd winter de pot evt inpakken. Hoe kan ik 'm t beste laten klimmen/begeleiden? Met touw ofzo?

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-14 00:34

In pot moet je alleen doen als je de pot naar binnen kunt halen, anders staat hij meer vorstvrij in volle grond.
Dus ik zou hem in de volle grond zetten en in het najaar flink oud bladafval ed eroverheen en een rol bubbelfolie halen en hem daarmee goed inpakken.

Ik heb ze bewust niet gekozen want bij mij zou dat vast niet goed gaan :P
Maar ik vind ze prachtig, ruikt hij ook?