E-reader ervaringen - deel 2

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Undefined

Re: E-reader ervaringen - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-14 16:08

Een iPad is zoiets anders dan een e-reader, onderzoek kan de prullenbak in :')

Gwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-14 16:15

Daar ben ik het mee eens :D .

Mandyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-14 22:15

Ik ook, hoe kun je een iPad nou vergelijken met e-ink. :?

Dallista

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-14 22:40

MonaLieske

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-14 00:54

Apart dat velen hier er direct van uitgaan dat de Harvard Medical School een waardeloos onderzoek heeft gedaan, en niet dat RTL Nieuws hier aan waardeloze berichtgeving doet. In het originele nieuwsbericht van de BBC wordt namelijk iets heel anders gezegd dan in het bericht van RTL Nieuws:
Citaat:
A team from Harvard Medical School compared reading paper books and light-emitting e-readers before sleep.
They found it took longer to nod off with a back-lit e-reader, which led to poorer quality sleep and being more tired the next morning.
Original Kindle readers do not emit light so should be fine, say experts.

En als je nou echt een mening wil vormen over het artikel, dan kun je het hier vinden. Een stukje uit de samenvatting:
Citaat:
The use of light-emitting electronic devices for reading, communication, and entertainment has greatly increased recently. We found that the use of these devices before bedtime prolongs the time it takes to fall asleep, delays the circadian clock, suppresses levels of the sleep-promoting hormone melatonin, reduces the amount and delays the timing of REM sleep, and reduces alertness the following morning.

Het onderzoek richt zich in ieder geval specifiek op lichtgevende elektronische apparaten.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-14 10:12

Doelen ze met light-emitting wellicht niet ook op apparaten die echt licht UITstralen?
Zoals de telefoontjes en iPads enzo?

Met e-Ink heb je natuurlijk alleen achtergrond licht dat niet echt naar je toe straalt zeg maar :)

Dat licht van mijn Aura is altijd zachter en minder "wakkermakend" dan welk ander licht dan ook dat ik nodig zou hebben om in het donker een papieren boek te kunnen lezen :)

Andere merken die niet zo laag kunnen qua lichtstand zou ik wel te fel vinden, die zouden wel slaap tegenwerken want dat doet de Aura ook als ik die niet op het laagste standje zet :)

moeshie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-14 14:06

Hallo iedereen!
Aangezien ik een ereader mag uitzoeken voor KerstenNieuw, kom ik hier even mijn licht opsteken.
Voorlopig twijfel ik enorm tussen de Kobo Aura HD of de Kindle Paperwhite.
Ik vind leeskwaliteit heel belangrijk, en toen ik de Kobo Aura H2O in mijn handen had vond ik het scherm echt waanzinnig goed. De prijs vind ik dan weer iets teveel van het goede.
Ook is het belangrijk dat het makkelijk is om een woord te vertalen naar het Nederlands vanuit Frans, Engels, etc...

Iemand tips?

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-14 14:27

Bij de Makro zag ik de Kobo Aura H2O nu voor 175 inc btw.
Dat is maar 6 euro meer dan de Aura HD.

Dammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-14 11:27

Hebben jullie wel eens bij Bol of zo epubs gekocht voor je Kobo?
En hoe krijg je die beveiligde epubs dan op je reader?
Ik heb mij er nooit aangewaagd omdat de Adobe software prut was toen ik daarmee via mijn bibliotheek boeken binnenhaalde ( vijf keer herstarten omdat mijn hele pc ging hangen voor elk te lenen boek -:(- )

Jorinda

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-14 12:18

Ik ja, geen problemen mee gehad. Gewoon opgeslagen bij Bol.com en dan via Adobe op mijn ereader gezet... Weet niet of er mensen zijn die hetzelfde probleem als jij hebben, maar het klinkt een beetje als een probleem van je computer/programma als ie vastloopt. Heb je Adobe al opnieuw geïnstalleerd?

Dammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-14 12:32

Nee, ik heb adobe niet opnieuw geïnstalleerd. Goede tip, ga ik proberen.

Gwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-14 12:37

Dammie, tegenwoordig werkt Bol met een ander soort watermerk. Heb ook tijdenlang zitten #%& op die watermerken, maar da's tegenwoordig niet meer nodig, je kunt die boeken ook gewoon in Calibre zetten zonder drm-vrij maken.

Heb heel wat Bol-boeken op mijn Aura staan via Calibre, en op mijn Sony PRS-t1 hebben ik ook een stel recentere boeken gezet via dat irritante Adobe-programma :) .
De enige boeken waarmee het niet werkt is met de bundels van Bol 'Bomvol verhalen', maar die lees ik dan wel via de BolKobo-app of de Sony.

Ben wel heel blij dat ik verder van Adobe af ben, en dat geklooi met een account daar en dat soort geze*k.

DenK4ever

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-14 14:29

Hoooooi,

Ik val weer even binnen :)
Heb de afgelopen jaren de Sony PRT-2 ereader gehad. altijd heel tevreden over geweest... totdat hij de laatste maanden steed vaker vast begon te lopen :(
De kerstman heeft me er blijkbaar over horen klagen want er lag een Kobo Glo onder de kerstboom :):)

Nu heb ik daar een vraag over en ik hoop dat jullie me kunnen helpen ;)
Ik heb bij het instellen gekozen voor aanmelden met een kobo acount...
Maaaaar, nu wil ik dat eigenlijk op m'n bol.com account hebben.
Als ik nu bij de instellingen dat kobo account wil afmelden zegt ie dat bepaalde wijzigingen verloren zullen gaan... wil dat zeggen dat ik de boeken die er u op staan kwijt ben?
En hoe en waar kan ik dan met m'n bol account aanmelden?

DenK4ever

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-14 19:10

Mijn nieuwsgierigheid heeft het gewonnen van mijn geduld :=
Dus ik heb het kobo account afgemeld en m'n boek opnieuw geconfigureerd met m'n bol account...
Boeken die ik erop had gezet staan er nog op en alle ebooks die ik ooit bij bol.com heb gekocht staan automatisch in m'n bibliotheek en kunnen met 1 druk op de knop gedownload worden :D heeeeel blij mee :))

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-15 22:29

Humm... Aura HD van manlief er weer eens bij gepakt om een nieuw boek op te zetten, ding al maanden niet aangeraakt dus die is natuurlijk leeg :roll:

Ik hang hem aan de USB poort van laptop en krijh het opstartscherm, moet hij weer helemaal opnieuw ingesteld worden blijkbaar -O-

Dus ik de WiFi sleutel er in, ding begint aan update, tijd bezig...en breekt het af met de mededeling dat hij dit nu niet kan doen want de batterij is te laag.

Maarja, hij is ook niet aan het opladen nu volgens mij want dat lijkt de mijne ook niet spontaan te doen als je hem inplugt, dan moet je eerst een paar knopjes drukken op de Aura en dan begint hij pas....maarja dat doet deze nu niet want hij is niet geconfigureerd :roll:

Zo kan ik natuurlijk geen kant op 8)7

Die van mij lijkt trouwens ook niet op te laden als ik de laptop dicht klap, alles moet echt aan staan....vind dat toch wel kneuterig hoorm ik plug dat ding toch niet voor niets in :\

En echt helemaal uitschakelen kan ook niet volgens mij? Bij echt uitschakelen geeft hij altijd nog beeld en raakt dus weer leeg als je er een aantal weken niet naar om kijkt....

Klopt bovenstaande volgens jullie of mis ik wat inzicht / handigheid ermee...? :o

Boemklatsch

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-15 22:39

Kun je hem niet eerst opladen via het stopcontact? Ik gebruik dan gewoon dezelfde lader als voor mijn telefoon. Misschien kun je dan wat meer?

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-15 22:43

Ja dat zal vast kunnen maar zo'n lader heb ik niet bij de hand, ik heb wel 3 laders met een USB...vandaar :P

Boemklatsch

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-15 22:44

Ook niet zo'n stekker waar je het snoertje in kunt pluggen? Da's wel jammer. Zou het zo ook echt niet weten. :\

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-15 22:53

Dan had ik dat wel gedaan :P

Maar ik vraag me dus wel af of hij nu inderdaad niet oplaad, dat je echt dat oplaad-schermpje moet zien zeg maar omdat hij het anders niet doet, of dat anderen gemerkt hebben dat hij stiekem toch begint zodar je hem inplugt aan stroombron, ook al toont hij dat oplaadschermpje niet :)

Tilmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-15 23:04

Hij loopt in ieder geval niet leeg als hij echt uit staat, ook al zie je een plaatje. Een ereader verbruikt alleen energie als je een bladzijde omslaat en als het lichtje aan staat.
In de Usb zou hij wel op moeten laten, dat wat op je beeldscherm staat is meestal of je wil verbinden met je computer, voor uitwisselen van bestanden.
Als je een laptop dichtklapt gaat hij in slaapstand en dan staat er inderdaad geen stroom meer op de Usb.
In een telefoonlader gaat opladen trouwens een stuk sneller!

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-15 23:14

Helaas, ik dacht dat ook maar bij mij loopt hij dus wel leeg dan Y;(

Ik leg hem weg terwijl er in het scherm staat "uitgeschakeld", dus na het schuifje even naar rechts vastgehouden te hebben. Vervolgens kom ik er een tijd niet aan toe, op een gegeven moment denk ik: en NU ga ik even een paar uurtjes lezen op bed voor het slapen :j En dan staat dat batterijtje in het scherm en kan ik het vergeten _-:(

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-15 06:04

Bij mij laadt hij wel altijd op, ongeacht of ik hem 'verbind' met de computer.
Ook als je dan op annuleren tikt (dus niet verbinden) laadt hij wel gewoon op.

Zou hem er dus lekker even aan laten hangen endie update later nog eens proberen.

Gwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-15 17:36

Hij laadt inderdaad ook op als je geen verbinding maakt, zolang de computer maar aan blijft staan :) .

Enne, elk apparaat loopt uiteindelijk toch leeg na lange tijd ongebruikt te zijn, ook al staat hij helemaal uit. Dat geldt voor elke reader, ook mijn Aura en Sony, maar ook andere apparaten. Dat komt door lekstroom en dat kun je eigenlijk alleen grotendeels voorkomen door batterijen en accu's er helemaal uit te halen. Maar ja, dat gaat wat lastig bij een reader :+ .

manonutjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-15 11:42

Net een kobo aura besteld, heel benieuwd hoe het gaat bevallen.
Ik heb nu een e-reader met tft? scherm, dus heel benieuwd hoe dit gaat bevallen.

Volgens mij is er net een nieuwe type aura uit, dus met een leuke aanbieding besteld.

Mandyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-15 13:37

Goed nieuws! Na even wachten hebben we bericht van de verzekering. Ik mag een nieuwe ereader uitzoeken! Had de glo, nog geen idee welke ik nu zal nemen. Hebben jullie aanraders?
Denk zelf misschien aan de aura.