Tuintips, hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit?

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Nic

Re: Tuintips, hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-12 18:21

Ow dat zijn dan vast die nu nog groene blaadjes :j
Ja vorig jaar hadden we ook een spontane papaver in de vorige tuin, erg mooi.

Verschilletje met Manzano's tuin, de mijne :))

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-12 18:25

Ja maar je kan niet zeggen dat ie niet groen is ;)

Naath86

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-12 18:54

Hier foto's van onze achtertuin!

Afbeelding

Het gat voor de vijver. Stenen zijn vandaag nog besteld om mee te metselen. Aan de rechterkant komt nog een terrasje met een pergola erover heen.
Afbeelding

In het perkje tussen het terras en de tuin, komt nog een beukenhaag en daar komen ook nog wat plantjes..
Afbeelding

En de voortuin, die had ik hier in dit topic volgens mij nog nooit geplaatst!

Zo was het twee jaar geleden, vlak voordat we het kochten..

Afbeelding

En zo is het nu!
Afbeelding

De beukenhaag is afgelopen najaar geplaatst, dus die moet nog even groeien. Ook als scheiding met de buren loopt de beukenhaag, maar die valt nog niet echt op! Wij hebben daar nog een klein stukje met plantjes, maar kon er even geen duidelijkere foto van maken..
Afbeelding

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-12 08:42

Manzano, Ik ben echt zo jaloers op de achtertuin en de voortuin mag er ook wezen :)) Het gras hadden jullie ingezaaid toch? Mooi grasveld is het geworden!
Gisteren was ik bij CIC Maarsbergen en daar waren ze ook gek op hosta's. Ze stonden in veelvoud op het terrein en de hindernissen. Ik moest meteen aan dit topic denken :')

Naath, Mooie lap grond waar jullie huis op staat! Hoe groot is het huis zelf? Ben benieuwd hoe het straks wordt als de tuin helemaal af is!

Ik heb een leuk huis gezien (twee onder één kap) op 250 m2 meter grond, geweldige tuin aan drie kanten van het huis, precies waar ik wil wonen... Het huis is alleen echt 'te' klein -O-

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-12 09:18

@Naath
Wat woon jij prachtig zeg! dat uitzicht in je achtertuin,geweldig.

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-12 09:32

Hahaha Mootje!!!!

MargreetW

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-12 10:24

Hoi, ik kom me ook weer even melden. Het was te druk met een heleboel dingen carierend van concerten tot verhuizingen. Maar goed ik heb alles even doorgelezen en heb weer mooi en minder mooie dingen gezien, het is maar goed dat we allemaal niet dezelfde smaak hebben.
Persoonlijk vind ik de voortuin van de laatste foto's leuker, onkruid erin en wat anders erbij, dat is meer mijn smaak. Achter ook, ik neem aan dat je nog borders gaat maken? Want ik ben toch meer van variatie en vormen maar ik hou niet zo van strak.

Hier is een groeiexplosie geweest, vooral met dat warme vochtige weer van de afgelopen week. Ik hoef bijna niet meer te schoffelen. Heb nog een hele mooie stokroos gekregen.
Heb vrijdag nog een heel leuk idee gezien voor langs de schutting, stond leuk en landelijk, dus dat is iets voor volgens voorjaar.

Wat een schattige plant met witte bloemetjs, heb je daar nog een naam bij?
Het wilde plantenhoekje is leuk! Is dat een distel vooraan of een kaardebol?
Manzano, wat een verschil tussen voor en achter. Voor is toch leuk? Is de achtertuin al lang geleden aangelegd? En wat heb je nu voor afscheiding langs het huis van de buren?

Probeer vanaf nu weer goed bij te lezen.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-12 10:42

Mijn tuin staat nu volop in bloei,alleen de Sedum,Trompetbloem en Hibiscus niet.
Er staat 1 Vingerhoedskruid die ruim boven de schutting uit komt,die is zo'n 2m. hoog.
Afbeelding
Afbeelding
Houden jullie ook van kamerplanten? houd je die ook net zo goed bij als je tuinplanten?

Mijn voortuin is nog steeds niet zoals ik het wil.De helft is al wel mooi,de rest moet ik nog doen.
Er moeten wat bomen [conifeer] eruit gehaald worden.

MargreetW

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-12 10:55

Leuke tuin, ik noem dit een zigeunertuin. Veel, fleurig, chaotisch maar zeker gestructeerd. Ik hou hier meer van dan van die strakke designtuinen.
Kamerplanten, praat me er niet van.

Edit correctie spellingsfout. Gekke foon.

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-12 11:03

Voor is een oerwoud........ daar gaat echt de sjofel doorheen volgend jaar.

Achter is net aangelegd...... haag tussen de buren moet dus nog groeien.

@Mootje: gras is idd ingezaaid. Enige wat beetje jammer is, is dat er duidelijk plekken zijn met verschillende soorten gras. Het graszaad was een mengsel, dus op zich niet vreemd, maar de verschillen zijn nogal groot in textuur en kleur.
Laatst bijgewerkt door manzano op 24-06-12 11:05, in het totaal 1 keer bewerkt

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-12 11:04

Margreet, Is je ontwerp voor Noor haar tuin al af? Zag dat ze gisteren met buuf een schutting heeft gekocht!
Goyha, jouw tuin is echt zo geweldig!

In huis houd ik van strak, clean en opgeruimd, maar in de tuin helemaal niet!
Ik heb meer planten in huis als op mijn terras en verzorg ze denk ik meer dan de buitenplanten (zeker met dat nederlandse weer).

Momenteel heb ik:
kaapse violen, paarse hyacint, witte min-hyacint, verschillende orchideeën, guzmania's, anthurium lady love
goudpalm, bombax en dracaena.

De palm en bombax heb ik nu ongeveer een jaar, de dracaena bijna vier jaar. En vanmiddag weer snijbloemen halen!

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-12 11:08

Gisteren zijn de katten trouwens voor het eerst in hun leven de tuin in geweest. Ze worden in september 8, dus ze wonen al best een tijdje binnen. Was echt heel leuk :D

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-12 11:08

Vonden ze het wat?

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-12 11:10

Ja zeker..... wel spannend natuurlijk, maar was erg geslaagd.......

Uiteraard lekker gras gegeten, dus ik mocht erna weer aan de schoonmaak :+

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-12 11:11

Afbeelding

MargreetW

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-12 11:12

Voor wel Mootje, moet het nog even inkleuren.
Achter staat in de schets zeg maar, eerst moet de schutting staan en dan verder intekenen. Noor had zelf ook ideeen dus die kan ik dan ook mooi inpassen.
We gaan binnenkort eerst maar eens de voortuin vrijmaken van stenen.

Wat een weer, ik heb vuilniszakken over de hangbakken gedaan.

Manzano, wilden ze dan nog wel naar buiten? Onze poes is het eerste half jaar binnen geweest maar die wil echt niet naar buiten. Als we haar buiten zetten rent ze hard naar voren en dan via de boom van de buren op het dak en dan staat ze hysterisch voor het raam te gillen.

Oh wat leuk die poezel.

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-12 11:13

Het is heeeeeel smerig weer ja :r

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-12 11:15

Manz, Volgens mij vindt ze het wel leuk!
Ik ben benieuwd hoe de tuin gaat worden! De rest is iig al geweldig :j
En je eigen voortuin staat weer op een laag pitje, Margreet?

Dit is trouwens het huis met die geweldige tuin (nu nog niet hoor :') ) http://www.funda.nl/koop/nootdorp/huis- ... -12/fotos/
Het huis is alleen inieminie :o

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-12 11:17

Gewoon buiten gaan leven Mootje.... heb je geen groot huis nodig :D :D

Ja kat vond het super leuk!
Ik ben ook heel benieuwd hoor...... in het najaar maar eens een ontwerp gaan maken voor de buitenboel.

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-12 11:19

Haha, Dan moet ik eerst het huis naar een zonnig oord verplaatsen 8-)
Wordt een dure bedoening, die megatuin van jullie :P

MargreetW

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-12 11:25

Nou ja laag pitje... A) vind oudste het stom als ik hem ga veranderen (lees grote moeite ermee omdat voortuin van papa was) en B) zoals ik hem zou willen hebben en dus alles moet laten doen kost het bijna 3000 euro.
Maar hij is nu wel heul mooi hoor, zwager helpt 2x in de week maar er blijft voor mij nog genoeg over. Achter is prima zo, moet alleen nog een andere klimroos krijgen van de kweker. Het enige dat me een beetje stoort is het hek om de vijver, maar dat hekje is beter dan kindjes die erin vallen dus die moet nog maar even blijven staan.

Had huisje al gezien Mootje, vind ik eigenlijk niks. :o

Manzano, kun je geen stekkies vragen straks bij vrienden, kennissen of buren? Dat scheelt enorm. En naar kwekers gaan, niet naar tuincentra.
Bij ons langs de weg staan ook vaak tafeltjs met stekkies erop vol 1 euro of iets meer.
Ik heb ook wel wat voor je hoor.

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-12 11:34

Oh ja dat kan idd. We moeten gewoon gaan bedenken wat we willen. Maar eerst het huis afmaken en dan pas de tuin.

Daarom is hij nu gewoon ingezaaid met gras. De schuttingdelen staan er maar op een stukje en zijn tijdelijk zodat we iets vrij zitten van de weg. Erachter staat een beukhaag, maar die moet nog groeien ;)

Naath86

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-12 11:34

Bedankt voor de reacties op mijn foto's!

Mootjes de kavel incl woning is 370 m2. We hebben een hele grote oprit naast het huis, daar wilden we eerst ook een stuk bij de tuin voegen, maar we hebben er nog een schuur staan die niet makkelijk te verplaatsen is.. En ja het uitzicht is prachtig!! Het huis zelf is niet zo groot, zeker boven niet omdat het een lage woning is.. Maar met zijn tweetjes bevalt het prima en voorlopig wil ik hier niet weg!! We wonen in een klein dorpje in Drenthe, superplekje!

Margreet, ik neem aan dat je mijn foto's bedoelt? De achtertuin komen zeker nog borders in! Tussen het schuurtje en het paadje komen hortensia's, maar die komen er pas in als het schuurtje geschilderd is.. Vriendje heeft gister ook de graszoden erin gelegd zonder dat ik erbij was, en idd sommige stukken zijn mij te recht toe recht aan, maar dat kunnen we wel afsteken!!

Goyha jouw tuin vind ik ook echt geweldig!! Alleen dit is wel echt een tuin die een paar jaar nodig heeft om te ontwikkelen, zoiets leg je niet zo even aan.. Voordat het allemaal mooi is volgegroeid enzo..

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-12 12:03

@Mootje wat is een Bombax voor plant? nog nooit van gehoord.

@Naath86
Zo'n tuin heeft zeker jaren nodig om zo te volgroeien.

Veel tuinplanten zoals struiken en sommige bomen kan je makkelijk stekkken door ze af te leggen.
Je steekt de takken onder de grond,wel aan de moederstruik of boom laten zitten hoor.
Dit kan ook alleen bij bomen die hangtakken hebben zoals de Salix.
Na een poosje hebben de takken wortels en kan je ze van de moederstruik afknippen.
Coniferen zaaien zich zelf uit,kijk maar eens onder je conifeer,zie je vaak hele kleine plantjes staan.
Ik zet ze altijd in een potje en zo heb ik later weer veel coniferen.

Dat katje geniet wel zeg!

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-12 12:08

Gohya, Dit is hem: http://www.ikea.com/nl/nl/catalog/products/00118523/
Latijnse naam is PACHIRA AQUATICA

Hoe moet je ze dan in de grond steken en aan de moederplant laten zitten :o? Steek je het uiteinde in de grond?
Mijn oma gebruikte altijd stekpoeder en oude jampotjes, maar ik weet niet wat voor plantjes dat waren!