[Centraal]Bokkers op de woningmarkt!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

veerledec

Re: Bokkers op de woningmarkt!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-10 18:28

Gefeliciteerd Cruesli! Ik zou er ook geen geduld voor hebben...

cruesli

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-10 21:48

@pashon: Wij hebben nu ook 2 huizen, ons nieuwbouwhuis wat ze dus nog aan het bouwen zijn en ons eigen huis staat te koop. Gelukkig hebben we wel de Brabantse verkoopgarantie erbij. Die garanderen dat ze na 2 jaar na de aankoop van je nieuwbouwhuis, je huidige huis voor 90% van de getaxateerde waarde overkopen mits het dan nog niet verkocht is. Dus we zitten max 2 jaar met 2 huizen en dat is prima mee te financieren. We weten ook wat we er minimaal voor gaan krijgen, dus kopers die minder bieden hebben ook pech :Y) Maar zonder die verkoop garantie hadden wij het ook niet aangedurfd hoor!

@all: Ja duurt zeker nog lang en stel dat we weer zo'n strenge winter krijgen en de bouw vertraging oploopt, dan zit je alweer ná de bouwvak 2011.. Maar goed, we krijgen er iets heel moois voor terug (woonkeuken, ruime woonkamer, grote zolder met vaste trap, ruime tuin... *zucht*) Nog maar even geduld! Gelukkig wonen we nu ook hartstikke prima hoor, maar indd wat pashon al zegt, als je eenmaal die stap genomen hebt, wil je het wel zsm kwijt!

Naath86

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-10 22:01

Hallo!

Mag ik mij hier ook melden?

Als het goed is krijg ik samen met mijn vriend binnen een paar week de sleutel van ons huisje! Het is het huis geweest van de oma van mijn vriend en die is er nu al een aantal maanden uit. Het is een 2 onder 1 kap, redelijke tuin erbij en uitzicht op de weilanden!! Helaas geen plek voor een paardje.. :P Het is een heel leuk huis, alleen gedateerd en dus erg veel opknapwerk! Gelukkig is het altijd goed onderhouden waardoor er geen grote onderhoudsklussen op de planning staan! Aangezien het huis dus in de familie zit, hebben we de sleutel al thuis liggen, maar nu moet het nog even officieel gemaakt worden!! :)

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-10 01:06

Pashon schreef:
superpony hoezo huren? wouden jullie goedkoper dan?

patricia ben erg benieuwd naar de foto's!

Bij ons verder nog geen vorderingen qua kijkers of iets, baal er wel van we zijn zo ontzettend flauw van ons huis :r als je de stap eenmaal gemaakt hebt wil je ook zo gauw mogelijk weg, maar helaas eerst verkopen en dan weerkopen voordat we in de problemen komen.

Hoi, nee. Het huis wat we willen kopen verdienen we genoeg voor, maar is een probleem omdat ik geen vast contract heb en mijn eigen bedrijf te kort bestaat. dan kun je een goedkoper huis gaan kopen, maar ik wil niet over 3 a 5 jaar vast zitten aan een simpel huis waar er heel veel van te koop staan. En misschien verandert er nog wat in de economie en wordt het nog moeilijker een leuk huis te kopen of te vinden. Dan raken wij ons huis niet kwijt en kunnen ook niet meer iets passends vinden of kopen.
Omdat wij erg met de huidige afstand zitten naar Emmen waar ons hele schema de hele week op loopt, zitten we te denken om dan toch iets kort te huren. Ik heb dan misschien wel een vast contract of iig cijfers van bedrijf en een langer gemiddelde dan nu. We wonen in November 2 jaar in het NOorden.
We hebben nu een mooi huurhuis verder, 2 onder 1 kap voor heel weinig geld hoor, dat is prima. Maar het is gewoon geen leven zo elke dag. We hebben het al 1 schooljaar zo gedaan en lopen er nu meteen weer tegenaan + dat zoonlief nu alleen moet fietsen EN geblesseerd is, dus ook nog flinke pijnklachten heeft.

We zullen zien......Kom wel wat dure verhuur tegen bij allerlei bureau's die van alles beloven als je eerst inschrijfgeld betaald. En 2 makelaars hebben wel wat redelijks te huur.

nathalie2302

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-10 08:56

@cruesli - is de getaxeerde waarde van je huidige woning dan wel al vantevoren vastgesteld en schriftelijk opgenomen?

Wij zitten hetzelfde hoor Pashon, als het 'te koop' bord in de tuin staat wil je gewoon NU actie (en zelf weer actie kunnen nemen)

We kregen nu trouwens ook een brief voor de open-huizen route. Deelname bij ons is ook gratis en dan komt het op hun site, op funda en je krijgt een aanhangbordje voor aan je 'te koop' bord (tenzij je extra advertenties wilt, dan moet je daarvoor betalen). Mijn man voelt er veel voor om eraan mee te doen, maar ik absoluut niet...

veerledec

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-10 09:29

Waarom niet?

Pashon

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-10 10:34

nathalie, we hadden al vrij snel kijkers voor de woning sinds we hem te koop hadden. Helaas is dat tot op heden niks meer geworden althans niks van gehoord nu 2 week later dus we gaan ervan uit dat dat gewoon niks meer word.
Bij onze makelaar krijg je inderdaad een extra bordje voor aan je te koop bordje maar buiten dat om moeten we dus die €125,- betalen en dan kom je in 3 verschillende woon tijdschriften te staan en op 5 verschillende sites je betaald dus eigenlijk alleen voor de advertentie maar we hebben de woning nog geen maand in de verkoop dus we wachten als bij een volgende openhuizen route de boel nog niet verkocht is doen we wel mee.

superpony, dat had ik niet begrepen had inderdaad begrepen dat jullie je "droomhuisje" gevonden hadden maar dat je de financiering niet rond kon krijgen had ik niet helemaal goed begrepen. Erg jammer en kan me dan voorstellen dat je eerst gaat huren al zou ik dat persoonlijk niet willen. Zolang je koopt los je af nu gooi je geld weg als je huurd. Het voordeel van huren is dan wel weer dat je eigenlijk zo je spul kan pakken en weg kan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-10 10:40

nathalie2302 schreef:
@cruesli - is de getaxeerde waarde van je huidige woning dan wel al vantevoren vastgesteld en schriftelijk opgenomen?

Wij zitten hetzelfde hoor Pashon, als het 'te koop' bord in de tuin staat wil je gewoon NU actie (en zelf weer actie kunnen nemen)

We kregen nu trouwens ook een brief voor de open-huizen route. Deelname bij ons is ook gratis en dan komt het op hun site, op funda en je krijgt een aanhangbordje voor aan je 'te koop' bord (tenzij je extra advertenties wilt, dan moet je daarvoor betalen). Mijn man voelt er veel voor om eraan mee te doen, maar ik absoluut niet...

Nou als het gratis was had ik het wel geweten :j

Hier moest ik toen 100 euro betalen, niemand geweest, dus 1 x maar nooit weer :n

nathalie2302

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-10 10:58

Ik heb zelf het idee dat mensen die echt serieus zijn toch echt wel die stap maken om een afspraak te maken via de makelaar. Edgar meent dat je mensen over de streep zou kunnen trekken die zelf nog niet weten dat ONS huis, het huis is dat ze zoeken ;). Ik geloof daar niet zo in.

De makelaar komt ook niet hier thuis dan, je moet zelf de rondleidingen verzorgen en dan eventuele bezoekersrapporten naar hen sturen/brengen.

De open-huizen-route is volgens mij standaard gratis. In onze brief stond nl. iets van "misschien ten overvloede maar de NVM open huizen route is geheel kostenloos", maar dat we tegen gereduceerd tarief wel een extra advertentiepakket konden bij"kopen" voor 100 euro.
Ik neem dus aan dat degenen die betalen moesten hiervoor, dit puur voor de advertenties deden aangezien het principe zelf gratis is voor deelname (vind het dan wel schandelijk dat jullie niet de keuze hebben gekregen om het zonder de advertenties te doen)

Onze eerste kijkers waren ook snel en erg geinteresseerd, maar kregen dus in de bedenktijd te horen dat hun appartement bij nader inzien niet verkocht was. (het horror verhaal voor elke verkoper denk ik zo)

nathalie2302

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-10 10:59

nog een vraag hier. Zijn er ook mensen die in zee zijn gegaan met makelaarsland? Wij hebben dat zeer overwogen toen vanwege de (lage) kosten van 995 euro, maar hebben toch een makelaar gekozen (kost wel 4 keer zoveel)...

veerledec

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-10 11:18

Ja, ik. Naar aanleiding van positieve ervaring van collega. Andere collega is nu ook met Makelaarsland in zee gegaan, die had zijn huis bijna binnen een week verkocht, maar dat wordt nu toch over hun vakantie heen getrokken.

Pashon

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-10 11:25

Zo wat zijn dat voor hoge makelaarskosten :wow:

Veerledec is dat voor de verkoop of dat ze helpen bij de aankoop?

veerledec

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-10 11:42

Verkoop. Aankoopmakelaar hebben we niet gebruikt, inmiddels wel zelf nieuw huis gekocht.

nathalie2302

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-10 11:46

wij hebben het uiteindelijk niet gedaan omdat we echt in een moeilijke omgeving zitten (veel te koop)...

Pebblesther

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-10 12:42

nathalie: als die openhuizendag gratis is had ik het wel geweten!
Voor mijn vriend en mij was die openhuizendag de stap om huizen te gaan kijken. We hadden nog nooit een afspraak met een makelaar gemaakt en dit was toch wat laagdrempeliger.
En bovendien konden we meerdere huizen achter elkaar bezoeken dat was ook gunstig.
En als tussen 1 van die huizen ons droomhuis zat dan hadden we hem zeker gekocht!
Ik denk dat je je verkoopkansen er alleen maar mee vergroot.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-10 12:47

Juist ook als er veel te koop staat zou ik het doen. De kans is groot dat mensen dan een rondje plannen en veel huizen willen zien. Als er dan veel bij elkaar te koop staan, gaan ze zulke huizen sneller bij langs :j

nathalie2302

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-10 12:58

bedoelde met mijn vorige post, dat we 'makelaarsland' uiteindelijk niet hebben gedaan, maar nu wel eens twijfelen of we dat toch niet eerst hadden moeten proberen ivm het enorme prijsverschil.

Jeetje, jullie brengen me helemaal aan het twijfelen wat betreft dat 'open huis' gebeuren en ik had daar toch een behoorlijk sterke mening over...

Mizoan

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-10 13:01

Wij hadden ook een hele route met de openhuizendag :j alleen bij het 1ste waren we al overtuigd ;) dus verder zijn we nooit meer gegaan.

Mijn stiefschoonpa was rond de 300 euro kwijt voor deelname aan de open huize route!!!

avaluna

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-10 13:48

@Nathalie: wij hebben ons huis zelf verkocht (binnen 1 week!!!) m.b.v. een makelaar die je huis voor je op Funda e.d. zet.
Heel, heel erg tevreden, nu was het bij ons wel wat ander, mensen wilden het huis heel graag, maar wilden te weinig betalen, daarom hebben we het op internet gezet, heel, heel veel respons en toen zijn ze heel gauw gaan kopen, had mijn huis binnen twee weken nog twee keer voor hetzelfde bedrag kunnen verkopen en in de tussentijd dat zij de financiering regelden werd de makelaar gek gebeld.
Kosten per maand voor borden, contact makelaar, gegevens internet zijn 30 euro per maand.
Moet er dus wel bij zeggen, dat het een goede prijs was en geliefd, ik denk echt dat veel mensen een veel te hoge vraagprijs hebben :o . Misschien dat we meer zouden hebben kunnen krijgen, maar de makelaars die hier gekomen zijn, zeiden allen dat ik het zelf moest doen voor die prijs, zij zouden er echt niet meer uit kunnen slepen en alleen maar geld kosten.
Al met al een hele geruststelling en nu hopen we dat dit de eerste en laatste keer is, maar ik zou het een volgende keer precies weer zo doen, is me heel goed bevallen de bezichtingen en onderhandelingen zelf doen :j .

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-10 14:22

@Pashon, ik maak genoeg uren, maar omdat ik in dec 2008 hier ben komen wonen en pas najaar 2009 werk had, zit er een gat en met een 0 uren contract is het dan heel moeilijk op dit moment. Het gaat verder niet om een heel duur huis, kan met zelfde aantal uren vast zelfs veel meer kopen, maar ja........
Ik wil nu niet iets kopen, omdat we dan iets moeten kopen wat heel eenvoudig is en er altijd heel veel van te koop staan. dan kan je aan verkopen denken over 3a5 jaar en raken we het misschien niet kwijt. Wij zijn dan 40+ers en gaan niet veel meer verdienen of groeien verwacht ik in huidige banen.

Heeft iemand al eens een vrijwillige veiling gedaan? Mijn familie heeft een huis te koop in hogere prijsklasse, precies sinds de rottijd. Ze hebben dat 1 keer geprobeert, maar is ook zo tegengevallen. Kost ook best wel wat. Open huizen dag komt weinig op af daar.

Wij hebben geen open huizen route gedaan, omdat we naar iets specifieks zoeken. Maar als ik iets zoch bv in Emmen en er staat meer in zelfde buurt zou ik het best fijn vinden voor vergelijk.

Suuszels

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-10 15:22

Ik ga zaterdag samen met mijn vriendlief kijken bij een huis :)
Het wordt onze eerste keer (koophuis)
Zijn er nog speciale dingen waar we op moeten letten??

veerledec

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-10 15:35

Oud huis/nieuw huis?

Calice

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-10 15:48

:wave:

Sorry meiden dat ik er weer even niet was :o , de afgelopen dagen waren erg druk.

Zag mooie verbouwingsfoto's voorbij komen :D .

Gefeliciteerd Cruesli!!

Spannend zeg suzels :D .

Wij hebben gisteren het koopcontract getekend *\o/* , de financiering is ook naar de bank gestuurd en de Hypotheker ziet geen probleem waarom het niet zou lukken :D .
We gaan het volgende week lekker vieren met ene korte vakantie :)) .

Naath86

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-10 16:01

Ik had hier gister ook even kort een berichtje geplaatst over ons toekomstige huis!

Nu duurt het toch allemaal best lang met de bank en vraag me af of dat normaal is. Bij de notaris hebben wij twee week geleden alle stukken gekregen, wachten is alleen op de hypotheekakte, en dus op de bank.. Wij hebben eerste week van juli gesprek gehad of het allemaal financieel kon, daarna is hij 3 week op vakantie gegaan en kon blijkbaar niemand anders dit doen.. Na de vakantie weer gesprek gehad, 12 juli en toen is ie daarna weer een week op vakantie geweest.. Hebben we 1 september weer een gesprek gehad en nu is het wachten op het taxatierapport wat nog wat moet worden aangepast voor de NHG.. Daar wachten we nu alweer een week op en nog niks gehoord.. In juli werd ons 1 sept beloofd als alles strak volgens planning liep, nu is het bijna half sept en nog niks gehoord.. Al dat wachten.. Probleem is ook dat het van de familie is en we geen makelaar hebben ingeschakeld. We moeten dus alles zelf regelen en er is geen makelaar die erboven op zit.. Duurde het bij jullie ook allemaal zolang??

MoniqueT

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-10 18:12

Ons eigen huis staat nog gewoon te koop, een maand of vijf nu. Tja, geen gemakkelijke prijsklasse.

Gisteren wel in Spanje naar de notaris geweest en de sleutel van ons Spaanse huis gekregen. Wat een gedoe, zo'n Spaanse overdracht ;-) Verkopers, waren er meerdere in een firma, hadden onderling over van alles problemen. Iedereen liep in en uit allerlei kantoren en ratelde in het Spaans door elkaar.

Gelukkig hebben wij een prima Belgische makelaar, die met zijn advocaat ons af en toe vertelde waar de hele toestand om te doen was. Uiteindelijk is alles goed gekomen ;-)

Morgen op meubels uit en lampen en dat soort dingen kopen. We zijn hier nog een week en laten veel doen, maar moeten dus wel bepaalde dingen zelf gaan uitkiezen.