Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd Deel 2

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Suzanne F.

Berichten: 49549
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-22 11:35

Ik heb een prachtig huis gezien waar ik wel verliefd op ben. Het zou alleen hier in de buurt moeten staan. Het is eigenlijk net wat teveel uit de richting.

Simbaa
Berichten: 3966
Geregistreerd: 17-12-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-22 11:37

Ik lees al tijden mee in dit topic en heb nu pas een bijdrage ;) . Ons huis staat net te koop en is nog niet verkocht. De afkoeling van de markt lijkt echt merkbaar te zijn. Niet erg, het wordt echt wel verkocht, maar wij zijn ondertussen ons droomhuis tegen gekomen.

Nu willen we dit huis echt niet aan ons voorbij laten gaan, maar we vinden het zo lastig wat we moeten bieden. We hebben budget om ruim over te bieden, maar aan het huis moet veel gedaan worden. Alles wat we dus te veel overbieden, kunnen we niet in het huis steken, vandaar dat ik zou balen als we te veel over zouden bieden en dat niet nodig was geweest Aan de andere kant zouden we nog meer balen als we het net niet zouden hebben.

Nu vragen we ons af of het nog zin heeft om een aankoopmakelaar te betrekken in de aankoopfase. Zou dat onze informatiepositie verbeteren? Van meerdere vrienden in Amsterdam weet ik dat een aankoopmakelaar zeker zin had, omdat de makelaars daar met elkaar communiceerden wat er voor een bod lag. Dat lijkt me niet hoe het hoort te gaan, dus ik vroeg me af hoe de ervaringen van anderen hier mee zijn? Iemand die daar iets over kan zeggen? :)

Edit: mag ook per pb.
Laatst bijgewerkt door Simbaa op 08-07-22 11:47, in het totaal 1 keer bewerkt

Mars

Berichten: 33312
Geregistreerd: 15-03-05
Woonplaats: Vld

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-22 11:47

Aankoopmakelaar weet ik niet maar ik weet dat een vriendin van mij een bod heeft laten doen via een hypotheekadviseur. Die had al helemaal uitgezocht dat ze het kon betalen en dat gaf de verkopers wel veel zekerheid dat financiering rond kwam. Wellicht ook nog een optie?

Yess wij hebben ond voorlopig koopcontract getekend!! *\o/*

chevax

Berichten: 11338
Geregistreerd: 17-05-06

Re: Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-22 13:30

Wat goed, Mars. Gefeliciteerd!

Wij gaan vandaag de voorlopige koopovereenkomst van het aan te kopen huis goed nalezen en tekenen. Ze zijn op alle punten die ná de mondeling overeenkomst zijn toegevoegd, teruggekomen. Maar we gaan er toch even goed voor zitten, ik heb nog steeds geen goed gevoel bij de verkopend makelaar en zal dat bij deze man nooit krijgen ook.

Mars

Berichten: 33312
Geregistreerd: 15-03-05
Woonplaats: Vld

Re: Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-22 13:36

Wat fijn dat jullie ook kunnen tekenen chevax maar wat een ellende dat dit zo moet gaan met die rare makelaar! Hopelijk staan er geen rare dingen in de overeenkomst en zijn jullie toch weer een stap dichterbij de aankoop.

Walkure

Berichten: 1398
Geregistreerd: 03-03-14
Woonplaats: Utrecht

Re: Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-22 13:53

Vervelende situatie Bloem! Hopelijk kan je het verkoopproces snel afronden..

Hier vorige week te horen gekregen dat de nieuwe hypotheek volledig is goedgekeurd dus gaan nu het verkoopproces in van huidige appartement. Over twee weken komt ie online. De verkoopmakelaar gaf aan dat ie vooral merkte dat mensen minder overboden bij andere huizen. Van 9-12% over naar 7-10% ofzoiets. Nu gaat het bij ons om een appartement in lage klasse, gekocht voor 130, huidige marktwaarde 210. :wow: Dus verwacht niet veel spannends, maar wel erg benieuwd!

MarjanB

Berichten: 16604
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Re: Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-22 14:03

@simbaa in welke regio wil je kopen? En wij hadden geen aankoopmakelaar maar onze verkoopmakelaar die hielp ons wel gratis met tips en wat hij zou doen. Dus wellicht wil jullie verkoopmakelaar dat ook doen?

Marlis

Berichten: 7244
Geregistreerd: 28-08-06
Woonplaats: Vlaardingen

Re: Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-22 15:40

Wij gaan vanavond naar de woning kijken welke niet bij een makelaar te koop staat. Zijn al bij zus en zwager klissen dus vanaf hier maar zes minuten rijden.

Ben heel benieuwd.

Luxorvalkje
Berichten: 1946
Geregistreerd: 06-03-09
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-22 16:01

Bloem24 schreef:
Wat mag ik als verkopende partij ‘eisen’ als zekerheid mbt de hypotheekaanvraag?


Ik weet niet of je meer mag eisen. Aan de andere kant zou je dat willen? Je kunt natuurlijk vragen of er op het hele bod een voorbehoud zit of maar op een deel. Of kortere bedenktijd. Hoe zou jij je als koper voelen bij die eisen?
En zekerheid heb je nooit. Zelfs zonder voorbehoud hebben mensen drie dagen bedenktijd en kunnen ze er nog onderuit.

Simbaa schreef:
Nu vragen we ons af of het nog zin heeft om een aankoopmakelaar te betrekken in de aankoopfase.


Ik denk het niet. Deze mensen kosten ook geld. En het belangrijkste, een woning vinden, hebben jullie zelf al gedaan. Als jullie verkoopmakelaar dit huis niet zelf in de verkoop heeft kan hij jullie misschien helpen hierin.

chevax

Berichten: 11338
Geregistreerd: 17-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-22 16:07

Marlis schreef:
Wij gaan vanavond naar de woning kijken welke niet bij een makelaar te koop staat. Zijn al bij zus en zwager klissen dus vanaf hier maar zes minuten rijden.

Ben heel benieuwd.


Succes, hoop dat het jullie droomhuis is. Hou wel in je achterhoofd dat een makelaar wel voor de verkopende partij optreedt, maar wel objectieve info geeft. Iemand die zelf verkoopt, is minder snel geneigd "eerlijk" (of misschien is "reëel" vriendelijker) te zijn over minpunten of gebreken.

chevax

Berichten: 11338
Geregistreerd: 17-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-22 16:08

Mars schreef:
Wat fijn dat jullie ook kunnen tekenen chevax maar wat een ellende dat dit zo moet gaan met die rare makelaar! Hopelijk staan er geen rare dingen in de overeenkomst en zijn jullie toch weer een stap dichterbij de aankoop.


Nou, precies wat je zegt, als er maar niks vreemds in staat. Daarom gaan we hier even extra voor zitten en nemen we geen enkel risico. In toch eigenlijk van de zotte dat het zo moet?

Mars

Berichten: 33312
Geregistreerd: 15-03-05
Woonplaats: Vld

Re: Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-22 16:10

Van de zotte is het zeker ja, zeker als je nu met een arendsoog door je contract moet gaan of je niet in de maling genomen wordt :\

chevax

Berichten: 11338
Geregistreerd: 17-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-22 16:16

Mars schreef:
Van de zotte is het zeker ja, zeker als je nu met een arendsoog door je contract moet gaan of je niet in de maling genomen wordt :


Waaraan hij eerst nog vast probeerde houden, was dat ik hem een taxatierapport van de aan te kopen woning gaf én een taxatierapport van mijn eigen woning. Tuurlijk! Doen we even! €1600,-. Zal ik er ook nog even twee bouwtechnische keuringen bij doen?

In ieder geval: ik hoop dat bij jou alles goed verloopt en dat je in de wolken bent met je voorlopige overeenkomst.

_Roxanne

Berichten: 1066
Geregistreerd: 15-08-10
Woonplaats: Nieuw-Zeeland

Re: Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-22 16:50


karrij
Berichten: 1072
Geregistreerd: 13-04-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-22 16:58

_Roxanne schreef:
Van onze woning is vanmiddag een sneak preview op Facebook geplaatst, volgende week komt het op Funda. Vind het zo retespannend.

https://www.facebook.com/47042833632712 ... /?sfnsn=mo


Wow gaaf huis, echt prachtig, waarom gaan jullie weg? Prachtige plek ook.
Wat is de vp?

lucifertje

Berichten: 5613
Geregistreerd: 08-03-06
Woonplaats: in ut stedje van lol en plezeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-22 17:47

_Roxanne schreef:
Van onze woning is vanmiddag een sneak preview op Facebook geplaatst, volgende week komt het op Funda. Vind het zo retespannend.

https://www.facebook.com/47042833632712 ... /?sfnsn=mo


Wat een leuk huis! Veel ruimte er om heen en veel groen. Ben je vast zo kwijt.

@Bloem: kan je nog met een notaris of makelaar overleggen?

manzano

Berichten: 24024
Geregistreerd: 22-10-01

Re: Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-22 18:43

Wat voor zekerheid zou je willen eisen? Een financieel voorbehoud is nou eenmaal geen zekerheid en een recht van een koper om zonder boete te ontbinden. Je kan hooguit wat info eisen als er om ontbinding gevraagd wordt zodat je kan toetsen dat het een serieuze aanvraag is geweest.

Mbt aankoopmakelaar is het heel persoonlijk of het zin heeft. Biedingen doorspelen heb ik nog nooit gedaan en ook nooit om gevraagd. Lijkt me ook weinig zinvol als er heel veel collega makelaars tegelijk op een huis bieden... Dan weet je nog niks. Maar soms hoor je net wat meer over animo etc. Ook kan een makelaar dingen voor je regelen zoals het koopcontract zodat je daar geen stress over hebt zoals chevax.

Simbaa
Berichten: 3966
Geregistreerd: 17-12-04

Re: Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-22 21:28

Dank allemaal voor het meedenken! Via PB heb ik best wat berichten door gekregen van mensen bij wie het biedingsproces met aankoopmakelaar een stuk makkelijker ging. Ook de verkopende makelaar heeft gezegd ons aan te raden het via een aankoopmakelaar te doen.

Dus aangezien we er alles aan willen doen, gaan we dat proberen. We zoeken trouwens in regio Den Bosch, maar de ervaringen via Pb waren in meerdere delen van het land.

:)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-22 21:41

_Roxanne schreef:
Van onze woning is vanmiddag een sneak preview op Facebook geplaatst, volgende week komt het op Funda. Vind het zo retespannend.

https://www.facebook.com/47042833632712 ... /?sfnsn=mo

Heel mooi huis.
Jammer dat er staat hogere prijsklasse, ik denk dat mensen hierdoor toch afschrikken.

Suzanne F.

Berichten: 49549
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-22 22:11

_Roxanne schreef:
Van onze woning is vanmiddag een sneak preview op Facebook geplaatst, volgende week komt het op Funda. Vind het zo retespannend.

https://www.facebook.com/47042833632712 ... /?sfnsn=mo


Ik kan hem helaas niet zien. Plaats je een linkje als het op Funda komt?

lucifertje

Berichten: 5613
Geregistreerd: 08-03-06
Woonplaats: in ut stedje van lol en plezeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-22 22:11

Zonnebloem92 schreef:
_Roxanne schreef:
Van onze woning is vanmiddag een sneak preview op Facebook geplaatst, volgende week komt het op Funda. Vind het zo retespannend.

https://www.facebook.com/47042833632712 ... /?sfnsn=mo

Heel mooi huis.
Jammer dat er staat hogere prijsklasse, ik denk dat mensen hierdoor toch afschrikken.


Ik vind hogere prijsklasse ook altijd zo subjectief. Want ik vind hogere prijsklasse vanaf 8 ton, voor de ander is dit 3 ton en voor de volgende vanaf 1,5miljoen

Simbaa schreef:
Dank allemaal voor het meedenken! Via PB heb ik best wat berichten door gekregen van mensen bij wie het biedingsproces met aankoopmakelaar een stuk makkelijker ging. Ook de verkopende makelaar heeft gezegd ons aan te raden het via een aankoopmakelaar te doen.

Dus aangezien we er alles aan willen doen, gaan we dat proberen. We zoeken trouwens in regio Den Bosch, maar de ervaringen via Pb waren in meerdere delen van het land.

:)


Nu ben ik heel nieuwsgierig om welk huis het gaat. Woon ook in de regio Den Bosch.

Alja

Berichten: 25669
Geregistreerd: 05-10-02
Woonplaats: Emmercompas-cuum

Re: Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-22 07:42

Ik vind het een prachtig huis en denk dat iedere simpele ziel wel snapt dat deze niet voor 3 Ton op de markt komt….

manzano

Berichten: 24024
Geregistreerd: 22-10-01

Re: Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-22 08:41

Ja is wel subjectief idd. Ik vind dat vanaf 8 ton ofzo. Maar dat zal dit niet zijn. Jullie hebben het mooi verbouwd. Niet lang gewoond... De oude foto's staan nog op de fb van de makelaar. Waarom gaan jullie al weer weg?

Marlis

Berichten: 7244
Geregistreerd: 28-08-06
Woonplaats: Vlaardingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-22 09:05


Marlis

Berichten: 7244
Geregistreerd: 28-08-06
Woonplaats: Vlaardingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-22 09:08

Hier gisteren de woning bekeken.

Heel ruim huis, grote garage en tuin op het zuiden. Slaapkamers ruim. Keuken en badkamer verouderd maar nog wel bruikbaar. Dus zeker een huis met potentie.

Hypotheek adviseur weer even gemaild, hebben al onze gegevens al alleen even voor de hogere rente gevraagd of ze nogmaals opnieuw willen berekenen wat wij kunnen lenen. Zaten ruim boven de drie ton maar nu natuurlijk minder. Wel beide iets omhoog gegaan salaris.

Net gemaild dus verwacht maandag wel mail terug met de berekening. Meestal wel erg vlot.

Huis staat nog niet bij makelaar. Alle documenten zijn wel aangeleverd maar ze probeerde het eerst zelf. En zijn wel wat kijkers geweest.