Jullie gasverbruik

Moderators: Essie73, Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-22 11:37

Spenk schreef:
Het is al jaren veel te warm dit zijn eigenlijk normale temperaturen voor december.

Exact. En de winter van vorig jaar was dus de warmste sinds de laatste 30 jaar. Daar moet je voor je verbruik écht niet mee gaan vergelijken.

Dat was mijn enige punt. Het is nu niet ongewoon koud, het was de laatste jaren ongewoon warm.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-22 11:42

MyWishMax schreef:
Het gaat er toch niet over dat het al jaren te warm is? Het is gewoon koud nu, veel kouder als vorig jaar dus verbruik kan je moeilijk vergelijken. Het is ook veel kouder geweest afgelopen week 's nachts, dat is meerdere voorgaande jaren niet voorgekomen, dus is hoger verbruik zelfs bij lage instelling van thermostaat niet raar.

Tuurlijk is het jaren warm geweest voor de tijd van het jaar. Dus eigenlijk zegt het verbruik van voorgaande jaren gewoon niks, want zelfs zonder de thermostaat hoger te zetten moet de cv harder werken en kan je duurder uit zijn.

Hier best wel fors minder verbruik dan andere jaren... zou het gek vinden nu hoger uit te komen met de kachel veel lager.

insun

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-22 11:45

nnicolex schreef:
insun schreef:
Telpeva, ik wil de pret niet drukken, maar je weet zeker dat de berekening klopt? Ik heb hem ook gedaan: 700 m3 gas en stroomverbruik heb ik op 0 gezet (zonnepanelen met overproductie, maar omdat we de airco gebruiken om te verwarmen als de temperatuur buiten boven de 7 graden komt, heb ik die overproductie buiten beschouwing gelaten) en ik kom ook rond dat bedrag uit.

Ja ik wilde hetzelfde zeggen, hij zegt namelijk bij mij ook dat het bedrag rond de 88 is (met 700 gas en 2400 kwh) en dat is lager dan dat is in 2021 met vast contract nog betaalde.. dus dat lijkt niet te kloppen hoor -O-

Oh, maar de berekening van de tool klopt hoor. Heb je gekeken naar de berekening (zoals je jaarafrekening eruit ziet) onder het termijnbedrag? Kloppen de aantallen stroom en gas daar? Volgens mij slaat de tool een beetje op hol als hij vaak vanuit de link gebruikt wordt.
Ik denk dat MWM berekend is op jouw stroomverbruik.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-22 11:50

Shiloh schreef:
Spenk schreef:
Het is al jaren veel te warm dit zijn eigenlijk normale temperaturen voor december.

Exact. En de winter van vorig jaar was dus de warmste sinds de laatste 30 jaar. Daar moet je voor je verbruik écht niet mee gaan vergelijken.

Dat was mijn enige punt. Het is nu niet ongewoon koud, het was de laatste jaren ongewoon warm.

Dat zeg ik juist? Het was vorig jaar gemiddeld 11 graden warmer de afgelopen tijd dus logisch dat je meer verbruikt?
Jij zegt alleen dat het vaker voorkomt, nou ja de afgelopen jaren dus juist niet. Dus er valt echt niks te vergelijken en het is een stuk kouder als normaal, want als het al jaren warmer is verandert het normaal ook wel voor de gemiddelde mens. Als het al ruim 10 jaar in december minder vriest als dit is dit voor mij een stuk kouder. Vorig jaar was erg warm, maar de jaren daarvoor hebben we deze temperaturen ook niet meegemaakt dus vergelijken gaat al helemaal niet. De laatste keer een beetje vorst richting de min 6 was 2016, minder koud als nu en korter.
Daarna komt 2012 met 1 nacht min 8. Daarna meteen warmer boven 0 en de nachten daarvoor ook al veel minder koud.
2010 is het enige jaar waar de minimum temperatuur meerdere nachten echt gevroren heeft. Die was dus kouder als nu, de andere jaren allemaal niet zulke vorst.

Dus het is nog steeds kouder geweest de afgelopen tijd van december als de laatste jaren tot 2010.

Spenk, de bokker waar ik op reageerde heeft een vergelijkbaar verbruik als mij. Dat is voor mij lager als jaren dat ik wel stookte, maar hoger als bijvoorbeeld november. Omdat in november de cv veel minder aan hoefde te slaan om het 15 graden te houden en december juist veel meer. Dat ging afgelopen week zelfs naar de 5m3 om het 15 graden te houden.

Horsepride

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-22 21:05

Vorig jaar december 23,2m3 (terwijl ik niet zo goed mijn best dee).
Dit jaar december zit ik tot nu toe op 20,27m3 gas en 143 Kwh waarvan 43kwh zelf heb op gewekt met de zonnepanelen. Desondanks zweet ik weg op mijn kantoor met 20 graden, elders in huis is het 17 graden.

Hebben jullie zulke slechte geïsoleerde woningen? Of vrijstaande boerderijtjes zeker :Y)

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-22 21:18

Horsepride schreef:
Dit jaar december zit ik tot nu toe op 20,27m3 gas en 143 Kwh waarvan 43kwh zelf heb op gewekt met de zonnepanelen. Desondanks zweet ik weg op mijn kantoor met 20 graden, elders in huis is het 17 graden.

Hebben jullie zulke slechte geïsoleerde woningen? Of vrijstaande boerderijtjes zeker :Y)

In de zomer heb ik al 30m3 zonder verwarming dus geen idee.

Ik heb een groot vrijstaand huis met vloerverwarming wat je niet per ruimte kan regelen en een bijgebouw van 70 m2 dat verwarmd wordt. Dus ik zal mijn verbruik hier maar niet plaatsen.

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-22 21:35

Hier een grote vrijstaande boerderij van 260m2.
Plus 2 bijgebouwen van 85m2 en 50m2.(elektra verbruik)

Hier laag verbruik, omdat ik hout stook.
Behalve de dagen dat ik naar kantoor moet, dan gaat de cv aan in de avond voor een paar uurtjes ( 2 x per week)
Ik heb een hoog elektra verbuik ivm jacuzzi.
Huis is goed geïsoleerd en heeft 12 zonnepanelen.

Afbeelding

Mijn redding de komende paar jaar :z gratis bij de koop van de boerderij.

Afbeelding

Afbeelding

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-22 23:11

Ik kreeg ook de afrekening vandaag.
Wij zitten buitenuit in the middle of nowhere altijd op de wind.

Gelukkig 15 zonnepanelen laten plaatsten vorig jaar.
Badkamer verbouwd en een boiler nu geplaatst wat al heel veel scheelt.
Energie verbruik 6383
Terug geleverd 3264
Gas 1381

Wij betaalde 420 per maand, ze wilde dat toen op 480 zetten.

We krijgen nu best veel terug.

Nieuwe maandbedrag zou 380 worden maar weer terug gezet op 420.

Esther_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-22 23:50

Zonnetje81 schreef:
Horsepride schreef:

In de zomer heb ik al 30m3 zonder verwarming dus geen idee.

Ik heb een groot vrijstaand huis met vloerverwarming wat je niet per ruimte kan regelen en een bijgebouw van 70 m2 dat verwarmd wordt. Dus ik zal mijn verbruik hier maar niet plaatsen.

In de zomer per maand 30m3? Dat vind ik toch best veel…

In de winter hier ook een hoger verbruik, vrijstaand, veel glas en vloerverwarming staat overal aan. Denk dat december op 250m3 gaat uitkomen en verwarming staat nu op 19 graden.

Horsepride

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-22 00:30

Wooh, bizar zoveel.

Mocht je de hoge energie rekening zat zijn dan mag je best wel ruilen met mijn woning waarbij het hebben van een energie aansluiting je geld oplevert in de plaats van dat je het geld kost. Mag best wel met een gesloten portemonnee :o

Zonnetje81

Re: Jullie gasverbruik

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-22 02:55

In november was het 374 kwh en 288 m3.

Even teruggezocht, foutje, juni was 15m3, juli was 13m3 en augustus was 15m3.

Dorus

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-22 10:17

Oh dan valt het nog wel mee als je twee keer per dag thuis doucht. Dan zit je niet zoveel hoger dan wij.

karrij

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-22 13:08

Minder douchen en koken zijn de kosten niet. Ik douche me in de zomer zeker 2x per dag en wij komen nooit, ook voorgaande jaren niet boven de 15 kuub uit in de zomermaanden. Wat gewoon echt hard aantikt zijn de verwarmingskosten

simongek

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-22 11:02

karrij schreef:
Minder douchen en koken zijn de kosten niet. Ik douche me in de zomer zeker 2x per dag en wij komen nooit, ook voorgaande jaren niet boven de 15 kuub uit in de zomermaanden. Wat gewoon echt hard aantikt zijn de verwarmingskosten

Wij hebben deze zomer zonder verwarming dus met alleen douchen in juni 41 kuub juli 33 kuub gas gebruikt.

Horsepride

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-22 11:26

Dan vraag ik mij af wat voor douche jullie hebben. Ik zit zelf op 2m2 met douche en bad. Wel 1 persoon.

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-22 11:28

hier
juni 46 m3
juli 29 m3
aug 31 m3
dec zitten we al op 265m3

JenniferU

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-22 11:33

Hier:
Juni 19m3
Juli 17m3
Aug 13m3
Nu in dec zitten we al op 108m3, vorig jaar 203m3 dus ben benieuwd
2 volwassenen en een kind van 3 ,maar lekkage in de badkamer dus douchen nu veel minder.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-22 11:39

karrij schreef:

Ik zit met 2 keer per week bad al op 15m3 in de zomer. In mijn eentje. In juli afgelopen jaar al 21m3 met wat vaker douchen erbij. Dat bad is vergelijkbaar met 10 tot 15 minuten douche qua verbruik
Dat was dus al besparen, want normaal ging ik vaker als 2 keer per week.

Zit dus echt wel veel verschil in.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-22 11:41

Een bad verbruikt toch veel meer? Dat is hier vergelijkbaar met een half uur douchen.

Als ik het bad vol laat lopen dan wil het wel met de gasrekening... Dan kan je als je besparen wil veel beter max 5 minuutjes douchen :j

Bad is hier de afgelopen 5 jaar misschien 4x gebruikt.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-22 11:49

Nee hoor, heb ik gewoon vergeleken met hoeveel m3 er verbruikt wordt bij beide. En ja, douchen zou veel makkelijker zijn. Moet je dat wel kunnen.

Horsepride

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-22 11:52

Valt mij ook mee verbruik van het bad. En het bad hoeft ook niet tot de nok vol.

Je krijgt wel idee met zulke gasprijzen dat het haast goedkoper is om in een warme auto te zitten :=

maria500

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-22 11:58

Koken en douchen zijn idd de kosten niet. Wij verbruiken in de zomer rond de 9m3. Al gaat de douche in de zomer wel minder heet dan nu, omdat ik het anders te heet vind

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-22 12:37

Ik had het verkeerd met 10 minuten douchen en bad hetzelfde, is hetzelfde als 15 tot 20 minuten douchen per keer van 1 persoon. Afhankelijk van hoe heet en hoe vol, want idd bad hoeft niet helemaal vol. Dus met elke dag 5 minuten douchen zou ik op hetzelfde verbruik uitkomen, laat staan bij 2 keer per dag douchen.

Bij mijn huis dan dus. Daar zit dus nog verschil in ook.

Edit, ik zit nu op 366m3 en krijg in februari de afrekening. Andere jaren met wat meer stoken erbij rond de 900m3

Gnome

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-22 19:35

Wij krijgen net ons nieuwe termijnbedrag ivm het prijsplafond. Betaalden 145pm.. Nieuwe is 2 euro :')

Voor de zekerheid maar op 100 gezet.

Dorus

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-22 20:17

Lijkt me heel verstandig, dat moet iets voor zijn gegaan bij de berekeningen. Twee euro is echt niet realistisch :+
Of je moet al zoveel betaald hebben in de warmere maanden van 2022 dat je echt teveel betaald hebt met dat plafond.