Interieurtips: hoe ziet jouw leefruimte eruit? - Deel 13

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

xPareltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-22 22:56

J0anieke schreef:
xPareltje schreef:
Oh ik had ze bij de action gezien met rotan maar dat zijn ze niet helemaal. :+ maar ik heb ze uiteindelijk maar meegenomen omdat ze uit de handel gingen.

Wanneer was dat? Ik ben juist rotan liefhebber :=

Ik heb eerlijk gezegd geen idee. Ik ben vandaag bij verschillende action winkel langs geweest maar nergens hadden ze ze nog enkel in de action vlak in de buurt en dat waren ook de laatste 2.

J0anieke

Re: Interieurtips: hoe ziet jouw leefruimte eruit? - Deel 13

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-22 23:00

Aah oke! Zat me ook te bedenken dat de Ikea echt veel van die rotan lampen had. Moet daar maar weer is gaan gluren :D

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-22 09:30

Die van de Action hadden meer metalen stangetjes rondom zitten en ze hebben ze nu idd niet meer.

Arielle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-22 12:51

Ik heb nog zo'n zwarte staan, maar gebruik ik niet meer, mag je van mij (in Tilburg) gratis op komen halen.

Chanen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-22 16:06

Een stille meelezer hier. Een half jaar geleden ben ik bij mijn vriend in gaan wonen en hebben wij onze inboedels samengevoegd, met het idee om op termijn samen het huis opnieuw in te richten. Wij hebben de eettafel en -stoelen inmiddels vervangen en zijn ons nu aan het oriënteren op een nieuwe kastenwand, waarbij wij ons oog hebben laten vallen op de BESTÅ. Vanwege een nogal onhandige plaatsing van de thermostaat, waardoor er geen vier hoge kasten naast elkaar passen, hebben we besloten half dressoir, half boekenkast naast elkaar te plaatsen zoals in de afbeelding hieronder.

Afbeelding

Helaas hebben we allebei nogal last van OCD. :') Qua uitlijning vinden we het niet fraai om een los element neer te zetten met daarnaast een boekenkast met een plank op de hoogte waar het element ophoudt. Volgens mij krijg je dat nooit precies op dezelfde hoogte en bovendien is de plank niet even dik als de bovenkant van de kast. (Ik weet het. Waar kan een mens zich druk om maken.) Het idee is daarom om twee 120cm elementen naast elkaar te zetten en daar bovenop de boekenkast van 128cm. IKEA geeft die optie echter niet in de planner, zodat ik ga twijfel of dat überhaupt mogelijk of verstandig is. Heeft iemand hier ervaring mee? Ik vermoed dat het wellicht minder stabiel is? Of zou dat meevallen?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-22 16:18

Waarom verplaats je de themostaat niet. Die dingen hangen meestal gewoon aan een dun draadje wat te verlengen is.
Als je een ondiepe (20 cm) kast óp een andere kast wilt zetten is het altijd aan te raden om die aan de bovenkant aan de muur vast te maken.

Chanen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-22 16:24

Omdat ik niet wist dat verplaatsen een mogelijkheid was. We wonen huur, dus van al dat soort zaken hebben wij geen van beiden kaas gegeten. Verder dan verven en een vloer leggen gaan we niet. :+

Aan de wand vastmaken is ook geen optie, tenzij we de volledige kastenwand aan de muur verankeren. We zitten namelijk met een verschil in diepte, omdat er nog een (wand)plint tussen zit (die vast ook te verwijderen is?).

Bielsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-22 16:30

Gat in de achterwand van de kast maken voor de thermostaat, is dat ook uit het zicht :Y)

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-22 16:52

Maar dan werkt de thermostaat ook niet goed meer ;)

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-22 17:29

Chanen schreef:
Omdat ik niet wist dat verplaatsen een mogelijkheid was. We wonen huur, dus van al dat soort zaken hebben wij geen van beiden kaas gegeten. Verder dan verven en een vloer leggen gaan we niet. :+

Aan de wand vastmaken is ook geen optie, tenzij we de volledige kastenwand aan de muur verankeren. We zitten namelijk met een verschil in diepte, omdat er nog een (wand)plint tussen zit (die vast ook te verwijderen is?).

Voor de wandplint: veel ikea-kasten hebben daar al een uitsnede voor (althans, mijn Billy' in ieder geval wel). Als je plint hoger is, zou je deze nog wat bij kunnen werken. Dat gaat relatief makkelijk met ikea-spul. Dan kan je hem alsnog aan de muur vastmaken!

Bielsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-22 17:39

DubbelFun schreef:
Maar dan werkt de thermostaat ook niet goed meer ;)

Het is een open kast toch? Ik had hem ooit in een dichte en nooit gemerkt dat het afweek, al zet ik de verwarming ook bijna nooit aan :')

lrm

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-22 20:15

DubbelFun schreef:
Waarom verplaats je de themostaat niet. Die dingen hangen meestal gewoon aan een dun draadje wat te verlengen is.
Als je een ondiepe (20 cm) kast óp een andere kast wilt zetten is het altijd aan te raden om die aan de bovenkant aan de muur vast te maken.

Dit is de beste oplossing voor ocd mensen! Ik kan het ook niet aan als iets niet klopt. En het is inderdaad wel een simpel handelingetje

fotolijstje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-22 14:57

Kan iemand eventjes helpen? ik kon geen ander goed topic zoeken :j
Foto's stuur ik PB vanwege privacy
Ik weet alleen niet hoe ik mijn kamer beter kan inrichten dan wat ik nu heb -O- het lijkt alleen zo vol. Iemand tips daarvoor?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-22 15:10

Teken op ruitjespapier de schaal van je kamer en teken de ramen/raam en deur/deuren er in. Teken de meubels ook uit op ruitjespapier en knip die uit. Dan kun je mooi schuiven met meubels in een lege ruimte en kun je het net zo vol maken of leeg laten als je zelf wilt :)

fotolijstje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-22 15:26

Slim!

loveslimpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-22 15:49

Of gebruik de digitale variant; floorplanner.com, ik heb daar heel ons huis mee getekend.

Chanen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-22 19:10

Bielsje schreef:
Gat in de achterwand van de kast maken voor de thermostaat, is dat ook uit het zicht :Y)

Kan ik er alleen geen boeken meer voor zetten, tenzij ik ze elke ochtend en avond opzij schuif om de thermostaat op dag- of nachtstand te zetten. :+

Bielsje schreef:
Het is een open kast toch?

Wij kiezen inderdaad alleen voor deurtjes aan de onderkant, dus het deel waar de thermostaat eventueel achter zou komen is dan open.
Wij hebben ons inmiddels echter helemaal ingesteld op het dressoir en ook al plannen om daar onze platenspeler op uit te stallen. Voor de thermostaat hebben we dus geen oplossing meer nodig.

Wat ik me vooral afvroeg is of de boekenkast (128cm hoog) veilig bovenop de lossen elementen kan. Omdat dit in de planner niet wordt ondersteund, twijfelde ik daaraan. Maar dank allemaal voor het meedenken. :)

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-22 19:17

Als de bovenkast net zo breed is als de onderkast en dus met de zijkanten recht boven elkaar komen te staan zie ik het probleem niet mits de onderkast op die punten ook de grond raakt middels pootjes of doordat hij gewoon plat op de grond staat en dus over de hele breedte draagt.

Chanen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-22 19:47

Onder- en bovenkast zijn even breed en met de bijgeleverde materialen waarschijnlijk ook aan elkaar vast te maken. Ze staan bovendien op de grond. We hangen ze niet aan de muur vast. Zou dus helemaal goed moeten komen als ik jou zo begrijp. Ik ben weer gerust gesteld.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-22 19:59

Het is je eigen keus natuurlijk, maar persoonlijk zou ik voor de veiligheid toch de ondiepe bovenkast aan de muur vastmaken.

Chanen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-22 09:09

We hebben geen ondiepe bovenkast. Onder- en bovenkast zijn beiden even diep (40cm). Als het goed is zijn beide onderdelen met de meegeleverde koppelstukken wel aan elkaar te bevestigen, dus dat gaan we sowieso doen. Aan de muur bevestigen wordt wellicht lastig, vanwege de ruimte tussen kast en muur, veroorzaakt door de plinten. Maar eens zien wat er mogelijk is.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-22 09:17

Dan lijkt het me ook minder nodig, al blijft het dan toch uitkijken. Kijk het even aan als ze staan en zijn ingericht.

noviceh

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-22 23:55

Een vraagje, onderstaande lamp vind ik supergaaf voor boven de eettafel, maar;

- komt hier voldoende licht vanaf?
- is het hinderlijk om in de peertjes te kijken?

Afbeelding

Sting

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-22 05:17

Beste vriendin heeft zo'n lamp, alleen dan het bij elkaar geknoopte idee. Ik vind het zelf niet prettig kijken, maar zij vinden hem erg mooi! Die van hen is wel dimbaar, denk dat dat wel fijn is, afhankelijk van wat je aan het doen bent.

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-22 05:27

noviceh schreef:
Een vraagje, onderstaande lamp vind ik supergaaf voor boven de eettafel, maar;

- komt hier voldoende licht vanaf?
- is het hinderlijk om in de peertjes te kijken?

[ [url=m/nuE6YA.jpg]Afbeelding[/url] ]

Als je goede peertjes ik hangt is er niks aan de hand. Ik zou er wel voor zorgen dat ze dimbaar zijn. Kun je het zelf zo fel maken als je wilt.
Er zo’n ontzettend veel verschillende modellen in dit soort hanglampen.
Je ziet ze in iedere woonwinkel hangen. Daar kun je zelf ervaren of het wat voor je is.