Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-14 23:57

Shanelle schreef:
Ik heb al liters en liters en liters schoonmaakazijn gegoten... En het blijft gewoon even hard terug komen. Vandaar dat ik op zoek ben naar iets anders. En die giftoestanden ben ik ook niet voor, o.a. omdat onze kippen op 3-4m van de oprit zitten.

zaak is wel om op goed zonnige dagen te sproeien , helaas duurt het wel een tijd voordat het minder word, een gebrek aan zaad, wortels en nieuwe aanvoer van zaad door wind etc is er niet
dus echt kwestie van een hele tijd volhouden voor het minder word...

ik mag bij het nieuwe huis ook weer gruwelijk aan de bak...
iets met pispotjes, citroenmelisse, kweek en ander tuig...

anneliesdj

Re: Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-14 00:05

Weten jullie wat er met mijn heucera aan de hand is, het lijkt alsof hij dood gaat, heeft nog maar 3 blaadjes over. Hij staat vol op de zon en krijgt water genoeg, kan hij ook teveel water krijgen?

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-14 00:09

ik kom er wel over tegen dat hij relatief snel/vaak verjong moet worden omdat hij anders lelijk word

van tuinadvies :
De Heuchera is een plant die vrij snel verjongd moet worden omdat de groei via het systeem verloopt van worstelstok. De plant blijft steeds doorgroeien waardoor op termijn de bladeren verkleinen en de bloei sterk vermindert. Hierdoor oogt de plant niet mooi meer.

Het is aangewezen om, ongeveer om de drie jaar, de plant uit de grond/pot te halen en te scheuren om ze zo te verjongen. Dit kan het hele seizoen gebeuren. Vermeerden kan gebeuren door het delen van de wortelstok. Rond de wortelstok groeien verschillende nieuwe scheuten die je kan afscheuren. Pot deze gescheurde delen terug op in aparte potten, in kwaliteitsvolle potgrond. Na verloop van een tweetal maanden zijn de jonge plantjes voldoende doorworteld om terug uit te planten.

Annetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-14 08:05

Neon dankje! Het gras daar kom ik niet aan. Dat houdt mijn vriend bij. Het groeit echt als kool! Er moet nu gewoon twee keer per week gemaaid worden.
De rest van de tuin is mijn ding want daar heeft mijn vriend geen zin en tijd in.

Ik was ook benieuwd naar hoe jullie het onkruid tussen de tegels weg krijgen maar ik wil inderdaad ook geen gif gebruiken. Ik kan elke week plukken en wegschrapen. Ik krijg geen wortels weg dus het komt gewoon terug.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-14 08:43

Ik heb een handharkje waarvan er 2 tanden weg zijn,er zit er dus nog maar 1 aan.En met dat ding haal ik het onkruid tussen de tegels weg.Gaat perfect.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-14 10:00

Jeuj ik ga me hier ook melden :D
Wij hebben in december een huis gekocht met een mooie tuin, 5 mtr breed en 10 mtr lang. Er staat heel veel groen in, eerst wilde ik asap al dat groen eruit trekken en er een strakke tuin van maken, maar nu we er een half jaar wonen zijn we toch sterk van mening veranderd. Wat is het fijn om naar buiten te kijken en veel groen te zien. We hebben veel vogels in de tuin, ook een leuke bijkomstigheid.
Echter is de linkerkant van de tuin compleet verwilderd en daar willen de buren een nieuwe schutting. Nu staat er een lage schutting met natuurlijke schutting van klimop en weetikwatvoorgroen :P Maar dat schiet alle kanten op. Dus we gaan er een hoge schutting plaatsen maar ik wil dus wel veel groen terug :)

Dit is de tuin:
Afbeelding

De verhoging gaat eruit, stikt van de mieren. Alle bomen gaan er ook uit. Maar al het groen aan de linkerkant dus ook. Er zitten heel veel struiken, ook een paar schitterende rozenstruiken, die behouden we zeker!
Achterin tegen het schuurtje komt een pergola met schuifdoek(cheap-ass gekocht bij Leen Bakker) met een hoekbank, die vriendlief zelf gaat maken. Daar omheen willen we wat groen. Het pad verschuiven we wat naar links, zodat de tuin aan de rechterkant dieper wordt. Deze willen we verhogen met cortenstaal en opvullen met siergras en 1 of 2 esdoorns. Het pad wordt waarschijnlijk niet van steen, maar van vast grint met houten balkjes erdoor. Heel speels dus.
Zoiets:
http://server1.she777.com/images/2.bp.b ... 000624.JPG
(nu ik dit plaatje zie vind ik dat gras ook wel heel leuk er tussen, nja nog maar even over nadenken)
In het midden van de tuin willen we een waterpartijtje maken, met een molensteen, mos en vetplantjes.
Links komt dus weer veel groen, ik wil de schutting eigenlijk niet zien zeg maar :P

Ik wil veel van internet gaan trekken, de stenen behouden we verder dus dat hoeft niet meer, de schutting is ook al geregeld, maar goed, het wordt nog een dure en uitgebreide grap. Maar ik heb er veel zin in! :D

SummerRemedy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-14 10:24

Je tuin ziet er gezellig uit Joolien! Voorbeeldplaatje ziet er erg mooi uit, ben benieuwd naar het eindresultaat!

Ik heb gister twee overvolle kruiwagens ooievaarsbek eruit gegraven, en dit was alleen nog maar een deel wat buiten de perken stond, ben dus nog laaang niet klaar. In de berm langs ons pad laat ik wel alles staan, mocht ik ooit spijt krijgen heb ik hem zo weer in de tuin :P

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-14 10:48

Sonja_vR schreef:
ik kom er wel over tegen dat hij relatief snel/vaak verjong moet worden omdat hij anders lelijk word

van tuinadvies :
De Heuchera is een plant die vrij snel verjongd moet worden omdat de groei via het systeem verloopt van worstelstok. De plant blijft steeds doorgroeien waardoor op termijn de bladeren verkleinen en de bloei sterk vermindert. Hierdoor oogt de plant niet mooi meer.

Het is aangewezen om, ongeveer om de drie jaar, de plant uit de grond/pot te halen en te scheuren om ze zo te verjongen. Dit kan het hele seizoen gebeuren. Vermeerden kan gebeuren door het delen van de wortelstok. Rond de wortelstok groeien verschillende nieuwe scheuten die je kan afscheuren. Pot deze gescheurde delen terug op in aparte potten, in kwaliteitsvolle potgrond. Na verloop van een tweetal maanden zijn de jonge plantjes voldoende doorworteld om terug uit te planten.

Dat is wel een goede tip maar denk niet dat dat het probleem is want ik heb hem pas een jaar.
Hij heeft buitenom een randje halfdode slaphangende bladeren en in het midden staan er een stuk of 4 rechtop. Hij deed het eerst goed, ging in bloei maar voor hij echt helemaal tot bloei was is de boel slap gaan hangen.

Jolandaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-14 23:29

anneliesdj schreef:
Weten jullie wat er met mijn heucera aan de hand is, het lijkt alsof hij dood gaat, heeft nog maar 3 blaadjes over. Hij staat vol op de zon en krijgt water genoeg, kan hij ook teveel water krijgen?

Hij houd niet van volle zon.Ik denk dat als je verplaats dat ie het nog gaat doen nog meer water geven.
Is het blad bruin? Kan ie ook verbrand zijn?

AngeliqueB

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-14 09:48

Joolien schreef:
J
Het pad wordt waarschijnlijk niet van steen, maar van vast grint met houten balkjes erdoor. Heel speels dus.
Zoiets:
(nu ik dit plaatje zie vind ik dat gras ook wel heel leuk er tussen, nja nog maar even over nadenken)
In het midden van de tuin willen we een waterpartijtje maken, met een molensteen, mos en vetplantjes.
Links komt dus weer veel groen, ik wil de schutting eigenlijk niet zien zeg maar :P

Stille meelezer meldt zich, over die houten balkjes; het is een mooi idee en ziet er leuk uit maar hout wordt glad! Uit ervaring kan ik zeggen dat je dan lelijk kan uitglijden! Wat je kunt doen is kippengaas (of dubbeltjesgaas) op het hout nieten/spijkeren.

branka16

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-14 10:32

Je kunt ook kunststof nemen met hout profiel.
Dat heb je nu al zo mooi dat je echt nauwelijks het verschil ziet!!
Dat is al anti slip :D

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-14 16:16

Jolandaa_ schreef:
anneliesdj schreef:

Hij houd niet van volle zon.Ik denk dat als je verplaats dat ie het nog gaat doen nog meer water geven.
Is het blad bruin? Kan ie ook verbrand zijn?

Het is een roodbladige soort en op het kaartje staat dat hij van zon houd, heb hem daarom expres in volle zon gezet -O-

Jolandaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-14 18:34

Hmm, mijn rode staat ook in de zon trouwens... zitten er geen beestjes in de grond? Als je een vinger ver in,de grond steeds. Is het nat of droog?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-14 19:37

AngeliqueB schreef:
Joolien schreef:
J
Het pad wordt waarschijnlijk niet van steen, maar van vast grint met houten balkjes erdoor. Heel speels dus.
Zoiets:

Stille meelezer meldt zich, over die houten balkjes; het is een mooi idee en ziet er leuk uit maar hout wordt glad! Uit ervaring kan ik zeggen dat je dan lelijk kan uitglijden! Wat je kunt doen is kippengaas (of dubbeltjesgaas) op het hout nieten/spijkeren.

Ja klopt daar zijn wij ons ook van bewust. Hoe we dat gaan doen weten we nog niet. Kan evt ook met steen maar heb liever hout.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-14 22:14

Hebben jullie nog een tip?
Ik heb een grote conifeer in de tuin staan en zit te twijfelen of ik daar een clematis of een kamperfoelie tegenaan moet laten groeien, heeft iemand daar ervaring mee? Wat geef het mooiste resultaat?

MarvanTom

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-14 22:40

senna21 schreef:
Een andere vraag: wat doen jullie tegen/met slakken? In mijn tuin zit een giga patchwork-familie van slakken, vooral huisjesslakken.. in allerlei kleuren. Op zich heb ik geen moeite met een wat 'wilde tuin', maar nu is het wel een echte dierentuin.
Ik stop ze in de biobak (met een gewichtje er op zodat ze er niet uit kunnen kruipen), maar eigenlijk is dat een beetje dom: want ook niet diervriendelijk :P
Zout opleggen of sateprikker vind ik een slechte oplossing. Slakkenkorrels is ook niet wat, m.i.
Maar wat dan wel..... :)*

Ik pak een emmer en "pluk" ze van mijn plantjes en bomen af.
Vervolgens loop ik het hek uit en gooi ze bij de sloot ter hoogte van de vervelende buurman.
Kunnen ze eerst bij de sloot de vegetatie opvreten en vervolgens zijn tuin. :D

Nu hebben wij een grote tuin en heb wel eens een halve emmer vol (naakt)slakken gehad.
Naaktslakken pak ik echt niet met blote handen, maar huisjesslakken wel.
Ligt echt aan het weer: soms zie je er opeens heel veel, soms haast geen.

Michelle77

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-14 17:04

zo ben even bezig geweest met mijn tuinplanning/schema. Wilde weten wat precies wanneer groeit en bloeit en wat ik er nog bij moet.
Heb een lijstje gemaakt met alles onder elkaar, een plattegrond en een soort kalender. Ik houd toch zo van excel!

Dit is mijn grote plantenborder op dit moment, samen met de 2 bakken van steigerhout.

Afbeelding

grotere foto in link: http://www.mijnalbum.nl/Grotefoto-6CVTJYDS.jpg

Zoals jullie zien missen er vooral wat vroege bloeiers. Er staan 2 wintergroene struikjes, die ik wil vervangen door wintergroene Hebe Veronica, met paarse bloemen.

Rechts vooraan, waar nu het stekje van de vlinderstruik staat en iets naar voren waar die Ameria staat wil ik wat vroege bloeiers die veel bloemen geven. (de Hebe's die er staan vielen me wat tegen qua bloei helaas.
Misschien dat ik wat Ooievaarsbek er neer/bij wil zetten. Mooie bloemen, veel en lang kleur in de tuin.

Nog andere suggesties?

De kamperfoelie die er staat is heel lelijk geworden qua vorm, ook heb ik er niet heel veel mee. Daar zou ik iets anders willen neerzetten, iets wat veel groen geeft al vroeg in het jaar en ook vroeg veel bloemen die de boel van de Hibiscus ernaast overlapt, de hibiscus bloeit volgens mijn herinnering in juli/augustus knalroze bloemen.

Iemand suggesties? Mag een boom(pje) zijn, struik oid. Zat zelf ook aan een Hortensia te denken eventueel.

Alles aan deze kant van de tuin staat de volledige dag in de zon en moet daar dus wel tegen kunnen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-14 22:02

anneliesdj schreef:
Hebben jullie nog een tip?
Ik heb een grote conifeer in de tuin staan en zit te twijfelen of ik daar een clematis of een kamperfoelie tegenaan moet laten groeien, heeft iemand daar ervaring mee? Wat geef het mooiste resultaat?

Ik zou voor een kamperfoelie kiezen omdat de bloemen zo speels zijn.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-14 22:10

Michelle, hortensia bloeit niet vroeg, persoonlijk zou ik de kamperfoelie laten staan, heel anders qua bloemvorm en ze ruiken heerlijk, juist een mooie opfleuring. Die groeien bovendien omhoog (langs een rek) dus je kunt er wellicht iets voor planten. Als hij niet mooi meer in vorm is gewoon afknippen, desnoods bij de grond, hij komt wel terug.

Michelle77

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-14 22:31

Ik heb eigenlijk een hekel aan kamperfoelie, vind de kleuren vreselijk. Dus die gaat naar de zijkant van het huis :D

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-14 22:44

Je hebt ook witte kamperfoelie, heeft een geel hart en is wintergroen.

Michelle77

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-14 23:11

Volgens mij staat die in de bak op het terras maar heeft vorig jaar geen bloemen gehad en nu ook nog niets. Vind er geen drol aan... Houd niet van geel, Oranje of rood Haha Zat bij aankoop een ander kaartje aan dan dat die blijkt te zijn met geel ook Helaas ipv eruit roze zoals op het kaartje.

Als er ECHT niets anders is last ik het zo, snoei ik m goed bij en Hoop ik dat ik m leuk ga vinden.

Maar wil echt eerst kijken voor iets anders :D

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-14 23:33

Het is dat je zover woont anders zou ik hem ophalen.

Wil je iets wat klimt, iets wat hoog is of iets laags?

Michelle77

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-14 23:41

Haha :D
Misschien zet ik m wel aan de andere kant tegen de schutting.

Iets hoogs denk ik, Staat naast de hibiscus tegen de schutting. Klimmer mag alleen wordt volgend jaar zeer wsl die schutting vernieuwd.
Vind het wel fijn als het en beetje formaat heeft zodat ik wat beschut kan zitten. Vandaar ook vroege bloei icm vroeg/veel groen.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-14 23:59

Van clematis zijn een aantal soorten die vroeg bloeien, sommige ook geurend en sommige bloeien later in het jaar nog een keer. Akebia is een aparte verschijning, blad is ook wel decoratief, bloeit niet heel opvallend maar wel bijzonder met heel donker roodbruine trosjes kleine bloemen, wel heel opvallend is de geur, kan niet missen!

Ik vind wel dat je veel van hetzelfde hebt, qua kleur/blad/vorm. Ik zou er iets heel anders tussen gooien voor de variatie.