Bezuinigen op boodschappen - deel 2

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-12 16:32

Ik ben weer bezig met mijn lijstje voor komende week, maar mis nog wat inspiratie |o

Dit weekend ben ik alleen thuis dus hoef niet veel te koken :)

Vrijdag: volkorenpasta (AH biologisch) met tomaten-groentensaus (restje uit de vriezer) Parmezaanse kaas (Deka)
Zaterdag: ben ik een dagje weg, Dag vh Groninger Paard, kan zijn dat we onderweg wat eten en anders kook ik de maaltijd van zondag maar dan wat meer, voor twee dagen
Zondag: roerbakmie met kip (roerbakgroente AH Bonus voor één persoon goedkoper dan zelfsnijden)
Maandag andijviestamppot met spekjes en vlees (vriezer of aanbieding)
Dinsdag ??
Woensdag: frietjes, snack en broccoli
Donderdag: Bobotie, pak Knorr uit voorraad en gehakt/bonen diepvries.

Aanbiedingen kopen: C1000: snelle Jelle / Deka: Sultana / Lidl: mager gehakt voor in de viezer / AH: Coca Cola light 2e fles halve prijs, wokgroente, Conimex 2e halve prijs, voorraad aanvullen.

Voor dinsdag kijk ik wel tijdens het boodschappen doen, dan komt de inspiratie vanzelf. :D

Peer_hvj

Re: Bezuinigen op boodschappen - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-12 17:05

Jeempie, wat gaan jullie hard zeg!
Vandaag met mams even kosten plaatje gekeken en tot de conclusie dat t bijna onmogelijk is.
We houden, na de vaste lasten 200€ over. Hiervan moeten we met zn 2e eten, de auto van rijden. En de hond en kat van eten.
En ik voel mezelf heel banketstaaf dat ik niet kan meehelpen, mn studiefinanciering gaat al op aan school etc.
Dat wordt maar een heel strikt lijstje maken pff..

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-12 17:58

Dat moet toch makkelijk te doen zijn, Peer? Dat is ongeveer 50 per week! Zolang je dieren niet aan bepaalde dieetvoeding zitten lijkt me dat geen enkel probleem :)

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-12 17:59

ligt aan je auto

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-12 18:52

En of je de auto neemt of de fiets.

Peer_hvj

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-12 19:13

De auto is nodig voor het werk en ov is geen optie, zal even veel of misschien nog meer zijn. Verder laten we m ook zoveel mogelijk staan!
Hond heeft wel een speciaal dieet, even kijken of daar ergens een goedkopere variant voor is.
En met 50pw zit je al op de 200 en in een lange maand 250.
Maargoed, het zal wel lukken, geen andere keus, gelukkig wil oma ook soms wat sponseren :=

Hopenlijk wordt het voor de werkende wat makkelijker met het komende kabinet, maar dat zal wel niet

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-12 19:15

Nee, dat zal inderdaad wel niet.
Krijgen jullie geen reiskostenvergoeding op je werk? :)

Sinds ik nu weer 3 dagen p/w met iemand mee-eet lukt het voor een tientje per week :). Beter!

DebGizmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-12 19:35

Sheran schreef:
Nee, dat zal inderdaad wel niet.
Krijgen jullie geen reiskostenvergoeding op je werk? :)

Sinds ik nu weer 3 dagen p/w met iemand mee-eet lukt het voor een tientje per week :). Beter!

Dat is lekker goedkoop zeg!

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-12 19:38

Ik ben met diesel en boodschappen 600 euro per maand kwijt in mijn eentje O:) nu wordt hier wel elke week de auto gewassen á 13.50 en ik koop elke week verse bloemen/planten, maar 450 euro heb ik echt wel nodig...
Fijn dat je oma wel wil en kan bijspringen als het nodig is!

Mews

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-12 20:03

Hoeveel kost het heen en weer naar het werk dan, Peer? Als jullie dat uitrekenen kan je ook gelijk zien hoeveel je overhoudt voor eten voor jullie en de dieren. Het is inderdaad wel karig om dat alles met 200 eur per maand te moeten doen, helemaal omdat er toch ook altijd nog extra dingen zijn die plots nodig kunnen zijn (iets gaat kapot en moet worden vervangen of gemaakt, kleren, enz).

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-12 20:11

Ik heb hier een pan soep op staan.

een braadkuiken (2,69) Maggie smaakmaker kippensoep (0,95) en vermicelli 500 gr (0,19)
De maggie zitten 2 doosjes in en gebruik ik voor 2 x 2,5 liter soep.
Een heel braadkuiken is te gebruiken voor 2 pannen soep (maar ik gebruik em voor 1 pan, hou van goed gevulde soep :o )

Dan kan je er nog alle soepgroenten of gewone groenten in mikken die je in de koelkast hebt liggen (of gewoon lekker vind).
Voor 3.27 heb ik voor een man of 8 soep (denk ik, geschat) Afbak stokbroodjes erbij(33 cent voor 6 pisoletjes of 2 bagettes) of gewoon (geroosterd?) brood en toch weer een goedkope maaltijd :)

Restjes soep gaan gewoon de vriezer in (in portie verpakkingen)

Kaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-12 20:16

Als je bouillonblokjes gebruikt ipv de smaakmaker ben je nog goedkoper uit.

Davinia_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-12 20:28

Mri, ik krijg er helemaal trek van :9
Ik wil binnenkort ook een pan soep maken, maar dan groentensoep. Maar daar wil ik dan groenten in, vermicelli, gehaktballetjes èn vlees :o

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-12 20:30

Bezuinigen jullie ook op andere dingen?

Zodra ik een woning heb gevonden, en ik op mijzelf woon, zal ik ook met weinig moeten rondkomen.
Echter, hoop ik zodanig op alles te kunnen bezuinigen dat ik op mijn eten (en het eten van mijn hond, hij eet vers en eigenlijk gruwel ik van het idee van brokken dus zet ik alles op alles om hem vers te blijven laten eten), niet hoef te bezuinigen.
Ik vind wat erin gaat erg belangrijk. Het is wel je lijf.
Zo veel mogelijk puur, zo min mogelijk troep (pakjes, maggi, smaakmakers enz).
Ik koop het liefst biologisch.

Hoe zien jullie dat? In mijn insziens kun je beter eerst op andere dingen zo fel bezuinigen.
In je auto gooi je ook de goede dingen. Ga je ook niet ff 10% mengen met zonnebloemolie oid.

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-12 20:35

Ik bezuinig op allebei. Maar uit pakjes eten is meestal helemaal niet goedkoper. Als je bezuinigt kun je nog steeds goed en gezond eten. Alleen iets minder gevarieerd dan de meeste mensen gewend zijn, misschien.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-12 20:39

Ik haal paar verschillende groentes (seizoen/aanbieding/gewoon goedkoop) en maak daarmee een aantal porties met soep/pastasaus/hartige taart/etc. 1 voor die avond en de rest gaat in porties de vriezer in. Na paar dagen zijn de groentes op en is mijn vriezer vol met gezonde maaltijden. Scheelt veel werk en afwas.

Soep is hier : passata (gezeefde tomaten), water, blonde linzen, bouillionpoeder, ui en de groentes die op moeten/er zijn. 30-45 min pruttelen, staafmixer er in, champignons er in, doorwarmen en eventueel wat geraspte kaas er over. Brood met zelfgemaakte eiersalade er bij en klaar.

San

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-12 20:47

Ik bezuinig niet op tandpasta, mondspoeling en tandenstokers. Helemaal blij dus nu met de 2 + 2 actie van Etos. Even vier tubes parodontax gehaald :)

MMIDV

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-12 20:50

Ik heb altijd graag de prodent in dat doosje zeg maar, niet goedkoop. Maar op tandpasta bezuinig ik ook niet, wordt m'n tandarts boos haha

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-12 21:01

Net 25 euro bespaard bij Kruidvat (Nivea 2+2 gratis en mascara 1+1)!

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-12 21:06

Tandpasta bezuinig ik ook niet op :n
Alleen de oralB uit het doosje (en dus ook heel blij met de 2+ 2 actie) ook de tandenstokers (de groene van gum) ga ik morgen ook even inslaan.

Mews

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-12 21:08

Hannanas schreef:
Bezuinigen jullie ook op andere dingen?

Zodra ik een woning heb gevonden, en ik op mijzelf woon, zal ik ook met weinig moeten rondkomen.
Echter, hoop ik zodanig op alles te kunnen bezuinigen dat ik op mijn eten (en het eten van mijn hond, hij eet vers en eigenlijk gruwel ik van het idee van brokken dus zet ik alles op alles om hem vers te blijven laten eten), niet hoef te bezuinigen.
Ik vind wat erin gaat erg belangrijk. Het is wel je lijf.
Zo veel mogelijk puur, zo min mogelijk troep (pakjes, maggi, smaakmakers enz).
Ik koop het liefst biologisch.

Hoe zien jullie dat? In mijn insziens kun je beter eerst op andere dingen zo fel bezuinigen.
In je auto gooi je ook de goede dingen. Ga je ook niet ff 10% mengen met zonnebloemolie oid.

Ik eet persoonlijk voornamelijk diverse verse of diepvries groenten, fruit, vlees en vis, eieren en noten. Ik bezuinig wel op deze aankopen (koop 't meeste bij Aldi), maar ik koop het wel gewoon. Ook al zoek ik liefst 't goedkoopste, ik koop ze alsnog en zoek een beetje de goedkopere of seizoens-groenten uit, naast degene waar ik erg van houd (bv rode paprika ligt hier eigenijk altijd standaard in de koelkast, en ik eet regelmatig een rauwe rode paprika als snack of ontbijt of lunch). Bij mij helpt het zelfs dat ik mijzelf in budget limiteer om gezonder te eten, want alle ongezonde snacks e.d. zijn "extra" bovenop alle groenten/fruit/etc en dan kijk ik naar de prijs en denk toch vaak 'nah, 'k wil én afvallen én heb nog maar x euro deze week, dus laat maar'. Het is vooral dat je bewuster moet kijken a) wat er in je koelkast en vriezer ligt, b) wat je nou écht nodig hebt, en c) waar je wat je echt nodig hebt zo goedkoop mogelijk kan kopen + of er een goedkoper alternatief is (bv seizoensgroente i.p.v. een duurdere groente die nu uit seizoen is).

Je kan ook op gezondere producten bezuinigen als je slim inkoopt. En ik koop inderdaad ook gewoon merk-tandpasta en mondwater (Zendium en Listerine), en gebruik Neutral om te wassen i.v.m. allergieën, maar die koop ik allemaal in grootverpakking of per meerdere pakjes bij de op = op voordeelshop. :)

ClaudiaHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-12 21:11

Inmiddels op pagina nr 105, wordt het niet eens tijd voor deel 3?? :D

Fleurtje100

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-12 21:12

pakjes zijn inderdaad vaak duurder dan zelf maken. Seizoensgroente uit Nederland is vaak gezonder én goedkoper. Je kunt vaak kant en klare verse pasta, duur vlees, dure groentesoorten etc. kopen. Maar bijvoorbeeld hutspot van biologische aardappelen, bio wortelen en een biogehakt bal is veel goedkoper en minstens zo gezond. Ik eet bijvoorbeeld vrij weinig vlees omdat ik graag scharrelvlees wil. Het bio/scharrelvlees dat ik heb gaat vaak om spekjes, gehakt, stoofvlees etc. dat zijn niet bepaald de duurste vleessoorten. Bio spekjes zijn bv 3,5 euro voor 2 pakjes, veel duurder als niet bio, maar het is wel maar 1,75 aan vlees voor een maaltijd voor 2 personen. Met spinazie a la creme (halve diepvrieszak van 1kg, 60 cent), een paar champignons (30 cent) en pasta (50 cent) heb je een gezonde en lekkere pasta voor ongeveer 1,60 p.p.
En inderdaad verzorgingsproducten bezuinig ik ook niet op qua merk, maar let ik wel op aanbiedingen. Shampoo heb ik van neutral, dat is bijna nooit 2+2 gratis. Hiervoor had ik niveau die had ik altijd met veel korting maar helaas verdraagt mijn huid dat niet meer. Mijn veel te dure maar wel heel fijne mascara en foundation heb ik wel regelmatig 2e product voor 50% korting. Dan is die mascara van 25 euro nog 'maar' 19 euro.
Het is ook maar net wat je belangrijk vind, ik probeer ook heel zuinig met energie om te gaan in huis. Ik heb een hele oude en goedkope auto, die ik vervolgens wel weer heel vaak gebruik voor afstanden die ik ook prima kan fietsen :+.

Zam_Cas

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-12 21:18

Ik meld me ook, moet bezuinigen. Helaas kan ik op verzorgingsproducten niet bezuinigen omdat ik gezegend ben met veel allergieën. Ga morgen boodschappen doen voor 2 personen en 4 konijnen. Hopelijk blijft de schade beperkt (misschien had ik die nieuwe schoenen toch niet zo hard nodig)

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-12 21:24

Qua verzorgingsproducten koop ik gewoon wat goed bij mij werkt. Dat komt neer op Elmex tandpasta, Lush shampoo en conditioner, en Shiseido gezichtscreme. Helemaal niet goedkoop, maar ik doe er eeuwen mee. Ik heb 1 mascara die ik heel af en toe gebruik. Geen make-up dragen scheelt ook veel in de kosten, denk ik :)