E-reader ervaringen - deel 2

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Mandyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-14 19:13

Kristie schreef:
Bij veel boeken kun je als je in de bibliotheek bent, op het boek klikken en dan 'details bekijken' doen, krijg je ook de 'achterkant'.

Is er iemand die het ebook abonnement heeft genomen wat een paar pagina's terug ergens stond?

Dat is nog eens een goede tip, ga eens proberen of het werkt. :)

Kristie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-14 19:17

Boemklatsch schreef:
Ik ben me rustig aan aan het oriënteren op een e-reader. Nu lees ik veel goede ervaringen over Kobo, maar ik ben wat e-readers betreft echt een leek dus kan iemand mij wat tips geven? Ik heb weinig eisen, het moet gewoon een kwalitatief goede e-reader zijn.

Ik heb een kobo glo en die bevalt goed, makkelijk in gebruik, goede batterij duur en geen problemen met vastlopen oid. Een ereader met een lampje erin is wel een aanrader.
Anders gewoon een keer langs de winkel, en er een paar proberen?

Mandyy

Re: E-reader ervaringen - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-14 19:20

Heb ervaring met een ereader met lampje en een ereader zonder lampje maar ingebouwd lampje (zoals kobo glo) is echt een uitvinding!

Gwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-14 20:25

Ja, mijn eerste was een Sony PRS-T1, niet meer te vergelijken met de laatste versie van Sony waarschijnlijk, en die had een extern lampje. Ook al fijn, maar batterijtje moest steeds vervangen/opgeladen worden en het lampje scheen wat irritant op het scherm 's avonds. Bij die Aura HD vind ik het juist zo fijn dat je hij instelbaar achtergrondlicht heeft, dat tegelijk oplaadt met de rest van de reader. En ook veel minder vaak opgeladen moet worden, zeker als je wifi niet continu aan laat staan.

Dimple

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-14 20:33

Maar hebben jullie dan nog steeds 'papier ' waarvan je leest? (hoe heet dat eigenlijk? :o ) paperwhite?
Of meer een Ipad idee?

Ik heb er eentje in USA gekocht en kan er bijna net zoveel mee als de Ipad, Ik vind het heel fijn, maar mijn vriend niet. Gebruikt dat ding nauwelijks, zo zonde! Die leest liever van dat papieren gebeuren.

Deze heb ik: Nook Colour
Afbeelding

Gwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-14 20:35

Je bedoelt E-ink?

Gwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-14 20:38

Die Aura's en Sony's hebben een e-inkscherm, een aantal Kindles ook, en dat is heel rustig voor je ogen, en het scheelt enorm in batterijverbruik, maar soms lees ik op de tablet in kleur, eentje van 7.9" en dat gaat op zich ook prima, binnenshuis iig. Die Nook Colour ken ik niet.

KozieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-14 20:56

Ik vind het echt vreselijk lezen van een scherm net als een tablet/smartphone. Lees echt veel liever op mijn e-reader. Veel rustiger voor mijn ogen.

Gwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-14 21:06

Als ik van een tablet lees (wanneer de reader aan de lader ligt bijv.) pas ik de beeldinstellingen aan, maar het blijft idd veel vermoeiender voor de ogen, scheelt echt veel :j .

Mandyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-14 21:23

Mandyy schreef:
Kristie schreef:
Bij veel boeken kun je als je in de bibliotheek bent, op het boek klikken en dan 'details bekijken' doen, krijg je ook de 'achterkant'.

Is er iemand die het ebook abonnement heeft genomen wat een paar pagina's terug ergens stond?

Dat is nog eens een goede tip, ga eens proberen of het werkt. :)

Werkt! *\o/*
Dat ik dat nooit eerder heb geweten. :oo

Lees nu nog steeds maar via telefoon.. tot er een oplossing is voor m'n reader.
Mis m'n reader al wel, telefoon leest veel onrustiger.

Gwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-14 23:37

Ook namens mij bedankt, Kristie :D .

Bij het in gebruik nemens van die KoboBol-app op mijn tablet kwam ik erachter dat ik nog een ongelezen boek heb staan dat ik toen niet meteen kon downloaden wegens een systeemfout van Bol. Het is er eentje met DRM Watermerk en die kon je in het begin alleen middels een Adobe-account lezen op de Sony-reader. Het bestand is een ACSM-formaat.

Tegenwoordig gebruik ik die Aura i.p.v. de Sony, dus ik downloadde het boek alsnog, om hem te converteren naar ePub middels Epub DRM Removal of ePUBee, zodat ik hem in Calibre kon zetten. Helaas, geen van beide removal-programmaatjes ziet het ACSM-bestand überhaupt op mijn PC staan -O- , behalve Abobe Reader for PC >;) .

Nou ja, in dit geval ben ik dus toch wel blij met die tablet en die KoboBol-app, want daarin kan het boek wel gewoon lezen :) . Ben wel blij dat boeken tegenwoordig anders beveiligd worden, hoor.

DenK4ever

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-14 13:08

Dimple schreef:
Niemand ervaring met Elly's choice dus? Jammer, was benieuwd hoe het beviel.

Sorry voor de late reactie!
Ja wel ervaring mee :)) nu drie maanden lid en heb er al leuke boeken vandaan gehaald!!
Voor dat geld valt het zeker niet tegen :P

Dimple

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-14 13:50

Ik zet mijn scherm inderdaad altijd vrij zacht omdat het anders te fel is aan mijn ogen.

Voor iemand die nog mensen blij wil maken met wat boeken:
http://december.ellyschoicecadeaumaand.nl/

Je kunt 5 vrienden blij maken met 10 boeken. Voeg jezelf ook even toe zodat je ze zelf ook ontvangt :+

Boemklatsch

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-14 15:53

Het is de kobo Aura geworden, heb al bijna een boek uit. :o Nu valt me op dat als ik hem aan zet nadat ik hem helemaal uit heb gehad (dus niet sluimerstand) hij 2, soms 3 pagina's terug begint, die ik dus al gelezen heb. Iemand hier ervaringen mee?

Kristie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-14 16:09

Dimple schreef:
Je kunt 5 vrienden blij maken met 10 boeken. Voeg jezelf ook even toe zodat je ze zelf ook ontvangt :+

Grappig, meteen gedaan! Bedankt voor de tip.

Boemklatsch wat gek, ik heb er geen ervaring mee. Heb je al gegoogeld?

Gwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-14 17:24

Boemklatsch, dat had ik alleen bij gebruik van de sleepcover, maar er zijn er in dit topic meer die er last van hebben/hadden. Ik zet mijn reader eigenlijk nooit uit, alleen op slaapstand, dus ik weet niet wat hij nu zou doen. Moet aan een nieuw boek beginnen, dus kan ook niet effe checken :)) .

Boemklatsch

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-14 19:22

Ik heb er inderdaad een sleepcover om zitten, maar dat zou in principe niets uit moeten maken als hij uit staat. Ik zet hem nu telkens braaf helemaal uit, maar slaapstand voldoet in principe ook?

Meert

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-14 19:49

Boemklatsch schreef:
Het is de kobo Aura geworden, heb al bijna een boek uit. :o Nu valt me op dat als ik hem aan zet nadat ik hem helemaal uit heb gehad (dus niet sluimerstand) hij 2, soms 3 pagina's terug begint, die ik dus al gelezen heb. Iemand hier ervaringen mee?

Ik heb de Kobo Aura HD, maar heb dat probleem niet. Ik heb een sleepcover, en gebruik die altijd om ereader in en uit slaapstand te halen. Uitzetten doe ik eigenlijk nooit. Net wel even uitgezet om te testen, maar boek opent gewoon op de bladzijde waar ik ben gebleven.

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-14 14:27

Bij mij opent het ook op de pagina waar ik ben gebleven maar heeft wel de neiging om in de slaapstand te gaan tijdens het lezen van de eerste pagina.

Ik zet het standaard uit wanneer ik een tijdje niet lees omdat de accu anders snel leeg raakt.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-14 14:50

Dat heeft 'ie bij mij ook, dat je na open klappen snel even een pagina vooruit en weer etrug moet doen omdat 'ie anders weer in slaapstand gaat binnen een seconde of 20 ofzo.

Ik zet hem ook alleen nog maar helemaal uit omdat ik te weinig lees, anders baal ik elke keer als een stekker als ik eens wil lezen omdat de batterij dan leeg is...

Gwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-14 13:47

Dat vond ik ook irritant van die sleepcover, zelf vond ik dat ding eigenlijk alleen maar nadelen hebben. Ik gebruik gewoon weer het aan/uitschuifje en heb zelden meer ergens last van. Maar ach, het is voor iedereen anders.

Kwam dit artikel nog tegen via FB:
http://www.rtlnieuws.nl/nieuws/binnenla ... gezondheid

Citaat:
Lees jij voor het slapengaan ook vaak nog even een e-book? Niet doen, waarschuwen Amerikaanse artsen, want het is slecht voor je nachtrust en je gezondheid.

Uit een onderzoek van Harvard Medical School blijkt dat mensen moeilijker in slaap komen na het lezen van een e-reader, in vergelijking tot het lezen van een papieren boek.

Voor het onderzoek werden proefpersonen twee weken opgesloten in een slaaplaboratorium. Ze lazen vijf dagen in een papieren boek voor het slapengaan en de andere vijf dagen een e-book. Uit bloedtesten bleek dat de aanmaak van het slaaphormoon melatonine veel lager was na het lezen van een e-reader.

Ook vielen de proefpersonen later in slaap na het lezen van een elektronisch apparaat. Ze sliepen dan ook minder diep en waren de volgende ochtend vermoeider en minder alert. Bij het onderzoek werd gebruik gemaakt van een iPad, maar volgens de onderzoekers hebben andere e-readers dezelfde impact.

De onderzoekers maken zich zorgen. "Slaaptekort leidt tot een hogere kans op ziektes als kanker, diabetes, obesitas en hart- en vaatziekten", zegt onderzoeker Charles Czeisler tegen BBC. De onderzoekers raden daarom aan om vlak voor het slapen zo min mogelijk gebruik te maken van smartphones en tablets.

RTL Nieuws

Eigenlijk bekend, maar toch.

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-14 13:50

Ik vraag me af of dat voor alle ereaders telt. E-inkt schermen zijn toch weer heel anders. Die geven ook niet zo veel licht af als een ipad.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-14 13:54

Ik slaap lekkerder na het lezen op mijn Aura dan na het lezen van een boek hoor :j

Bij een boek moet je toch serieus licht maken in de kamer om te kunnen lezen, terwijl de Aura echt heel zacht licht heeft alleen op de plek waar je leest...dommel je juist lekker van weg want je komt in de juiste sfeer zeg maar doordat je geen overtollig licht om je heen hebt :)

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-14 13:57

Gwen schreef:
Citaat:
Bij het onderzoek werd gebruik gemaakt van een iPad, maar volgens de onderzoekers hebben andere e-readers dezelfde impact.

Slordig van de onderzoekers, dat soort aannames.

HouVanUtopia

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-14 14:45

Ik heb gelukkig totaal geen last van mijn sleepcover vind het een top uitvinding