Dat vond ik ook irritant van die sleepcover, zelf vond ik dat ding eigenlijk alleen maar nadelen hebben. Ik gebruik gewoon weer het aan/uitschuifje en heb zelden meer ergens last van. Maar ach, het is voor iedereen anders.
Kwam dit artikel nog tegen via FB:
http://www.rtlnieuws.nl/nieuws/binnenla ... gezondheid
Citaat:
Lees jij voor het slapengaan ook vaak nog even een e-book? Niet doen, waarschuwen Amerikaanse artsen, want het is slecht voor je nachtrust en je gezondheid.
Uit een onderzoek van Harvard Medical School blijkt dat mensen moeilijker in slaap komen na het lezen van een e-reader, in vergelijking tot het lezen van een papieren boek.
Voor het onderzoek werden proefpersonen twee weken opgesloten in een slaaplaboratorium. Ze lazen vijf dagen in een papieren boek voor het slapengaan en de andere vijf dagen een e-book. Uit bloedtesten bleek dat de aanmaak van het slaaphormoon melatonine veel lager was na het lezen van een e-reader.
Ook vielen de proefpersonen later in slaap na het lezen van een elektronisch apparaat. Ze sliepen dan ook minder diep en waren de volgende ochtend vermoeider en minder alert. Bij het onderzoek werd gebruik gemaakt van een iPad, maar volgens de onderzoekers hebben andere e-readers dezelfde impact.
De onderzoekers maken zich zorgen. "Slaaptekort leidt tot een hogere kans op ziektes als kanker, diabetes, obesitas en hart- en vaatziekten", zegt onderzoeker Charles Czeisler tegen BBC. De onderzoekers raden daarom aan om vlak voor het slapen zo min mogelijk gebruik te maken van smartphones en tablets.
RTL Nieuws
Eigenlijk bekend, maar toch.