Jullie gasverbruik

Moderators: Essie73, Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-22 18:16

EllyC

Re: Jullie gasverbruik

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-22 18:32

die link van de belastingdienst is al jaren zo. Dat hebben wij een keer voor een complex ingediend en wat je terugkrijgt is tegenvallend en daar mag je dan nog 6 tot 12 maanden op wachten voor je een antwoord krijgt.

OleJon

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-22 20:04

Spenk schreef:
Je vebruikt die 46 kuub dan alleen met 1x in de 10 dagen douchen en koken? Heftig!

Vond ik ook al #)
Cv staat wel op 15 graden.
Hij sloeg ook veel aan de afgelopen dagen.

OleJon

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-22 20:44

Miepmiept schreef:
OleJon schreef:
Wij zitten tot nu toe in December op 46m3 gas.
196 kw stroom.
Verwarmen met elektrische kachel.
Douchen 1 keer in de 10 dagen thuis.
Rest op het werk.
En koken deels gas en elektriciteit

Is je verbruik in de zomer ook zo hoog of gebruik je wel de cv?
Als je 46 kuub verstookt in 16 dagen met 1x douchen en beetje koken zou ik de boel maar eens na laten kijken.

Nee dan is het 10 tot 12 m3.
Dus de verwarming die het doet staat steeds op 15 graden. En alleen in de woonkamer en keuken. Rest op vorst beveiliging.
Paar weken steeds gedonder met de ap gehad. Sindsdien verbruik hoger. Ook de terug levering van de stroom gaat nog steeds niet goed in de app en ben daarmee in contact met Vattenfall en die geven zelf ook aan dat het betreft de stroom niet klopt.
Denk dat ik de stekker van de cv er maar 24 uur uit trek. Kijken wat er dan gebeurt.

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-22 21:30

Tado’s hebben hier nog steeds duidelijk een positief effect.

Afbeelding

We hebben ze sinds de 6de. Tot de 6de het hele huis niet onder de 16 laten komen. Sinds de 6de de eerste paar dagen 1 a 2 kamers 18 graden, en daarna 19 graden (en dus voor ons veel meer comfort).

De 10de hebben we de hele dag visite gehad en hadden we de grote ruimtes van het huis de hele dag opgestookt naar 19,5 graden (dezelfde ruimtes die we voor de 6de niet onder de 16 lieten komen.) Auch.

Als je dan ook nog eens bedenkt dat het sinds het weekend echt flink kouder is buiten (kunnen we goed merken, tados slaan vaker aan).

Wij zijn dik tevreden. We verblijven zoveel mogelijk in de kleine kamertjes.

insun

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-22 23:26

Telpeva schreef:
Heeft iemand een tooltje om te kunnen berekenen wat je maandbedrag zou moeten worden voor 2023? Bij Oxxio werkt die tool al maanden niet meer en ik kreeg net een mail waarin staat dat die tool dan waarschijnlijk ergens eind januari beschikbaar komt ofzo.

Daar wil ik niet op wachten, nòg een maand zoveel geld betalen als wat ik de afgelopen tijd elke maand heb betaald dat wil ik gewoon niet. Ik heb dat geld liever op mijn eigen rekening, als dat ik het volgende maand weer kwijt ben aan Oxxio, om het vervolgens aan het eind van mijn contract doodleuk weer terug te krijgen. Dat voelt alsof ik ze mijn geld uit leen, daar heb ik geen trek in, ik heb het zelf nodig

Zoiets?
https://www.adviesopmaat-milieucentraal ... ierekening

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-22 23:29

Hier bericht van Vattenfall ze adviseren om het bedrag naar €272 te verlagen (betalen nu €398) klik je op aanpassen naar 272 kan het niet lager dan €330 gezet worden :')

insun

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-22 23:35

Spenk: raar, ik kan het gewoon aanpassen. Via de app geprobeerd. Ook Vattenfall.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-22 23:40

Ja wij kunnen het wel aanpassen maar niet naar het bedrag wat ze adviseren heel bijzonder!

insun

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-22 23:45

Bij ons adviseren ze verlagen naar €16,00. En dat kan gewoon. Heb het toch maar weer omhoog gezet. We zijn nog maar net begonnen aan de koude maanden.

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-22 00:20

insun schreef:
Telpeva schreef:
Heeft iemand een tooltje om te kunnen berekenen wat je maandbedrag zou moeten worden voor 2023? Bij Oxxio werkt die tool al maanden niet meer en ik kreeg net een mail waarin staat dat die tool dan waarschijnlijk ergens eind januari beschikbaar komt ofzo.

Daar wil ik niet op wachten, nòg een maand zoveel geld betalen als wat ik de afgelopen tijd elke maand heb betaald dat wil ik gewoon niet. Ik heb dat geld liever op mijn eigen rekening, als dat ik het volgende maand weer kwijt ben aan Oxxio, om het vervolgens aan het eind van mijn contract doodleuk weer terug te krijgen. Dat voelt alsof ik ze mijn geld uit leen, daar heb ik geen trek in, ik heb het zelf nodig

Zoiets?
https://www.adviesopmaat-milieucentraal ... ierekening

Jaa perfect dat zocht ik!
Volgens die site kan ik volgende maand van 226 euro naar 88 euro per maand _/-\o_ holy...
Sorry voor de mensen die tegen het energieplafond op zien, zich zorgen maken om over het plafond uit te komen.... I feel you, maar voor mij is dit ZO veel ademruimte *\%/*
Ik stel hem in op 100 euro, just in case. Omg, nog 2 weken en dan knal ik die thermostaat omhoog.
Ps, ja, ik heb de berekening gedaan met oudere cijfers, niet met mijn verbruik van dit jaar want ik leef sinds maart als een soort zwerver in mijn eigen huis. Anders zou het bedrag nog lager wezen, maar ik hoop dat ik nooit van mijn leven meer zo armoedig erbij hoef te zitten in de kou zoals dit jaar.
Yes oh yes YES prijsplafond. Zin in!
YES

insun

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-22 00:37

Telpeva, ik wil de pret niet drukken, maar je weet zeker dat de berekening klopt? Ik heb hem ook gedaan: 700 m3 gas en stroomverbruik heb ik op 0 gezet (zonnepanelen met overproductie, maar omdat we de airco gebruiken om te verwarmen als de temperatuur buiten boven de 7 graden komt, heb ik die overproductie buiten beschouwing gelaten) en ik kom ook rond dat bedrag uit.

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-22 01:18

Ik heb hem berekend op mijn verbruik van 2021, dat was 503m3 en 839kwh. Mijn verbruik in 2022 is tot nu toe 402 m3 en 999kwh. Maar ik leef dan ook als een soort eskimo :')

karrij

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-22 06:10

Shiloh schreef:
Tado’s hebben hier nog steeds duidelijk een positief effect.

[ [url=m/aMYeYx.jpg]Afbeelding[/url] ]

We hebben ze sinds de 6de. Tot de 6de het hele huis niet onder de 16 laten komen. Sinds de 6de de eerste paar dagen 1 a 2 kamers 18 graden, en daarna 19 graden (en dus voor ons veel meer comfort).

De 10de hebben we de hele dag visite gehad en hadden we de grote ruimtes van het huis de hele dag opgestookt naar 19,5 graden (dezelfde ruimtes die we voor de 6de niet onder de 16 lieten komen.) Auch.

Als je dan ook nog eens bedenkt dat het sinds het weekend echt flink kouder is buiten (kunnen we goed merken, tados slaan vaker aan).

Wij zijn dik tevreden. We verblijven zoveel mogelijk in de kleine kamertjes.

Tado's?? Wat is dat? Nooit van gehoord

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-22 09:21

Tado, een slim systeem om te verwarmen, met een slimme thermostaat, slimme radiatorknoppen die automatisch draaien op basis van instellingen die je op een app op telefoon/tablet instelt. Mijn ouders hebben het ook, mooi systeem.

nnicolex

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-22 09:26

insun schreef:
Telpeva, ik wil de pret niet drukken, maar je weet zeker dat de berekening klopt? Ik heb hem ook gedaan: 700 m3 gas en stroomverbruik heb ik op 0 gezet (zonnepanelen met overproductie, maar omdat we de airco gebruiken om te verwarmen als de temperatuur buiten boven de 7 graden komt, heb ik die overproductie buiten beschouwing gelaten) en ik kom ook rond dat bedrag uit.

Ja ik wilde hetzelfde zeggen, hij zegt namelijk bij mij ook dat het bedrag rond de 88 is (met 700 gas en 2400 kwh) en dat is lager dan dat is in 2021 met vast contract nog betaalde.. dus dat lijkt niet te kloppen hoor -O-

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-22 09:27

Wat apart, hij heeft bij mij met lager verbruik juist veel hoger aan. Tussen de 130 en 180 euro? Die laatste is meer als wat ik nu met hogere tarieven betaal, terwijl ik wel geld terug krijg?

sabine1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-22 11:03

Ik heb in okt 46 kuub verbruikt. Ik werk ploegendiensten, dus vaak s avonds niet thuis. De verwarming staat standaard op 16,5.
1 december t/m 15 dec heb ik 71 kuub verbruikt. Heb totaal 7 uurtjes de verwarming op 18,5 gehad. De rest lig ik onder een electrisch dekentje. Alle deuren zijn afgeplakt met tochtstrippen.
Ik zit heel ver boven mijn verbruik, zoveel heb ik nog nooit verbruikt. Het is koud, dit vind ik wel erg veel.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-22 11:14

Maar het is veel kouder als andere jaren en maanden he? Ik vind het een heel normaal verbruik nu, ik zit ook zo hoog ongeveer. Iets lager, want minder omhoog gezet. November was 45m3.

Met vorig jaar scheelt het gemiddeld 11 graden... Dus het is veel, omdat het zo koud geweest is, geen bijzonder verbruik voor nu.
Laatst bijgewerkt door MyWishMax op 17-12-22 11:17, in het totaal 1 keer bewerkt

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-22 11:17

Laatst bijgewerkt door Shiloh op 17-12-22 11:20, in het totaal 2 keer bewerkt

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-22 11:19

Shiloh schreef:
Het was vorig jaar extreem warm. Zoveel kouder dan normaal voor december is het niet hoor!

https://weerstatistieken.nl/de-bilt/2022/december

Het is gemiddeld min 2 geweest de afgelopen week sowieso, overdag en s nachts bij elkaar. Met het vriezen s nachts is het echt wel een paar jaar geleden dat we dat gehad hebben voor langere tijd. Maatschappij van ouders vertelt de temperaturen ook van voorgaande jaren en die lagen hoger.

Staat ook in jouw link als je door klinkt. Normaal is gemiddeld 4 graden, vorig jaar 5 graden, 2020 was het koudste 1 keer min 3 in dezelfde tijd.
Laatst bijgewerkt door MyWishMax op 17-12-22 11:22, in het totaal 1 keer bewerkt

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-22 11:21

Dat is pas de laatste paar dagen en maandag gaat het alweer omhoog. Het komt echt wel vaker voor dat we een weekje rond vriespunt hebben in december.

De winter van vorig jaar was de 6de zachtste winter sinds meeting En de andere 5 waren allen voor 1990. . Daar moet je echt niet mee vergelijken.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-22 11:30

Nee,
Zelfs als je kijkt naar de minimum temperatuur van de hele maand was in 2018 het gemiddeld 3,5 graden, 2019 3, 2020 2,9 en 2021 2,5. 2022 was 0,75.
De koudste temperatuur op 1 datum is in die andere jaren 1 keer min 3, of paar nachten tussen de 0 en min 3, maar steeds maar paar nachten ipv een week tussen de min 5 en min 8. Dat komt in die andere jaren qua temperatuur niet eens voor, laat staan zoveel nachten.

Die koude nachten kosten enorm veel om huis maar op 15 of 16 graden te houden. Dus nee, voor dit jaar is het echt geen raar verbruik nu bij blijkbaar een redelijk vergelijkbare situatie als waar ik in zit qua huis.
Laatst bijgewerkt door MyWishMax op 17-12-22 11:34, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-22 11:34

Het is al jaren veel te warm dit zijn eigenlijk normale temperaturen voor december.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-22 11:36

Het gaat er toch niet over dat het al jaren te warm is? Het is gewoon koud nu, veel kouder als vorig jaar dus verbruik kan je moeilijk vergelijken. Het is ook veel kouder geweest afgelopen week 's nachts, dat is meerdere voorgaande jaren niet voorgekomen, dus is hoger verbruik zelfs bij lage instelling van thermostaat niet raar.

Tuurlijk is het jaren warm geweest voor de tijd van het jaar. Dus eigenlijk zegt het verbruik van voorgaande jaren gewoon niks, want zelfs zonder de thermostaat hoger te zetten moet de cv harder werken en kan je duurder uit zijn.
Laatst bijgewerkt door MyWishMax op 17-12-22 11:38, in het totaal 1 keer bewerkt