Sparen en besparen ... zodat je kunt sparen ;-) hoe en wat?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Prairy

Re: Sparen en besparen ... zodat je kunt sparen ;-) hoe en wat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-21 08:39

Ah ik dacht voor die extra uren die je nu aan het maken bent.

Belsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-21 10:23

Baloise! Is mijn beste ervaring met verzekeringen "op maat" voor dat soort dingen :+

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-21 13:19

Ik weet niet hoe het in België zit in Nederland kun je een aansprakelijkheidsverzekering nemen als ondernemer, en hoeveel je betaalt ligt eraan in welke branche je valt volgens de KvK.
Ik met mijn docent zijn heb erg weinig risico (hooguit dat ik een white board onder kladder met niet uitwisbare stift dat soort dingen) en betaal iets van 140 Euro per jaar.

Mbt het huis waarover gevraagd wordt de volgende tip.
Meestal laat je het huis technisch keuren. Dan krijg je een opgave van wat er allemaal binnen nu en een jaar moet worden gerepareerd maar je kunt ook vragen tot 5 jaar. Dan heb je een mooie indicatie wat je kunt verwachten. Zorg dat je dat op je rekening hebt staan (of via sparen dat je dat spaart) en je zit eigenlijk wel goed.

Ik weet ook niet of jullie huis aangesloten is bij een vereniging van eigenaren? Ik heb dat bij mijn appartement en betaal een bepaald bedrag voor onderhoud (ligt vast via het meerjaren onderhouds plan) en voor een opstal/glasverzekering. Bij mij gaat alles 'aan de buitenkant' via de VVE. Het is een goede VVE en ik vind het erg handig zo.

Wat een gedoe rond geel oranje rood Nederland met die oplopende besmettingscijfers... weet het nu momenteel even echt niet mbt reserveren van vakantie dingen -O-

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-21 14:02

Er wordt massaal naar het buitenland gegaan, ik heb op die korte shiften in het prikcentrum toch zeker telkens 10-15 man die recent op reis geweest is. Vooral Spanje en Frankrijk dan nog.

Baloise verzekert mijn beroepsactiviteiten niet, dat was de eerste waarbij ik navraag gedaan heb :P Iets omtrent ruitersport/paardenbranche is blijkbaar niet zo evident.

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-21 14:36

Klopt Varekaj maar als Nederland op rood gaat kan dat niet meer (of je moet je vakantie in quarantaine door willen brengen...). Weet niet hoe dat gaat als je gevaccineerd bent maar daar is ook nog niets over gezegd.
Nou vind het allemaal een hoop gedoe en ben er erg klaar mee. Maar vermoed dat ik niet de enig ben :n ~~}> >;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-21 19:48

Vandaag eentje naar huis gestuurd. Nog niet geprikt (kwam voor de 1e) maar was net een weekje terug uit Congo, was op bezoek gegaan bij positieve familie én had geen test afgelegd of quarantaine bij aankomst in België.
En maar sakkeren "jama jullie hebben gebeld dat ik mocht komen van reservelijst". Heb de arts erbij moeten halen en de verantwoordelijke, die waren écht not amused over die persoon zeg maar.

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-21 19:51

Je had m bijna kunnen enten in de tijd dat ie stond te zeuren haha

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-21 20:04

Iemand die mogelijk positief is ga je niet enten :P

Maar verder wel heel veel lol op die plek. Veel vrolijke mensen, leuke gesprekjes, je ziet een beetje vanalles en gratis koffie tussendoor :Y)

Faelynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-21 20:20

Varekaj schreef:

Maar verder wel heel veel lol op die plek. Veel vrolijke mensen, leuke gesprekjes, je ziet een beetje vanalles en gratis koffie tussendoor :Y)

Hoezo mag je dan niet enten eigenlijk? Gewoon nieuwsgierigheid vraag hoor.
Volgens mij hoefde mijn moeder ook niet te testen voor ze haar vaccinatie ging halen namelijk.
Collega van mij was ziek en die kreeg ook gewoon haar vaccinatie, had ook niet laten testen hoor, dus kan net zo goed verkoudheid geweest zijn, maar je weet het toch nooit zeg maar?

Ik had vandaag voor het eerst een teek, heeft niks met besparen te maken :') maar oh man, dat was echt mijn grootste vrees al jaren, vind ze zooooo eng, godzijdank was mijn moeder thuis, daar huilend naar toe gerend en geschreeuwd dat ze hem eruit moest halen _O- Op een makkelijke plek gelukkig, mijn arm. Daarna mezelf getroost met ben&jerry's, tot zo ver de besparing hahaha.

Nieuwe kitten waar ik het een paar weken terug over had is echt geweldig, wel heftig, maarja was te verwachten met een Bengaal, mijn huis ligt VOL speelgoed, vind het op een of andere manier best makkelijk om geld uit te geven aan bijvoorbeeld speelgoed e.d. voor de katten, terwijl een shirtje oid voor mezelf daar moet ik 20X over na denken :')

denice

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-21 20:34

Kennen jullie het boek 'your money or your life'?

Als je dat boek gelezen hebt dan word je pas goed met sparen!

Het boek laat je heel goed beseffen dat je eigenlijk een stukje van je tijd/leven verkoopt voor geld. En dat een onnodige aankoop soms uren van jij tijd heeft gekost. En als je het dan niet echt gebruikt bijvoorbeeld, hoe zonde dat is.

Wij zijn ons zoveel meer de waarde van spullen gaan beseffen. Eigenlijk komt het er voor mij op neer dat ik amper meer verlang naar spullen en kopen. Ik weet wat er tegenover staat en ik koop alleen nog maar wat we nodig hebben en andere noodzakelijke aanschaffen. Hierdoor besparen wij dus echt enorm! Als ik iets koop dat direct hetgeen ik het mooiste vind/van de beste kwaliteit en de rest laat ik liggen.

Dit boek is echt een boek dat je leven kan veranderen, ik zou het jullie zeker aanraden!

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-21 20:40

Klinkt van wat je schrijft niet direct als een nieuw inzicht bij mij maar wel cool dat het voor jou zo goed werkt :j ik vind werken overigens geen straf. Ik zou het mss niet doen als er genoeg geld was maar het stoort me ook niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-21 20:40

Het probleem bij onnodige aankopen hier.. is dat ze juist in 3 seconde zijn gemaakt _O-

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-21 21:25

denice schreef:
Kennen jullie het boek 'your money or your life'?

Als je dat boek gelezen hebt dan word je pas goed met sparen!

Het boek laat je heel goed beseffen dat je eigenlijk een stukje van je tijd/leven verkoopt voor geld. En dat een onnodige aankoop soms uren van jij tijd heeft gekost. En als je het dan niet echt gebruikt bijvoorbeeld, hoe zonde dat is.

Wij zijn ons zoveel meer de waarde van spullen gaan beseffen. Eigenlijk komt het er voor mij op neer dat ik amper meer verlang naar spullen en kopen. Ik weet wat er tegenover staat en ik koop alleen nog maar wat we nodig hebben en andere noodzakelijke aanschaffen. Hierdoor besparen wij dus echt enorm! Als ik iets koop dat direct hetgeen ik het mooiste vind/van de beste kwaliteit en de rest laat ik liggen.

Dit boek is echt een boek dat je leven kan veranderen, ik zou het jullie zeker aanraden!

Staat hier ook in de kast :j Dat boek is wel een van de redenen dat we zo veel hebben kunnen sparen de afgelopen jaren. Absoluut een aanrader!

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-21 21:31

Varekaj schreef:

Was ook maar een grapje.

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-21 21:46

Faelynn schreef:
Varekaj schreef:

Hoezo mag je dan niet enten eigenlijk? Gewoon nieuwsgierigheid vraag hoor.
Volgens mij hoefde mijn moeder ook niet te testen voor ze haar vaccinatie ging halen namelijk.
Collega van mij was ziek en die kreeg ook gewoon haar vaccinatie, had ook niet laten testen hoor, dus kan net zo goed verkoudheid geweest zijn, maar je weet het toch nooit zeg maar?

Ik had vandaag voor het eerst een teek, heeft niks met besparen te maken :') maar oh man, dat was echt mijn grootste vrees al jaren, vind ze zooooo eng, godzijdank was mijn moeder thuis, daar huilend naar toe gerend en geschreeuwd dat ze hem eruit moest halen _O- Op een makkelijke plek gelukkig, mijn arm. Daarna mezelf getroost met ben&jerry's, tot zo ver de besparing hahaha.

Nieuwe kitten waar ik het een paar weken terug over had is echt geweldig, wel heftig, maarja was te verwachten met een Bengaal, mijn huis ligt VOL speelgoed, vind het op een of andere manier best makkelijk om geld uit te geven aan bijvoorbeeld speelgoed e.d. voor de katten, terwijl een shirtje oid voor mezelf daar moet ik 20X over na denken :')

Je wilt een mogelijk besmet iemand niet op de locatie hebben denk ik?

Iew een teek! Ik kan je de hand schudden, ik had er drie weken geleden voor het eerst 1. Op mijn scheenbeen. Piepklein. Dacht een korstje van het scheren, krabde heb er af en toen zag ik het. Heb de smeerlap in de wasbak gezet. Zat echt net vast denk ik want was compleet los gekomen en nog plat. Ging er echt van over mijn nek.

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-21 22:18

Oh bah teken, ik vind ze zo goor!

Ik heb vandaag gemerkt dat ik echt veel beter online kan gaan shoppen... Dan vergelijk ik gewoon en klik weg. Als ik naar een winkel ga brand het gat zowat in mijn hand en vind ik het echt heel moeilijk om zonder iets naar buiten te gaan :+ Dat is dus ook niet gelukt vandaag :')

Maar ook weer bespaard want geen poetskisten gekocht, die vond ik nog in de garage :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-21 07:08

Mijn poetskist is al maanden stuk, ik erger me rot aan de rommel die er daardoor in ontstaat maar ik vergeet steeds een nieuwe te shoppen. Al wil ik nu een gewone werkkist uit de doe het zelf. Goedkoper en steviger, kan ik ook als opstapje gebruiken met wat geluk.
Vliegenspray en ontklitter zijn ook op, zelfde verhaal: zeg telkens dat ik moet aankopen en vergeet het vervolgens :)) Op die manier kan je dus ook besparen.

@PSvanLot: vaccin als je covid hebt is inderdaad afgeraden wegens besmettingsgevaar en je weet niet wat je lichaam gaat doen als het én dat virus al aanvecht én dan nog eens dat vaccin erbij, want dat triggert je immuunsysteem nog meer. Maar goed, geen discussie voor hier behalve dat het wel lekker verdient dus.

Wij gaan vandaag naar IJmuiden voor het werk van vriend. Auto van de zaak, eten kan hij inbrengen als onkosten en met wat geluk het hotel ook als we blijven overnachten. En als het helemaal meezit krijgt hij er nog €40/dag extra voor betaald ook als buitenlandpremie. Kortom: citytrip op kosten van het bedrijf :Y)

divided

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-21 08:16

@Verakej: oh wat heerlijk! Veel plezier :D

@denice: ik ken het boek niet, maar ik ben enige tijd terug ook veel meer na gaan denken over wat ik koop. Ik ben een beetje het tegenovergestelde van een hoarder :P. Ik kan niet tegen troep en in periodes van stress dan heb ik van die opruimwoedes waarbij er zo veel mogelijk weg moet tot het dwangmatige aan toe. Dit leidde tot best wel een in- en uitstroom van rommel. Zonde van mijn geld en ook van de spullen (ook al gingen ze naar de kringloop). Dus ben beter gaan nadenken over wat ik nodig heb en wat ik belangrijk vind. Deze week nog een opruimwoede gehad, maar er is gewoon niet zo veel meer om weg te doen. Tegelijkertijd heb ik ook niet zo veel meer om te kopen. De dingen die ik nog wil wil ik echt graag, helaas kosten die een hoop geld maar het sparen vlot best aardig (het lijkt alleen niet zo omdat ik m'n lijstje van dingen die ik graag wil aan het afwerken ben :') ).

Ik ben aan het kijken of ik prints kan gaan verkopen van een aantal van mijn foto's. Heb een zwikkie test afdrukken laten maken. Ik ben nog niet helemaal tevreden dus zoek nog verder. Wel vind ik het lastig, want hoeveel mensen zijn uiteindelijk daadwerkelijk geïnteresseerd? Straks investeer ik een hoop in afdrukken en wil niemand m'n foto's kopen -O- Is natuurlijk een risico, ik ga het alsnog proberen, maar ik vind het moeilijk. Zeker omdat ik ook gewoon geen ondernemingsgericht persoon ben. Het lijkt mij wel heel leuk om er een bijverdienste uit te kunnen halen. Een deel van mijn foto's staat nu op Shutterstock, levert zo nu en dan downloads op maar is geen vetpot (tussen de 19 cent en 2 dollar per download), en zou het leuker vinden om mijn foto's als kunst te verkopen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-21 08:22

En aanbieden dat ze als print gekocht kunnen worden en pas bij effectief verkoop afdrukken?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-21 10:11

Ik zou dan inderdaad laten drukken op moment van koop. Enkele afdrukken wel laten maken, zodat je de kwaliteit kent en daarmee reclamefoto's kan maken. Maar niet een zwik op voorraad.

Er is een bokker die dit al doet.. moet je even in het eigen webshop topic kijken.

OleJon

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-21 15:33

Varekaj schreef:

Wel fijn dat je het naar je zin hebt

Ik ben vandaag weer op fiets naar het werk, weer een besparing

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-21 16:15

Vriend is voor niks naar IJmuiden en Wijk aan zee := Rapporten zijn niet klaar dus hij kan niets reviewen of releasen om verder te werken. Dat zal pas maandag klaar zijn.
Benzine, eten en parkeertickets voor zijn baas en goddank is het weer wel gewoon goed. Heb ik toch wat gezellig aan het strand kunnen zitten. Anders zou het echt een hele zure en dure dag geweest zijn.

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-21 17:28

Gratis weekend weg dan :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-21 17:47

We gaan nu terug naar IJmuiden, zijn collega ophalen. Die woont niet zo ver van ons en anders moet die nog met een taxi naar een station en met de trein naar huis zien te raken. Kunnen wij hem net zo goed meenemen, scheelt hem ettelijke uren reistijd.

Vriend is écht not amused, gratis dagje of niet.

denice

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-21 13:36

LunarEclipse, dat heb ik dus ook! Als ik niet lekker in mn vel zit ga ik opruimen, als ik wel lekker in mn vel zit ook. Ik verzamel niks, wil nooit spullen voor mn verjaardag (oké geld en cadeaubonnen dan).

Heeeeerlijk!!! Ik word zo gelukkig van een rustig huis he.